Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli tänään neuvolassa taas hemoglobiini 102 eli 2lla vaan noussu kuukaudessa vaikka rautaa oon syöny :( parin vkon päästä sit mitataan uudestaan ja jos ei mitää muutosta niin labroihin tarkempaan tutkimukseen. En sit tiä mikä voi olla..
Painoa tullu nyt alusta kanssa se +5kg eli ihan ok.. :)

^ ^ Joo sain onneksi hyviä ohjeita ja neuvolatäti totes heti, että jos joskus vaikka viikonloppuna tuntuu ettei liikkeitä tunnu, niin soitto synnärille, niin ottavat sinne ultraan. Ja samoin omassa neuvolassa oli sitä mieltä, et jos oon sitä mieltä, ettei liikkeitä oo tuntunut, niin tarvittaessa sit pääneuvolaan, jossa voidaan ultralla katsoa liikkeet, kun pelkät sydänäänet ei aina kerro koko totuutta (tuossa sivuneuvolassa kun ei ole ulttalaitteita ollenkaan). Ja lopuks todettiin molemmat, että mun ei kannata doppleria hankkia, kun olisin kohta a) koko ajan kuuntelemassa ja b) huolesta sykkyrällä kun sykeääni saattaa vaihdella sikiön asennosta riippuen jne. :)

hoo noista vauvan sykeäänistä: eilen kun makoilin käyrillä äippäpololla niin ipanan syke takoi siinä 147-170 välillä. seurasin taas silmä tarkkana käyrää niin yhtäkkiä syke alkoi hiipua.. se oli jo 120... sitten 98..... sitten se hävis kokonaan.. en tuntunut just sillloin että vauva ois liikkunut.. meinasin jo panikoida kun se sykeäänikin hävis ja tilalle tuli mun oma syke.. sieltä nous jo terkkariharjoittelija ja tuuppasi kätilöä että kato sydänäänet hävis.. kätilö vaan nousee rauhallisesti ja selittää opiskelijalle että vauva liikkuu mahassa ja herkät sensorit ottaa sitten seuraan lähimmän sykkeen eli äitin tai istukan. joten ei hätää. siirsi laitetta vähän ja sitten taas kuului kauhee pompotus ja näytöllä vilisi hyviä lukemia....
mä oisin varmaan kokoajan doplerilla sydän sykkyrällä kuuntelemassa sykkeitä. sen verran toi kohtukuolema pelottaa... varsinkin kun yleensä jostain kumman syystä ne on tutuillekkin tapahtunut just viikkojen 34 jälkeen vasta :confused::confused::sad001

Täällä tänään 34+4 menossa ja neuvolakäynti takana. Oli lyhyt ja nopea käynti, aikaa meni vissiin se 20 minuuttia. Pissa oli ok, samoin hemppa 127/80 (samaa se on siellä näyttänyt jo pitkään). Vauvan sydänäänet hyvät, samoin liikkeet. Vaaveli makoilee edelleen mun ylämahassa ja sydänäänet kuului heti tuosta pallean päältä. Samassa asennossa oli viimeksikin. Tyyppi on nyt hengaillut tuossa paikassa jo melkein 2kk, joten kovin luottavainen kätilö/th ei ollut sen kääntymisestä. Voi olla, että yrittävät ulkoista kääntöä, mutta täti epäili, että tuskin se mihinkään kääntyy, tai vaikka kääntyisikin, niin luultavasti palaa poikittain nopeasti. Sain uuden lähetteen Jorviin asennon tsekkaukseen ja juuri ne sieltä soittivat, että tästä ei tule uutta aikaa, katsotaan sitten kun katsotaan se koko ja synnytystapa muutenkin. Oli siis nopeaa toimintaa. :)

Suunnitellusta sektiosta th jo puhui, sanoi, että vaikka vauvalla on vielä aikaa kääntyä, niin kannattaa jo silti mielessään asennoitua siihen, että sektio saattaa olla mahdollinen synnytystapa. Ei se mua kauhistuta ollenkaan. Enemmänkin se, jos sitä pitäis alkaa pöngätä ulos väärässä asennossa, kuulostaa kamalalta :grin

Kaikki siis hyvin, seuraavaksi 1,5 viikon päästä Jorviin tutkimuksiin. :)

Anoppi on kertonut miten oli miehen toista isosiskoa odottaessa saanut just ennen laskettua aikaa kuulla, että lapsi on perätilassa eikä tule enää missään tapauksessa siitä oikein päin kääntymään. Olivat vaan todenneet, että kun kerran on toinen lapsi tulossa niin anoppi saa synnyttää vauvan alateitse jalat edellä kun homma on jo tuttua. Anoppi oli ollut ihan paniikissa, että miten hän siitä synnytyksestä tulee selviämään, kun sitten yhtenä yönä anoppi oli herännyt siihen että vauva oli poikittain mahassa ja heitti kuperkeikan siitä oikein päin :)

hani, mulla oli doppleri lainassa alkuraskauden aikana, mut joskus viikon 20 tienoilla palautin sen, kun kans kerran en saanu sydänääniä löytyyn (löyty kyl sit hetken etsinnän jälkeen kuitenkin), mut pelästyin sillo nii paljo kans et päätin et nyt tää vehje lähtee :D Mut ihan alkuraskaudessa se oli hauska peli, ja että sitä oli onnellinen ku ekan kerran onnistu löytään ja kuuleen ne äänet pitkän etsinnän jälkeen ;)

