Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
SRL, mun käsityksen mukaan eri neuvoloissa saattaa olla hyvinkin erilaiset systeemit ylipainon kanssa. Itse olin normaalipainoinen ensimmäisen raskauden alussa, mutta paino nousi 20 kiloa eikä mun neuvolantäti sanonut ikinä mitään siitä. Eräässä muussa neuvolassa samassa lähtötilanteessa olevaa alettiin tarkkailla jo kun 10 kiloa oli mennyt rikki. Toivottavasti sinun kohdallesi osuu mukava täti. Ja itsehän sitä taitaa olla kaikista kriittisin itseään kohtaan..

Hyppäsin tuolta kesäkuun la:sta tänne heinäkuuhun, kun kävin torstaina alkuraskauden ultrassa, ja viikot ja laskettu aika muutuikin (odotetusti) kesäkuun 28.6. päivästä heinäkuun 21. päivään. Eli ultarapäivänä vielä oli terkkarin oletus, että eletään viikoja 10+5, mutta todellisuudessa elettiinkin vasta 7+3. Meillä täällä Keravalla tuli yksityisellä ultran hinnaksi 158 euroa (kelakorvausten jälkeen).

Onneksi en malttanut odottaa tän viikon perjataille asti ekaa kunnallista ultraa (joudutaan matkustamaan ultaraan Hyvinkäälle asti), sillä siellä sitten olisi taas joutunu uudestaan tammikuussa menemään. Jo nyt joudun uudet seulontaverikoeajat tilaamaan, kun on edelliset otettu liian aikaisin... Ultraan meno oli kyllä jännitäävää! Mutta oli aivan mahtava nähdä pienen sydämen syke ja saada kuulla, että Muru on aivan oikeassa paikassa. Ensimmäsiellä mittauksella gyne sai mitaksi 11,1 mm, joka ultran mukaan vastasi viikkoja 7+2, muuta tarkastusmittauksella pituutta saatiin kertymään 13mm, joka vastasi aikaa 7+3.

Nyt sitten odottamaan ekaa kunnallista ultaraa, joka on tammikuun 7. päivä. Sieltä sitten saakin jo mukaan kjuva, jossa Muru taitaa olla hieman ihmismäisemmän näköinn kuin tässä :)

Liitteet

• Ultrakuva051213.jpg
    Ultrakuva051213.jpg
    170 KB · Katsottu: 57
Mimmi, vähän kieltämättä ihmetyttää. En tiedä millä tolalla neuvolan terkkareiden imetyskoulutus on, mutta tämäkin täti on jo vähän vanhempi eli jotkut asenteet saattavat vaikuttaa myös.

Mäkin kävin nyt alkuraskauden ultrassa. "Möntti" vastasi prikulleen kuukautisten perusteella laskettua aikaa (nyt siis ollaan 7+2), sydän siellä läpätteli. Olen erittäin huojentunut!

Nyt sitten jännitys nousi vain vielä kovemmaksi kun neuvolasta soitettiin ja siirrettiin aikaa perjantaille jonku palaverin takia. :s vaikkakin päivällä siirtyi mutta silti! yks päivä taas lisää jännitystä.. haluais vain jo tietää onko sielä masussa elämää.

Oltiin viikonloppu lontoossa ja unohdin kaiken stressaamisen ja jännittämisen, mutta illalla kun kotia pääsin ja nukkumaan niin tämänpäiväinen nt-ultra hiipi mieleen ja siellä se on nyt kummitellut koko yön. Jännittää...:confused:

Sent from my Nexus 10 using Vau Foorumi mobile app

Ajatella, miten voikin olla niin erilaisia np-ultra-aikoja :) Mulla siis rv noin 10 ja aika on 3.1. Vielä 3,5 viikkoa siis. Tuskaa..

Maanantaina sentään pääsen neuvolaan kokeilemaan, saataisiko dopplerilla sydänäänet kuulumaan. Laite on kuulema niin vanha, ettei sillä toina yrittää kovin aikaiseen niitä kuunteluita.

