Neuvola- ja ultrakuulumiset

Tänään oli 33+0 neuvolakäynti. Kaikki arvot normaalit, sf-mitta 29cm. Vauva laskeutunut ja pää kiinnittynyt. On jo hyvin tuonne lantioon painautunut. Peilistäkin katellut, että alkaa maha valahtaa alaspäin ja itsekin epäilin, josko on kiinnittynyt. Alapäässäkin tuntuu ja etenkin alavatsalla vasemmalla tosi kipeesti ajoittain, supistuksetkin voimistuneet.
 
Joo hymykuoppa, sama täti on vauvanki kanssa ja samalla jatketaan sitte sinne asti kun vauva on 6v, ellei nyt muuteta sitä ennen tältä alueelta pois ja sen takia vaihdu täti :)
 
Tänään oli 34+5 neuvola. Paino tippunut (wot?) n. 300g eli varmaan oikeesti plusmiinus nolla. Sf-mitta oli 33-34, 33cm merkittiin korttiin. Verenpaineessa alapaine oli 80 (korkeampi kuin yleensä), hemoglobiini tutusti 112...Mutta siis kaikki ihan normaalia ja vauva edelleen raivotarjonnassa (jes!). Seuraavalla kerralla onkin lääkäri (36+6) ja sitten alkaa se viikon välein ramppaaminen...
 
Mä hyppään tällä hetkellä ultrissa, esikoinen oli pienipainoinen ja nykyisen istukka on näyttänyt kalkkeutumisen merkkejä jo viikolla 28. Ensi viikolla selviää onko kalkkeutuminen edennyt huolestuttavasti. Jotenkin turhia noi painoarvioultrat mun tapauksessa, mielestäni, kun eivät tunnu kuitenkaan kertovan pienipainoisuudesta. Esikoinen ultrattiin raskausdiabeteksen ja yliaikaisuuden vuoksi vissiin neljä kertaa viikosta 38 alkaen, ja ihan jokaisessa ultrassa painoarvio oli isompi kuin pojun syntymäpaino. Vikassa se heittikin jo yli 700g. Mutta onhan se kiva käydä varmistamassa napanuoravirtaukset sun muut, että tietää onko vaavilla kaikki kunnossa.
 
Minulla oli tänään neuvola ja kaikki siellä oli ok. Sydänääniä kuunnellessa neuvolantäti totesi, että on raivotarjonnassa (kuten oli viimeksikin) eikä siitä varmaan enää käänny ympäri kun oli niin alhaalla. Sanoi myös, että olenko itse kiinnittänyt huomiota siihen että on maha laskeutunut. Mutta enpä kyllä ole. Joko se näihin aikoihin laskee?
Töissä tulevista supistuksista oli sen verran puhetta, että soitella äitiyspolille jos tuntuu ettei pysty töissä olemaan tai muuten supistukset muuttuu pitkäkestoisiksi ja säännöllisiksi. Seuraava aika neuvolaanhan minulla on vasta silloin 24.3. kun on neuvolalääkäri. Täytyy nyt siis vain kuulostella miltä nuo supistukset alkaa vaikuttaa.
 
Meillä oli tänään neuvola ja perhevalmennus. Neuvolasta lähete synnytystapa-arvioon, kun sf-mitta on 33,5 ja menee reippaasti yläkäyrän yläpuolella (vauva on todettu 14.2 ultrassa keskikäyrällä kasvavaksi). Hemoglobiini oli 122 ja verenpaine 108/76. Pissanäyte oli ok. Sydän hakkasi pienellä 140-163. :) Kovat oli jumpat masussa neuvolan aikana.

Perhevalmennuksessa puhuttiin vauvanhoidosta, parisuhteesta ja seksuaalisuudesta. Oli 2kk vanhan vauvan äiti ja kyseinen vauva vierailemassa ja kertomassa oman tarinansa. 2 tuntia istumista ilman taukoa tappo mun selän siellä.
 
