Neuvola- ja ultrakuulumiset

Minulla oli maanantaina neuvolalääkäri eli silloin oli 34+6. Kaikki oli kunnossa eli paineet ok ja pissa puhdas, sen hetkinen painoarvio vauvalle oli 2400g ja sanoi että syntymäpaino voisi olla 3400g +/-10%. Itselleni painoa oli tuohon mennessä kertynyt 7,8kg ja lääkäri sanoi että minkäänlaista lihomista ei ole tapahtunut, että kaikki paino on tullut vauvan myötä. Turvotuksiakaan ei ollut tuolloin, mutta nyt meinaa nilkat vähän turvottaa. Johtunee siitä, että en ole niin paljon jaloillani ja liikkeessä kuin töissä ollessani. Sisätutkimus ei olisi ollut välttämätön, mutta sanoi että voi sen tehdä jos haluan ja ihan varmuuden vuoksi halusin koska olin reissuun lähdössä. Siltäkin osin kaikki oli ok.
Seuraava neuvola on sitten 10.4. ja silloin otetaan se streptokokkinäyte.
 
Esikoista oottaessa mulla pysyi paineet hyvin levolla kurissa ja proteiinit oli alle riskirajojen vuorokausipissassa. Mitään omia oireita ei ollut, ei turvotusta, eikä päänsärkyä tms. ja vauvakin voi koko ajan hyvin. Silti mulla rupes maksa-arvot kohoamaan eli vaikka oireilu ei osoittanut mitään vakavuutta asian suhteen, niin kroppa alkoi kuitenkin prakaamaan. Onneks olin seurannassa silloin sairaalassa ja synnytys päätettiin käynnistää.

Seuraavassa raskaudessa oli samat oireet: paineet koholla ja proteiinia pissassa korkeimmillaan 2+, mut vuorokausipissassa alle rajan. Tällä kertaa sain keräillä sitä pissaa kotioloissa. Synnytys käynnistettiin, kun oisin joutunut sairaalaan makoilemaan, mut en siihen suostunut, kun oli jo lähelle LA.

Viime raskaudessa ei ollut mitään ongelmia ja nyt taas on paineet kohoamassa (stressi?) ja proteiini on joka kerta heikosti plussaa eli miinukseksi vielä laskettu. Seurailulinjalla, mutta tiedän et jos proteiinit on kerrankin kunnolla plussalla, ja paineet koholla, niin osastolle mars.

Ja verenpaineet mulla on noissa raskauksissa koholla ollessaankin olleet max 150/100 ja levolla sitten laskeneet sopivalle tasolle.
 
Kävin eilen synnytystapa-arviossa tämän raskausdiabeteksen takia. Ensin kätilö ja pari lääkäriharjoittelijaa tutki vauvan asentoa ja makasin käyrillä vähän aikaa. Vauvan pää on jo syvällä lantiossa ja vähän siinä opetustilanteessa jäi nyt epäselväksi, että onko pää nyt kiinnittynyt vai ei. Pissanäytteessä oli jotain tulehduksen merkkejä, joten laittoivat sen eteenpäin tarkempaan viljelyyn.

