Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ahdistus!
Meillä viime keskiviikkona tehty ultra (26+1) ja odotuksena oli että olisi kirinyt kasvussa tai edes sillä samalla mentäisiin mitä viimeeksi 20+6 vastasi. Silloin alkuperäinen laskettu joka on 29.7 arvioitiin koon ja painon puolesta 5.8.
Nyt sitten oltiin jääty enemmän jälkeen ja koko vastasi paikasta riippuen rv 23+ joissakin mentiin lähemmäs rv 24. Painoarvio n. 685g, ja mittojen ym mukaan laskettu aika 11-15.8, eli aika reilusti heittää.

Kasvuhidastuma epäily ja sairaalan kontrolli aikaa joka olisi 22.5 aikaistettiin lääkärin toimesta huomiselle eli 28.4. Kaikki on hyvin jos ei ole vaaraksi vauvalle ja kasvaa edes jotenkin ja vaikka tulossa olisikin se 2500-2700g painava täysiaikainen pieni. Mutta jotenkin pelko että mitä jos voikin olla vauvalle vaarallista ja sitä ei huomattaisi ajoissa, noh onneksi lääkäri oli sitä mieltä että max viikon sisään mentävä ja ehkä huomenna aamulla on edes asteen viisaampi... :/

sampukka, ymmärrän huolesi, mutta toivotaan että kaikki pikkuisella hyvin vaikka onkin pienikasvuinen! Jospa hän ottaa vielä jonkun kasvuspurtin :) Tsemppiä kovasti!

Sampukka hui kamala, toivottavasti pikkuinen voisi hyvin ja olisi terve :( Ehkä hän tosiaan kasvaa omalla käyrällään tai laskettuaika olisi alussa laskettu väärin, tsemppiä ja enkeleitä matkaan <3 Meidän tyttö oli 26+1 900g ja meni keskikäyrällä lääkärin mukaan.

Paino-arvio ultrassa käyty, kaikki kunnossa vaavilla, ei ole sokerit vielä ainakaan vaikuttaneet vauvan kokoon. Painoa tällä hetkellä n. 1100g ja nätisti keskikäyrällä kasvaa. 3 viikon päästä taas uusi paino-arvio, ei onneksi tartte nyt muuttaa lääkitystä tai mitään, kun ei ole vauva lähtenyt vielä kasvaa liikaa. Jatkosta oli sen verran puhetta et jos vauva kasvaa tällä tavalla jatkossakin niin ei lähetä käynnistää ennen laskettua, mutta jos näyttää että kasvu kiihtyy niin sitten harkitaan käynnistämistä aikaisemmin.

Ja sukupuoli jäi vieläkin vähän arvailujen varaan, kun toinen ei halua näyttää niin ei (Voi olla tyttö, mutta ei lääkäri päätään pantiksi antaisi...) Joten vielä siis odotellaan sukupuolen selviämistä....

No mutta jäi siis hyvä mieli ettei ainakaan vielä vauvaan oo vaikuttanu radi, vaan kasvaa nätisti keskikäyrällä. Tästä on taas hyvä tsempata itteään jatkamaan samalla mallilla, ettei paino nousis hirveesti ja sais liikuttuu ja syötyy säännölleen...

Ja vauva on RT:ssä, kuten oon potkujen perusteella aatellukkin jo useemman viikon...

Mie kävin eilen lääkärikontrollissa kurkkaamassa mitä meidän vaaville kuuluu. Vauvalla näytti olevan kaikki hyvin ja yhtä vilkas oli ultrattaessa kuin ennenkin. Ei millään suostunut näyttämään kasvojaan vaan heilutteli käsiä ja jalkoja edessä. Painoarvioksi annettiin 1300 grammaa, käyrän keskivaiheilla, niin kuin sf-mittakin on ollut tähän asti.

Niin joo unohtu eilisestä viestistä, tästä lähtien ultra on 3 viikon välein, kun seurataan vauvan kasvua ja jos tapahtuu muutosta kasvussa niin sitten jatko sen mukaan...

Samaa mietin miekin että miten sampukalla on menny eilinen ultra, toivottavasti uutiset ovat olleet hyviä?

Neuvolassa käyty rv 29+5, kaikki oli ok ja sf mitta 27. Terveydenhoitaja oli mukava ja hyvin perehtynyt miun tietoihin jo ennestään niin ei tarvinnu kaikkea alusta asti kertoa :) selvis nyt mitenpäin vauva köllöttelee masussaskin ja raivotarjonnassa on, peppu ja jalat on ne mitä pikkunen tunkee tonne oikeenpuolen kylkiluiden alle :grin
Kiva paikka muutenkin kun on labra samassa rakennuksessa niin helppo viedä aina tuo kuukausittainen pissanäytekkin labraan tutkittavaksi :) Seuraavalla kerralla saan ne tunnukset millä pääsee kyssin sivuilta sitten täyttämään sitä esitietolomakettakin.

^ Etkö sä ole aiemmin saanut pissanäytettä jätettyä samaan paikkaan, kuin missä olet neuvolassa käynyt? o_O Onpas olut hankala systeemi sitten.
Itse asun pikkupaikkakunnalla, ja käyn terveysaseman sivupisteessä jossa on labra mutta siellä tuloksia ei analysoida vaan lähetetään paikkakunnan pääterveysasemalle. Mutta pissanäytteen neuvolan yhteydessä on silti voinut antaa aina, terkka jollain liuskoilla saman tien katsoo siitä tietyt asiat.