Tänään oli neuvola rv.32+4. Olipa edes paree sijainen ku viimeksi, onneksi! Vaikka tuo onki vähä semmonen joka tykkää seurata painoa vähä turhanki tarkasti.. No enivei, kaikki oli muuten ok paitsi mulla oli leukosyytit koholla, joka näkyi pissanäytteestä. Th sit kyseli et onko valkovuotoa ja sitä on ja ollu jo hetken aikaa, mut mitään tulehdukseen viittaavaa mulla ei oo eikä tunnu ja ainaki edellises raskaudes mulla oli valkovuoto 30 viikon jälkeen paljon voimakkaampaa ja mitään tulehduksia ei kuitenkaa ollut eikä tullut.. Ja leukosyytit voi olla koholla raskauden aikana, mitä pidetään(?) ihan normaalina.. Seuraavalla kerralla sit tarkistetaan arvot ja oma th saa päättää jatkosta et pitääkö käydä labras viemäs näytettä vai mitä tehdään.. Onko muilla mitattu noita leukosyytti-arvoja pissanäytteestä??? Nyt sain myös vähä varmuutta tuosta vauvan laskeutumisesta, pää ei oo kiinnittynyt mutta ei vauva korkealla ole eli hyvin on survottu pää jo tuonne lonkkaluiden väliin. :)
 
Mulla oli kanssa viimeksi leukosyytit koholla. Varmuuden vuoksi vein pissanäytteen mut se oli puhas. Hiivaa se oli ku siihen malliin kutisi välillä ja loppu canestenilla.
 
No sepä se ku ei kutise, kihelmoi, arista jne.. njet..mitään.. nii tää on vähä turhauttavaa.. Mä sain jo viime lääkärikäynnillä ab-kuurin valkovuodon takia ja mikään ei muuttunu sen kuurin aikana eikä jälkeen.. Ja ku mä en tykkää turhaan käyttää mitään lääkkeitä.. :sad001
 
Hmm voihan ne tulehukset olla joskus päällä vaik ei oireiliskaan? Sen takia mullaki piti se pissatulehus tarkistaa varulta. Mut sanoko ne sieltä neuvolasta sitten et voi olla muuten vaan koholla sitte vaik ei mitään oliskaan?
 
Leukkarit voi olla koholla just valkovuodon takia. En huolestuis, jollei ois oireita esim. hiivaan viitaten ja ei siitäkään kantsi huolestua vaan hoitaa se pois :). Mun terkka ei ees merkkaa korttiin jos arvo siinä rajalla.

Neuvolakäynti, jossa opiskelija mukana. Raukka ei saanut terkan hössötykseltä oikein mitään tehtyä tai sanottua. Hb nousussa vihdoin 117. RR 114/64. Paino laskenut ilm. siksi kun mulla hiilarit pannassa. Esitietolomake viittä vaille valmis. Eipä tässä käynnillä sen ihmeempää. Vauvan syke oikein tasainen ja hyvä sekä pari päivää ennen neuvolaa hain sen influenssarokotuksen, koska työpaikallani influenssaa. Aiemmin en voinut hakea kun sain kortisonia si-niveliin niin odottelin hetken, että saan kunnon suojan rokotteesta.

Nyt heräilin jo kuudelta. Vauva möykkää mahassa ihan täysillä :dance011Aamujumppa vissiin
 
No se mitä vähä googlasin asiasta, niin leukkarit voi olla koholla raskausaikana ja valkovuoto siitä merkki, kuten ameeba myös kertoi. Ja nuo oireettomat tulehdukset kuullostaa mun kohdalla kovin utopiselta.. YLEENSÄ mun kroppa reagoi herkästi kaikkiin tommosiin tulehduksiin ja muihn muutoksiin.. Viime raskaudes sain vielä ravata aika tasaseen viemään pissinäytettä labraan puhjenneen virtsaummen takia ja silloinkin näyte oli joka kerta puhdas.. Mutta ootellaan seuraavaa nla-käyntiä ja katotaan mitä tuleman pitää. :)
 
Okei no jospa ne sit on muuten vaan koholla :) Välillä kyllä tullee itelläki ihan hulluna tuota valkovuotoa, pikkuhousunsuojat ahkerassa käytössä....
 
mulle viime raskaudessa neuvolan täti sano, kun mulla oli loppu raskaudesta runsasta valkovuotoa ja joku koholla pissassa (oisko sitten nuo leukkarit, kun en nuista edelleenkään oikein ymmärrä...), että seuraavan kerran kun tulen neuvolaan, niin suihkuttaa/pestä alapää ennen pissan jättämistä. ja antoikin ajan aivan muutaman päivän päähän tarkistaakseen uudestaan pissan. ja sitten pissa olikin puhdas, kun kotona ennen neuvolaan lähtöä käsisuihkulla suihkutin alapään. sen jälkeen tein saman homman aina ennen neuvolaan lähtöä ja nyt tässäkin raskaudessa viime kerralla jo suihkuttelin, kun valkovuotoa tulee jonkun verran.
 