Seuraavaksi siirryin lääkärille ultrattavaksi ja sisätutkimukseen. Lääkäri arvioi ensin käsin ulkopuolelta vauvan kokoa. Eka arvio oli, että tämä olilsi nyt jo 3500g! Ajattelin siinä vaiheessa, että ei varmaan ole vielä niin iso vauva, mutta katsoin parhaaksi pitää suuni kiinni. Ultalla mitattuna painoksi saatiin 3086g, mikä oli jo helpotus, että ei se niin hirveän iso vielä ole. Sisätutkimuksessa kohdunkaulan etuosa oli 1,5cm auki. Sanoin lääkärille, että pyöräytä vaan ihan ronskisti ja saatiinhan se koko kohdunkaula aukeamaan siihen 1,5cm:iin! Lääkäri sanoikin sen pyöräyttelyn jälkeen, että hän tuntee jo vauvan pään tuolta alhaalta käsin kokeiltuna. Luulin, että se "pyöräyttely" olisi sattunut kovempaakin, mutta pliisumpaa se oli papa- näytteen ottoon verrattuna!! Kohdunkaulaa on kuitenkin vielä jäljellä eikä se mitenkään hirveän kypsältä vielä vaikuttanut... Tutkimuksen jälkeen supisteli aika napakasti koko päivän ja tuntui inhottavaa painetta supistusten aikana alapäässä. Tänään onkin sitten ollut ihan normi päivä. Paitsi limatulppaa on irronnut isoina köntteinä pitkin päivää, mikä nyt ei ole ihmekkään jos koko kanava on auki jo sen 1,5cm. Joten odotteluksi tämä menee... Viikkoja on siis kasassa nyt 38+2
 
Täälläkin Elmiinan tavoin eilen neuvolassa 35+6, raskausmyrkytysepäily. Proteiinit yhdellä plussalla, verenpaine koholla ja turvotuksesta? tullut kilo per viikko painoa lisää. Sain nyt proteiiniliuskoja kotiin.

Ehkä on tullut aloitettua vähän raskaasti tämä äitiysloma (alkoi viime viikolla) päivä Tukholmassa risteily, kävelyä kaupungilla ristiin rastiin, Ikean huonekalujen kokoamista... Kaiken päälle sitten vielä orastava kurkkukipu ja flunssa eilen. Nyt pitäisi malttaa vaan levätä :/
 
Lisään nyt tähänkin sit lyhyesti, synnytysoireiden puolelle laitoin pidemmälti kun en osannut päättää mihin ketjuun. Kävin tänään synnärin kautta kun tullut turvotusta 1,5kg/2 päivää ja näkyi valopilkkuja (neuvolassa oli jo turvotusta tullut, +900g/vko). Kyselivät et onko migreeniä, ootko nukkunut hyvin jne. mutta käskivät näytille silti.

Proteiinit oli heikosti plussalla mutta merkattiin negaksi, verikokeet oli puhtaat. Verenpaine oli 155/98 ja aloitettiin verenpainetta alentava lääkitys. Neuvola maanantaina jossa paineet ja proteiinit kontrolloidaan ja siitä riippuen herkemmin seurataan neuvolassa vielä, äitiyspolille lisäksi kontrolliaika ennen laskettua aikaa. Mutta istukka ja virtaukset oli hyvät, tyty ei ollu kasvattanu pippeliä ja painoarvioksi sain 2730g. :)
 
Tänään oli sit neuvola-aika. Painonnousua torstain jälkeen +1,1kg eli neuvolakorttiin merkattiin se laskennallinen painonnousu +1900g/vko :eek: Ja oon syöny vähemmän, vähentäny suolaa ja juonu vettä sikana. Mutta kun turvottaa. Tuntuu et silmätkään ei pysy auki kun on luomet turvonnu, miulle on ilmestyny kunnon kaksoisleuka, korvakorutkaan ei meinaa mahtua kun on korvalehdet turvonnu. Lippis minkä alla pidin pipoa vuosi sitten on nyt niin tiukka että puristaa, ja kävellessä oikeasti tuntuu, miten jalkapöydän päällä nesteet hölskyy. Proteiinit heikosti plussalla ja merkattiin plussaksi niin että taas jos joutuu äitipolille välissä lähtemään niin näkyy siinä neuvolakortissa että ei oo puhdas ollut. Verenpaine oli 134/93 eli ihan kohtuullinen.

