Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu, se valkovuoto voi olla välillä aika runsasta, joten sitä varmaan kannattaa ekana epäillä jos jotakin hulahtaa. Nimim. hulahdellut on.

Juuri näin Martuti! :) Meilläkin puhutaan niskapoimu-ultrasta..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Nt = niskaturvotus ja
Np = niskapoimu
eikö vaan?
Hämää kun siitä on kaksi eri nimitystä, vaikka samasta ultrasta kyse...
Meillä ainakin puhuttu np-ultrasta neuvolassa, ja kaikissa papereissakin lukee niin. Hassua, että eri paikoissa käytetään eri nimitystä :rolleyes:

Taispa olla iha n eka kerta kun kirjotin nt-ultrasta :D Kyllä itsekin sitä Np-ultrana puhun normaalisti. Mikälie aivopieru, vaikka kaiketi ihan oikeqa nimitys tuokin on :P

<3 kiitos teille kaikille... Kyllä mie nyt uskon, että se oli valkkaria vaan. Ja sattu vaan oleen semmoset imemättömät pikkarit ja fleece-kalsarit jalassa, ja nehän kun ei ime nesteitä, niin siksi valuivat nilkkoihin asti pisarat :rolleyes:

Miun kätilö-ystävä, joka itse odottaa toukokuista, oli kuitenkin niin huolissaan, että itsekin sitten pahemmin huolestuin. Ehkä hälläkin raskaushormonit (ja tieto siitä, miten me ollaan tätä bebeä yritetty) sai moisen reaktion. Ihana ystävä kyllä...

Ultrakutsu tuli.. Aika vasta 8.1!! :( Nyyyyh. Jaksa ooooottaaaaaa!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Voi pylly, verikokeen tulokset tuli, eikä mulla ole vastustuskykyä parvorokolle. Nyt täytyy toivoa että meillä ei sitä nyt ole, viikon päästä uusiin verikokeisiin jossa selviää onko huolta.

Tääläkin pärähti tänään ultrakutsu postissa. Osuu joulun välipäiville niinku ajattelinkin, 27pvä ja heti aamusta...

Tää kävi tänään luomassa itselleen mielenrauhaa yksityisellä ja pieni sydänhän siellä sykki niin vimmatusti, voi niitä ilon kyyneleitä <3 :happy093 Kauhee taakka ja pelko tippu harteilta ainekin hetkeksi. Viikkoja menkkojen mukaan tnään 8+2, pikkuinen vastasi viikkoja 7+5, kovin tarkkahan tuo arvio ei kuulema ole kun alakautta ultra tehtiin ja on niin alussa vielä, joten pysytellään niissä 8+2 viikoissa ainekin sinne np ultraan asti :)

Tänään oli myös eka neuvola käynti. Viikot tosiaan niin alussa ettei tietenkään sydänääniä viitsinyt edes yrittää kuunnella.. Sain ekan lääkärineuvolan jo ensi viikon maanantaiksi mitä vähän ihmettelen. Viikot sillon tasan 9, eli niitä sydänääniä tuskin pääsen kuulemaan silloinkaan. Neuvola täti tokaisi vaan että ei sun niitä sydänääniä varmaan tarvii kuulla kun käyt tänään siellä ultrassakin, harmittaa kyl vähäsen, oishan ne kiva kuulla uudestaanki. o_O

Heippa vaan kaikille. Pääsääntöisesti näyttäis monella olo parantuneen, ittekin oon ollu suht hyvävointinen pari vikaa päivää...ei oo tullu aamupalakaan ylös :wink