Ite oon koko ajan pessy alapään ennen pissanäytteen antamista kun se valkovuoto voi nostaa sekä leukosyytit että proteiinit plussalle... En halua mitään turhia hälytyksiä sen takia, ei oo iso vaiva pestä ensin.
 
Mulle on ekasta neuvolasta asti sanottu että pitää pestä huolellisesti ennen kun jättää sen näytteen! Oon siis tehny niin ihan joka kerta. Luulinkin et se on jotenkin automaattisesti aina käytäntönä.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
aijaa, ei mulle ainakaan neuvolassa ennen tuota viime raskauden loppuvaihetta ole sanottu alapääpesusta mitään... :confused: ei siis ensimmäisen lapsen kohdallakaan. normaalisti olin/olen vain ennen lääkärineuvolaa/äitipolikäyntiä tms pessyt alapään, mutta en ennen normi-neuvolaa.

saas nähdä joutuuko tässä kuitenkin ottamaan insuliinit käyttöön... oon välillä ihan ihmeissäni noiden sokereitten kanssa.
yhtenä päivänä söin lasagnea, tunnin päästä sokerit oli ok 6,3. toisena päivänä söin riisiä ja jauhelihaa, niin 9,4... seuraavana päivänä mun teki koko päivän mieli jotain hyvää ja illalla sorruinkin kolmeen rainbow "eskimo-puikkoon", mittasin tunnin päästä ja lukema oli 5,4...
monesti aamu- ja iltapalaksi olen juonut kupillisen teetä, johon olen laittanut vähän sokeria ja syönyt ruisleivän. lukemat ovat olleet kaikkea 5,2 ja 8,2 välillä.

välillä jo ajattelin, että se liikkuminen vaikuttaa tosi paljon, lukemat olivat alhaisempia kun oli säännöllisesti käynyt lenkillä. ja jos jostain syystä tulikin esim viikon väli lenkkeilyyn, niin sitten lukemat olivat automaattisesti korkeampia. mutta nyt tuntuu, että sillä liikunnalla ei ole väliä lukemiin.

ja nyt pari viikkoa sitten alkoi näin istuessa vauva painaa ylämahaan, ei nyt koko aikaa, mutta välillä ja nyt sitten pelkäänkin, että vauva on kasvanut jo liika suureksi... keskiviikkona mulla on seuraava neuvola, saas nähdä mitä siellä sanotaan... seuraava kokoarvio mulla on vasta rv 37 huhtikuun alussa.
 
ninetsu: tarkkaile juomisia myös. Mulla nostaa nestemäiset helposti sen sokerin. Oon pelkällä vesilinjalla, kun en edes maitoa pysty juomaan, kun nostaa aterian jälkeisen sokerin ihan pilviin. Kiinteänä taas ei maitotuotteet haittaa.
 
Miulle sanottiin silloin kun ekaa aamupissaa piti kiikuttaa labraan että puhdas keskivirtsanäyte. Ja että jatkossakin ois hyvä pestä aina. Ite oon ottanu sen puhtaan keskivirtsan aina muutenkin... Tosin jossain sukupuolitautitesteissä muistaakseni taas pitää olla pesemättä et on pöpöt kaikki mukana :p
 
Ja mulle taas sanottiin, että ei tarvii pestä, jotenka hurjan isoja eroja käytännöissä.

Ninetsu: sama homma, laskin hiilarit puuron, leivän (ja join vettä) jälkeen n. 45 hh(mulle oli lounas ja suositus 45-60hh) ja sokerit tunnin jälkeen 8,2. Ihan epäreilua. Ja nykyisin on juotava usein vaan vettä kun maidostakin kohoaa pilviin lukemat. Haluaisin ees sen yhden mehulasin juoda aamusta kun en muutenkaan juurikaan herkuttele. Hiton sokerit!
 
Takaisin
Top