Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä joudun myös. Muistaakseni sinne joutuu yli 25-vuotiaat ja jos painoindeksi on yli 25...

Yli 25-vuotiaat ainakin espoossa. Näin mulle terkka sano. Ja si meillä on diabetesta suvussa ni sekin lisää mulla radi-riskii....
Nii ja siis ylipainohan tekee kans riskii siihen.

Ikä, sukurasite, bmi ja jos edellisessä raskaudessa on ollu radi, äkkiseltään mieleen tulevia, en nyt muista oliko muita...

Mulla todettiin ensimmäisessä raskaudessa radi. Jäin rasitustestissä keskimmäisessä arvossa ihan pienellä ylityksellä kiinni. Tunnollisesti mittailin koko raskauden sokereita ja kävin äitiyspolilla kerran diabeteshoitajallakin, joka totesi että näillä arvoilla ei hätäpäivää. Aikalailla mitä tahansa sain syödä, eli käytännössä ei diagnoosilla ollu juurikaan vaikutusta mun syömisiin tai vointiin. Mietin sitten vaan jälkikäteen että olisko rasitustestiin voinu vaikuttaa se että söin edellisenä iltana ihan hirveesti suklaakakkua, haha =D ...mut siis ehdottomasti tässäkin raskaudessa rasitustestiin menen, mittari mulla onkin kotona et sitähän vois alkaa ite jo mielenkiinnosta mittailemaankin. Tällä kertaa en kyllä syö suklaakakkua, katotaan onko vaikutusta...

Mullakin oli eilen eka neuvola. Täti arpoi lasketuksi 4.7., mutta uskon itse nyt vielä enemmän tuohon 6.7. kun omista menkoista on paremmin jyvällä. Tuo päivähän viittää selkeesti siihen et kierto olis normin 28, mitä se ei oo mulla ollu kun pillereillä.

Kun alettiin puhua kevään keskenmenosta, putosin ihan täysin. Jotenkin se asia on kuitenkin niin raskas. Mutta sitten mukana ollut opiskelija ehkä liikaa mälläs sillä ja kun on muutenkin herkkänä, niin itkuksihan se menee, ja se opiskelija ei oikein osannut lukea tilannetta, vaan hoki terapian tarvetta. Viime keväiselle on kuitenkin ihan selitys (vahva lääkekuuri, jota ei saa raskaana ollessa käyttää, kuuri oli alkanut ennen raskautumista ja jatkui vielä noin 10 päivää hedelmöittymisen jälkeen).

Sokerirasitukseen mullekin oli laittamassa papereita, mutta voi olla et jos paino pysyy kurissa, niin ei tarvitse. Se on aika kamalaa, mulle tuli siitä viimeksi tosi paha olo. Muutenkaan kun ei käytä makeita, niin tyhjään mahaan se litku on aika karseeta. Ylipäätänsä syömättömyys 12h on paha. Mutta on tosiaan mahdollista, et jos paino ei kipua ja sokrut ei oo virtsassa plussalla, pääsen pälkähästä. Viimeks oli ihan puhtaat arvot.

Päädyin loppujen lopuksi siihen ,ettei mennä veriseulaan, koska totesin, että se ei kuitenkaan muuta asioita. Down on kuitenkin suhteessa "helppohoitoinen" etten sen vuoksi olisi raskautta keskeyttämässä. Turvotushan voidaan joka tapauksessa ultrassa mitata ja sen jälkeen miettiä juttuja jos siltä tuntuu.

Hemoglobiini, verenpaineet ym oli hyvät. Verenpaineesta saatiin jopa about normilukema 125/70, yleensä saan liian korkean, kun se vekotin sattuu. Käsimittauksella tulee selkeesti alhasempaa, kun sitä ei tarvii vetää huippuun asti kun terkka kuulee niitä juttuja. Hemppa oli 136. Ens viikolla pitäs mennä niihin muihin verikokeisiin. Onhan tässä puoli vuotta suorastaan rietasta elämää vietetty.. Ja eihän sitä tiedä, jos vaikka olen pari kertaa jo veriryhmänkin huijannut..