Tänä aamuna tuntui, että holahti housuun lapsivedet, mutta päätin, että ne ei sitä voineet olla. Neuvolan täti sanoi samaa. Siis, odotan kiltisti. Tai no, käyn ystävältä pH paperia ja testaan vielä sillä, että mitä se neste olisi voinut olla. Pakko..

Mä sain eilen ajan ultraan, se olisi 2.1. eli rv 13+3. Vähän oon pettynyt kun olisin halunnut ennen joulua, niin olisi ollut sitten kiva yllätys sukulaisille kertoa kuvan kera. En tiedä haluanko kertoa ennen kuin tulee varmuus, että pikkuisella kaikki hyvin.

Merel, mulla oli ensimmäisessä raskaudessa runsasta valkovuotoa ja jouduin käyttämään pikkuhousunsuojia koko raskauden ajan tosin en muista miltä viikoilta asti. Ja mä kun silloin luulin, että saisi olla 9 kk ilman mitään rättejä housuissa.. o_O

Tänään saatu todiste että masussa tosiaan kasvaa joku olio. :) Hieman jännitti kun kahtena päivänä tullut veristä vuotoa niukasti ja ollut vatsa kipeä. Sain siis ajan ultraan päivystyksen kautta. Epäilys olisi josko siellä olisi toinen asukki ollut tai sitten ihan normaalia vuotoa ja että kivut johtuisi siitä ja kystasta mikä löytyi myös ultratessa.
Mutta nyt on iso kivi pyörähtänyt hetkellisesti pois rinnasta kun pelkäsin niin että tämä asukki on poistunut paikalta. Vielähän ei turvallisilla vesillä olla kun alkion koon mukaan olisi viikkoja vasta 6+4. Mutta nyt iloitsen tästä ja toivon että pysyy loppuun asti tämä asukki.

Taustalta olen keskusteluja seuraillut, mutta nyt jos hiukan omia kuulumisia myös kirjoittelisi. Varhaisultrassa kävin, ja kaikki oli ok. Koko vastasi viikkoja, joten la pysyi samana mitä itsekin laskeskelin. Sydän sykki ja ensimmäisen kuvan sain mukaan :) Nyt hiukan voi jo huokaista, vaikka vielä saa hiukan jännittää kuukauden, että kaikki menee hyvin. Onneksi joulu tulossa ja tuntuu, että aika menee nopeasti . Yökkäilytkin alkaneet helpottamaan ja olokin korjaantumaan mitä oli tuossa pari viikkoa.

Eilen oli eka neuvolakäynti viikolla 8+1. Tää meidän neuvola on aivan ihana vanha kodinomainen rakennus, jossa kengätkin otettiin pois sisään mennessä :) Tykkään satasella. Sain oman neuvolakortin, joka näköjään on vähän muuttanut muotoaan modernimmaksi reilu parissakymmenessä vuodessa... :wink Kovasti uutta aikaa pukkas, ens viikolla verikoe ja tammikuussa ultra ja lääkäri, helmikuussa uus neuvola. Hirveä pino kirjasia ja lippusia saatiin mukaan ja niitä oon nyt ajankuluksi lueskellu, kun ei vaakatasossa mitään muutakaan voi tehdä :p

Tää pääs tänään ylimääräselle neuvolalääkäri käynnille tämän pahoinvoinnin takia ja lekuri kirjottelikin sitten suosiolla saikkua 13.1 asti o_O siis sillee hyvä, et ei tartte juosta joka viikko jossain vinkumassa oloja, mutta kun oli jo varautunu siihen rumbaan... Sydänääniäkin yritti kuunnella, mutta se kone on niin muinaisjäänne ettei sillä vielä näin aikaseen saanu ku jotain sinnepäin. En toki huolestu, koska vasta viime torstaina ultralla pikku-kaveri nähty ja kaikki oli kunnossa ja kun oireetkin vaan jatkuu ja jatkuu, niin eiköhän kaikki edelleen ole niinku kuuluuki :)