Meillä oli eilen eka neuvola, ja siellä varattiinkin jo np ultra ja lääkärinaika. Oli ihan mukavan tuntuinen ja ihmeen rento neuvolatäti ja me saatiin itte valita parista ajasta milloin mennään. Np:hen siis rv 12+2 8.1 ja lääkäriin rv 13+1 14.1. JEE! Labrassa mun täytyy käyä viel just ennen vuodenvaihdetta...ja mähän vihaan piikkejä ihan ylikaiken...mutta pakkopa niihin on vähän tottua. Sydänääniä ei ees yritetty kuunnella...enkä tiiä olisko ollu ees välineitä siihen. Ja samainen kasa pikkuvihkosia ja kirjoja tuli tännekin. :grin

Mutta tänään, kävin yksityisellä varhaisultrassa varmistamassa että masussa on elämää, jotta uskalletaan kertoa jouluna tuleville isovanhemmille. Ja kuinka ollakaan pahimmat pelkoni eivät toteutuneet ja siellä se pikkuinen pötkötteli ihan rauhassa. Menkkojen mukaan nyt rv 8+3 ja pikkuinen vastasi viikkoja 8+1. Eli hyvin lähellä mennään. Kuviakin sain matkaan miehelle näytettäväksi kun ei päässyt keskellä päivää mukaan. Sydän sykki 183 ja pituutta oli 1,7cm <3 Hyvin näytti olevan kiinni kohdunpohjukassa?? kait jos oikein ymmärsin. Eli kaikki on kuulemma niin hyvin kuin mahdollista <3 se jos mikä rauhottaa mieltä kummasti.:)

Hei taas kaikille!

Salasana oli tässä välissä hävinnyt mielestä ja siksi päivittelen kuulumisia vasta nyt vaikka tarkoituksena oli päivitellä jo heti varhaisultran jälkeen. Parempi kuitenkin myöhään kuin ei koskaan, eikö? ;)

Eli kävimme 3vkoa sitten varhaisultrassa Helsingin Femedassa Bruno Cacciatorella, vkoja silloin 8+3. Ja siellä se meidän pikkusammakko näkyi, vahvalla sydämensykkeellään suurella tv-ruudulla:) Brunolla oli tosi hyvät laitteet, suosittelen lämpimästi! Hintaa oli noin 130e, ei kela-korvausta. Oli kuitenkin joka pennin arvoinen kesäisen keskenmenon takia.

Nyt mennään vkolla 11+3, ja kättäriltä tuli eilen kutsu ultriin! Np-ultra viikon päästä 20.12 (ennen joulua jee!) jolloin menkkojen ja ultrankin mukaan vkoja olisi 12+3, neuvola kuitenkin laski vähän aikasemman päivän jolloin heidän saamiensa tietojen mukaan siis oltaisiin 12+4. En tiedä millä laskurilla neuvola laskee tuon kun kaikki muut on antaneet ultrassakin vahvistuneen 1.7 la, neuvola laski sen 30.6. Ei kuulemma päivän takia muuttele sitä, joten mennään siis neuvolan papereissa kesäkuun odottajiin vaikka oikeasti ollaan päivä siitä jäljessä ;) Verikokeissa käytiin puoltoista vkoa sitten noin vkolla 10+1. Seuraavaankin ultraan saatiin jo aika, se oli 14.2. Ihanaa saada näitä päiviä alas kalenteriin!

Muutoin oireet välillä helpompia, taas toisinaan ihan kauheita. Rintojen arkuus ollut jo pidempään poissa, välillä vähän särkee muttei pahasti. Oksentelu tuntuu pahenevan mitä pidemmälle mennään, toivottavasti helpottuisi pian. Huh, ollaan jo päästy näin pitkälle! Tulispa jo se tilaamani doppleri että pääsis kuulemaan että asukki on vielä elossa, ja onneksi seuraavaan ultraankin on vain vko aikaa! Voi kumpa kaikki olisi hyvin, olisi paras joululahja mitä odottaa saattaa <3

puolen tunnin päästä eka neuvolakäynti ikinä!! jännittää niin että oksettaa :S iiiks. :D

neuvola ohi ja meni aivan ihanasti! elämää löyty sieltä mistä pitkin ja saatiin jo ensimmäiset kuvat kotia, vaikkakaan eihän niistä nyt muuta selvää saa ku että joku siellä möllöttää. :) rv omien ja hoitajan laskujen mukaan ois 7+4 mut kuva vastasi 7+2, eipä se paljolla heittänyt. :) on tämä vaan vieläkin jotain niin uskomatonta.<3

