Neuvola- ja ultrakuulumiset

Tää palsta on kyllä ollu mulle niin suureks avuks! Kiitos kaikille teille jotka jaksatte selittää miten asiat oikeesti menee. Kaikkea ei aina muista ite selvittää ja neuvolassa/sairaalassa harvoin selitetään mun makuun tarpeeks perusteellisesti että mitä tehään ja miks tehään. Eli kiitos, ootte korvaamaton apu <3


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Samaa mieltä. Niin kuin jossain vaiheessa kirjoitin, tuntuu siltä, että lääkäriin pitää mennä valmiin diagnoosin ja hoitosuunnitelman kanssa...täältähän ne löytyy :)
 
kiitos sokeri-tsempeistä. :) edellisissä raskauksissahan mulla on kans ollut raskausdiabetes, mutta nyt tuntuu että tämä on pahempi. tai siis pahentunut näin loppua kohden. molemmissa edellisissä olen pärjännyt näillä samoilla pahimpien ruokien karsimisilla ja aluksi pärjäsin tässäkin. niin siksi jotenkin tuntuu, että olen tehnyt jotain "väärin", kun nyt tämä ei toiminutkaan kuin ennen... sokerirasituksissa rv 13 kuitenkin toisen ja kolmannen lapsen kohdalla tulokset olivat yhtä pahat.
mutta tosiaan tiistaina sitten kuulen tuomion. :wink

painoa onneksi oli tullut vain kilo kuukauden aikana, 250g/vk, vaikka nyt ollaanki oltu sairaana enkä ole päässyt lenkkeilemään. yleensä mulla paino nousee heti sen kilon jo siitä, kun on muutaman päivän liikkumatta. tähän mennessä kokonaissaldo on 5,5kg. :)
 
Ninetsu no radista huolimatta painonnousu on kyllä ainakin ollu tosi maltillista! Sillä mittarilla ainakin oot onnistunu hyvin pitään asiat aisoissa :)
 
Mä sain neuvolasta viralliset ohjeet rd:n hoitamiseen. Itsenäisesti oon laskenu hiilareita. Aiemmin joskus oon karppaamalla laihduttanut ja nyt tavallaan sieltä ottanut juttuja ruokavalioon.

Mutta mulla alun tiukan kuurin jälkeen on sokerit ja tilanne parantunut sen verran ettei tarvi ihan niin tiukkana olla koko aika. Hiilareita lasken perstuntumalla tutuista ruuista ja muista sit vähän käytän matikkaa ja ravintosisältötietoja. Mut jos insuliineille joutuu, niin samalla tavallahan sitä pitää osata hiilareita kattoa ja laskea. Ja kun nyt itse tietää, mikä itselle on sitä sokeria nostavaa niin se on helppo tän kans pelata.

MUTTA sehän tässä rd:ssä on paskaa, että insuliiniresistenssi voi pahentua loppua kohti, ja enää ei pystykään kontrolloimaan syömisillä tätä, kun sokerit vaan nousee herkästi. Ja usein mitä useampi raskaus on taustalla, niin sen pahemmaksi menee rd ja elimistö huonosti jaksaa sen raskauden ajan pitää ne verensokerit. Sille ei vaan voi itse mitään, että se tulee, ja se itsensä syyllistäminen kannattaa lopettaa alkuunsa.

Streptokokkinäytteen mä olen ottanut itsenäisesti kotona joka raskaudessa samana aamuna kuin neuvolakin on, yleensä 37-38 viikolla ehkä.
 
Tänään kävi se lastenneuvola + perhetyöntekijä meillä kotona. Olivat n. tunnin. Kysyivät kaikenlaista, esim. miltä meistä tuntui, kun saatiin tietää odottavamme vauvaa, jakautuuko kotityöt tasan, millainen tukiverkko, tarviinko perhetyöntekijän apua kotiin vauvan synnyttyä, aionko imettää, mitä toiveita lastenneuvolaan, jännittääkö vauvanhoito...tarjosin niille kahvia.
 
