Neuvola- ja ultrakuulumiset

Vepettäjä mullakin on osa supistuksista sellasia että ei huomaa muusta kun siitä että maha tuntuu käteen ihan kovalta. Välillä sit taas sattuu, vihloo ja polttaa. Niitä on nykyään niin laidasta laitaan.
 
tälle tädille olen siis joulusta asti vastaillut supisteluun liittyviin kysymyksiin, ettei niitä ole :) tietty maha alkaa oleen jo näillä viikoilla niin pinkeä, että on vaikea nähdä, milloin se on supistuksista kova. No todella nuo harkkarit siis ovat kivuttomia, ajattelin, että ne joltakin tuntuisivat.
 
Joo kyllä siihen molemmat nimet,sekä tytön että pojan nimi piti laittaa vaikka oiski "varmuus" sukupuolesta. Mä tosiaan aattelin että sen nimen vois kyllä sanoa sitten tarvittaessa vasta ja siksi en laittanut mitään nimikohtaan
 
Me laitettuun molempiin, sekä tytölle, että pojalle hätäkastenimet. (Näin myös esikoisen kohdalla). Ajateltiin, että, mikäli tulee tilanne, että hätäkaste tarvitaan, emme välttämättä ole skarppina siinä tilanteessa. Ja meille ei ainakaan puhuttu esitietolomaketta täyttäessä, että se kohta olisi mitenkään pakollinen.
 
Me ei olla saatu mitään tollasta lomaketta...no, täällä mennään taas eri tavalla kuin muualla :)

Me käytiin eilen neuvolassa eka kertaa ilman mun miestä, se on aina päässyt paikalle, kun sillä on ollut sopivasti vapaita töistä mutta nyt sitten ei saatu sopivaa aikaa. Hyvinhän mä siellä yksinkin pärjäsin :) Kaikki arvot ok, kohdunpohjankorkeus oli nyt kasvanut kahdella sentillä ja on nyt 33 cm. Hoitsu ei saanut enää vauvan päästä otetta joten se on laskeutumassa mutta ei vielä kuulemma kokonaan laskeutunut. Arvioi, että vauva olisi aikalailla kolmekiloinen, vähän alle tai vähän päälle. Ja oireista päätteli, että pari viikkoa se siellä voisi vielä viihtyä ja olisi sitten silloin n. 3,5 kiloinen mikä olisi oikein sopiva mulle :wink
 
Jahas, vimppa neuvolalääkäri täällä takana. Kohdunsuu auennut 2cm ja kohdunkaula myös lyhentynyt 2cm:iin, ja tuntui vauvan pääkin lääkärin sormiin kun paikkoja kokeili. Ei tarvii kuulemma enää varoa omaa olemista mitenkään, vaan tyyppi saa tulla kun on tullakseen! Saapa nähä pysyykö sisällä vielä pitkään vai joko tää nyt enteilee sitä synnytystä :) Normaali vauva kuulemma ja normaali lantio, sen enempää en mitään synnytystapa-arviota saanutkaan. Mutta ultralla vielä varmistettiin että oli varmasti pää kun siellä jalkovälissä tuntui :) Kaikki valmiina vauvan tuloon siis! Mun puolesta sais jo piakkoin tulla, mut mies stressaa töiden takia kun on laskenut sen varaan että vasta huhtikuussa kaveri saapuu...
 
Voi kun musta on ihanaa lukea sekä tuolta kokoarvioista että täältä näitä juttuja että vauvat alkaa olemaan jo ihan vauvan kokosia ja valmiina puskemaan tiensä meidän syliin! Ihan uskomatonta miten nopeesti aika onkaan menny kun joskus alkuvaiheessa sitä mietti että miten sen 9kk saa kulumaan! Mä kaipailisin kovasti jo seuraavia vauvauutisia vaikka omia uutisia pääsenkin kertomaan varmasti vasta yli kuukauden päästä :)
 
Meidän töissä on yksi työntekijä, joka on aluperin koulutukselta lastenlääkäri niin se on tässä nyt pari viikkoo käynyt silittelee ja painelee mun masua ja totes et jos selviin huhtikuun puoleen väliin niin et vauva ei synny niin hän ihmettelee..
 
Voi video!! Kohta noita vauvoja sit tupsahtelee, mahtavaa! Sit tulee kaikkea uutta kivaa luettavaa ennen omaa vauvelia, esim. synnytysjuttuja! :) (ei sillä etteikö nää nykysetkin jutut olis kivoja, mut vauvajutut nyt on paljon mielenkiintosempia)
 
Mä kyllä luen noita aikasempien kuukausien ketjuja sitä mukaa kun siellä poksahdellaan. Koko raskausajan oon siis lueskellu synnytys- ja vauvajuttuja :) Se on ollu yks mun tavoista valmistautua tulevaan! Mutta onhan se ihan eri juttu odottaa oman kuukauden vauvauutisia jo :)
 
Tänään 35+4 neuvola. Hemppa oli hyvä, oisko 137 tai jotain eli sitä ei tartte enää loppuaikana mitata. SF-mitta 33cm, sykkeet hyvät ja pisti vaavin liikkeelle ku sitä sf-mittaa mitattiin ekana ni kunnon mönkimiset oli esillä siinä liikkeistä kyseltäessä ja sykkeitä sai metsästää :) Supistikin heti kun yhtään mahasta paineli ja niihinhän se vauva yleensä herää. Verenpaineet oli 132/93 mut näkyy olevan neuvolassa aina koholla enkä oikein jaksa siitä huolissani olla, pissa puhdas. Ny alkaa olla jonkin verran ihan oikeesti näkyvää turvotusta mut ei kovaa turvotusta vielä.

