Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heps!
Meillä oli eilen eka neuvola, jota jännitin niiiiiiin paljon! Mutta kaikki hyvin. Siellä se pikkuinen heilutteli äitille ja dopplerilla sydänäänet kuule heti, kun se osu vatsaan :) Ekalla piti monta kuukautta katsoa ultralla eka missä vauveli luuraa enneku sai äänet kuulumaan. On niin erilainen raskaus muutenkin menossa. Olo voisi kyllä pikkuhiljaa jo kohentua. Meinaa tämä pahoinvointi jo riittää..

Kävin tänään ekassa neuvolassa ja laskettu tulee varmasti muuttumaan, koska tänään olis pitäny 28 kierron mukaan olla viikot 8+0, mutta ultralla katsottuna ja mitattuna alkio vastasi viikkoja 6+4 ja hieno syke löytyi
girl_in_love.gif
, joten uusi neuvola aika 2 viikon päästä jossa ultrataan ja katsotaan mitat uudelleen ja sitten varmaan muutetaan laskettu ja laitetaan lähete np- ultraanja verikokeisiin vasta, nyt oli liian aikasta vielä.

Mutta muuten kaikki oli kunnossa hemppa 146 ja paineet 125/75. Ja infulenssa piikin laittoi myös koko meidän poppoolle samalla.

Itse kävin ylimääräisellä neuvolalääkärikäynnillä tänään 7+3. En ole siis vielä käynyt oikealla ekalla neuvolakäynnilläkään. Yksi varhaisultra viikoilta 5+5 on takana, jossa näkyi vain raskaus- ja ruskuaispussi. Epäonnenpäivälleni perjantaille 13.päivä on uusi varhaisultra varattuna ja se eka neuvola vasta 16.12. Tänään neuvolassa kävin juttelemassa työtilanteestani ja sainpa sitten koko odotusajalle erityisäitiysrahaan todistuksen. Ei yhtään kiva. Työmarkkinatukikin olisi ollut isompi raha kuin äitiysraha. Olen levyseppähitsaaja ja juuri viikko ennen yllätysraskaustestiä aloittanut 4kk kestävän työharjoittelun unelmaduunissa puolustusvoimille. Se siitä työstä sitten.

siness, heti kun luin sun kirjotuksen mulle tuli sellanen tunne, että nyt tiedän tän jutun jostain. Hetken kelailin, niin oltiin samaan aikaan siellä varhaisultrassa. En mitenkään halunnut kuunnella muiden juttuja, mutta aika kovaäänisesti ystäväsi kanssa keskustelit, niin väkisinkin kuulin. Vähän off topic juttu, mutta pakko kertoa kun tuli niin jännä fiilis :D

Bambie WAU! :D Mietinkin onko täällä koskaan ketään tutua sattumoisin. Kuka niistä kaikista olit? Jos saan udella? :D

Mä istuin siellä perällä valkoisena kun lakana :D Vaalea tukka ja kännykkä kourassa :P

Muistan kyllä että siellä oli pari ihmistä.. toinen oli muistaakseni vähän vanhempi naishenkilö. Et varmaankaan sinä. Kun sanoit että valkoisena kuin lakana, niin voitko pahoin silloin? Itse olen liittynyt nytten haamujengiin. Silloin olin vielä voimissani.

Niin ja mulla on kova ääni luonnostani :D Lasteni kanssa me ollaankin melkoinen joukku ääntä kun kuljetaan kylillä. :director

juurikin niihin aikoihin (rv6+) se pahoinvointi alkoi. Niin, en ehkä iteäni vanhemmaksi naishenkilöksi ihan vielä luokittelisi ;) Ikää vasta 23-vuotta :P

Miten erityisäityisraha menee alemmas ku työmarkkinatuki? Mä haen sen kans, niinku edellisestäki raskaudesta ja sehän on noin 80% tuloista se rahan määrä. Ei mulla oo kyllä aavistustakaan minkä verran tuo työmarkkinatuki on, mut kuulostaa vähän hassulta. Ootko käyny kokeileen Kelan laskurilla? Siinähän otetaan huomioon sun kannalta parhaat tulot. Kannattaa kyllä olla tarkkana, ettet jää häviölle! Ihanaa aina tuo Kelan kans tappelu :wink
Millä perusteilla muuten haet? Hitsari siis ilmeisesti ammatilta?

Eilen oli ensimmäinen neuvolakäynti rv 9+2. Kiva ylläri oli että ultrattiin vaikka olikin iänikuisen vanha laite. Yksi vauveli näkyi vaikka neuvolan täti jo epäilikin kaksosraskautta runsaan pahoinvoinnin vuoksi. Syke näkyi myös joten kaikki hyvin nyt (eikä pelkäämäni tuulimuna). Hb oli mulle todella matala 129, enkä millään haluaisi aloittaa vielä raudan syöntiä kun maha menee samantien (vieläkin pahemmin) ummelle.

Neuvolasta laitettiin sähköinen lähete suoraan sairaalaan joten aika ultraan tulee ensi viikolla. Verikokeissa pitää käydä ensi viikon aikana ja seuraava neuvolakäynti on lääkärille 8.1. Tosi kiva neuvolan täti osui mulle joten positiivinen fiilis jäi. Hassu sattuma oli kun työpaikan toimitusjohtaja ilmestyi lapsensa kanssa neuvolakäynnille. Menin ihan puihin siinä tilanteessa. Olen kyllä jo esimiehelle maininnut raskaudesta, mutta kai pitää isommallekin pomolle asiasta sanoa. Meillä siis tällä hetkellä noin 10 hlöä töissä johtajineen.