Yhä puhuivat käynnistyksestä neuvolassa. Arvelivat, että tuolla äitipolin kontrollissa voidaan sitä alkaa harkita jos ei ole siihen mennessä tullut. Itse haluaisin kyllä että lähtis luonnollisesti käyntiin. Vaavi on aika köykäinen vielä jos on sen 2730g (sitähän ei tiedä kuinka tarkka on ultra ollut), mutta ei miehen kolmesta pojasta ole kukaan ollut syntyessään kolmea kiloa, lieneekö 2900g mennyt rikki yhdelläkään. Niin itse en ole oikein siitä huolissani, viimeisin oli keskonen kun tuli etuajassa ja tarvitsi hieman tukea mutta vanhemmat pojat on ollut silti ihan terveitä. Mieskin on tuollainen siro ja piskuinen :) Vaikka tiedä jos tämä vielä tuon pari viikkoa kohdussa pysyy jos saataiskin se 3kg rikki.

Sf-mitta oli tippunut torstain jälkeen vielä sentin, eli 31cm nyt. Seuraava neuvola-aika on ensi viikon maanantaille ja sit ensi viikon perjantaina on se äitipolin aika. Siihen asti vaan lepoa ja jalat ylös...
 
Onpa kyllä hurjaa vauhtia tullu tota turvotusta sulle elmiina! Toivottavasti se nyt vielä helpottais eikä ainakaan pahenis entisestään.

Mulla oli tänään 35+6 neuvola ja kaikki vaikutti llevan ihan hyvin. Sf mitta kasvaa aikasempaa hitaammin ja painokaan ei nouse enää entiseen malliin. Vauvan sydänääniä ei millään meinannu löytyä, mutta 10 min etsiskelyn jälkeen nekin löyty ja asettu 130-135 välille. Mulle meinas jo tulla hätä kun niitä jouduttiin niin kauan metsästämään mutta hyvä että löyty lopulta kuitenkin.

Ens viikolle en halunnu aikaa niin seuraava aika onkin sit 38+0 äitipoli ja neuvola 39+0 jos en oo päätyny sektioon tai poksahtanu ennen sitä!
 
Tänään oli pikainen pistäytyminen neuvolassa, kun oli viimeksi proteiini plussalla ja paineet koholla. Nyt oli kaikki ok, pissa puhdas ja paineet normaalit :) Silti pitää jatkaa kotiseurantaa tietysti varmuuden vuoksi, mutta seuraava neuvola onkin jo perjantaina laskettuna aikana.

Toivottavasti sulla ei tarvi elmiina alkaa käynnistää, itsekkin niin toivoisin että lähtisi luonnollisesti syntymään.
 
Pitää kyl olla kiitollinen, et itellä ns. "turha neuvolakäynti" 39+4. Eli painoa tullut 300g (viikossa), turvotusta ei (vihkisormus sormessa edelleen), alapaine oli normia korkeampi vaihteeksi, mutta ihan maltillinen (130/85). Mutta siis positiivista: hemoglobiini oli 127!! Ja ei oo ollut kertaakaan koko raskausaikana noin hyvä. Wohoo! Rautaa syön jatkossakin, muttei kuulemma haittaa, jos joku päivä jäis välistä. Pissanäytettä en saanut annettua, vaik kaks kertaa koitin (mitä ihmettä?!! ja kotona käyn jopa vartin välein vessassa...), mut eikai siinä, kun ei oo koskaan ollutkaan mitään ongelmaa. Vauva nukkui masussa, oli rauhalliset sydänäänet, mut sitten kun ärsytettiin, niin reagoi kyllä sykkeen muutoksella.

Viikon päästä sit uudestaan, sit onkin jo 40+4 ja saman viikon perjantaina (41+1) sitten varaillaan yliaikaiskontrollia...jos on tarpeen (toivottavasti ei...) Alkanut tulla jo sellanen olo, et ylihän tää menee, kun ei tarpeeks mitään oiretta ees oo. Paitsi et neuvolantäti sanoi, et joku ensisynnyttäjä oli joskus tullut just näinä päivinä ilman oireen oiretta ja samana iltana oli synnyttänyt. Not gonna happen...
 
