Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyllä siellä 4d ultrassa katsottiin myös 2d:nä, huulihalkiota kylläkin 4d:nä, katsottiin tosi tarkasti kaikki, ja maksaisin kyllä uudestaankin saman summan tästä 4d kokemuksesta...:)

No niin mekin käyty neuvolassa taasen ja vauvalla hyvä syke 155 ja mun hemoglobiini ei kauheasti ollut laskenut :) viimeksi 140 nyt 133, ei vieläkään tarvitse aloittaa rautaa. Kohtu oli siinä navan kohdalla, mutta ei otettu mittaa, koska suositus tänä päivänä on että se otetaan vasta myöhemmin, koska silloin mitta on tarkempi. Painoa on tullut vain +100g, sekin loistava, vaikka yhtään ei mun painoindeksillä tarttis tullu :). Niin ja jopa verenpaine oli laskemaan päin, vaikkakin taasen jännitti niin että meinas kaulasuonet poksahtaa. Mä en tajuu mikä siinä laitteessa on että jännittää, olin sitten neuvolassa tahi kotona mittaamassa... Niin ja raskausviikkoja on nyt 22+4.

Marzu33 hyvä et kaikki oli hyvin! :) Mulla on sama homma verenpaineen mittaamisen kanssa, näyttää aina paikan päällä kamalia lukemia ku jännittää nii paljon :grin Oonki joutunu mittailee niitä kotona, hyvät on paineet paitsi alapaineet välillä hieman koholla onki :)

Täällä olisi viikkoja kasassa nyt 23 ja rapiat. Tuntuu ihmeelliseltä ajatella, että viikon päästä tästä ajankohdasta edellinen raskauteni päättyi ennenaikaiseen synnytykseen. Minulle sanottiin tuolloin jo viikolla 15, että raskaus menee kesken ja odotellaan vaan, että luonto tulee hoitamaan sen. Tänä päivänä tuo "keskenmennyt sikiö" ja ennenaikaisesti syntynyt vauva on jo terve 3-vuotias taapero :) tämä vaan sillä, kun joku mietiskeli että ollaan jo niillä viikoilla että vauvalla on jo suuret todennäisyydet jäädä henkiin vaikka ennenaikainen synnytys uhkaisikin. :) (toivottavasti kenelläkään ei siis kuitenkaan uhkaa!)

Sent from my GT-P5200 using Vau Foorumi mobile app

Kyl meillä ainaski ihan tos rakenneultrassa katottiin se huulihalkio ja sydänkin käytiin tarkkaan läpi! ja siis kyseessä ihan se perus, onko ny sit 2D vehje.. :)

Täällä olisi viikkoja kasassa nyt 23 ja rapiat. Tuntuu ihmeelliseltä ajatella, että viikon päästä tästä ajankohdasta edellinen raskauteni päättyi ennenaikaiseen synnytykseen. Minulle sanottiin tuolloin jo viikolla 15, että raskaus menee kesken ja odotellaan vaan, että luonto tulee hoitamaan sen. Tänä päivänä tuo "keskenmennyt sikiö" ja ennenaikaisesti syntynyt vauva on jo terve 3-vuotias taapero :) tämä vaan sillä, kun joku mietiskeli että ollaan jo niillä viikoilla että vauvalla on jo suuret todennäisyydet jäädä henkiin vaikka ennenaikainen synnytys uhkaisikin. :) (toivottavasti kenelläkään ei siis kuitenkaan uhkaa!)

Millä perusteella ne silloin viikolla 15 noin sanoivat, siis mikä vauvassa oli muka "vikana"? Ihana kuitenkin kuulla, että noinkin varhain syntyneillä on käynyt noin hyvin!

Mulla oli veristä vuotoa ollut alusta asti ja sen seurauksena tulehdusarvot olivat koko ajan koholla, eikä sairaalahoito ja antibiootit auttaneet kuin hetkellisesti. Itse vaan jaksoin uskoa siihen, että kyllä siitä vielä lapsi tulee.. onneksi en toivoa heittänyt hukkaan vaikka lääkärit olikin eri mieltä ja järjestivät jopa kriisiapua ja sairaalapastoria yms. käsittelemään sairaalassa kanssani tätä "tulevaa keskenmenoa". Loppu hyvin, kaikki hyvin. Vaikka en pahimmalle vihollisellekaan toivoisi samaa kohtaloa.

Sent from my GT-P5200 using Vau Foorumi mobile app

^ Kaverilleni kävi hiukan samalla tavalla, oli rakenneultran jälkeen todettu että niin vammainen lapsi ettei voi selvitä kohdun ulkopuolella ja oli tarjottu aborttimahdollisuutta. Kaveri ei kuitenkaan siihen suostunut, ja vauva syntyi täysiaikaisena ja terveenä. Ei ne lääkäritkään tosiaan aina kaikkea tiedä vaikka kuinka jonkun asian näkis tutkimuksissa... Täytyis iteki muistaa vaan pitää lippua korkealla, vaikka välillä tulis yllättäviä takaiskuja!

Tänään käyty neuvolassa kaikki oli muuten hyvin paitsi nyt oli pisassa proteiinit jo kahdella plussalla. Parin viikon päästä meen uudestaan neuvolaan samalla kertaa kun on sokerirasitustestikin. Alavatta on nyt pari päivää juilinu ikävästi mutta on kuulemma lihas joka kiusaa eli ei huolta asiasta vaikka inhottavalta tuntuuki. Heti pitää mennä lääkäriin jos rupee päätä/vatsaa sattumaan, turvottaa, näkee kahtena. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja ens kerraks ois proteiinit laskenu. Nyt viikkoja kasassa 26+2.