Synnytys- ja imetysasioista juteltiin. Tää uus neuvolan täti on oikeesti tosi kiva ja sen kans tulee hyvin juttuun. Seuraava aika kahden viikon päästä ja silloin otetaan se B-streptokokkinäyte. Ny oli vaavi kans möyriny sen verran pintaan että tunnustelemallakin hahmotti terkkari tällä kertaa miten päin se siellä on että en saanu mitää synnytysarviota itelleni keploteltua.

Eli kaikki hyvin ja odotellaan, odotellaan :)
 
Jännittää synnytys, huh! Tänää synnärivastaanotolla raskausdiabeteksen takia lääkärillä, omaan neuvolaanhan en rv17 lääkärikäynnin jälkeen oo päässyt. Rv nyt 33+1 ja vauvan paino tismalleen keskikäyrällä 2,1 kg. Käyrä ok, kaikki kunnossa.
 
Josko sitä päivittelis tänne edes nää päivän neuvolakuulumiset. Eli neuvola rv34+3, nyt sitte suoritin tän oikea oppisen alapää-pesun ennen purkkiin pissimistä. :grin ja tuli tarkistettua myös vessan seinät ettei siellä todellakaan ollut mitään infoa siitä miten se näyte tulisi ottaa, tarkalleen ottaen sen vessa seinis ei ollu lapun lappusta yhtään mistään! Ja pissi oli puhdas eikä mulle oma terkka sit mitään edes puhunut niistä viime kertaisista leukkariplussista.. Eli tilanne normaali siltä osin. :) Paineet oli hyvät, sf kasvanu 3cm viime kerrasta ollen nyt 31cm, vauva oli rt1, syke 155 ja jumpat kera hikan juuri menossa. :p Eli monenmoisia töksäytyksiä kuului dopplerista sykkeen lisäksi. Uuden ajan sain vasta 1.4. joka on sit se viimenen lääkärinla ja viikkoja silloin jo 37+, en tiä mimmonen aprillireissu siitäkin sitten tulee..:wink
 
Meillä oli sellanen ohje, et alapesu tai joku kostutettu pumpuli, millä pyyhitään. Mut negaa on testit aina näyttänyt mulla. Sitä streptokokki-näytettä (vai mikä se nyt olikaan), ni ei otettu muuten vieläkään.
 
No eihän se käynti äitipolilla mennyt niinkuin olisi pitänyt...

Vauva ei ole kasvanut kahteen viikkoon yhtään. Tällä hetkellä painoarvio oli 1950g (silloin kaksi viikkoa sitten se oli 2100g, mutta niitä tarkempia mittoja ei löytynyt mistään, kai tuo painoarviokin on mittaajasta kiinni). Lapsivettä oli aika niukasti. Vauvan syke ja liikkuminen antoi kuitenkin ymmärtää, että kaikki on vauvan voinnissa hyvin, ainakin tällä hetkellä. Kaikki virtaukset (mun tmmärryksen mukaan siis kaikki) olivat kuitenkin kunnossa. Sain liikelaskentalomakkeen ja lasken viikonlopun aikana liikkeitä 3 kertaa päivässä, aamulla, päivällä ja illalla. Mikäli yhtään herää epäilystä vauvan voinnista, pitää lähteä sairaalaan. Sisätutkimuksessa kanavaa oli vain 1cm jäljellä, paikat täysin kypsyneet, sekä kohdunsuu oli kunnolla avautumassa, niin, että lääkäri olisi voinut vauvan päätä silitellä. Ensi maanantaina menen uudelleen äitipolille aamusta. Ottavat siellä sydänkäyrää ja tekevät ne virtausmittaukset. Mikäli niissä on yhtään heikentymää, synnytys käynnistetään. Painoarviota ei voida tehdä ennen kuin viikon päästä. Lääkäri puhu vähän siihen malliin, että ensi viikon synnytyksen käynnistykseen voisi alkaa varautumaan.

:'(
 
:( Voi että. Mikä viikko sulla on nyt menossa? Onhan tuo jo 2-kiloinen vauva, että kyllä sen kokoinen ihan hyvin selviää! Ja pääset JO maanantaina uudestaan. Mut eikai tota voi olla ajattelematta. Tsemppiä!
 
No onpa kyllä vähän huonoja uutisia Kviini, pahottelut! Mutta vauvalla vaikuttaa kuitenkin olevan asiat hyvin ja on hyvä että tilannetta seurataan. Nyt vaan sitten voimia valmistautumiseen, hyvähän se on että päätöksiä tehdään vauvan parhaaksi!
 
Tänään on viikkoja 36+0, eli viikkoja on kivasti, mutta se, miksi vauva ei kasva on vähän hämärän peitossa, ainakin mulle. Väkisinkin tulee mieleen kaikkein pahimmat vaihtoehdot.. Kyllä se vauva viikkojen ja painonsa puolesta varmasti selviää, muttaväkisinkin, vaikken ikinä haluaisi ajatella, mutta mitä jos se ei selviäkään!! :(
 
Kovasti tsemppiä Kviini! Vauva on kuitenkin noin hyvänkokoinen, että varmasti pärjää. Vaikka uskon kyllä, että huolettaa, voin vain kuvitella kuinka pitkä tuosta viikosta tulee sulle, mutta koita jaksaa ja pitää mieli positiivisena <3

Mulla oli tänään neuvolapäivä ja siellä oli kaikki kunnossa. Terkka tarkisti et vauva on nyt kiinnittynyt eikä tarvitse tilata ambulanssia jos menee vedet (napanuoran ulosluiskahtamisen riski). Sen halusinki kuulla.
 
Takaisin
Top