Huhtimammoissa facebookissa tais olla muistaakseni joku, jolla oli ollu neuvolalääkäri aamulla klo 10. Oli todettu et kohdunkaulaa on vielä jäljellä ja on kokonaan kiinni. Illalla kahdeksalta sillä oli vauva sylissä... Ensisynnyttäjä :grin Ei kai se useimmilla ihan noin mene mut antaa se sentään toivoa et ikinä ei voi tietää.
 
Mullekin sais mielellään käydä noin vaikka sillon 2 viikon päästä tiistaina kun on seuraava käynti polilla...
 
Ä-poli käynti takana. Pissa puhdas, RR 120/80, RTG norm. Vauva hiukan laiska/nukkuva/jotain, mutta reagoi kuitenkin ultrassa ärsytykseen. Kohdunkanavaa n.1,5 cm jäljellä (vaihtelee mittaajan mukaan pirusti!!) kahdelle sormelle auki ja pehmeät paikat. Kaikki virtaukset kunnossa. Lapsivettä oli käyrän alarajoilla. Nyt tämän lääkärin mukaan vauvan painoarvioiden välissä tulee olla minimissään 10vrk, joten painoarviota ei tehty. Perjantaina on sydänkäyrälle aika (mikäli tarvetta, myös lääkäri ottaa vastaan) ja ensi maanantaina 7.4 on sitten lääkäriaika, jolloin vauva mitataan. Jos vauvan paino ei ole noussut, harkitaan jälleen käynnistämistä. Lääkäri puhui myös, että harvemmin "alipainoisia" vauvoja päästetään kovin paljon yli asketun ajan, eli käynnistys kai jokatapauksessa exessä, jos ei nyt innostu itse tulemaan. Alkaa huumorintaju tosissaan loppua, kun joka kerta saa erilaiset ohjeet ja infot asioista.. Mutta... Pääasia on, että vauva voi mittausten mukaan hyvin.
 
Neuvolakuulumisia: Rv 36+0. Painoa + 600g, RR 125/76, prot +1, sf-mitta 31,5. Ei turvota, pahin vaiva on selkäkivut. Opiskelijakin sanoi, et oho, onpas sulla tiukka maha"paketti". Näinhän se on. Nyt mennyt 10 kg rikki, joten ostin sen kunniaksi kermamunkit mulle ja miehelle kun oon niin tarkkaa rotia pitänyt ton raskausdiabeteksen takia. Parin viikon päästä uudestaan. Hieman lämpöinen olo, joten verenpaine aikaisempiin lukemiin verraten korkeampi vaikkakin tosi hyvä. Kiva peruskäynti toisella terkalla kun oma lomalla :)
 
Neuvolalääkäristä kotiuduttu. Painoa on tullut 1,120 kg/vk, minkä kyllä itse selitän tällä turvotuksella. Proteiinia oli +/-, mutta halus lääkäri laittaa labralähetteen varmuuden vuoksi, mikä on tietty hyvä. RR 128/84, mutta ton "korkeuden" selittänee se et lääkäri mittas paineet heti ku sain pepun penkkiin. :) Syke oli pikkumiehellä 130-140. Lääkäri vielä katsoi neuvolan ultrauslaitteella ja lapsivettä oli normaalisti, istukka toimi hyvin ja varmisti viel sen et meille on tulossa poika. Sanoi myös, että on tosi aktiivinen poika tulossa. :) Sf- mittakin oli kahden viikon takaisesta 36,5 cm, kasvanut 40 cm:n. Eli huitelee jossain ihan omilla "käyrillä"
 
Mekin käytiin vauvan kanssa neuvolassa, rv 40+1. Kaikki taas ok, kohdunkorkeus nyt 35 cm, kasvanut taas sentin viikossa. Painoa oli tullut 600 g. Vauva oli edelleen pää alaspäin, selkä mun mahaa vasten ja nyt oli myös kiinnittynyt :) Ensi viikolla neuvola olis perjantaina ja yliaikaiskontrolli sunnuntaina.
 
