Neuvola- ja ultrakuulumiset

Mä pidän hiilarit max 20-25 per ateria. Pysyy hyvin sokerit kurissa tuolla.

Mehulasista haaveillaan täälläkin. Ihan jatkuva himo appelsiinimehuun ollut koko raskauden ja ihan tuskaa tekee.
 
Aina kun antaa normaalin keskivirtsanäytteen, pitäis tehdä alapesu. Emättimessähän on niitä bakteereja ja leukkareita normaalistikin, joten niitä ei sais joutua näytteeseen koskaan. Ainoastaan klamydia ja/tai tippurinäytettä annettaessa ei alapesua saa tehdä. Jos neuvolasta sanovat ettei tarvii pestä ni sanovat väärin! :p
 
No näin mäkin oon ymmärtäny, enpä oo siis ollu ihan hakoteillä kuitenkaan :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ei mulle oo annettu mitään ohjeita näytteen antamiseen neuvolassa ja aina oon antanut alkuvirtsan ilman pesua! Tartteepa ylihuomenna kysyä ohjetta, kun on aika neuvolaan.
 
Keskivirtsanäyte se tulis olla. Eli vesipesun jälkeen alkuvirtsat pönttöön ja suihkua katkasematta keskivirtsaa siihen purkkiin. Alkuvirtsaa näytteen tulis olla ainoastaan noissa klamydia-tippurikokeissa, muuten aina keskivirtsaa. Mut kyllä varmasti neuvola on saanu katottua ne proteiinit vaikka se olis alkuvirtsaakin ja ilman pesua. :) Lähinnä jos niissä tuloksissa on jotain normaalista poikkeavaa, niin silloin voi olla epäluotettava tulos, jos näyte on otettu väärin. Jos kaikki on OK ni voi kyllä varmasti luottaa että onkin OK.
 
Eli siis alapesu pitäis tehdä neuvolassa ennen pissanäytteen ottoa..?? Mä vierastan vieraita pyttyjä jossain määrin ja mieluiten huuhdon tuheroni kotivessassa ennen neuvolaan lähtöä.. Eikä mullekaan oo koskaan kerrottu tuosta et miten se näyte kuuluis ottaa..o_O
 
Meillä on ne ohjeet, mut en suorita niitten mukaan. :oops: Ja ainakin nyt alkaa olla hankala toi "keskivirtsanäyte suihkua katkaisematta", hyvä et ees yltää enää mitenkää sen purkin kanssa...tai minkään kanssa...
 
Mulle toi ohjeistettiin niin et alapesu pitää tehdä ja näytteen ei tarvii olla keskivirtsasta.. Vissiin vähän vaihtelee paikan mukaan..
 
Tarris: Joo, alapesu neuvolassa ennen ku annat näytteen. Eli pesu pelkällä vedellä ja paperilla kevyt kuivaus. Mut tosiaan, jos ne näytteet on ollu aina OK ni ei hätää vaiks ei ois pessykään. Neuvolassa kun ei katota kun ne proteiinit ja leukkarit, niin ei oo ihan niin natsimeininkiä kuin muissa virtsanäytteissä :)
 
Paitsi, että proteiinit on helposti plussalla, jos sinne menee pikkasenkaan valkovuotoa. Suosittelen sitä alapesua aina ton pissinäytteen yhteydessä. Eipä tuu sit ainakaan mitään turhia äitipolikäyntejä tai sairaalareissuja, kun stixit antaa väärän tuloksen epäpuhtaasta pissanäytteestä.
 
Nimenomaan näin. Jos pesua ei oo tehty, voi tulla vääriä positiivisia, mut ei vääriä negatiivisia. Eli jos proteiinit ja leukkarit aina neuvolassa olleet negatiiviset, ei huolta. Mut tästä etiäppäin aina pesu suositeltavaa, vaikka tähän mennessä ois ilman sitä pesua ollukki näyte OK :)
 