Neuvolassa käyty, viikkoja tasan 34. Kaikki oli ok, mutta vauva on jo hirmu alhaalla ja terkkarikin jo epäili, että pysyyköhän loppuun asti.Käski ottaa rauhallisesti mutta mikäpäs tässä, kun jo äippälomalla oon. :) Turvotusta on jonkin verran käsissä ja jaloissa, ja meinasi että siitä johtuu, kun paino on noussut alusta jo 20kg. :eek: Vauva meni aina karkuun, kun terkkari koitti sydänääniä kuunnella, ja aina kun sykkeet kuului ne meni jossai 170-180. Ei neiti vissiin tykännyt, kun joku tulee häiriköimään. :)

Kontrolli ultrassa käyty rv 31+4 tänään. Verenpainelääkitys ei oo vaikuttanu istukkaan eikä tytön kokoon. 1800g painoi joka on vähän alle keskikäyrän, jos samaa tahtia kasvaa niin olis syntyessään 3200g <3 Niin kun pelkäsinkin niin neiti oli edelleen samassa asennossa eli perätilassa niin että istuu peppu alhaalla, selkä ja pää vasemmalla ja jalat oikeella naaman edessä... Sain ajan rv36 jolloin katsotaan vieläkö on perätilassa ja koitetaan kääntöä jos se on vaan mahdollista... Kääntyis nyt itsestään! Lääkäri kyllä jo pelotteli et kun on koko ajan viihtyny samassa asennossa ja kun on rauhallinen vauva ettei välttämättä käänny itsestään...>_<

Meillä olisi keskiviikkona se synnytystapa- ja kokoarviokäynti äippäpolilla.
Eli olikos se nyt niin, että siellä ultrataan? Ja siinä sitten katsotaan vauvan kokoarvio, ja jotain napanuoran virtauksia ja kalkkeutumaa yms?
Ja tehdään sisätutkimus myös?
Mitäs muuta?

Ultrataan lapsen koko, tutkitaan napanuoran virtauksia, arvioidaan istukan kuntoa ja lapsiveden määrää, varmistetaan vauvan asento ja tehdään sisätutkimus jossa tutkitaan mahtuuko vauva alakautta maailmaan...

Neuvolassa käyty, kaikki oli ok ja ihme kyllä paino oli taas lähteny laskuun, ei nyt huomattavasti mut kuitenkin eli kokonaisnousu olisi tällä hetkellä noin 2,8kg.
Joten ihan kiva jos pysyiskin noin hyvin kurissa toi painon nouseminen loppuakin kohden, eikä ainakaan kiihtyis!

Siis onko sulla Martuti jo synnytystapa-arviointi? 35.viikolla? melko aikasin... Itekki edellisestä ramppasin siellä koko-arviossa, mutta synnytystapa oli eka kerran vasta joskus 37-38 viikolla, samoin ku nyt.
Vai muistanko sit ihan väärin? Mutta hyvin harvoinhan tässä vaiheessä kohdunsuu vielä pehmenny, että lääkäri vois arvioida synnytystapaa. No ehkä tässäkin asiassa Suomi on pitkä maa ja kaikilla sairaaloilla omat menetelmät..

Itse asiassa, mie kattelin tota esikon ootus korttia ja mulla on synnytystapa arvioitu rv 34+5, jolloin on kokeiltu lantio sisätutkimuksella ja myös kohdunsuun tilanne( Ja kyllä mulla oli jo kohdunsuu tossa vaiheessa pehmeä, mutta kiinni), koska sen jälkeen en ole käyny äitipolilla vasta kun 39+5, jolloin synnytys käynnistettiin, joten kai noissakin on se paikkakunta kohtanen ero taas ja vissiin riippuuko sit lääkäristäkin?
Mut siis seuraavissa on kyllä noi synnytystapa käynnit ollu siellä 36-37 viikoilla...

Juu, kyllä mulla on se käynti nyt jo keskiviikkona, silloin on rv 35+1. Mäkin sitä ihmettelin, että miksi nyt jo, kun terkka puhui että se tehdään joskus 36-38 tienoilla... mutta sellainen aikavaraus mulle postissa tulla tupsahti. Katsotaan, mitä keskiviikkona tapahtuu, että meenkö sitten kumminkin vielä myöhemmin uudestaan...

Meillä tehdään synnytystapa-arvio kuulemma viikolla 36. Mutta onko teillä kaikilla tosiaan tehty kokoarviot vauvasta?? Eikä teillä kaikilla varmaan mitään radia ole tms. syytä koon arviointiin? Miksei meillä tehdä sitä!! :mad: Raivostuttavaa!!

Mulle ei oo sanallakaan mainittu mitään koosta nyt menneillä viikoilla.. Rakenneultrassa vihjattiin et saatan päästä kokoarvioon mutta nyt kun meno on tasoittunut hieman yli keskiköyrälle niin ovat kai tyytyväisiä ilmankin arviota.. Ja itsellä on sen verta lantiota etten edes pelkää millään mallia etteikö kaveri mahtuis tulemaan! :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

JustBreathe, mä olen radi-diagnoosin takia menossa. Mutta jos sä kerta menet synnytystapa-arvioon, niin eikös siellä katsota myös vauvan kokoarvio...?

Ei kuulemma katsota.. En tiedä mitä se lääkäri siellä sitten tekee.. Tai en tiedä onko se varsinaisesti meillä tuolla nimellä, mutta tarkoitan siis viimeistä lääkärinkäyntiä viikolla 36. (mielestäni terkkari puhui siitä nimellä synnytystapa-arvio) Kai se lääkäri tekee sisätutkimuksen ja katsoo mitenpäin lapsi on? Sittenhän se selviää 3 viikon päästä(jo!).

Takaisin