Neuvola- ja ultrakuulumiset

Tääl on käynti käsittääkseni myös synnytyksen jälkeen. Eikä ne sitä kämppää varmaan kato, eikä varsinkaan neliömääriä. Aattelin esitellä niille vauvan huoltopisteen, kun oon siitä niin superylpeä, kun sain kaikki mahtumaan sellaseen kaappiin kätsysti. Kai ne sit kattoo, et on vähän jo mietitty, et missä se vauva tulee nukkumaan ja onko sille mitään hankittuna (esim. vaatteita..)
 
Meidän neuvolan sijainen sano meille, että meille tultais myös katsomaan kotia ennen vauvan syntymää mutta nyt kun sijainen lähti pois ja kysyin asiasta hoitajalta niin se sano, että se on sitä uutta hoitosuunnitelmaa mikä ei ainakaan täällä vielä ole käytössä, eikä kuulemma olis resurssejakaan. Musta olis tosi hyvä, että kotona käytäis kattomassa, että millasiin oloihin lapsi on menossa. Meille saa ihan vapaasti tulla kunhan ei pelkää ihan-tosi-ilosia-melko-isoja koiria :dance018
 
Niin no en mä kieltäis jos tänne halutaan tulla, mutta käyn mieluummin ite neuvolassa :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Joo tietty mielummin niin, mut jotenkin ihan kiva, et vauvaperheet käydään tsekkaamassa. Vauva on niin pieni ja avuton, kyl kai kotikin jotain kertoo, tosin ei aina. Joskus voi olla ns. kulissit kunnossa, mutta silti kuohuu. Mieshän ei nyt tähän pääse valitettavasti, mitähän ne aatteli ku sanoin, et "sille ei käy kyl koskaan..." :D
 
Mie kyllä kokisin tungettelevaksi. En varmaan kehtaisi kieltäytyäkään kun ei olis mitään ns. järkevää syytäkään, et onneks ei oo ketään tulossa eikä ollu mitään puhettakaan asiasta. Miulle koti on pyhä paikka enkä halua muutenkaan edes puolituttuja kotiini, saati sit ventovieraita. Kun en ylipäänsä tykkää tavata vieraita ihmisiä ja jännitän uusien ihmisten tapaamista ihan hirveesti. Eri asia olis ehkä jos ne esim. soittais ja muutenkin tulis tavattua ja juteltua sitten etukäteen että tuntis ja tietäis ja tulis toimeen ennen kuin joku ihan vieras ilmestyis ovelle.

...Minuu esim. ahdistaa jo laittaa mahakuvia tänne nettiin kun niissä näkyy miun koti taustalla, koulun vessassa otetut oli paljon mukavampi laittaa. Samoin jotain lastenhuoneen sisustusta facebookissa jne. ni oon kyl laittanu ku halu jakaa on suurempi kuin se ahdistus mut en halua levitellä kotiani koko maailmalle.
 
Täällä kans neuvolatäti tulee kotikäynnille synnytyksen jälkeen. Mun mielestä se on ihan ok :)
 
Niin, onhan se ihan jotenki jännä ventovieraita tänne päästää, joita ei ees tunne ja jotka eivät mua tunne. Mut vauvan parasta ne vaan ajattelee, et sen puolesta tietty ihan ok!

"...ja tässä on tällainen koirahäkki, johon aiomme vauvan laittaa. Kätevää; ei tarvitse edes vahtia, ei tuolla sille mitään käy!" ;) Olis kiva niitä vähä jekuttaa, mut ku ei tosiaan tunne, ni ei ehkä viitti.
 
nyt on neuvolassa käyty ja keskusteltiin noista mun sokereita. sanoin, että meinasin jo viime viikolla soittaa niiden vuoksi, koska "pelkään" sitä mittaamista, kun en voi ennustaa niitä lukemia. jos edellisellä viikolla joku ruoka ei ole nostanut sokereita, niin tällä viikolla saattaa lukema olla tosi korkea. o_O ja neuvolan täti sanoi, että joillakin flunssa voi vaikutta sokereihin ja sairaanahan me ollaan koko perhe tässä nyt vuorotellen oltu.

sf-mitta oli 33cm (viikkoja siis 32+5), hieman yläkäyrän yläpuolella, ja neuvolan tätin mielestä käsituntumalla vauva on pää alas päin, mutta tosi korkealla, että sen takia vauva tuntuu painavan ylämahaan istuessa. viimeksi kuukausi sitten sf-mitta oli 29cm (rv 28+6), samallailla hieman yläkäyrän yläpuolella, että tasaisesti vauva on kasvanut, että mitään isoa kasvuspurttia ei tässä välissä ole onneksi tullut.