Me käytiin yksityisellä ultrassa jo marraskuun lopussa (koska aiemmassa raskaudessa odotettiin kauemmin ja sit saatiinkin kuulla, että oli tuulimunaraskaus, joka piti lääkkeellisesti keskeyttää.. eli ei haluttu olla epätietoisia yhtään kauempaa kuin pakko.)
Aivan ihana tunne kun koko 13mm vastasi silloisia viikkoja (7+4) ja syke löytyi helposti. Maksettiin 90e, mutta se oli täysin hintansa arvoinen käynti. Saatiin vielä mukaan nättiin kansioon pakattuna kaikki tiedot ja monen monta kuvaa (vaikka eipä tuosta paljoa vielä erota ) mutta tärkeinpänä tietysti helpottunut tunne, että jotain siellä kasvaa ja oikeaan tahtiin.
Neuvola on vasta 30.12 ja np-ultra sitten seuraavana päivänä. Sillon pitäis olla vk12+1

Muokattu viimeksi:
Voi, olipa ihana lukea kaikkien kokemuksia. Itsellä menossa nyt viikot 10+2 ja ekan neuvolan olen jo käynyt. Siellä ei mitään ihmeempiä, sydänääniä yritettiin kuunnella, mutta viikkoja oli niin vähän ettei kuulunut. Mulla viime raskaudesta vielä aika vähän aikaa, joten neuvola asiat on muistissa. Tää raskaus ollu kovin erilainen kuin tuo eka. Ekassa oli alusta asti hirveä pahoinvointi aina puoleen väliin asti. Nyt ekat pahoinvoinnit tuli pari viikkoa sitten ja on todella lievää. Lisäks menee ohi, kun laittaa suuhunsa jotain. :) ekassa ei auttanut mikään!
Ekassa oli myös tosi paljon tuota valkovuotoa ja käytin myös pikkuhousun suojia koko ajan, nyt ei ole sitäkään pahemmin riesana.
Me saatiin eka ultra aika 31.12 ja seuraava 20.2. Ei olla nyt menty varhaisultraan, vaikka ekasta käytiin. Ekaa yritettiinkin 1, 5v, joten siinä oli ihana saada mielenrauha. Tää toka tärppäs ekasa kierrosta, kun päätettiin alkaa yrittää. Lapsille tulis ikäeroan. 1v9kk! Sain ite LA 10.7. joka myös oma synttäripäivä! :) mut neuvolassa tosiaan laskevat jotenkin eri tavalla, kun sieltä tuli 9.7. Läheltä liippaa silti.
Tsemppiä kaikille odotukseen!

Varhais ultrassa käyty kun ei varmuutta milloin on tullut raskaaksi kun oli myös välis yhet 1pv niukat menkat. Ja iso yllätys oli että olin jo 9 + 3 eli tänään 9 + 5. Tästä raskaudesta tuleekin jännä. Seurataan tosi tarkkaan kun on rytmihäiRiöt ja lääkkeet siihen. Toiv me kummatkin selvitään hengissä.

Huomenna aamulla klo 8 olis np-ultra, ja jännittää jo valmiiksi ihan pirusti. Mitäs jos siitä paljastuukin jotain ikävää? Tai että siellä ei olekaan enää mitään elämää? Huh! Ja sen jälkeen pitäis vielä yrittää päästä töihinkin ja opettaa koko päivä ihan sumussa... Toivotaan, että saadaan hyviä uutisia! Mä oon tietyllä tavalla tosi varovainen, enkä halua edes miettiä, että mitäs sitten jos siellä todetaan ettei sydän enää lyökään. Kiva joulu tulossa, jos niin käy. Mä yritän pysyäpositiivisena, mutta kai oma mieli varmistelee ja etukäteen siloittelee tietä myös niille huonommille uutisille. Kaikkea kun voi aina sattua, eikä ne asiat ole omassa kädessä.

