Neuvola- ja ultrakuulumiset

Kättärin kutsukirjeessä luki että joko-tai, mutta rakko tyhjänä pitäis ultraan tulla. Jos se sitten lie siitä kii kuinka pitkällä raskaus on, tuo ylempänä mainittu 12. vkon raja ensisijaisessa ultraustavassa kuulostaa maallikon korvaan ihan loogiselta. Mulla huomenna 12+2 joten ehkäpä sitten ultrataan päältä. Sittenpä tuo selviää.

Niin, ja selviää paljon muutakin... tässähän on ultraustapaa pohtiessa meinannu itse pääasia ihan unohtua, heh heh... no ei kai sentään. Jännittää ihan suunnattomasti mitä näiden varhaisultran jälkeisten viikkojen aikana on tapahtunu. Toivottavasti ihan sitä mitä pitikin.
 
Kävin itse tänään colitis ulcerosan takiani erikoislääkärillä Naistenklinikalla ja mainittuani edellisestä km (josta ei koskaan tutkittu että tyhjenikö kohtu) pisti suoraan ultraan varoittamatta sanaakaan (varmisti että mennään vasta 11+6). Ultraus kesti 2-3 min ja siellä se pikkunen potki ja näytti 12 vk kätilön mukaan. Oikea np-ultra on vasta ensi viikon tiistaina ja silloin toivottavasti saadaan hieman pidempään katsoa pikkusta :) Tän päivänen oli siis elämäni ensimmäinen ultra :D
 
Käytiin maanantaina ultrassa, viikkoja 11+5. Lääkäri ultrasi tosi hätäiseen, käytti aikaa yhteensä ehkä minuutin. Kaikki oli mun mielestä hyvin (turvotus 2,5mm ja nenäluu näkyi, esikoisella turvotusta oli enemmän ja kaikki oli ihan OK), ja ajattelin sitten säästää hoitajalta verikoelähetteen kirjoittamisen vaivan. No sehän riemastui, suorastaan suuttui mulle siitä etten mennyt verikokeeseen vaikka turvotustakin oli. Olisin kuulemma voinut sitten mennä ihan kätilölle yleiseen ultraan eikä olisi tarvinnut mennä lääkärille (lue: hukata lääkärin kallisarvoista aikaa). Ensinnäkin, kätilö ei ainakaan täällä mittaa niskaturvotusta ja juuri sen mä halusin selvittää, toiseksi mulla on täysi oikeus muuttaa mieleni milloin tahansa jos huvittaa. Suutuin sitten itsekin ja ilmoitin että minulla on oikeus selvittää niskaturvotus halutessani ilman veriseuloja. Lääkäri otti vain sen verran kantaa että "onhan se 2,5mm hieman yläkanttiin".

Olin lähteissäni sen verran kiukkuinen ja oletettavasti hormoneista johtuen itkuinen, että mies patisti minut samana päivänä yksityiselle hakemaan se kaivattu positiivinen ultrakokemus. No, yksityisellä turvotus olikin sitten 1,8mm. Yksityisen ultra on huomattavasti tuota julkisen masiinaa tarkempi, siinä näkyi mm. munuaiset ihan selvästi. Ihmettelin sitä niin kovin suurta eroa (yksityinen mittasi kolmesti joista 1,8mm oli suurin). Kuulemma "oikeaa" suurempi niskaturvotus voi johtua kahdesta syystä. Joko sikiön pää on ollut mitattaessa liian suorassa, jolloin niskaan tulee poimuja (taulukot perustuvat ihan sikiöasennossa mitattuun turvotukseen), tai sitten ultraaja on mitannut vesipussin, ei niskaturvotusta. On kuulemma joskus käynyt niinkin, että turvotukseksi on annettu 4mm, ja katsottaessa kuvaa tarkemmin itse turvotus on ollutkin vain 1mm, vesipussi (ilm. sikiöpussi) sen kolme milliä. Näytin sitten sen julkisen puolen ultrakuvan yksityiselle. Kuva oli niin epätarkka ettei hän voinut sanoa varmaksi, mutta epäili jälkimmäistä eli vesipussin mittausta. Näytti mulle sitten vielä senkin missä niskaturvotus olisi yhtä lailla saattanut olla, eli juuri siinä sikiön ja "niskaturvotusmittauksen" välissä.

Olipahan ultrareissu. Ei nyt varsinaisesti kasvattanut mun luottamusta ultratuloksiin. Onneksi kävin huojentamassa mieltäni yksityisellä, mutta kyllä sen nyt pitäisi ihan kunnallisellakin onnistua ettei tarvitsisi heittää rahaa yksityiselle. Bonuksena tuli kuitenkin nyt 4D-kuvaa meidän sintistä!
 
