Neuvola- ja ultrakuulumiset

Dulu sun tilanne vaikuttaa ihan samanlaiselta kun mun, ei vaikuta vauvalla olevan mitään kiirettä vielä ulos. Munkin pitäis maanantaina kysyä neuvolassa tosta mun oikeessa tississä olevasta patista :/
 
Noista kyykkäämisistä vielä senverran, että sitä kyykkyasentoa (jos reidet/selkä ei kestä) voi kokeilla olemalla esim. polvi-istunnassa kuitenkin niin, että polvet on reilusti erillään toisistaan ja kantapäät on vain istuinluiden alla. Tai toinen on matalan penkin (lasten tuoli, joogatiili., kirjoista tehty pino tms.) päällä istuminen sillä tavalla että vain istuinluut tulee tuolin tms. reunalle. Siis hivuttaudutaan niin reunalle kuin mahdollista että vielä pysytään tuolin päällä (reidet kannattaa avata kunnolla sivuille). Näissä asennoissa siis (kuinkas tämän nyt kauniisti ilmaisisi) "värkki" on tyhjän päällä. Matalan korokkeen päällä voi istuskella pidempäänkin reisien rasittumatta ja jos on varsinkin peräpukamia, niin niihinkään ei kohdistu turhaa painetta niinkuin kyykätessä kun on jotain istuinluiden alla.

Jep, minä olen täällä metsästellyt jokaisen wc- käyntikerran aikana limatulppaa joka irtosi esikoisen aikana ihan selkeänä könttinä. Eipä ole vielä kummoisia könttejä näkynyt... Loppuviikosta olisi synnytystapa-arvio, jospas sisätutkimus saisi jotain aikaiseksi synnytyksen alkamisen jouduttamikseksi. Alkaa olla aika kypsä olo!! Selkä on niin kipeä, ettei lenkkeily enää onnistu mikä olisi ihan huippua näillä aurinkoisilla keleillä.

Meidän neuvolassa ei tehdä ollenkaan painoarviota, edes käsin. Se tehdään viimeistään sitten kun mennään synnyttämään tai synnytystapa- arviossa. Esikoisesta kätilö arvioi synnyttämään mennessäni, että sellainen 3,5kg sieltä on tulossa. Neiti painoi 3090g, joten nämä painoarviot on siis vain arvioita. Toivottavasti tätä Jäbää ei nyt "arvioida" yli 4kg painoiseksi, muuten romahan :wink

Viime neuvolassa hemoglobiini oli vain 100 eikä se siitä näytä mihinkään nousevan, vaikka olen popsinut lisärautaa jo viikolta 9 alkaen! Taidampa kysäistä tätä rautalisä asiaa enemmän sitten lääkäriltä...

Jaksuja vaan kaikille kaikenmaailman vaivojen ja kolotusten kanssa, ei tätä enää kauan kestä :)
 
Jee, mulla on vauva kiinnittynyt vihdoin! Tänään oli neuvolassa painoa tullut viime viikkoiseen aika paljon, mutta on se turvotuskin lisääntynty ja sormista alkanut lähteä tunto. Verenpaineetkin olivat hieman aiempaa korkeammat, sf-mitta vähän pienempi kuin viime viikolla mutta kuulemma ei se voi oikeen kasvaakaan enää kun oon sen verran pieni ettei yksinkertaisesti mahdu kohtu enempää kasvamaan. Vauvakin oli vetänyt ittensä ihan mun kylkiluiden alle, ettei sitä saanut kunnolla edes mitattua. Paineita ja turvotusta seuraillaan nyt, mikäli vauva vielä viihtyy sisuksissa, mut muuten kaikki hyvin ja saan rennosti odotella :)
 