neuvolan täti soittikin äitipolille sokereista ja sain ajan sinne ensi tiistaiksi, sitten katsotaan onko sokerit vaikuttaneet vauvan kokoon. jos vauva on normaalin kokoinen, niin luultavasti saan jatkaa näin syömisien tarkkailulla, mutta jos vauva on kasvanut isommaksi niin sitten ainakin joudun ottamaan insuliinit käyttöön.
toivon kyllä koko sydämmestäni, että vauva olisi normaalin kokoinen. mutta se jää nähtäväksi, miten tästä eteenpäin...
lähtiessä hainkin vielä tk:n puolelta sokerimittariin liuskoja ja nyt sitten pitää mittailla ahkerasti ennen tuota äitipolin aikaa.

mulla on vähän semmoinen "epäonnistunut" olo. :sad001 olen syönyt samaa ruokaa muun perheen kanssa, olen vain karsinut vaalean leivän, sokeriset mehut, herkut, sokeriset jukurtit, hedelmät, kaakaot ja muut pahimmat pois, viikonloppuisin olen "herkutellut". eli olen kuitenkin syönyt perunaa, makaroonia, riisiä tms, olen vain koittanut ottaa niitä vähemmän ja korvata niitä salaatilla tai raejuustolla. kai sitä olisi voinut paremminkin karsia ruokavaliota, olisin valmistanut itselleni jonkun muun ruuan, mutta jotenkin olen vain ajatellut, että pystyn syömään normaalisti muun perheen kanssa.

lenkkeilemään kuitenkin pystyn edelleen 6-7km lenkkejä, on noita kosseja vain aika raskasta lykätä sisarusrattaissa, mutta nyt vain kun tosiaan ollaan koko perhe sairaana, niin tuo kärryttely on jäänyt. mutta jos sitä taas ensi viikolla oltaisiin kaikki kunnossa, niin pääsisin liikkumaan. :)

röppö, en ole huomannut että maito nostaisi lukemia, että sitä pystyn juomaan. :) vettä koitan juoda kovasti, sokeritonta jaffaa silloin tällöin.
ja mulle ei edes tuollaisa hiilarimääriä ole kukaan neuvonut niin kuin Ameeba ja röppö kertoivat... :eek:

ilman sokereiden stressaamista tämä olisi "täydellinen raskaus"... :grin
 
ai niin, onko muilta otettu jo sitä skeptokokki (prkl, miten lie kirjotetaan...) -näytettä? ajattelin vain, kun en ole ennen sellaisesta näytteen ottamisesta kuullutkaan ja nyt seuraavalla neuvolakäynnillä sellainen pitäisi ottaa. muuten se oltaisiin otettu loppuraskauden lääkärineuvolassa rv 35-37, mutta kun mulla ei sitä lääkärineuvolaa ole äitipolikäyntien takia ja siellä sitä näytettä ei oteta, niin neuvolan täti ottaa sen ensi kerralla.
 
Mun täytyy mennä seuraavan parin viikon sisällä ihan labraan tolle streptokokkinäytteelle. Se on kuulemma ihan uus juttu, että otetaan kaikilta raskaana olevilta ennen synnytystä. Ihan vasta pari viikkoa täällä ainakin ollut käytäntönä.
 
Älä Ninetsu syytä itseäsi. Rasausdibeteksessa istukka erittää hormoneja, jotka vaikuttavat insuliiniresistenssiin. Loppuraskaudesta niitä hormoneja erittyy enemmän. Siitä johtuen on usein aika arpapeliä milloin ne sokerit nousee ja milloin ei. Mulla saattaa nousta aterian jälkeinen arvo vaikka oisin syönyt vain kaupan 120kcal keiton, vaikka yleensä sokerit ei heilahda vaikka söisin suklaapatukan tai jäätelön. Sä olet kuitenkin liikkunut ja jättänyt pahimmat sokeripommit pois, kyllähän se yleensä sillä on jo hallinnassa. Kipeänä sokeriarvot vaihtelee tosiaan ihan mielivaltaisesti, sillekään ei itse voi mitään jos muuten koittaa kuitenkin vähän niitä nopeita hiilareita himmata.
 
Ninetsu, aattele se silleen, et pääset kokoarvioon ja kattomaan vauvaa! Jokainen voi miettiä, et "missä on epäonnistunut", mut ei se hyödytä mitään. Ainakin mun mielestä toi ruokailu kuulosti just hyvältä ja järkevältä! Kyl mäkin joka päivä aattelen, et hitto vie, en oo käynyt ees kävelyllä kohta neljään kuukauteen. "Oisit nyt käynyt, ni olis se synnytyskin helppoa"-läppää saanee siis kuulla laitoksella :D Ai näillä liitos- ja selkäkivuilla ja viel peilijäätiköllä? (heti löytyy siis vastalause)

Ja onko tuo streptokokki se sairaalabakteeri? Mä kysyin sitä viimeks (kun jossain lomakkeessa tota kysyttiin), ni ei oteta, kun ei oo sitä koskaan ollut, enkä ole ollut ulkomailla sairaalassa. :) Näin ne vaihtelee, mut ilmeisesti tulossa siis kaikille ainakin jossain päin Suomea...
 
