Neuvola- ja ultrakuulumiset

tua tuli ny uutena juttuna että pitääs olla pissimättä np-ultras, mulle ei oo ainakaa kukaa sanonu mitää asiasta? varhaisultras ku olin niin siälä ainaki olivat hyvillään että olin just käyny vessas, onko tua siis yleiskäytäntö joka paikas vai vaihtelee paikoittain np-ultras pissaamiset? :D
 
Vaihtelee paikoittain. Jos ultrataan vatsan päältä pitäis olla täysi rakko. Jos ultrataan sisäkautta pitäis olla tyhjä. Joensuussa ainakin ohjeissa nimenomaan että tyhjällä rakolla. :)
 
No minäki menin täydellä rakolla ultrattavaks ja päältä tehtiin. No josaki vaiheessa ultraaja kuitenki passitti pissalle, syy jäi vähän epäselväks...
 
Toinen neuvola takana (eilen) ja sydänäänet saatiin hyvin kuuluviin <3 Siellä se pikkuisen sydän jumpsutti <3
Tänään aamusta kiikutin sitten pissanäytteet labraan samalla kun ottivat verikokeetkin. Mä niin inhoon nuita neuloja ja pistämisiä, hassua sinällään, että ammattini puolesta minulla on valtuudet ja ammattitaito pistää :) Onneksi olen erikoistunut semmoiselle puolelle, ettei tarvitse pistellä ketään, paitsi epi penillä jos tulee hätätapaus :)
Seuraava neuvola onkin sitten vasta kuukauden päästä ja se onkin lääkärineuvola.
Np-ultra on parin viikon päästä, ei millään malttaisi odottaa :)
Onneksi on kotona doppleri, jolla voin pikkuisen sydänääniä itse kuunnella, jos tulee ikävä :wink :love017
 
Hei te joilla on jo np-ultra takana, tässä tai aiemmissa raskauksissa: onko ultrattu päältä vai alakautta? Onko tietoa kumpaa Helsingissä Kättärillä suositaan? Riippuuko esim. ruumiinrakenteesta tai siitä miten pitkällä raskaus tarkkaan ottaen on?
 
En tiiä miten siellä tosiaan toimitaan, mutta Jyväskylässä ultrataan vatsan päältä.
 
Mua kiinnostais myös, huomenna olis nimittäin ultra kättärillä :) Mutta jos ei muilla ole kokemuksia, niin tuun kertomaan omani huomisen jälkeen :)
 
Mulla oli np-ultran ohjelapussa sanatarkasti että;
Ennen ultraäänitutkimuksen suorittamista asiakkaan tulisi olla virtsaamatta pari tuntia.
Lasketunajan määrityksiin (alle 10 raskausviikkoa) virtsarakko saa olla tyhjä, koska tutkimus tehdään yleensä vaginaalisesti.

Mulle sanoi terkka muistaakseni (Muistaakseni...Hih. :rolleyes: Täst se taas alkaa....) että pääasiallisesti tekevät yli rv12 jälkeiset ultraukset vatsanpäältä... mut kaipa olisivat voineet alateitsekin, jos olisi ollut epäilys että viikot eivät pidä paikkansa.... Mulla oli kuitenkin alla jo varhaisultra ja viikot oli aika tarkat, heittoa max 2pv enemmän.
 
Ai juu, unohin.... Ultraäänet kuulema toimii jotenkin kudosten, nesteen yms kautta. Virtsa kuulema heijastaa kaiun paremmin tai jotain. Vahvistaa siis kuvaa, siksi on parempi kun virtsaamatta. Selittäkää joku paremmin :oops: jos osaatte.
 
Mulla tehtiin pari vuotta sitten np-ultra alakautta ja nyt vatsan päältä mut oli kyl eri paikassa. Ja molemmilla kerroilla piti olla tyhjä rakko eli taitaa riippua täysin ultrauspaikasta noi jutut. Parempi mennä täydellä rakolla kun se on kuitenkin sit helppo tyhjentää ;) Tuli nyt mieleen että viimeksi rakenneultrassa joka myös tehdään vatsan päältä, kätilö käski kesken kaiken käydä vessassa...
 
Mulla oli se np-ultra yritys nro 2 vkolla 11+4, ja kätilö sanoi silloin, että kokeillaan jos näkyis vatsan päältä, että aika usein näkyy jo tässä vaiheessa. Ja näkyhän se :) Ja tyhjällä rakolla mentiin tuonne tälläkin kerralla, kuten myös silloin 9+4, kun luultiin että oisin pitemmällä. Ekalla kerralla ultrattiin alakautta eikä ees vatsan päältä yritetty ensin vaikka siis luultiin et ois täsmälleen samat viikot kuin tokalla kerralla.. Riippuu vähän ultraajastakin, miten se tykkää asiat hoitaa :) Mutta siis pointtini kait oli, että sillä tyhjällä rakolla kyllä näkyy, ultrattiin sitten alakautta tai päältä..
 
Hirveä paniikki ollut onko möykyllä kaikki hyvin. Eilen käytiin ekassa ultrassa. Siellä möykyn jalat vispas hirveetä kyytiä ja sydän jumpsutti selvästi <3 Kaikki siis hyvin! :) Nt 0,9 eli normaalinrajoissa ja aivotkin näky, kokonaisilta näytti :D Hämmästyin ihan miten selkeesti möykky ultrassa näkyi! Ajattelin et näkyy vaa joku sumea kasa :D

La siirtyi yhdeksällä päivällä eteenpäin, on nyt 6.4.14 rv siis 12+3. Toinen neuvola on ensi viikolla. Ei malttais odottaa et kuulee sydänäänet! :)
 
Ite ku olin synnärillä ja ä-polilla harjottelussa joskus opiskeluaikoina sain sen käsityksen et yritetään pääsääntösesti vatsan päältä jos ei onnistu niin alakautta.
 
Tänään käyty kättärillä np-ultrassa! Ultrattiin vatsan päältä ja rakko tyhjänä, tosin sanoivat ettei siinä muuta eroa oikeastaan ole kuin että itselle on mukavampi jos rakko on tyhjä kun alavatsaa painellaan :D
Pienellä kaikki hyvin, niskaturvotus tosi pieni ja vastasi päivälleen viikkoja 12+0 :) Piti meille oikein kunnon shown, pieni murunen :D <3
 
Joensuussa aina alakautta. En tiiä onko käytäntö sit toinen mut niin ainakin tossa ohjelapussa lukee. :)
 
Takaisin
Top