Mäkin kävin siellä lääkärineuvolassa eilen eli rv. 36+1. Eilen ei vaan ollu niin pitkää rakosta että olis ehtiny kuulumiset kertoa.. Kaikki arvot oli taas ok. Lääkäri otti nyt sen strepto-b näytteen ja ultrakuvassa sain ihailla pikkusen "helminauha"-selkärankaa ja kylkiluita. :) Sisätutkimuksessa myös kaikki hyvin, ulkosuu edelleen sen sormen verran auki sekä sisäsuu nippanappa sormenkärjelle eli eipä tässä mitään kiirettä vaavi aio pitää ja aikaakin nyt on vielä jäljellä. ;) Käsikopelolla lääkäri arvio vauvan ihan normikokoiseksi ja laskettuun aikaan mennessä on hyvin saman kokoinen kuin sisaruksensa eli siinä 3,5kg paikkeilla. :) Pää oli vielä korkealla ja heilui hyvin, mikä on musta niin huvittavaa kun kerran pikkunen ei oo vielä kertaakaan potkinu lähellekään kylkiluita eli miten pienes sykkyräs tää tytteli masus mahtaa majailla. :p Uuden ajan sain vielä kahden viikon päähän eli eipä alkanut viikoittaiset käynnit, joka on ihan hyvä juttu. :)
 
Eilen taas yllärikäynti polille käyrille, kun vauva ei liikkunut pätkääkään koko aamuna. Neuvolassa ei liikkeitä saatu dopplerille kuulumaan eikä myöskään ultrassa näkymään, sykkeet kuitenkin koko ajan hyvät.

Käyrillä meno sitten taas alkoi, vaavi viuhtoi kuin viimeistä päivää. Taitaa siis olla laps samanlainen kuin äitinsä, käy joko täysillä tai ei ollenkaan :D

Nyt neuvolakäynnit jo parin päivän välein turvotuksen ja kohonneiden paineiden takia. Kotonakin seurattava paineita tarkoin. Kaiken lisäksi pikkuinen oli useiden viikkojen jälkeen päättänyt vaihtaa asentoaan siten, että on raivotarjonnassa, mutta selkä mun selkää vasten. Nyt rv:t 37+4.

Odottaminen jatkukoon, mikään ei vieläkään viittaa siihen, että nyytti olisi hetkeen puskemassa itseään tälle puolelle vatsaa :P
 
Meillä oli eilen pojan ensimmäinen neuvolakäynti :) Hyvin meni muuten, mutta paino ei ollut noussut kuin 50g kotikäynnin punnituksesta ja nyt palattiin kellon kanssa syöttämiseen :sad001 Harmittaa, kauhee herättää toinen väkisin syömään :confused:Huomenna vielä uusinta punnitus ja tiistaina seuraava. Katsotaan joutuuko antamaan oman maidon lisäksi korviketta vielä.. Ihan suoraan sanottuna haitarista, kun ensin sitä maitoa tuli vaikka muille jakaa ja nyt se ei ehkä sitten riitäkkään :eek: Tosin poika oli juuri ennen neuvolaa tehnyt vaipallisen kakkaa ja kotikäynnillä ei ollut kakannut hetkeen, että vaikuttaahan sekin mutta epäonnistunut olo on silti :smiley-angry017 no, kai se tästä...

Täällä mä lueskelen näitä teidän oireiluja ja kuulostaa monen kohdalla kyllä siltä, että kohta se on menoa ;) Hitsi, kun tulee jotenkin ikävä sitä jännittynyttä tunnetta kun itse vielä odotteli koska alkaa tapahtua :oops: Muutenkin tosi hassua kun pystyy liikkumaan normaalisti :grin leikkaushaava tietysti vielä kipuilee, mutta muuten olo on hyvä :) Meillä tuo kokoarvio oli 3800g jos olisi laskettuna aikana syntynyt, 36 viikolla kun poika syntyi painoi 3345g, eli en tiedä olisiko meillä tuo pitänyt paikkansa, voi olla hyvin mahdollista :) Ei malttas odotella, että pääsis teidän muiden synnytyskertomuksia lueskelemaan :smiley-bounce022
 
