Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo ei auta muu kun levätä. Pelottaa ku viikkoja vasta 24+5 :sad001 Viikossa tullu ihan järkyttävät turvotukset +2kg! :eek: Tähän asti ku ei oo viel tullu painoa yhtää ni yhtäkkiä 2 kiloa, turvotuksen kyllä huomaa :confused:

^ eivätkö ne tosiaan lääkäris viittineet katsoa tilannetta yhtään?? Vai pääsetkö sitten parin päivän päästä vasta?

Mulla oli neuvolantätille aika, se olis laittanu mut äitiyspolille tutkimuksiin mutta halus käydä vielä kysyy lääkärin mielipidettä. Lääkäri oli sitä mieltä ettei mun tarvii mennä sinne tutkittavaks. Se neuvolatäti yritti sit ettiä niiltä kuitenki lääkäri aikaa eikä vapaita ollu 3 viikkoon, itsellä 2 viikon päästä lääkärin tarkastus joten sinne sitte vasta. Jos olo pahenee niin sit suoraan äitiyspolille tarkistukseen, eli yhtä tyhjän kanssa koko käynti... o_O

Mä menisin kyllä tossa sun tilanteessa käymään siellä polilla ihan vaan varmuuden vuoksi.. erikoinen lääkäri mun mielestä kun ei muka pidä ees tarkistaa? Eihä siinä mitää menetä jos vilkasee kohdunsuun tilanteen ym :eek:
Tietty ite saatan olla vähän yliherkkä sinne päivystykseen lähteen mut mielummin käyn kun menetän yö-unet :rolleyes:

Niin no sitä se neuvola tätiki ihmetteli ku jo 20+6 kohdunsuu oli puolipehmeä ja lyhentyny 2 senttiin et tuskin se tilanne on ainekaan parantunu... Kattelen nyt huomisen ainekin mihin suuntaan vointi lähtee, nyt on aineki aikaa lepäillä

Tsemppiä pauski! Kuulostaa ikävältä ja puolille vaan näytille jos tulee semmonen olo etkä lähde pois ennen kuin ne on tutkineet kunnolla! Ärsyttäviä tuommoset lääkärit, jotka ei ymmärrä millasta huolta tuollaiset tilanteet meille aiheuttaa, mrrr! :mad:

Mä sain tänään bakteeritestien ja pissakokeen tulokset. Ei onneksi ollut pissatulehdusta ja emätinnäytekin oli muilta osin puhdas, mutta sieltä löytyi streptokokki b. Onko muilla ollut sitä raskausaikana? Hoitaja puhelimessa sanoi, ettei sille tehdä nyt mitään mutta synnytyksessä laittavat antibiootit ettei tartu vauvaan. Ei mulla oo ollut mitään oireita, eikä kai se aina niitä aiheutakaan. Inhottaa silti, että on tuommoinen ylimääräinen vaiva mielessä... :rolleyes:

Tuttavalla on ollu strepto, ja tosissaan laittoivat sen tipan synnärillä. muistelisin et joku "aikaraja" oli olevinaan miten antibiootti piti alottaa, et kerkii kunnolla vaikuttaan. Synnytys käynnistettiin koon takia, mut sitä kait sillon mietittiin et oli tämän antibiootinkin takia ihan jees tuo käynnistys, ettei tarvinnu siitä ressata... Ja tämä siis mun muisteluja 4vuoden takaa :)
kellä henk.koht kokemusta niin osaa varmaan paremmin valaista....

Multa otettiin toi streptokokki b-näyte, koska se voi aiheuttaa ennenaikaisia supistuksia joita mulla on siis ollut. Tuloksista en vielä tiedä.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Huh helpotus! Ihan normaalit tulokset tuli sokerirasituksesta. Ens viikolla pääsee taas neuvolaan, ei tässä ehi tajuta että edellisestä on jo kuukausi kun välissä oli ultra ja tää labra.

Pauski, itse menisin näytille vaikka neuvola lääkäri olisikin jotain muuta mieltä. Etkä tarvitse lähetettä, soitat ja kerrot tilanteen ehkä jopa vähän liioitellen ja vaadit päästä näytille. Myös voit mennä soittamattakin. Turhia käyntejä ei ole. Itse harvemmin soittelen neuvolaan koska sielä eivät mitään voi tehdä ja kun viikot kuitenkin hyvät eikä tarvitse lähetettä toisen sairaalaan naistenpolille, vaan voi mennä suoraan koksiin. Toivotaan että olisi vain runsasta valkovuotoa eikä mitään muutakaan olisi. Mutta mene ihmeessä tarkistamaan vaikka vointi olisi jo parempi :/

Ja ultralla melkein olisi hyvä katsoa kohdunkaulan mittaa eikä vain käsikopelolla. Ultralla saa tarkemman ja mitta voi olla reilusti pidempi, mutta jos noilla viikoilla käsikopelolle lyhentynyt niin ehdottomasti pitäisi ultralla mitata! Meillä nyt ultra mittauksia takana 3. Se ei kauaa aikaa vie!

