Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä ainakin tiedetään mikä päivä vaavi tulee viimeistään ulos, eli 23.6 kun vauva on viikolla 36+6. Jännittää kyllä leikkaus.

Miksi jo tuossa vaiheessa sektio? Raskausmyrkytys päällä?

Istukka oli kohdun suun edessä niin aen takia aikasemmin mutta poika päätti tulla eilen tai istukka.. Eli aamulla heräs hirveeseen verenvuotoon joten äkkiä sairaalaan ja hätä sektio piti tehdä.. Mutta kaikki kuitenkin nyt kohtuu hyvin. Vaikka vauva ei vierellä ole :(

Hui kun on ollu jännät hetket sulla Rocket, toivottavasti kaikki on nyt hyvin ja saat vauvakin vierellesi kunhan sen aika on! Tsemppiä toipumiseen!

Istukka oli kohdun suun edessä niin aen takia aikasemmin mutta poika päätti tulla eilen tai istukka.. Eli aamulla heräs hirveeseen verenvuotoon joten äkkiä sairaalaan ja hätä sektio piti tehdä.. Mutta kaikki kuitenkin nyt kohtuu hyvin. Vaikka vauva ei vierellä ole :(

Hui! Villiä meinikiä, kun just olet ehtinyt kommentoida suunnitellun sektion päivästä ja sitten kaveri päättääkin tulla jo maailmaan. Mukava kuitenkin kuulla, että kaikki meni (edes) kohtuu hyvin. Tsemppiä ja jaksamista!

Täällä tänään 34+6 ja neuvolassa kaikki hyvin.. Maha jo alkaa tippua, sf mitta oli noussu enää 0,5cm ja ihan keskikäyrällä mennään! Hyvät sykkeet ja lopulta kaveri sai hepulin mahassa ja käänty nyrkkeilemään anturia. :D
Hb vaan nousee ja verenpaineet on noin tasaiset että terkkari epäili jo mittarissa olevan vikaa kun mun lukemat on aina lähes samat. :D
Ens viikolla sit lääkäri ja kiva saada tietää mikä tuolla alhaalla on tilanne kohdunkaulan suhteen kun supistellutkin on jonkin verran.. Ja meillä lääkäri katsoo aina ultralla mikä on musta tosi kiva!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Meillä Jorvin käynti takana, tänään siis 36+0. Kaikki oli ok, kohdunkaula kiinni ja 3cm pitkä, ei siis muutoksia siellä suunnalla. Sydänäänet ja liikkeet ok, samoin napanuoravirtaukset ok. Vauvan vatsan ja pään ympärykset näytti olevan viikon edellä oikeaa aikaa, eli olivat "liian suuret" näille viikoille. Tän hetkinen kokoarvio on siis 3320g! Kuulostaa hurjalta! Millainen jättiläinen tästä mahtaa kasvaa... Meni siis +2 käyrällä kasvussa. Sokeri kiellettiin kokonaan loppuajaksi, ei siis edes yhtä pullaa missään välissä. Sen kyllä aion tehdäkin, ettei vaan kasva julmetun suureksi tämä vauveli. Onneksi ei oo enää montaa viikkoa aikaa. Ja tarjontakin oli nyt rt, mutta vauva ei oo vielä yhtään laskeutunut, koska minkäänlaisia tuntemuksia ei kohdunsuulla ole.

Seuraava neuvola on tasan viikon päästä 37+0 ja uusi ultra Jorvissa 38+0. Silloin tarkistetaan vauvan paino uudelleen ja mietitään mahddollista käynnistystä jos vaaveli on päässyt kasvamaan liikaa. :)

Ohhoh, kuulostaa kyllä isolta.. Just ite oon koittanu miettii että minkähän kokonen on mun vauva, synnytystapa arvio on perjantaina. :) Veikkaan että samoissa lukemissa mennään kyllä täälläkin, radi siis mulla todettu reilu 12 viikkoa sitten ja viime ultraan asti noudatin aika hyvin sitä diettiä, mutta insuliinit aika hyvin pitänyt sokerit kurissa niin en kovin tarkasti oo nyt noudattanut sitä, ja viimeksi vauvan koko oli pudonnut +1 käyrältä tasan keskikäyrälle :)

Muoks vielä, eikö noissa arvioissa oo kuitenki se joku +/- 500g, ettei välttämättä ole vielä tuon kokoinen?

