Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mikä viikko sulla Coco on menossa? Mullahan lyötiin sama painoarvio käteen maanantaina 36+0 viikolla ja uusi ultra on 38+0 jolloin mietitään käynnistystä. Koon takiako sulle on sovittu sektio? Mulle puhuttiin vaan käynnistämisestä aiemmin jos ultrassa vauva on jättiläinen... Tuntuu kyllä numeroina niin isolta pötkylältä mutta taas itestä ei tunnu, että se niin iso olisi. Mäkin toivon, että kokoarvio heittää sen puoli kiloa :)

Coco, ensin ajattelin että herranjestas miten iso, mutta tajusin että meilläkin typy vissiin jo tyyliin 3100g... koska siitä on yli viikko kun painoarvioksi sanottiin 2800g, ja jos nyt kerta vauvalle tulee painoa n. 200g/viikko... Mutta arvioitahan nuo, eikä mitään tarkkoja mittoja.

Mulla th epäili esikoisesta, että on tulossa pieni vauva ja sanoikin jossain kohtaa, että täytyy seurata, että vauva kasvaa hyvin. Syntyessään poitsulla oli painoa 3758g. Ja terkka sanoikin jo puhelimessa, että ei ois uskonu, että niin iso vauva tulee.. vähän myös jännittää tulevan vauvan koko, mutta maha kasvanu keskikäyrällä ja mulla ei oo diapetesta, niin ei pääse missään vaihessa ylimääräseen ultraan arvioimaan kokoa.. :/

Jäi eilen vielä kirjottamatta, että se lääkäri tosiaan teki sisätutkimuksen ensin käsikopelolla ja sano että kaulaa ei ole enää jäljellä ja mittas sitten vielä ultralla mutta ei sanonut enää sen jälkeen oliko sitä jäljellä vai ei, eikä kyllä kertonut mitään muutakaan alakerran tilanteesta.. o_O
Paitsi siinä kohtaa kun sanoi ettei kaulaa ole enää jäljellä, niin samaan lauseeseen mahtui että siitä ei pysty päättelemään mitään.

Niin ja käyrällä kun olin 20min ennen lääkärille menoa, niin siihen piirtyi yksi kunnon supistus ja oliko 8 pienempää?! Joita siis en huomannut ollenkaan :rolleyes:

Mua alkaa nyt ihmetyttää, kun ei multa oo tutkittu alakerran tilannetta kun kerran joskus kaks kuukautta sitten neuvolalääkärissä... Viikkoja nyt kuitenkin jo 34+4 ja kahesti käyny radin takia painoarvio ultrassa, viimeks just to. Seuraava käynti 1.7 rv 38+1 kai ne sit siellä viimeistään tutkii??

Uskoisin että sillon tutkivat, jos ei muuten niin ainahan voit pyytää jos lääkäri viittis sen tehdä :)
Mutta itellä oli nyt kolmas kokoarvio perjantaina ja joka kerta on lääkäri halunnut alakerrankin tilanteen kokeilla.

Täytyy sillon viimestään kysyä asiasta, jos ei muuten. Jotenkin mä meen vaan aina ihan häkellyksiin lääkärissä, kaikki kysymykset jne unohtuu :p

AinaTäysillä, mulla tehtiin silloin alkuraskaudessa sisätutkimus, ja seuraava tehtiin silloin rv 35+1 kun oli äitiyspoli-käynti, siinä se.

Mullapa ei oo kertaakaan vielä katottu koko raskauden aikana, pitää ens viikolla mainita asiasta, et jos viittis vaikka terkka kattoo...

^ Terkka ei kyllä välttämättä katso... mutta kannattaa kysyä silti, josko nyt edes neuvolalääkäri sitten tsekkaisi.

Terkkahan ei saa arvioida kohdun suun tilannetta, koska hänellä ei ole pätevyyttä siihen.

Mulla oli keskiviikkona 35+3 nauvolalääkäri ja se jäi miettiin et kehtaisiko laittaa lähetettä kokoarvioon kättärille. Tuli itselläkin pieni pelko et syntyyköhän sieltä joku jättiläinen, mutta se olikin laittanut mulle eilen sähköpostia, että laittoi lähetteen eteenpäin koska jää lomalle ja ei halua et asiaa jää sikseen, kun neuvolaterkat ei saa lähetettä ilman lääkäriä. Oli kerrankin jotain positiivista tuolta neuvolan puolelta :o :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Jaa, kyllä meillä vaan terkkarit senkin tekee( ovat ainakin täällä päteviä siihen hommaan), koska pieni paikkakunta kyseessä ja ei taida tällä hetkellä ees olla neuvolalääkäriä olemassa täällä meillä...

Kyllä ne terkkarit tutkii, mut varmaan vähän terkasta kiinni. Sehän vaan sormin arvioidaan pituus ja minkä verran auki. En mä tiiä miksi se vaatis pätevyyden.. mulla viimeksi viimisellä neuvolakäynnillä vanhempi terkkari yritti luvallani kaivaa vähän syvemmältä jos vaikka kalvot puhkeis. Sehän ei ois nykyään enää sallittua, mutta eihän sitä tarvi kelleen kertoa. Soittaa vaan synnärille, että vedet meni.

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app

Mä luotin esikoista odottaessa enemmän terkkaan joka oli myös toiminut kätilönä kuin yhteenkään lääkäriin. Varmasti oli pätevämpi kuin yksikään maalaiskunnan yleislääkäri jolla kävin raskauden aikana. Nykyinen terkka ei vielä ole vakuuttanut osaamisestaan mutta työvuosiakin on varmasti vähemmän.

Joo kyllä mäkin luotan enenmpi sellaseen terkkaan joka on tuota työtä tehny reilu 30 vuotta, kun näihin niin sanoittuihin lääkäreihin, mitä tällä paikkakunnalla on nähty...

Takaisin