Neuvolassa käyty, viikkoja 35+6. Kaikki oli oikein hyvin, pissi puhdas, verenpaine 125/83, hemoglobiini 125 ja kohdunkorkeus 31 cm. Painoa oli tullut kiloper viikko...nyt tarttee vähän tsempata tää viikko ettei ihan sellasta nousua tule enää! Kohdunkorkeus oli siis noussut edellisestä 2 cm ja sitä ennen ei ollut yhtään nousua joten vähän taantumaan tämä on päässyt. Valittelin hoitsulle, että mulla on tuolta pyllyn puolelta joku luu ihan hirveen kipee, ei meinaa kärsiä istua. Arvelin itse häntäluuksi mutta se ei ollut ihan samaa mieltä, mutten kyllä ihan saanut selvää että mitä mieltä se sitten oli :grin Lauantain supisteluihin oli sitä mieltä, että synnytys saattaa ollakin lähempänä kuin uskotaan :eek: Saa nähdä kuinka oikeassa se sitten on, otetaan päivä kerrallaan!
Tuonne kokoarvio-keskustelun puolelle jo laitoinkin, että vauva arvioitiin n. keskikokoiseksi, ehkä vähän pienemmäksi :)
 
Minä en muista onko minullekaan erikseen sanottu mitään pesuista ennen pissanäytteen jättämistä, mutta neuvolassa on kyllä vessan seinässä erittäin selkeät ohjeet miten pissanäyte jätetään. Siellä ensimmäisenä taitaa lukea se alapesu ja olen itse aina tehnyt niin (siis aina kun on pitänyt pissanäyte johonkin jättää).
 
Mä oon kyllä eri mieltä raskausajan pissanäytteistä ja uskon omaa neuvolantätiäni ja sellaisia ketkä on sitä työtä tehneet. Ja siksi sanoinkin, että joka paikassa paikan tavalla. Tämän vuoksi neuvolan terkka ei laita esim. valkuaista plussalle jos arvo on rajalla kun tietää, että näitä epäpuhtauksia tulee. On eri asia jos infektiota etsitään ja silloin tietenkin keskivirtsa. Sanon sanaseni siksi, etten usko siihen, että on olemassa yhtä ainoaa totuutta, sen enempiä ketään ärsyttääkseni.
 
Nyt kun Kaisalle "on jo lupailtu" lähellä olevaa synnytystä, niin varmaan sitä alkaa jo tietyllä tapaa oottaa. Jos mulle noin sanottais, ni varmaan menis 2 viikkoa yli, et olis ihan levoton. :)
 
Joo, kyllä sitä väkisinkin alkaa odottamaan, varsinkin kun itselläkin on koko ajan ollut vahva tunne siitä, että se syntyy jonkin verran ennen laskettua aikaa :) Mutta voi toki olla niinkin, että se tulee vasta huhtikuun puolessa välissä, toisaalta ihan sama, kerkeääpä ite henkisesti valmistautua ja niinkun mies sano neuvolassa jo hätääntyneenä, että ei todellakaan vielä tartte viikon tai kahden päästä tulla :grin
 
Tänään se neuvola soitti uudestaan. Olikin lastenneuvolasta, tulevat perhetyöntekijän kanssa tsekkaa tilukset jo ennen vauvan syntymää ens viikolla. Kysyi, miten tähän suhtaudun, no enhän mä mitenkään suhtaudu, senkus tulevat. Pitääköhän niille tarjota jotain. Mitä? :) (ja näin taas tulee täytettä päivään, ens viikolla onkin ma-to onneks jotain ohjelmaa)

Mua miellyttää ajatus, et käydään kattomassa tulevia vauvojen koteja, saisivat käydä jokaisen vauvan kohdalla. Tää siis sano, et tulevat vaan ekasta vauvasta kattomaan.
 
Enpä oo ennen kuullu että tulevat kotiin jo ennen syntymää! Mielenkiintoista. Meillä tullaan kotikäynnille neuvolasta syntymän jälkeen, ja sekin on vapaaehtoinen.
 
Mä en tiiä haluunko sitä kotikäyntiä ollenkaan jos ei oo pakko. Me asutaan niin pienessä luukussa että ihan hävettää :oops: Sitäpaitsi meiltä on kiva pieni kävelymatka neuvolaan niin käyn siellä ihan mielelläni!
 
Täällä ei kans oo käyntiä ennen synnytystä kun korvessa asutaan. Mut synnytyksen jälkeen tulee lastenneuvolan täti kotikäynnille. Vähän jännittää kun se on sit uus ja vieras ihminen mut toisaalta onhan se mukava sit siinä vaiheessa jo saman tien tutustua :) Jälkitarkastus on viel äitiysneuvolassa ja sit siirtyykin lastenneuvolan puolelle (ne on täällä eri paikoissa, 30km väliä).
 
Takaisin
Top