Joo sain kyllä, terkkari katto aina noi normi jutut siitä mutta miulta tutkitaa laajemmi se pissa vielä kuukausittain ku syksyllä ennen plussausta kärsin kauheen pahan virtsatientulehduksen niin siks pitää labraa lisäks kerran kuussa kiikuttaa näyte!

31+0 neuvolassa käyty, mallikkaasti pitäis asioiden olla. Sf 27, hb 113, paineet ok. Painoo tullu 700g/vko, josko enskertaa varten himmais tahtia...
Olipas jopa miespuoleinen sh-opiskelija mukana, mutta eipä tuo muuta tehny ku ihmetteli taustalla. Paineen, hb:n ja pissan testas, siinä hänen ohjelmansa.
Korttiin terkka kirjas maininnan mun 1.raskauden jälkeisetä masiksesta/uupumuksesta, huomiokynällä korostaen... Oma diagnoosi tuo on, mut josko joko nyt tarkkailis mua vähän paremmin...

Neuvolassa käyty 30+4.

Paino +583g /vko (söin eilen mm. 6 munkkia, joten oon ihan tyytyväinen tuohon :grin )
Verenpaine 135/83, eka mittaus oli liian korkea. Oon kotona kuitenkin mittailllut paljon pienempiä lukuja joten ei jatkotoimenpiteita tällä kertaa.
Pissassa vähän valkuaista, mutta ei toimenpiteitä.
Sf-mitta 26 eli keskikäyrän alapuolella.
Syke 140.

Nenäsumutetta oon käyttänyt nyt 11 viikon aikana yhteensä 8 viikkoa nenän tukkoisuuteen, mutta antoi luvan käyttää vielä ainakin synnytykseen asti. Ihan hyvä mieli jäi käynnistä ensimmäistä kertaa :)

mites onkos kellään masuasukki poikittain masussa?? mulla oleilee edelleen poikittain ja sf mitat yläkäyrän yläpuolella eli nyt edellisessä neuvolakäynnillä viikot 26 ni sf mitta oli 27 , vaikuttaako edelliset raskaudet kenties vielä toho että kasvaa mitta noin ( edelliset raskaudet 2011& 2012) ja paino ei itellä kuitenkaan noussu viikkoa kohden kuin 400g .. ohhoh tulipas sekavasti asia

Nenäsumutetta oon käyttänyt nyt 11 viikon aikana yhteensä 8 viikkoa nenän tukkoisuuteen, mutta antoi luvan käyttää vielä ainakin synnytykseen asti. Ihan hyvä mieli jäi käynnistä ensimmäistä kertaa :)

Mä itseasiassa yritän pyristellä nenäsumutekierteestä eroon :( Tajusin meinaan sen tuotteen ohjeesta, ettei suositeltaisi käytettäväksi kahta viikkoa pidempään putkeen, kun siinä ilmeisesti tulee sitten jotain vaikutuksia nenän limakalvoille tms. Ostin sitten Sarvikuonon, jolla saa nenä aukaistua. Työläämpää, mutta onpahan sitten edes vähän luonnollisempaa - ja toisaalta kai se maksaa itsensä takaisin, jos pääsee nenäsumutteista sillä eroon :D Eikä siis ollu mikään ihan törkeen kallis, reilu 11 euroa ja sen lisäksi tarvitaan ainoastaan lämmintä vettä ja merisuolaa :)

Meille tulossa ensi perjantaina neuvolan täti ja perhehoitaja kotikäynnille. Kuuluu kuulemma rutiiniin..ensin sanoinkin,että mikä optio tällä kotivisiitillä oikein on,että tuleeko ne kyttäämään vai miten,mutta sanoivat vaan,että perhehoitaja tulee kertomaan omasta roolistaan lapsen syntymän jälkeen.siis mitä apua on saatavilla kunnallisella tasolla.lähinnä kertoo siis avusta jota on saatavilla jos esim sairastuu synnytyksen jälkeiseen masennukseen,taikka ei jaksa/pysty hoitamaan lasta esim.sairastelun vuoksi.ja neuvolan tätsy tekee rutiini seurannat,nyt vaan kotikäynnin muodossa...olisi tuon käynnin voinut hoitaa neuvolassakin,mutta onhan tämä helpompi mulle näin..jotenkin tuntuu turhalle tuo perhehoitajan osuus ja mielelläni skippaisin sen kokonaan.tuntuu taas tuolta turhalta holhoamiselta...

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Muokattu viimeksi:
Satsuma83, mä olen itse ls-perhetyöntekijä ja mulle kans neuvolassa sanottiin, että kotiin tulee nla perhetyöntekijä käymään ennen vauvan syntymää...

Mä olen kanssa kuullut jostain kotikäynneistä, mutta ei ole sen enempää ollut puhetta kuitenkaan. Olen jäänyt siihen käsitykseen, että meillä kotikäynti tapahtuu vasta lapsen synnyttyä?

Se varmaan vaihtelee vähä paikkakunnittain. Turussa nlan perhetyöntekijä tulee käymään ennen synnytystä ainakin yksin odottavilla.

Meillä toinen kotikäynti tapahtuu sitten vielä lapsen syntymän jälkeen.neuvola tätsy tulee kotiin tekemään tarkastuksen. Viime käynnillä sanoikin jo,että pitänee laittaa sitten viestiä jo synnärillä,että hän tietää varata aikaa kotikäyntiin. :)

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Takaisin