Neuvolassa tänään, sf-mitta oli vielä sentin kasvanut 37, vaikka useamman viikon on ollut 36. Maha on kyllä TOSI alhaalla jo ja vauva kiinnittynyt, että kai se siellä vielä kasvaa... Neuvolantäti oli sitä mieltä että käsikopelolla painoarvio ehdottomasti ainakin sen 4300g NYT, hänen arvioonsa kyllä luotan kun on aiemminkin ollut oikeassa. Kokeneen th:n/kätilön arvio on aina parempi kuin ultra :wink Mutta että nyt tuo koko sitten rupesi vähän hirvittämään kun kontrolli Jorvissa vasta 14.4. :eek: Täti lupasi kyllä laittaa lähetteen ensi viikolla aiemmin näytille jos mulla alkaa paniikki iskeä. Millään en tahtois enää tähän viimeiseen koon takia sektiota tai vielä pahempaa, hätäsektiota kun ei mahdu. Noh, huomenna menen paikalliselle kätilölle hoidettavaksi, akupunktiota ja vyöhyketerapiaa jos saataisiin kypsyteltyä paikkoja siten.

Muuten neuvolassa kaik ok, alapaine vähän koholla, pissa puhdas, paino ok (vaik tuntuu et onkin tullut liikaa, sanovat et olen laihtunut mut siltä ei tunnu...).

Mitähän tästä painoasiasta nyt ajattelis? Kun en tosiaan haluais käynnistystä, ainakaan niin varhaista että tarvii kaikenmaailman kommervenkkejä... Mä niin toivoisin et selviän ilman oksitosiinia ja tuntuu et ainut tapa on jos synnytys itsellään lähtis rullaamaan. Jaa-a.
 
mahtavaa, mulla piti olla tänään äitipolilla synnytystapa/painoarvio tuon rd:n takia. mummut ja pappat oli töissä, etten saanut poikia niille hoitoon ja miehen piti koittaa järkätä työhommansa niin, että voi olla aamupäivän kotona poikien kanssa. saatiin hommat järkättyä ja lähdin 9 maissa ajamaan kaupunkiin. kun pääsin perille, niin tiskillä sanottiinkin ettei sulla ole täällä aikaa, eikä sun tiedoissa näy mitään aikoja nyt näin loppuraskaudelle. :eek: häh?!? täti kyseli onko mulla ajanvarauslappua mukana. sanoin, että se tuli helmikuussa postissa, eikä mulla kyllä sitä mukana ollut. täti lähti selvittämään asiaa ja palasi jonkun ajan päästä takaisin. täti kertoin, että lääkäri oli sairaana ja kaikki hänen aikansa oli peruttu, mulle oli vain jostain syystä unohtunut ilmoittaa! :eek: :confused: kiva juttu! sain uuden ajan ensi torstaille...
"jännä, ettei sulle ole muistettu ilmoittaa, noh eihän sulla onneksi pitkä matka tänne oo."
no ei niin, mutta on se edes takaisin kuitenkin noin 70km, vaan eihän tuo matka mikään hankaluus tässä hommassa olekaan vaan se, että olen turhaan koittanut järkätä poikia hoitoon ja ensi viikolla on sama homma taas edessä...!!! prkl!

ajattelin kotimatkalla, että ensi viikon torstaina on enää 2vk laskettuun aikaan, että eikö tuo painoarvio rd:n takia ole vähän turhan myöhään. mutta on se sitten sen verran jo lähellä laskettua aikaa, että jos vauva onkin kasvanut liika suureksi, niin voidaan samalla katsoa käynnistysaikaa tms.
mutta ensi viikolla siis uusiksi tuo homma...
 
Takaisin
Top