Älä huoli, paino on kuitenkin noussut. Se kakkaaminen vaikutti meidän esikoisella kanssa just noin, että välillä saatiin kehuja kun paino nousee kohisten, välillä taas oltiin niin kovin huolissaan kun paino nousee niin hitaasti. Kai se nousee hitaasti kun kaveri on syönyt viimeksi 2h sitten ja kakkasi vaipan täyteen vs. syönyt äsken ja kakkasi ties koska. Pituuskasvun hidastuminen on käsittääkseni isompi ongelma. Maitoa tulee melkein jokaiselta ihan riittävästi jos on terve vauva, vaavi joutuu vaan aina välillä tekemään enemmän töitä ruokansa eteen. ;)
 
Neuvolassa pyörähdetty, viikkoja 39+2. Kaikki taas normaalisti. Kohdun korkeus oli nyt noussut sentillä, 34 cm. Vauvan pylly oli aivan pystyssä mun leukaa kohti ja jalat selkään päin, samoin kuin edellisellä viikolla neuvolassa joten ihanteellisessa asennossa se olis tulemaan ulos :) Neuvolan täti sanoi, että voi jopa olla, että odotan melko pientä vauvaa, vatsassa tuntuu niin paljon tyhjää. Mutta joka tapauksessa arvioi, että olisi tällä hetkellä kolmen ja kolmen ja puolen kilon paikkeilla.
 
Pitäiskö noille vauvojen neuvoloille perustaa oma ketju kun tää alkaa oleen jo niin pitkä? Vois olla helpompaa kun ne löytyis omasta paikastaan ja tää siirtyis tässä pikkuhiljaa kuukauden aikana vähemmälle käytölle tää ketju?
 
Tervehdys synnärin ultrakäynnistä. Käynti siis raskausdiabeteksen takia ja nyt arvot pysyneet kurissa kun oon syönyt todella minimaalisesti hiilareita ja 2 h välein. Viime käynnillä tehtiin sisätutkimus, nyt lääkäri kyseli kätilöltä kontrolliajankohtaa ym.. o_O

Vauva oli 2400 g suunnilleen ja sirorakenteinen, pitkähkö vauva :) Kaikki hyvin, polimaksu meni taas niin että napsahti.
 
Joo perustakaa lastenneuvolalle oma ketju :)

Miulla oli 37+4 neuvola. Verenpaine 154/104, proteiinit plussalla ja lievä raskausmyrkytysepäily. Eli taas ohjeella jos alkaa päänsärky, mahakipu, turvotus lisääntyy äkillisesti tai näköhäiriöitä tulee niin herkästi äitipolille ja mieluummin "turhaan" kuin jättää menemättä. Pelkkää lepoa vaan, jalat ylös ja sohvalle. Pissa lähti bakteeriviljelyyn ja streptokokkinäyte otettiin.

Seuraava neuvola onkin sit jo maanantaina tämän takia, siihen mennessä on kai testien tuloksetkin. Väläyttelivät käynnistyksen mahdollisuuttakin tai ainakin ehkä lähetettä sinne polille sit maanantaina. Saas nähdä. Ite toivoisin, että pysyis nyt myrkytysoireet poissa, näin pitkälle kun on jo päästy ois hienoa saada se luonnollinen synnytyksen käynnistyminen (ja synnytys). Tosin voi kuulemma olla jännitystä ja valkovuotoakin eli seuraillaan. :)

Vaavilla kaikki hyvin, liikkuvainen oli ja kuten arvelinkin alkanut kiinnittyä ja laskeutua. Sf-mitta tippunut sentillä, pää lantiossa ja häpyliitos arka ja alkanut pehmetä.


Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app
 
Elmiina: täällä olis noilla oireilla otettu sairaalaan osastolle tarkkailuun, lepoon ja vuorokausipissan keräykseen, eikä todellakaan laitettu kotiin. Raskausmyrkytys voi pahentua hyvin äkillisestikin, et soitat Heti, jos tulee oireita!!!
 