Mulla ollut edellisessä synnytyksessä myös tuo b-streptokokki ja antibioottitippaan pistivät kun synnärille menin...en nyt tarkkaan muista mikä siinä oli se aika, mutta ennen vesien menoa se pitää olla jonkun aikaa ennenku siitä hyötyä oli...
Nythän mua ihmetyttää kun otin silloin synntyssairaalassa puheeksi asian, kun ultrassa käytiin, että on ollu se strepto...niin sanoivat sielä että nykyään niitä näytteitä ei oteta ja tippaan ei laiteta :O Olenkin ollut huolissani asiasta, kun edellisellä kerralla painottivat että jos se tulehdus tarttuu vauvaan synnytyksessä, niin voi olla vaarallinen :O Tästä tosin kirjottelinkin jo johonkin otsikon alle aikoja sitten...

Tiinagr, mulle ainakin sanottiin että rv 36 saan kotiin ne näytepuikot ja purkit yms. ja pitää näytteet ite ottaa ja viedä labraan.. Ja jos löytyy se strepto niin sitten tippaan kun synnyttämään lähtee o_O

Tänään ollut lepipäivä ja paineet pysyneet kurissa, muutamia kertoja supistanu. Jos tää tästä levolla :) Vielä jos alkaa kovasti supistaa niin käyn kyllä äippäpolilla tarkastuttaa kohdunsuun tilanteen...

Neuvolassa käyty, kaikki ok, hemppa oli noussu 141, paineet 115/72, pissa puhdas, Sf 22cm, sydänäänet löyty hienosti ja monta kertaa kerkes potkii ääniä kuunnellessa. Ilmeisesti pää alaspäin majailee, kuten oon arvellukkin.
Paino oli noussu, kuten pelkäsinkin :smiley-angry002, nyt on kaikkiaan noussu 1,6kg. vähän kyllä masentaa, mut ei voi mitään!

Seuraavaksi sit ootellaan ensimmäistä painoarvio ultraa, joka olis 28.4 vuorossa...

Miulla oli maanantaina viimeinen neuvolakäynti lappeenrannassa, paineet oli 112/73, pissa puhdas, hemppa 125, sf mitta 24 ja vauvelin sykkeet noin 140. Sykkeitä ei meinattu millään saada kuulumaan kun oli pienellä niin kova meno että aina kerkesi livahtaa anturin alta pois kun hetkeksi sai kuulumaan :grin Paino ei ollu noussut ku 100g viime käynnin jälkeen. Kaikki siis oli hyvin ja haikeaa oli käydä siellä viimeistää kertaa. Jännityksellä ootan tätä uutta neuvolaa ja terveydenhoitajaa.. Siitä tuliki mielee et pitää muistaa aika soittaa!

Huh, mä en tajua miten joillakin ei paino nouse! :p
Mulla kun on molemmissa raskauksissa tasaisesti noussut, nytkin joka kerta lähemmäs puoli kiloa viikossa. Esikoisen loppuraskaudessa kun käytiin kerran viikossa neuvolassa niin luvut oli aika hurjia; +2000g/vko, mutta sen kerran jälkeen ekan kerran tuli painoon laskuakin. :)

Kaippa se johtuu ihan tuosta radi-ruokavaliosta ettei nouse hirveesti, kuitenkin aika tarkkaan pitää miettiä mitä suuhusa pistää, ettei vaan sokerit ala heittää. Makeaa tulee mulla syötyä maks 1-2 kertaa kuussa. Hiilarit pyörii siellä 150-250g/ päivä.
Liikuntaa pitäs harrastaa joka päivä vähintään puolituntia( joo tää ei ihan toteudu mulla, noi kaks tenavaa vie ihan kiitettävästi aikaa ja voimia, joten liikun silloin kun sille päälle satun, sekin liikunta on crosstrainerilla n.30min-1h luokkaa...

Me käytiin tänään taas ultrassa kun näitä tuplia ultrataan aika tiheesti.
24+1 ja molempien paino oli jotain 750g luokkaa en muista ihan tarkkaan eikä näköjään missään lue. Tyttökin oli pysynyt tyttönä ja pojan vehkeet tallella kun miestä niin huoletti sekin ettei oo vaan muuttunu miksikään :rolleyes:

No niin se on lääkäri reissu takana ja kaikki on edelleenkin ihan hyvin :). Vauva kasvaa kivasti keskikäyrällä ja kohdunkaulakin ihan normaalissa mitoissa. Sokereista huolimatta emme ainakaan vielä ole ottaneet kasvupyrähdystä :). Tyttöhän sieltä ilmeisesti on tulossa, vaikka minä olen edelleen skeptinen sen suhteen, koska pojastani aikoinaan sanottiin myös että tyttö on, mutta näin vaan poika syntyikin :p.
Niin ja viikkoja on 24+4.

Takaisin