Kyseessähän on siis nimenomaan arvio, et kyllä voi heittää.. Mullakin esikoisesta sanottiin vielä viime metreillä että ihan perus 3,5kilonen sieltä tulee niin tupsahti sit kuitenkin vähän päälle 4kilonen.. Et en kauheen tarkasti luottais.. :rolleyes:

Miten must tuntuu et oon kyl taas kovin epäluottavainen kaikkeen.. :grin Mistä tulikin mieleeni et sanottiinhan mulle synnytyksessäkin että " vitivalkea tukka sieltä jo pilkottaa" Ja likallahan oli siis ihan pikimusta tukka!! :grin

^ Keskiviikkona olis tarkotus jalkoja levitellä terkan eessä...

Pitäs kyllä nykyään ottaa kaikilta. Mulla kans keskiviikon neuvolassa otetaan. Jos äiti on positiivinen, ni se voi hengenvaarallista vauvalle, ni alotetaan antibiootti ennen synnytystä.

Sent from my GT-P5100 using Vau Foorumi mobile app

Joo, just yks lääkärikaveri sanoikin, että ne heittelee äkkiä sen 15% suuntaan tai toiseen noi arviot, joten kovin pelokkaalla mielellä ei kannata olla. pituuskin vaikuttaa painoon, ja pituuttahan ne ei saa mitattua kunnolla edes ultravehkeillä kun yleensä ne beibet on niin mytyssä siellä. Joten en mä nyt kauhean huolestunut ole, ja jos oon nyt tiukkana noiden sokereiden kanssa, niin voi olla että vauva saa enää muutamia satoja grammoja painoa, ja silloin ois ihan passelin kokoinen syntyessään. :)

Multa otettiin se streptokokki jo joskus viikolla 30+ ja se oli positiivinen. Mutta terkka sanoi, että se otetaan uudestaan vielä näillä myöhemmillä viikoilla kun se kuulemma tulee ja menee. Multa jäi nyt se loppuraskauden lääkärikäynti kokonaan välistä tuon Jorvin keikan takia, joten pitää muistaa viikon päästä kysyä terkalta siitä näytteestä, että otetaanhan se varmasti vielä uudelleen ja merkataan jonnekin äitiyskorttiin.

Ei mullekaan ole tuollaisesta streptokokki-näytteestä puhuttu... ja mulla tänään viikkoja jo 35+6 o_O Noh, josko nyt tulevassa neuvolassa perjantaina...?

Mulle viime neuvolasta antoivat mukaan sen näyte puikon ja putkilon, pitää ite ottaa se ja viedä saman päivän aikana labraan, tällä viikolla kuulemma pitäis se tehä mutta aattelin vasta perjantaina viedä samalla kun sinne synnytystapa arvioon meen :) Multa siis jo kerran otettu rv 29+3 ja oli negatiivinen, mutta kun se on voimassa vaan jonkun nelisen viikkoa niin siksi uudestaan.. Tietty jos ois ollu positiivinen niin ei tarvitsisi enää ottaa..

Mä sain terkan puheista sellasen käsityksen et sitä streptokokkia ei kaikkialla oteta ennen synnytystä vaan vasta synnytyksen aikana. Mikä on typerää koska luultavasti niissä tuloksissakin kestää? Korjatkaa jos olen väärässä.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Miulla on 10.6. neuvolalääkäri ni otetaa sillo sitte se streptokokkinäyte samalla (sillo rv 35+4). Mieki oon ymmärtäny et se kyllä kaikilta otettais!

joo siis kun ihan hädissään soitin neuvolaan tänään, et kun neuvolalääkäri sano sillon joskus, et kesäkuun alussa kattois alakertaan ja samalla pitää se näyte sitten ottaa et tämäpä tyystin unohtunu. no keskiviikkona siis on neuvola-aika (35+3) ja ens viikolle sit vissiin menis se näytteenotto.

Takaisin