Voi kökkö, eli mä varmaan joudun siihen sokerirasitukseen, kun oon 26-vuotias ja painoindeksi 25... yök, miten selviytyy olemaan 12h syömättä? Kun tällä hetkellä jo 2h syömättömyyden jälkeen on aivan järkyttävä olo! Ja sitten pitää jotain sokerilitkua ottaa vai? Hyi, mä en tällä hetkellä muutenkaan pysty syömään kovin makeaa...

Muokattu viimeksi:
Nooh, se sokerirasitus on vast tokal kolmanneksel joten toivon mukaan meillä toi pahoinvointi kaikilla on helpottanu siihen mennessä :)

Täällä ainakin nuo sokerirasitusajat ovat tyyliin seitsemältä aamulla, että ihan normaalistikin tulee oltua nuo samat tunnit syömättä :)

image.jpg Tämmöinen Tyyppi meillä siellä nyt sitten kelluupi.
Itkuhan siinä hieman tuli ku sydämen läpätyksen näki ja pikkaisen kun pikkuinen siellä liikahti. Mieskään ei saanut pidettyä tunteitaan sisällä vaan pari liikutuksen kyyneltä sieltä meidän kovanaamalta tuli ❤️
Sydän tosiaan sykkii hienosti, ja LA pysyy prikuullee samana tämän ultran perusteella eli 2.7.
Itseppäinen kaveri selkeesti kun lääkäri yritti kohtua hieman tökkiä että näkisi tosestakin lulmasta niin eipä Tyyppi suostunut hievahtamaankaan :D
Mutta nyt on onnelliset vanhemmat täällä ❤️

Neuvolakäynnillä kuului tänään sydänäänet! :)
Ihmeellistä miten noin pieneltä pavulta
voikaan kuulua vielä noin selkeät äänet..
Kaikki siis oikein hyvin,hyvät on kuulema oltavat <3

Paljon sulla MiiSa on viikkoja nyt? :) En nopeella silmäyksellä löytäny sua tuolta listasta.. :o Mä oon huvikseni jo doppleril kokeillu ääniä kuunnella, mutta eipä ole vielä kuulunu muuta kuin oma syke :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

No mut ihanaa, et neukus kuunneltiin jo noinkin aikasin :) Meil eivät haluis yrittääkkään ennen np-ultraa :/ Tai riippuu vähä terkasta, mut yleensä tääl on ollu sillai! Mul on eka neuvola vasta ens ti ja sillon viikkoja 7+6, turha varmaan vielä vinkua kuunteluyritystä :D

Käy MiiSa heittää tietosi tuonne ketjuun missä on lista meidän lasketuista ym, niin saadaan sutkin listalle! ;)

Neuvola pienellä kylällä ja todella ihanat terkkarit ja lääkärit ollu!

Eka neuvola-ajan sain aikaistettua viikolla kun soitin tarkoituksena muuttaa alunperin
annettua aikaa.Itkukshan se meni kun avauduin peloista jne.
Kysymys tuli heti että haluanko tulla viikkoa aikaisemmin :)
Ultralla sitten katsottiin paikan päällä heti että kaikki ok.
Tänään siis eka lääkäri,joka myös ultras ja kuunneltiin sydänäänet.

Kuulema jos paniikki iskee,saa heti soittaa ja tulla käymään
varmistamaan ultralla tilanteen :) Ihanan lohduttava tieto!

Muokattu viimeksi:
Niin ja tiedot kävin tuonne lisäämässä :)
Laskettu aika vaan muuttuu mutta sen voi sitten varmaan sinne muokata.

Toi on kyllä kiva juttu, että omassa neukussa on ultrausmahis! Meil ei oo :( Byää!

Takaisin