Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä kuulemma tulee enne synnytystä joku täti (muistaakse olis mein tuleva lasten neuvolan th) käymää ja kolme kertaa synnytyksen jälkee myös sit äitiysneuvolastao_O Mie en kyl oo ite yhtää innostunu tosta ennen synnytystä käynnistä, tulee olo et tulee vaa kyttämää ja urkkimaa tänne.. Pitäs jo soitella tälle kyseiselle tädille myös kuulemma ja sopia jo aikaa mut mite miusta tuntuu et jää soittamatta ja vitkuttelen viime tippaa sen soittamisen kanssa.. Ei vaa nappais yhtää et joku tulee tänne "kyttäämää" , noi synnytyksen jälkeiset käynnit on iha ok ja hyvä et näkee mite vauva kasvaa yms eikä tartte heti lähtee neuvolaa ramppaamaa ku on kotiutunu nyytin kanssa.

Meillä oli vuonna 2010 kolme kotikäyntiä vauvan syntymän jälkeen. 1, 2 ja 3 viikon ikäisenä. Nyt on säästöjen vuoksi kutistunut yhteen kertaan. Mä tykkäsin että tultiin kotiin juuri sen vuoksi ettei tarvinnut pienen kanssa lähteä neuvolaan säätämään.

Meillä oli 2012 kaksi kotikäyntiä vauvan syntymän jälkeen. Saa nähdä miten monta niitä nykyisin on.

Tääl on kuulemma se 3 kotikäyntiä synnytyksen jälkee o_O Ja tosiaa yks enne synnytystä mitä en kyl halua ees..

Meillä oli 2012 yks kotikäynti synnytyksen jälkeen. Sillon jäi jostain sellanen mielikuva, et ois vaan esikoisen kohdalla, mut mä kyl toivoisin et tulis nytkin. En jaksais lähteä pienen kanssa neuvolaan yksin ja toisen täytyis kuitenkin jäädä esikoisen kanssa kotiin. Ja ois kiva, et mieskin sais olla siinä mukana. Sellasta vaihtoehtoa ei ees ole, että mies menis vauvan kanssa neuvolaan ja mä jäisin kotiin! ;) vaikka hyvin on esikoisenkin kanssa pärjännyt ihan vauvasta asti. Mut ei osaa kertoa mulle tarpeeksi tarkasti (eli sanasta sanaan) mitä vauvasta on sanottu :D

Meillä oli tänään 32+0 neuvolakäynti, jossa kului kokonaiset 20 minuuttia. :grin Sain lisää liuskoja sokerimittausta varten, hemoglobiini oli noussut takasin lähtötasolle 140, verenpaine oli 126/80 (kotioloissa usein alle 115/70). Kohdunpohjan korkeus oli 32cm, pissassa sokerit yhdellä plussalla ensimmäistä kertaa, vauvan sydänäänet oikein hyvät ja rytmikkäät ja vauva edelleen mahassa itsepintaisesti poikittain. :grin Pää löytyi oikean kylkiluiden alta, peppu vasemman kylkiluiden alta ja polvet potkii pissarakkoa. Sydänäänet saatiin kuulumaan tosi ylhäältä, melkein mun keskimmäisten kylkiluiden kohdalta. :p Neukkutäti sanoikin, että nyt pitäis olla opiskelija paikalla, että hän vois sille näyttää, että näin ylhäältäkin ne voi löytyä. Ei siis ihme, että on välillä ylämahassa vähän ahdas fiilis, kun toinen siellä kyljellään makoilee ja punkaa päätä ja jalkoja eri suuntiin! Muuten kaikki hyvin ja odotus jatkuu. Ei enää kovin montaa viikkoa odottelua. :Heartred

Ens viikolla ois toinen(viimeinen) lääkärineuvola, seuraavalla viiikolla käynti äitipolilla("pelkopoli") ja tänään tuli aika jo synnytystapa-arviointiin 4.7. ,aika hurjaa..

Näin sitä vaan loppua kohti mennään koko ajan pikkuhiljaa, vaikka tuskattuvan pitkältä tämä odotus välillä tuntuu. Varsinki, ku on tosiaan ollu äippälomalla jo marraskuusta, ni välillä saanu keksimällä keksiä tekemistä. Tää kevät tietenki eri asia, ku pääsee pihatöihin..

Eilen käytt ultrassa, eikä istukka ollut noussut yhtään. Leikkaus edessä, nyt kyllä pelottaa :( taas kuitenkin 3vk päästä tarkastus.

Täällä myös tällä viikolla neuvolakäynti (vko 31+4). Kaikki hyvin. Painoa tullut alusta vajaa 7 kg. Nousu on selvästi hidastunut, kun viimeisen kuukauden aikana tullut vain 181 g/vko. Paineet 85/60 ja hemppa 102. Kohdunpohja 29 cm. Pissa puhdas. Ja sain myös lähetteen sokerirasitukseen, kun kerroin istukkakontrollista kätilön ja lääkärin ihmetelleen, miksi sitä ei ole tehty. Vaikka olen kyllä ymmärtänyt, että nykyään Helsingissä käytäntö on, ettei sitä kaikille tehdä. Ensi viikolla kuitenkin se lysti edessä.