MrsData, sulla on kyllä epäpätevä neuvolan täti, jos valittaa imetyksestä!! Suositushan on osittainen imetys VÄHINTÄÄN vuoden ikään saakka. Itse imetin 11,5 kk ja sain jo sinä aikana kummastelevia katseita varsinkin vanhemmilta ihmisiltä. Yksikin sukulainen sanoi suoraan tytön ollessa reilu 10kk, että et kai sä nyt enää imetä! Vaikka imetys tuntui itselleni alussa erittäin luontevalta niin vuoden ikää lähestyessä hakeuduin muiden katseiden ulottumattomiin koska koko ajan oli tunne että sitä paheksuttiin. Ja mun mielestä jokainen saa päättää mikä on parasta omalle lapselleen! Imetti tai ei..

-Stardust- Hitsari juu. Ja Kelan sivuilla oonkin sen laskurilla laskenut, että jään n.100e/kk häviölle äippärahalla normityömarkkinatukeen verrattuna. Jos oisin voinut olla työharjottelussa, oisin saanut 300e parempaa rahaa ylläpitokorvausten kera verrattuna äippärahaan. Minä kuitenkin kun oon yh-äiti, ei mulla ole toisen tuloja helpottamassa laskutaakkaa.

Mitenhän ne tulkitsee ton työharjottelun, ku ymmärtääkseni vaatimuksena on vakituinen työpaikka.. Mitä teit ennen työharjottelua?

Olin työtön. Sitä tässä koitan nyt selvitellä TE-toimiston kautta, että joudunko 3kk:n karenssille, jos jäisinkin työmarkkinatuelle. Kuitenkin mulla on raskaustodistus, jossa lukee, että hitsaustöitä ei ole lupa tehdä missään raskauden vaiheessa. Kelassa kävin asioimassa ja ohjasivat mut TE-toimistoon. Kelassakin oltiin sitä mieltä että parempi mun ois olla työmarkkinatuella, kun sillä lailla voisin olon helpotuttua tehdä vaikka kioskinmyyjän hommia. Erityisäitiyslomalla en saa tehdä mitään.

Meillä käytiin eilen kontrolliultrassa, kun pari viikkoa sitten oli pikkusen vuotoa, ja olihan tyyppi kasvanut ja sydänkin sielä läpätti :) Koko vastasi viikoja 8+2. Eka neuvolakin oli eilen ja eipä sielä ihmeitä, lippusia ja lappusia sai... Hb oli 141 mutta johtuu todennäkösesti lievästä kuivumisesta tuo huima lukema o_O Seuraava käynti onkin sitte tammikuussa ja se on neuvolalääkäri...siinä välissä ehtii tulla kutsu nt-ultraankin sitten jo :)

Meillä tulossa ensimmäinen neuvola käynti vasta 19.12. Silloin viikkoja 9+3. Jännitystä alkaa olemaan jo ilmassa, että mitenkä siellä pärjäillään. Oireet kun eivät minun tilanteessani oikeastaan kerro paljon mitään. Ainoat oireet ovat pientä kuvotusta silloin tällöin, todella kipeät rinnat ja alavatsan nippailuja silloin tällöin. Sais olla melkeinpä enemmän oireita niin tietäis että siellä joku myllertäis :grin

Heippa, täällä olis yks ensikertalainen rv 6+6 ( omien laskujen mukaan) Tosiaan 22 vuotias äidinalku täällä kirjoittelee ihan paniikissa kun torstaina olisi ensimmäinen neuvola! Jännitän aina uusia asioita ja outoja tilanteita/ihmisiä, niin tämä tuntuu nyt aivan kauhialta.. Jännitystä lisää vielä se, että kun tuota ylipainoa on tässä seurustelun aikana kertynyt aika reippaasti, vaikkakin aina ylipainoinen ollut, mutta niin. Miten neuvolassa suhtaudutaan lihaviin odottaviin äiteihin? Jollain kokemusta tms? :) Tosiaan ensimmäinen raskaus kyseessä ja kaikki ihan uutta, pieni pelko myös on, että onko siellä massussa edes ketään, kun ei tässä olla missään varhaisultrissa käyty yms..

Täällä ensimmäinen neuvola oli 2.12, verikokeisiin menen 17.12 ja eka ultra on 3.1 jolloin on 12+2. Jännittää ihan sairaasti ja varsinkin se että siellä ylipäätänsä on yhtään mitään. On tullu vähän liikaa luettua kaikkia keskustelupalstoja sun muita... Haluaisin jo pian tietää että siellä on kaikki hyvin. <3 Ja siis ensimmäinen raskaus on tää. :)

SRL, minä olen noin 15-20kg ylipainoinen, eikä siitä mitään muuta sanottu kuin että joutuu sokerirasitukseen. Enemmän olivat huolissaan korkeasta verenpaineesta, mikä minulla on kyllä ollut aina korkea, myös normaalipainoisena. Kai se riippuu ihan täysin neuvolatädistä, että kuka siihen sitten näkee aiheelliseksi puuttua ja kuka ei. Pelkäsin kyllä myös että kunnon tuomio tulis, mutta onneksi on aika rento neuvolatäti täällä.

Takaisin