Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Åke kyllä mä ainakin täytin esitietolomakkeen jo reilusti ennen pelkopolikäyntiä. Esitietolomakkeessa on kuitenkin suurimmaks osaks ihan yleisiä kysymyksiä ja pelkopolilla keskitytään siihen synnytyspelkoon ja sitä helpottaviin tekijöihin. Muistaakseni sain sen esitietolomakkeen täytettäväks rv22 ja kävin pelkopolilla joskus rv30 paikkeilla vasta.

Minä meen kans käymään pelkopolilla ja terkka sano, että ennen ensimmäistå käyntiä äitipolilla esitietolomake tulee olla lähetettynä.Mulla varmaan se käynti tulee ajottuun johonki 30-viikolle..

joo mullakin rv26 alkaa ja ei ole ollut puhetta koko lomakkeesta. Nooh..parin viikon päästä olisi sitten taasen neuvola,niin täytyypi siellä kysellä.
Outoa sinänsä,kun raskaustodistuksenkin jo sain ja kaikkia muita mahdollisia lomakkeita tullut täytettyä..
niin ja pakko kysyy,että mikä on äitipoli? voi taivas..en oo kuulu tuostakaan..missä ihmeen suossa meikä oikein on ollut ku asioista ollaan mainittu? :):)
mulle on vaa mainittu rv28, rv32 ja rv36 lääkärin käynnit sairaalalla..ja sitten neuvola käynnit ja tyytyväisenä olen ollut.eikä mitään erikoista "laajaa" neuvola tutkimusta olla suoritettu..joka käynti ollut ihan samalainen..
joo no nou hätä..kaikki varmaan aikanaan tulee sitten eteen..

Muokattu viimeksi:
Äitipoli on äitiyspoliklinikka. Ne joilla on raskaudessa jotain erityistä, ni käyvät usein siellä lisäseurannassa. Esim riskisynnyttäjät, radilaiset ja jos edellisessä synnytyksessä on tapahtunu jitain odottamatonta. Lisäksi se pelkopoli kuuluu äitipolin alle.

Minulla oli tänään se "laaja" neuvolakäynti, eli oltiin miehen kanssa siellä molemmat tunti keskustelemassa ja mittasivat molemmilta verenpaineet ja hemoglobiinit sun muut. Minulle annettiin nyt se esitietolomake, joka pitää palauttaa ensi kerralla, sen mukaan sitten Päksissä pystyvät ennakoimaan kuulemma tulevien synnyttäjien määrää. Ensi kerta onkin lääkärikäynti!! Jee! :) Ei ollutkaan poistunut vielä minulta keskiraskauden lääkärikäynti, kun vasta tänä vuonna neuvolaan ensi käynnille tulleilta! Olin käsittänyt väärin ensimmäisellä lääkärikäynnillä asian (tai sitten lääkäri sanoi väärin..). Tuossa lomakkeessa näkyy olevan toiveita synnytystä varten, josta jossain ketjussa oli puhetta..

Lisäksi sain raskaustodistuksen vihdoin ja pääsin hakemaan pakkausta ja äitiysvapaita ja rahoja sun muita. Kyllähän taas harppasi todellisemmaksi tämä raskaus! Kai sieltä oikeasti joku tyyppi on tulossa! :rolleyes: Sydänäänien kuuntelusta hän ei vissiin tykännyt yhtään, kun potki aivan kamalasti. :)
Sokerirasituksestakin oli puhetta.. kuulemma nykyään kaikki yli 25-vuotiaat ensisynnyttäjät siihen laitetaan, muttei kuulemma väkisin pakoteta.. sanoin etten halua mennä, ellei tule jotain syytä miksi pitäisi mennä. Ja kuulemma jäämme tarkastelemaan tilannetta. Että saapi nähdä joutuuko sinne vielä vai ei. Eihän sitä turhaan tietysti tehdä, mutta en omalla kohdallani näe nyt suurta tarvettakaan sille..

Painoa on tullut nyt yhteensä 3,2 kg ensimmäistä neuvolakäynnistä, eli todella vähän onneksi! :) mutta hemoglobiini oli tippunut nyt 116.. olenkin ollut tosi väsynyt tällä viikolla, että suositteli koittamaan lisärautaa, ettei tipu enempää. Taidan hakea luontaistuotekaupasta jotain rautavalmistetta alkuun ja katsoa riittäisikö se. Verenpaineet ne menee vain alaspäin nyt 108/73, mikä on tietysti parempi kuin ylöspäin, mutta kunhan eivät tipu liikaa ettei rupea pyörtyilemaan... :rolleyes:
Ja nyt tehtiin ensimmäinen mittaus kohdunpohjan korkeuteen! Yläkäyrillä mennään.. tosin olen tosi pitkä itsekin, etten ihan pientä tirriäistä odottelekaan tulevaksi :)
Tulihan pitkä stoori, mutta kaikki hyvin ja näillä mennään taas neljä viikkoa :grin

Meillä sai valita ottaako lääkäri- vai neuvolakäynnin kun on tosiaan poistumassa tuo keskiraskauden lääkärikäynti. Valitsin aluksi tavallisen neuvolakäynnin, mutta jouduin käymään päivystyksessä kipeiden supisteluiden ja paineentunteen takia ja suositteli seurantakäyntiä tai uutta käyntiä päivystyksessä mikäli jatkuu. No sain onneksi vaihdettua sen neuvola-ajan lääkärikäyntiin niin ei tarvitse taas erikseen lähteä lekurikäynnille.