Mutta tietääkö kukaan, että tehdäänkö np-ultra sisäkautta vai vatsan päältä? Mulla on aika Naistenklinikalle, joten millaisethan vermeleet siellä on tuon ultran tekemiseen? En hoksannut neuvolassa asiaa kysyä. Toivon mukaan tehdään vatsan päältä, se tuntuisi jotenkin kivemmalta. :)

Avea80,
mä oon käsittänyt, että np-ultra tehdään vatsan päältä. Mutta siihen varmaan vaikuttaa juuri laitteiden ikä ja tarkkuus...? Varmaa tietoa mä en osaa sanoa, itse odotan esikoistani ja tiistaina vasta np-ultra. Varhaisultrassa kävin, ja silloinkin tehtiin vatsan päältä kun oli niin uusi ja tarkka laite kuulemma.

Muokattu viimeksi:
No niin, ensimmäinen neuvolakäynti perjantaina takana, ja aika jännät paikat oli. Meillä mies ei tahtonut lähteä mukaan, kun tiedettiin jo, että eka käynti on lähinnä jutustelua ja tietojen kirjaamista. Ihan ensimmäiseksi heti kättelyn jälkeen ohjattiin ultrattavaksi. Ajattelinkin pessimistisenä, että parempi niin, että mitä sitä turhaan jorisemaan jos siellä mahassa ei olekaan enää ketään kotona... No laite ei vissiin ollut ihan uusinta uutta, ja aikansa siinä terkka pyöritteli ja etsi. Jonkun möykyn löysikin, mutta mitään sykettä tai tarkempaa ei löytänyt. Kyseli jo multa, että niin millos ne viimeiset menkat oikein olivatkaan... No siinäpä tietenkin ehti jo tulla harmitus maatessa, että näinkö se on keskeytynyt. Terkka kysyi onko ok jos hakee kollegansa katsomaan. Toinen neuvolantäti sitten tuli paikalle, ja paineli mielestäni paljon roisimmin, ja löysi saman möykyn, joka tällä kertaa kuulema vilkutti selvästi ja sykekin heti löytyi! Itse en kyllä sitä liikettä erottanut, mutta olo oli nanosekunnissa helpottunut! Kuvista jotka sain mukaan ei kyllä erottanut juuri mitään vielä.

Koko keikka kesti melkein 2 tuntia, ja ihan ookoo fiilis jäi mukavista täteistä ja kohtelusta. Nyt siis tänään 10+0 ja odotellaan milloin tulee aika np-ultraan keskussairaalalle, lähetteen laittoi perjantaina neuvolasta. Pelkäsin itse huonoa hemoglobiinia, kun joskus aiemmin olen joutunut lisärautaa syömään huonojen arvojen vuoksi. Yllätys olikin, kun terkka kehui hyvää hemoglobiinia (138).

Olin jo mielessäni miettinyt, että tuon todisteen jälkeen voin kertoa ainakin lähimmälle sukulaiselleni, jotta on joku jonka kanssa asiaa jakaa ja taivastella. Mutta eilen en saanutkaan asiasta soitettua, jotenkin tuli vain sellainen olo, että en jaksa. En jaksa vielä alkaa sitä hössötystä joka asiasta syntyy. Että ehkä vaalin tätä salaisuutta vielä hetken itselläni, ja niinpä jätin soittamatta ja kertomatta. Yksi ystävä vain siis tietää, vanhemmille ei haluta vielä kertoa, katsotaan jouluna sitten.

Mutta elossa oli siis Alma, koko vastasi viikkoja, eikä toista kaveria (onneksi) mahassa näkynyt. Kaikki hyvin, helpottavaa.

Takaisin