Eilen käyty lääkärineuvolassa 26+2.

Painonmuutosta ei merkattu, mutta suurin piirtein +750g (alusta asti noin 10 kg. Mulla on 4 kiloa erona ennen raskautta ja ensimmäisellä neuvolapunnituksella, joten siinä tapauksessa painon nousu on 8-12 kg kuinka haluaa sen laskea)
RR: 125/82
Hb: 128 (mitattiin toisen kerran, ekalla kerralla 129)
Kohdunpohjan korkeus: 16 :mad::mad::mad: Mikä ei tietenkään voi pitää paikkaansa, ellei maha oo kutistunut!! Jos tarkoittaa, että 26 niin sitten mennään ihan yläkäyrällä.
Syke 141
Liikkeet ++
Kohdunsuu kiinteä, kiinni ja pituus 2 cm.

Mulla piti olla tavallinen neuvola, mutta aikaisempien kipeiden supistusten seurannan takia vaihdettiin lääkärikäynniksi. No tämä lääkäri oli vahvasti sitä mieltä, että olen silloin tehnyt jotain fyysisesti raskasta (en ollut) ja keho sitten alkoi oireilemaan näin ja kyllä sitä kroppaa pitää kuunnella ja levätä silloin.

Ja sitten sellainen ei-niin-kiva ylläri tuli, että neuvolakäyntejä vähennetään. Viikolle 36 saakka on kerran kuussa ja siitä eteenpäin kahdesti kuussa. Elikkäs enää 3-4 käyntiä. Tietenkin eri asia jos on jotain mitä pitää tarkemmin seurata.

Mimmi!! ? Paljon sulla sf ollut aiemmin? Kyllä sanoisin jos rv 26+ sf on ollut 16 niin lääkäri tai hoitaja olisi asiasta sanonut ja todennäköisesti kontrolli lähete.... Eli kyllä sanoisin sen olevan enemmin tuo 26... Meillä oli 23+ sf 17 aivan alakäyrillä ja kontrolli tulossa n rv 30 myös viimeisen ultran takia pienen koon vuoksi, jos ei 4vk aikana nouse juurikaan on mahdollista kontrollia aikaistaa. Että jos sf 16 niin kyllä reippaasti alle käyrien olisit menossa ja aivan varmasti asiasta olisi sanottu hieman enemmän...

Sampukka, viimeksi sf oli 21 joten tuossa on kyse lääkärin huolimattomasta kirjauksesta.

Åke, en mä oikein helposti lähde pyytämään lisäkäyntejä, vain jos on jotain kipuja tai muuta huolestuttavaa. Olen kuitenkin jo uudelleensynnyttäjä niin kaikki käynnit menee muutenkin aika rutiinilla. On vain aina mieltä huojentavaa päästä sinne terkkarin juttusille & kuulemaan että kaikki on ok :) Varmasti näissäkin tarkastuksissa pystytään tarpeeksi hyvin seuraamaan raskauden etenemistä. Jotkut varmaan iloitsevat näistä muutoksista, mutta mä olen aina tykännyt käydä neuvolassa :p

Mutta jos mietityttää mikä nyt mahtaa olla se oikea niin tottakai voit neuvolaan soittaa ja kysyä että mitähän olet nyt tähän merkannut :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Huomenna neuvola, kuulen tuomion radista... :sad001 Noh, täytyy vissiin alkaa niitä arvoja mittailemaan kotona. Mies on tällekin käynnille tulossa mukaan, tosin en tiedä kuinka paljon häntä kiinnostaa kuunnella ravitsemusasioistani, mutta toisaalta hyvä että hänkin on niistä sitten perillä :wink

Meille rakenneultrassa luvattiin poika 98% varmuudella. Isi sai vielä oman ultrakuvan jossa "kassit" näkyivät selvästi.

Ylimääräinen neuvola käynti jälleen takana, tällä kertaa verenpaineen nousun ja päänsäryn takia. Oon mittaillu kotona verenpaineita koska ne on neuvolassa aina pilvissä. Normaalisti ollu 120-133/70-83 luokkaa, nyt parina viime pöivänä huidellu 140-150/88-95. Tänä aamuna neuvolassa 140/90, proteiinit 1+ (ollu alusta asti) päätä särkee ja huimaa edelleen. Eilen illalla tuli taas kipeitä supistuksia 10min välein yhdeksän putkeen ja ilmeisesti limatulppaakin irtosi riekale, semmoi 4-5 senttiä pitkä paksua kellertävää limaa yök. Neuvolantäti olis laittanu tarkempiin tutkimuksiin äippäpolille mut lääkäri oli sitä mieltä että mun on kuullosteltava oloa pari pöivää viel kotona, eli ei kai muu auta :sad001

Onneks tänään on viimenen työpäivä, jtn positiivistakin siis :smiley-bounce005

Toivottavasti pauski ei nyt tulis lähtöö, kuitenkin suhteellisen pienillä viikoilla vielä mennään! Toivottavasti ei ennakoi raskausmyrkytyksen kehittymistä!
Tsemppiä nyt kovasti ja koita lepäillä!

Takaisin