Lääkärissä käyty, ei onneksi löytynyt mitään tulehduksia jotka supistuksia aiheuttaa. Kirjoitti saikkua 7.4 asti supistusten takia, kohdunsuu oli puoli pehmeä ja kohdunkaula hieman lyhentynyt, ei vielä hälyyttävää mutta nyt ei saa yhtään rehkiä ettei pehmene entisestään. Toivottavasti supistukset nyt loppuis, ihan liian vähän viikkoja kasassa pikkusella, tänään siis rv 22+6 :sad001

Muokattu viimeksi:
Käytännöt esitietolomakkeen jakamisessa varmaan vaihtelee paikkakunnittain (kuten vaikuttaa moni muukin asia tekevän). Meille terveydenhoitaja sanoi viime käynnillä (silloin rv 22+5), että antaa lomakkeen mukaan vasta seuraavalla kerralla. Siihen mennessä viikkoja on kasassa 27+1. Ja ihan paperisena saadaan se täytettäväksi, ei siis mitään tunnuksia tai nettilomakkeita.

Niin siis toi Gravida on varmaankin Keski-suomen sairaanhoitopiirin oma äitiyspoliklinikka. Ei ainakaan täällä Pohjois-Karjalassa oon ton nimistä....

Niinpä niin.. sitä uutta ultraa odotti kuin kuuta nousevaa ja miten kävikään, no tyyppi ei ollut yhteistyökykyinen. Tottakai olen todella iloinen että kaikki oli ok ja vauva painoi n. 500g ja tarkoittaa että jos nyt jotain tapahtuisi niin voisi selvitä hengissä ♥ mutta, mä haluan tietää kumpi on tulossa :)

Me mennää 4D ultraan sen vuoksi että haluan poissulkea kaikki mahdolliset poikkeamat huulihalkiosta sydämen reikiin. Jos niitä löytyy niin haluan olla valmistautunut niiden varalta..
Ens tiistaina mennään medisonariin ja maksaa n. 210eur, tämä on maksettava osuus josta ei korvata mitään :) mun mielestä pieni hinta että saan mielenrauhan ja tiedän että kaikki on oikeasti ok. Tuohon ultraan on varattu tunti aikaa :)

Tänään rv 26+2 ja oltiin siinä tarkistusultrassa.
Kun rakenneultrassa tosiaan vauvan mahalaukku ei näkynyt ihan täydellisen pinkeänä pallona, sillä ei ollut jostain syystä juuri niellyt lapsivettä...
Mutta tänään mahalaukku ja kaikki muukin näkyivät normaalisti, kaikki siis hyvin :Heartred
Painoa pikkuisella arviolta 948g, ja tyttöä edelleen povattiin :wink

^ Joo, ja jotenkin huojentavaa tietää, että alkaa olemaan sen kokoinen, ja kaikki tarvittava kehittynyt, muun muassa keuhkot, niin että vaikka syntyisikin jo ennenaikaisesti niin olisi hyvät mahdollisuudet selvitä...

^ sitä samaa on täällä pohdittu omalla kohdalla, vähän liikaakin tosiaan :rolleyes: mutta taitaa olla ihan yleinen huolenaihe odottajilla!

Åke, meille kyllä juurikin rakenneultrassa sanottiin että siitä ei pysty näkemään reikiä sydämessä tai huulihalkioita tai muunlaisia sisäisiä poikkeamia. Kaikki elimet kyllä näkee ja sen että toimivatko ne, mutta pienimpiä poikkeamia ei. Tuon sydämen takia haluan ehdottomastimennä 4D ultraan. 2D:ssä näkyy kaikki kammiot mutta niitä reikiä..

http://www.medisonar.fi/html/4dua.html

Tuosta linkistä nyt ei ihan saa niin konkreettista vastausta, mutta löytyy googlettamalla :)

Mulla on myös sellainen käsitys, että 4D ultrassakin suurin osa varsinaisesta rakennetutkimuksesta tehdään nimenomaan 2D:nä. Ainakin mulla käytiin nimenomaan sydämen kammiot, virtaukset huulihalkiot jne hyvin tarkasti läpi perinteisessä 2D ultrassa.

Takaisin