Mä luulisin että multa otettiin se streptokokki maanantaina kun kävin synnärillä. Sillon ainakin otettiin hirvee määrä kaikkia mahdollisia näytteitä, mutta kaikki tulokset oli normaaleja! Sain just käyntikertomuksen postissa ja siitäkin tulkitsisin niin että näyte otettiin. On mulla kyllä vielä se yks lääkärikäynti jäljellä jos vaikka haluuvat ottaa uudestaan...tai jos joku näyte on vielä jääny ottamatta.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ninetsu mullakin on usein epäonnistunut olo kun en oo rv18 jälkeen pystyny liikkumaan juuri ollenkaan ja joka paikasta saa sen käsitykset että olis sekä vauvan että mun parhaaks olla aktiivinen läpi raskauden. Mutta mä en oo oikeesti vaan pystyny! Tulee silti syyllinen olo. Mietin usein että oonko nyt hankaloittanu asioita jotenkin sillä etten oo päässy liikkumaan ja pitään omasta kunnosta huolta. Kaikkein eniten turhauttaa se ettei nää asiat oo mun omissa käsissä, en vlk tälle mitään :/


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Epäilen että neuvolakäytännöt menee niin että on niitä tiettyjä mitä laki määrää ja joitain asioita kunnat saa soveltaa itse , ehkä sitten todenneet jotkut kunnat fiksummaksi tehdä näin ja näin. Kaverini kanssa odotettiin samaa aikaa vauvoja vierekkäisissä kunnissa. Heillä kans käy neuvolatäti ennen vauvan syntymää ja vielä syntymän jälkeen. Lisäksi heillä oli vielä normi käytäntö että ultrataan 36(?) viikolla. Kunta/kaupunki jossa itse asun; ei ole ultraa enään lopussa, tai tule neuvola käymään ennen syntymää..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ja neuvolat ajautuvat niihin käytäntöihin kukin oman aikataulunsa mukaan. Saman kaupungin eri neuvoloillakin on eroa. Mun pitää kanssa mennä otattaa labraan se streptokokki agalactiae-näyte (emätinnäyte). Tässä linkki, jossa tietoa aiheesta http://www.thl.fi/fi_FI/web/infektiotaudit-fi/b-ryhman-streptokokki

Ninetsu: mä kysyin suurinpiirtein hiilarimäärät joka aterialle diabeteshoitajalta, mutta mullahan kanssa pomppii arvot ihan miten sattuu vaikka desilitramitalla aamulla esim. mittasin puuroni lautaselle.. Sellaista ohjetta en saanut kun jotkut on tällä tai toukokuisten palstalla kertonut, missä oli suosituksia mm. leivän määrästä. Mä otin tänään diabeteshoitajaan yhteyttä kun koko ajan joku arvoista koholla, josko ottais kantaa. Kerron sit mitä sanoi.
 
MammaMaria: Sairaalabakteeri on eri asia. Tää streptokokki (streptococcus agalactiae) on semmonen bakteeri mitä monet ihmiset kantaa ilman että se aiheuttaa mitään. Vauva voi kuitenkin saada tartunnan synnytyksen yhteydessä, ja vauvalla se voikin aiheuttaa vakaviakin tulehduksia. Siksi siis otetaan nykyään näyte emättimestä ja/tai peräaukolta, mistä se vauva voi tartunnan saada. Jos äiti todetaan kantajaksi, niin synnytyksen yhteydessä saa antibioottia, mikä ehkäisee bakteerin tarttumisen vauvaan. Näytteiden vastaukset on kuitenkin voimassa vaan kolme viikkoa näytteenotosta, eli jos käy näytteillä 35+0, niin 38+0 jälkeen ei oo enää vastaukset voimassa. Sairaalassa kuitenkin kuulemma otetaan pikatestinä tää jokatapauksessa. Pikatestit vaan ei oo ihan yhtä luotettavia kun toi varsinainen näyte.
 
Eilen oli vimppa neuvolalääkäri 35+4. Pikkusen oli yläpaine koholla normaaliin nähen ja proteiini epävarma plussa. Neuvoivat kotona seurailemaan tuota painetta ja jokusen pissaliuskan sain mukaan. Nyt on ollu ihan normaalit paineet et tuskimpa nuissa mitään, vaik nilkat onkin olleet ihan pallot turvotuksesta. Mahtaa olla aika yleinen vaiva loppuraskaudessa. Kohdunsuu oli pehmenny ja sormenkärjelle auki. Ja tuo streptokokki näyte otettiin multakin sekä emättimestä että pepusta. Lääkäri ei ollut varma onko vauva kiinnittynyt ja tästä johtuen neuvoi menemään ambulanssilla sairaalaan jos nyt sattus vedet menemään. Ilmeisesti vaarana napanuoran luiskahtaminen ulos. Jospa se ehtis telakoida ittensä tuonne :)
 
Takaisin
Top