Onnittelut kaikille hyvistä neuvola ja ultra kuulumisista ja hienoa että moni kirjotellu vointiensa paranemisesta :) sitä itsekin odotellessa... :cool:

Jospa nyt sais lakata pelkäämästä. Tänään oli ensimmäinen neuvola, ja kun huoltani purin tädille että oon ihan stressissä kun pelkään niin paljon ettei masussa oo ketään, niin yllätykseksi terkka sanoi että neuvolassa on yks ultralaite jolla hän voi kokeilla kurkata. Siellä sitten näkyi pieni mytty oikeassa paikassa ja pieni sydän pumppasi ihanasti <3

merel, se oli todennäkösesti vain valkovuotoa. Sitä voi raskauden aikana joskus "hulvahdella". Niinku normaalistikki valkovuodossa, jos ei haise tai kutise, ni ei oo merkki mistään. Mulla oli edelliseltä. Ekalla kerralla luulin, että pissa lirahti housuun, mutta eihän se sitä sit ollu :p

Mulla kans hulahtelee valkovuotoa ihan reilusti. Huomatkaahan muuten et pikkuhousunsuoja voi hiostaa ja lisätä sitä valkovuotoa. Mulla se myös tekee hiivaoireistoa, joten kestän tämänkin tai sit kestoilen :)

Meillä terkka sano kans en suoja lisää hiivariskii koska silloin "paikat" ei saa tuulettuu normaalisti. Vaikka suojat nykyään onkin mainostetusti hygienisiä niin siltikään ei suosittele. Suositteli ostamaan vaan reilusti pikkareita joota sitten tarpeen vaatiessa vaihdettava...
Ja siis itsellä ainakin hillittömän herkkä hiivalle (pari hiivaa ja kärsineenä tässä 1kk sisään...) niin en mielellään niitä käytäkkään. Jotain hyvää jotain huonoa siis aina.

En mä ollut ajatellutkaan pikkuhousunsuojasta tuota puolta. Mä olen niitä siis kanssa nyt käyttänyt, kun valkovuoto on huomattavasti runsaampaa kuin normaalisti. Pitääpä sitten jättää kuitenkin pois, en mä mitään hiivaakaan halua...

Vielä viikko pitäisi jaksaa odotella np-ultraa, silloin rv tasan 12. Jännää :)

Täälläkin olisi ensiviikon tiistaina ensimmäinen ultra, jännittää ja pelottaa kovasti onko kaikki hyvin kun oireetkin ovat kaikki niin hellittäneet/loppuneet :smiley-angelic001

Mullakin on runsasta valkovuotoa ollu kaikissa odotuksissa ja oon käyttäny ahkerasti pikkuhousunsuojaa muualla kun kotona ja yö on menty kokonaan ilman alushousuja. Mulla ei oo ikinä ollu hiivaa, mutta varmuuden maksimointi ei tässäkään asiassa varmaan ole pahitteeksi :D
Täälläkään ei millaan jaksaisi odottaa nt-ultraan joka siis on 30.12. Sentään tän vuoden puolella, mutta ihan liian kauan aikaa siihen silti on! Varsinkin kun koti-dopplerilla en oo saanu kuulumaan kun istukanäänet tai omat jotkin äänet, tiä edes niistä :D Tänään viikkoja 9+2 ja aika matelee!

Nt = niskaturvotus ja
Np = niskapoimu
eikö vaan?
Hämää kun siitä on kaksi eri nimitystä, vaikka samasta ultrasta kyse...
Meillä ainakin puhuttu np-ultrasta neuvolassa, ja kaikissa papereissakin lukee niin. Hassua, että eri paikoissa käytetään eri nimitystä :rolleyes:

Takaisin