Toivotaan ettei tule myrkytystä ja synnytys käynnistyy luonnonmukaisesti. Aika korkealta kyllä kuulostaa nuo paineet ja vielä, kun proteiinit plussalla :/
 
Kyllä nuo sitä osastolle saman tien lähettämistäkin harkitsi, mutta se proteiiniplussa oli just ja just ja miulla on neuvolassa ollu aina korkeammat verenpaineet... Esim. viimeks tammikuussa oli neuvolassa luokkaa 147/84 ja kun kävin pidemmässä verenpaineen tarkkailussa synnärillä päivystyksellisesti niin siellä lukemat oli kaikki jotain 119/63 (en nyt tarkkoja lukuja muista mutta tuohon suuntaan). Sanoivat ettei vielä oo syytä hätääntyä. Eipä ne osastollakaan vielä tässä tilanteessa tekis muuta kuin tarkkailis ni kyl mie oon kotona mieluummin kun siellä makaamassa, varmaa stressikin nostais verenpainetta siellä kymmenen pykälää :) Kuitenkin tietää et jos mitään muutosta tulee niin parempi lähteä tarkistamaan tilanne kuin jäädä arvailemaan.
 
Ok. No kotonahan sitä mieluummin aina on :) Nyt vaan sitten tarkkailua. Itelläki oli se protsku plussalla ja paineet hieman koholla mutten usko, että mitään mitään myrkytystä on pukkaamassa. Varulta kuitenkin pitää seurata painetta ja pissaa. Eihän sitä ikinä tiiä, kun voi kerta kehittyä nopeasti.
 
Sepä just, se voi pitää noi paineet ja pienet proteiinit loppuun asti ilman mitään. Ja turvotuksenkin. Tai sit voi pahentua äkisti mut sen kyl huomaa. Toi paine on kuitenkin noussut rauhallisesti koko raskauden ajan ja pissa ollu tähän asti puhdas. Voi olla ihan vaan kehon valmistautumista synnytykseen toi turvotus ja siitä johtuen verenpaine koholla. Proteiini voi olla valkovuotoa vaikka alapesun tein. Jännä miten silloin tammikuussa tota pelkäs ja nyt kuitenkin seurailee ihan rauhallisin mielin kun on ehtinyt varautua ja on hyvä ohjeistus. Nyt vaan lepäilyä ja paljon vettä. :)

Niin ja päätettiin et miun ei kannata seurata verenpaineita kotona ku saan ne stressillä niin herkästi nousemaan ja seuraava neuvola on pian ja sit tietää paremmin joka tapauksessa. Muita myrkytyksen oireita vaan tarkkailtava ja tietty vaavin liikkeitä.


Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app
 
Muokattu viimeksi:
Toivottavasti ei Elmiina oo raskausmyrkytystä! Mää kans veikkaan että noilla oirehtimisilla ois otettu täällä seurantaan äippäpolille. Viime neuvolassa sanoin että naama on turvoksissa niin se heti alko puhua raskausmyrkytyksestä vaikkei mitään muuta siihen viittaavaa oo. piti ite melkein toppuutella neuvolantätiä :grin

Eilen kävin siellä kainaloiden ja rintojen ultraäänessä ja tuo patti osottautu ihan harmittomaksi.. Ei osannu sanoa onko rasvapatti, turvonnu hikirauhanen vai imusolmuke mutta ei vaarallinen kuitenkaa. Kivasti sattu olemaan nuori mieslääkäriki vielä tissejä ultraamassa laughing7. Omaa vuoroa ootellessani seurasin ku ne lääkärit kävi huoneidensa ovella kutsumassa asiakkaita sisään ja olin siinä vaiheessa ihan varma että just se ainut mieslääkäri sattuu mulle ja niinhän siinä kävi. No,niitä ei tietenkää kiinnosta ku se patti minkä takia olin tullu mutta itelle ois kyllä aina mukavampi näissä jutuissa että ois nainen kopeloimassa
 
Takaisin
Top