Mahamakkaran syke 150 --- aloitettaessa 170! Oli jumppaamiset käynnissä. Ensitöikseen potkaisikin anturia heti, kun se kosketti mahaa. Ei selvästi tykkää, että hänta vakoillaan. :p

Ja meillä oli myös uusi terveydenhoitaja. Oli mun mieleen. Hyvät reippaat otteet ja huumoriakin löytyi. Ei mitään turhaa mussutusta. :hello2 Aikaisemmassa ärsytti juuri noiden puute. Jos satuin sanomaan, että olen vaikka ollut väsynyt, niin heti siitä piri ruveta jauhamaan, että mistähän se nyt voisi johtua.

Mä kävin maanataina neuvolassa, kaikki ok.
Pissa puhdas, hemppa 135, paineet 121/72, Rt:ssä edelleen köllöttelee, sf 25cm, paino noussu kaiken kaikkiaan n 3kg ( mistä varmaan suurin osa turvotusta, koska aamupaino ei ole kun 1 enempi kuin ennen raskautta)

Nytpä ne sit käynnit vaan tihenee, vajaan 2 viikon kuluttua on taas paino-arvio ultra ja siitä viikko niin on taas neuvola...

Parin viikon päästä mennään ultraamaan, onko istukka noussut. Toivon todella. Jostain syystä sektio pelottaa enemmän kuin synnytys.

Mulla oli noussut jo 2,5 cm päähän kohdunsuulta kun tuossa pari viikkoa sitten käytiin katsastamassa tilanne. Alatiesynnytys siis niiltä osin onnistuu. Ei mua sektiokaan olis pelottanut tai harmittanut. Tärkeintä on, että saavat vauvan turvallisesti ulos. Toki se olis varmasti jännittänyt, mutta kyllä se tämä synnytyksen odotteluun jännittää. :)

Meillä on perhevalmennusta ens viikolla kahtena iltana. Seuraavalla viikolla onkin taas neuvola (viimeksi kävin tällä viikolla maanantaina) ja sitten siitä viikon päästä synnytystapa-arvio Jorvissa. Joten kyllä näitä menoja on jatkuvasti. Ja tuon arvion jälkeen neuvolakäyntejä on varmaan sitten viikottain sinne synnytykseen asti. Onneksi äippälomakin alkaa ihan kohta niin ehtii kaikkiin menoihin paremmin. :p

Just tulin neuvolasta.. kaikki muuten ok, mutta jotain sykkeenlaskuja oli.. ne oli kun olin selällään, kyljellään ku otettiin uudestaan, niin oli tasasemmat.. eikä nyt tarvinnu ainakaan lähteä synnärille seurantaan..

Ymmärtääkseni on ihan normaalia, että vauvan syke laskee selällään maatessa, ja siksi selällään nukkumista pitäisikin välttää ainakin näin raskauden loppupuolella?

^ Juu, joku suuri verisuoni painuu kasaan selinmakuulla, siksi sykkeet saattavat laskea.

Heippa pitkästä aikaa :)

Onko totta, että näitä neuvolakäyntejä on Oulussa toisen raskauden aikaan näin vähän !

tänään kävin äitiypolilla raskauden alussa puhjenneen kroonisen suolitosairayden vuoksi.

Aikaisemmat neuvolat ollu viikoilla ( 10+2 , 15+6 , 18+4 , 21+6äitiyspoli , 22+4, ja nyt tänään 28+5äitiypoli.

Jotenkin tuntuu että tosi harvoin katsotaan nyt. kerran viikolla 22+4 on mitattu vaan sf, silloin 19.

Noh, tänään menin, vointi tosi hyvä! ei oo supitellu eikä ollu vaivoja juurikaan.

pissa ok
Hb 106 ( nyt rautaa)
RR 126764
lapsivettä normaalisti
Raivotarjonnassa
sikiön paino 1300 g.

kohdunsuu oli jo pehmeä, mutta kiinni..käsin 2 cm jäljellä, ultratessa 3 cm.

Ollaan lähössä la-ke reissuun Roomaan. Vähän empi ensin saanko lähteä, mutta kun vointi hyvä, eikä supistele niin voin kuulemma mennä.

Onko muilla tapahtunu jo pehmenemistä?

Kyllä mullakin on ensisynnyttäjänä saman verran käyntejä ollut, eli noin 4 viikon välein neuvola, plus sikiöseulonta ja rakenneultra sitten synnytyssairaalassa..
Viime neuvolakäynti oli lääkärineuvola (27+3) ja se tutki kohdunsuun ja oli kuulemma ihan normaali. Eli ei pehmennyt eikä lyhentynyt. Sehän käynti jää tänä vuonna aloittavilta kokonaan pois säästösyistä isossa osassa kuntia.. että sitten ei tutkita kohdunsuuta enää ollenkaan tässä välissä o_O

Jos ei ole riskiraskaus niin käyntejä on tosiaan harvemmin, eiköhän ne oo taas tätä hienoa säästösuunnitelmaa et harventavat noita käyntejä...

tuntuu vaan jotenkin hassulta siksi kun 2011-2012 esikoista odottaessa kävin 11 krt ja siihen vielä nt ja rakenneultra päälle. :)

Takaisin