No olipa asiatonta käytöstä :O

Täällä ainakin nimenomaan kätilö mittaa niskaturvotuksen. Jännä, miten käytännöt vaihtelee.
 
Kävin aamulla neuvolassa lääkärillä ja ei menny ihan putkeen. Ensinnäkin th harjoittelija hoiti käynnin ja oli ihan pihalla, jouduin odottaan lääkäriä yli puol tuntia kun oli sekoillut jotain... Ja sitten se lääkäri ei löytänyt dopplerilla sydänääniä ollenkaan! Kuului kuitenkin jo rv 10 ja nyt rv 13. Noh sitten sanoi että heillä on koekäytössä miniultralaite että katsoo sillä (sanoi myös ettei ole aikaisemmin ultrannu kuin tällä kyseisellä laitteella pari kertaa) mutta ei meinannut saada sillä näkyyn myöskään mitään paitsi pään... Sitten soitti paikalle tän mun oikeen th:n joka yritti dopplerilla sydänääniä mutta ei saanut kuuluun (vaikka hän nimenomaan kuunteli ne viikolla 10)! Yrittivät sitten yhdessä ultrata pariin otteeseen ja saivat puolen tunnin jälkeen näkyyn koko sikiön ja kuulemma sydämenkin joka kuulemma löi! Sain ajan ens viikoksi kuuntelemaan sydänääniä.. Ei ollu kauheen kiva vaan kuulla kommentteja "ootko ihan varma että ultrassa kaikki oli hyvin?", "ootko varma että niitä on vaan yksi", "miksi tää on ihan oudossa paikassa", miksi se on näin ylhäällä", "miksi täällä on tälläisiä seinämiä"... Jep jep, kai se uskottava että hengissä se on kun näin sen liikkuvan kuitenkin...
 
No jopas! Omituista touhua nähtävästi sielläkin, Mo83. Toivottavasti ensi viikolla hoitavat homman ammattimaisemmin. Vähemmästäkin hermostuu vaikka kuinka tietäisi että kaikki on hyvin.
 
Tänään ensimmäisessä neuvolalääkärissä. Kohtu oli eteenpäin kallistunut ja sikiö jo sen verran suuri, etteivät saaneet sitä enää neuvolan ultralla alakautta kunnolla katsottua. Mahan päältä ultratessa pianuunen löytyi ja sydän löi vahvana :) Kaveri vastasi viikkoja 11+4 ja kaikki tuntui olevan kunnossa <3 Ensi torstaina nt-ultra, se jännittää... Ihana katsella pientä ultrakuvasta, kun jalat ovat ristissä ja kädet näkyvät. Toinen nukkui koko ultrauksen ajan, eikä potkinut kuten ekalla neuvolakäynnillä :) Ehkä tähän uskaltaa jo pian uskoa <3
 
Tänään oli eka neuvola ja ens viikolle pitäs varata ultraan aika, aika jännään touhua :)
 
Ultra takana. Niskaturvotus 1,1mm - eli normaali. Tyypillä oli niin kova vauhti päällä koko ajan, ettei meinattu saada mitattua, mutta onnistuihan se lopulta. Koko vastaa viikkoja, on jopa hitusen edellä - ultraajan laite antoi kestoksi 12+4, kun taas inseminaatiosta laskien on 12+3 ja viimeisistä menkoista 12+2. Hyvä kasvu ja kova vipeltäminen merkkaa kuulemma sitä että happea ja ravinteita on saatu tarpeeksi ja istukka toimii hyvin. Olenpas taas helpottunut!!
 
Nyt on sitten tarkastus ultrassa käyty ja kaikki kunnossa :) Siellä pikkunen köllötteli ihan rauhassa, loppuvaiheessa käännähti ympäri ja jatkoi uniaan. :) Pikkusella viikkoja 12+8, just niinku pititkin.
 
Voisinpa varmaan itsekin kirjoittaa tänne jotain, kun se ensimmäinen neuvola oli viimeinkin 19.9. Muutenkin jäänyt täällä foorumilla käyminen vähille heti näin alussa...
Mutta minusta tuo neuvolakäynti oli aivan turha. Oltiin kotiin jo saatu postitse paperit jotka oltiin täytelty valmiiksi ja vietiin neuvolakäynnille. Kätilö kävi ne läpi, otti hemglobiinin, verenpaineen ja painon. Koitettiin kuunnella sydänääniä, mutta ei saanut kuuluviin. Ilmeisesti neuvolassa oli vain kuuntelulaite (mikä se sitten onkaan?), kun ei kuvaa näyttänyt että olisin oikeasti saanut varmuuden, että joku mahassa asuu. Sain nipun oppaita ja papereita, ohjeet siihen miten varaan ajan verikokeisiin ja varhaisraskauden yleiseen ultraääneen Tampereelle. Mielestäni tämä käynti olisi hoitunut aivan hyvin puhelimitsekin, kun ei tosiaan vertakaan otettu eikä pissanäytettäkään. Pissa viedään labraan sitten kun menen verikokeisiin.
Seuraava neuvola on sitten 21.10.
 