Meillä oli tänään neuvola ja siellä käytiin läpi niitä voimavarakaavakkeita ja oli paljon puhetta myös tukiverkostoista ja mahdollisesta avuntarpeesta synnytyksen jälkeen. En mä ainakaan tässä vaiheessa usko tarvitsevani niitä tarjottuja apuja, mutta musta on kiva tietää että ne on olemassa!

Muuten neuvolassa kaikki ok. Painon kanssa rikottiin 70kg:n raja, mutta se on ihan ok. Hb oli viikossa romahtanu jostain syystä ja kuulemma pitäis taas pistää maha solmuun rautalisällä. En oo kauheen innoissani siitä. Vauvalla on kuitenkin kaikki hyvin ja se on pääasia :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla toi retafer laitto mahan sekasin, mut obsidanin kanssa ollut helpompaa. On kai niitä vielä jotain muitakin, jotain litkujakin tms. mitä voisit kokeilla hymykuoppa? (tosin itellä rautalisineen hemoglobiini silti alle 115, et väsyttää...)
 
Mulle ei sopinu obsidan, pitäis kuulemma kokeilla jotain tippoja. Mulla on normaalisti hb yli 140, lähempänä 150 oikeestaan mut nyt se on yhtäkkiä 111 niin kyllä tuntuu ja väsyttää!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
No kyllä väsyttää. Onneks saa sentään "lomailla" kotona, et voi nyt nukkua aina ku siltä tuntuu. :)
 
neuvola taas takana. Hb ja rr normaalit ja pissa puhas. Sf-mitta 29, keskikäyrillä mennään. Painoa reilu 300g/vko ja kokonais painonnousu 6kg.. Vauvan syke 140,nukku kerrankin koko neukkuajan :). Ja raivotarjonta oli pikkusella. Parin viikon päästä ois sitten lääkärineuvola.

huomiseks pitäski sitten miettiä hätäkastetta varten nimi tytölle ja pojalle, jäi ipana-lomakkeesta laittamatta ku aattelin ettei oo pakollisia :D.
 
Mä en oo tässä raskaudessa kovinkaan paljoa jännitellyt mitään, MUTTA nyt on pakkos anoa, että mua jännittää, ehkä jollain tasolla jopa pelottaa pirusti perjantain äitipoli tarkistuskäynti.. :confused: Viikkoja on tuolloin tasan 36 ja aika sinne polille on klo 9!!!
 
Kviini älä pelkää :) Nythän oot jo niin hyvillä viikoilla että jos vauva on tulossa niin antaa tulla vaan. Toivotaan että kaikki on hyvin siellä masussa!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä oon samaa mieltä, ei ole mitään pelättävää.. Mutta silti jännittää ja pelottaa, niin omituista :D
 
No kai se jännittäminen kuuluu asiaan, onhan tää ihan superjännittävää aikaa!
 
Mua pelottaa ihan pirusti heti, kun vähänkin ajattelen sitä synnärille lähtöä. Toivon vaan, että saisin lähteä sinne valosan aikaan, jotenkin se pimeällä sinne meneminen tuntuu pelottavammalta...
 
Kävin tänää siel lääkärissä. Painoa ei oo mulle tullut kuin vajaat puol kiloa eli lisäystä joku 200g/vko. Vauva potkutteli menemään eikä kiveksiä näkynyt edelleenkään. No sitten toi sf-mittahan oli 36cm ja se on "reilusti" ton yläkäyrän yläpuolella, joten meen jo ens maanantaina mahaa mittauttaa lisää. En sit tiie, mistä toi kertoo. Ja paikat oli tietty visusti kiinni ja kiinteät, joten ei pelkoa, et olis syntymässä. :)
 
Mä en enää usko tohon sf-mittaan ollenkaan. Musta tuntuu että kaikilla mitat menee miten sattuu, mutta se ei kerro vauvan koosta sit kuitenkaan mitään. Mullakin se yks lääkäri sai mitattua sen jonnekin yläkäyrän yläpuolelle, mutta viimeviikkosen ultran mukaan vauva kasvaa kuitenkin just ja just alakäyrällä... Että niinkin tarkkaa tiedettä. Mutta neuvolassa mulle sanottiinkin että saman mittaajan mittaamia tuloksia vertaillessa mitan pitäs kasvaa niin sit se on ok.
 
Takaisin
Top