Kävimme keskiviikkona uudelleen np-ultrassa. Edellinen ultrakäynti 2 viikkoa sitten oli varattu liian aikaiseksi eikä niskaturvotusmittausta voitu tuolloin tehdä. Kaikki kuulosti olevan kunnossa ja kovasti oli pikkuinen kasvanut parissa viikossa. Sydänääniä oli ihanaa kuunnella. <3 Laskettu aika tarkentui ultrassa 4.4. kun neuvolan laskujen mukaan se olisi alunperin ollut 29.3. Ensimmäinen neuvolakäyntikin oli kuukausi sitten ja seuraava olisi vajaan parin viikon päästä.
 
Meillä oli tällä viikolla np-ultra ja kaikki oli hyvin :love017 turvotusta 1,1 ja pikkuisella oli niin paljon vauhtia, ettei meinannut kuvia saada otettu. Todella helpottunut olo ja helpotti vähän stressiä, kun riskiviikot ohi :)
 
Mukava kuulla että kaikilla on löytynyt terve ja eläväinen pikkuinen masusta :thumleft ! Mulla on nt-ultra vasta lokakuun lopussa, sillon viikkoja jo 13+1 !!! En käsitä miten kestän oottaa sinne asti! Ens viikolla on labra ja seuraava neuvola(lääkäri) sitten vasta ton nt-ultran jälkeen... Odottavan aika on pitkä
 
Neuvolassa tosiaan käyty ja nyt varattu aika ultraan, pitäs jaksaa odottaa ens sunnuntaihin 6.10. :P
 
Moikka pitkästä aikaa!
Tänään oli eka neuvola, viikkoja 10+0. Reilu tunti meni jutellessa ja lappuja ihmetellessä, paino oli 67kg eli vajaa kaks kiloa noussu normaalista. Johtunee siitä että joudun syömään lähes 2-3 tunnin välein jotain pahoinvointia estämään. Oksennellut olen siis edelleen silloin tällöin. Dopplerilla kokeiltiin kuuluuko sydänäänet, ja kuuluihan ne!! 169-170 oli syke, eli vaúhdikkaasti jumputtaa kuten kuuluukin. Mies ei valitettavasti töiltään päässyt tälle neuvolakäynnille, ensi viikolla on jo nt-ultra, tulee sitten sinne. Seuraava neuvolakäynti olisi 5 viikon kuluttua, huomenna labrat ja pissanäyte. Vieläkään ei oikein todeksi tunne tätä asiaa, vaikka jo varhaisultrassa käyty ja tänään ne sydänäänet kuultu. Mutta eiköhän se tästä todemmaksi muutu pikkuhiljaa :)
 
Meillä oli perjantaina nt-ultra ja kaikki hyvin :) Oli se hienoa kyllä nähdä pikkunen ja saada todiste siitä et oikeesti on raskaana. Nyt pitäis sitten soitella neuvolaan seuraavaa aikaa, en vaan ikinä tahdo ehtiä noihin soittoaikoihin..
 
Voi mälsyys, mun ultra-aika siirty ja mennään vasta ensi viikon pe eli 11.10. sinne, aikasemmin ei ollut uutta aikaa. Ei jaksasi millään odottaa.
 
Meillä käytiin sitten eilen aamulla uudestaan siellä nt-ultrassa... Tällä kertaa pikkunen olikin vauhdissa ja poseerauksia saatiin kyllä ihan joka asennossa :hello2 Mutta vain yhden kerran suostui olemaan päänsä kanssa oikeassa asennossa, että saatiin niskan turvotus mitattua. 1,7mm eli kuulema ihan normaali. Lisäksi käytiin koko pikkuinen kroppa läpi kauttaaltaan ja katsottiin viipaleina kaikki tärkeät elimet. Kaikki on kuulema niinkuin pitääkin... Raajat on kuulema jo todella pitkät :happy093.Jee, toivottavasti perii isänsä pitkät jalat, eikä tule tälläinen persjalkainen kuten äitinsäkin....

Ihana oli katsoa kun nappula laittoi kädet ja jalat suoraan kohti kohdun seinämää ja siinä näytti äkkivilasulta olevan kaikki varpaat ja sormet... Ei keretty ottaa siitä hetkestä kuvaa. Harmi. Toinen kiva homma näytti olevan aina kääntyä suoraan kohti "kameraa" kyljelleen.... Siellä se kellotteli ja poseeras.

On se vaan kumma miten tuohon pieneen voikaan niin kiintyä ja rakastua jo nyt! :love7
 
Takaisin
Top