Neuvola- ja ultrakuulumiset

Käytiin tänään painoarvio-ultrassa. Oli kyllä kiva nähdä pikkunen ja et kaikki on kunnossa. Tämänhetkinen paino oli 2058 g ja ihan keskikäyrällä siis. 3500 g-3600 g ois syntymäpaino arvio. Niin se oli tyttöki 3485 g syntyessään. Kivekset oli laskeutunu ja vehje näkyi selvästi eli ei epäilystäkään sukupuolesta :wink
 
Meillä oli tänään neuvola, viikkoja 34+0. Verenpaine ok, pissa ok, hemoglobiinia ei taaskaan otettu. Painoa oli tullut vaan 350 g viikossa näiden kahden viikon aikana! :) Vauva raivotarjonnassa muttei valunut vielä alaspäin. Kohdun korkeus oli nyt sitten huolenaiheena...se ei ollut kasvanut yhtään kahdessa viikossa, mitta siis 29 cm eli alakäyrille mentiin. Kahden viikon päähän vasta saatiin aika kun ensi viikon ovat kiinni. Toivon mukaan kyseessä olis vaan mittausvirhe eikä mitään hälyttävää... Hoitaja oli kuitenkin sitä mieltä, ettei vauva ole mikään pieni ja siro, että on ihan hyvänkokonen.
Nyt sitten jos supistukset alkaa niin synnytystä ei estellä enää mitenkään vaan annetaan vauvan tulla, melko hurja uutinen, kun nyt vasta alkaa tajuamaan, että mahassa on ihan elävä ihminen ja se aikoo muuttaa meille piakkoin :eek:
 
Eilen jouduin lähtemään kesken työvuoron äippäpolille kun oli järkyttäviä vatsakipuja ihan alavatsalla. Jatkuva jomotus ja ajoittain meni pahemmaksi. Pitivät yön sisällä ja aamulla pääsin pois, 2 viikkoa sairaslomaa. Ensimmäinen tällainen vierailuni äippäpolillani ja pääosin hyvin tyytyväinen siihen palveluun yms.
Vaivoihini ei selvää vastausta löytynyt. Sain supistusta estävää lääkettä joka vähän auttoi mutta ei vienyt kaikkea pois. Toisaalta lääkäri epäili jotain normaaleja äkillisen voimakkaita kohdun venymisiä(?) joita ilmenee tavallisimmin näillä viikoilla (30 eteenpäin). Nyt vaan paljon lepoa ja rentoutumista. Vauva voi hyvin ja oon kunnolla kiinni, kuulemma tällä hetkellä ei ole ennenaikaisen syntymisen riskiä.
 
tänään neuvola ja kaikki hyvin. Ei puhettakaan että pikkunen ois ollu pää alaspäin,vaan vaihteli asentoa th:n tunnustellessa sitä :D. Syke 150. Mulla rr 72/107 ja painoa oli tullut viime neuvolasta 700g per viikko!! Olin ihmeissäni ku tähän asti oon aina käyny kotona aamulla ennen neuvolaa vaa'alla ja sit neuvolassa lukema on ollu kuitenki n.puoli kiloa VÄHEMMÄN neuvolan vaa'alla ku kotona. Ja nyt siis neukun vaaka näytti kilon enemmän ku kotona. Tosin tänään oli ei kertaa eri neuvolantöti ja eri huone = eri vaaka mutta en tiiä voiko noissa neuvolan eri huoneiden vaakoissa olla tommosia eroja. Mutta näillä mennään :D
 
Kaisa, eikö tuo mahan kasvu oo aika yksilöllistä. Toki sitä huolehtii ja huolestuukin yli-tai alamitasta. Luulis, et se neuvolatäti olis määrännyt jotain lisätutkimuksia. Ja siis viikolta 34 astiko "saa sitten synnyttää"....siis voi veljet, tohonhan on enää mullakin 2 päivää...(niin mulla menee tää sinne viikolle 42+, et ei huolta...)

Diddolle tsemppiä! Onneks vauvalla kaikki ok!
 
Joo, onhan se kovin yksilöllistä. Neuvolassa oli selvästi vähän huolissaan mutta sanoi, että sitä on turha mitata tällä viikolla, kun ei se kerkeä kasvaa kovin paljon ja sitten ovat ensi viikon kiinni. Onneks sain kuitenkin sen ajan heti maanantaille kahden viikon päähän. Suositteli tänään laskemaan liikkeitä, että tuleeko se 10 per tunti kaksi kertaa, jos ei tule niin pitää soittaa sairaalaan.
Nopeasti menee nää viikot, ei oo aikaakaan, kun oltiin huolissaan, että saadaanko ollenkaan näille viikoille tätä vauvaa ja nyt jo vois lähteä synnärille :)
 
Apua, toi liikkeiden laskenta on musta niin jotenki...tarkkaa ja ahdistavaa. Koska mun mielestä ainakin omalla vauvalla on sellasia aikoja, ettei paljo liiku, ja sitten miehen kertoman mukaan mun maha menee menojaan pitkin yötä ja kovaa... Eli omat menoajat. Ja sitten et mikä on yksi liike? Jos se potkaisee kolme kertaa putkeen samaan kohtaan, niin onko se 1 vai 3? Miten pitkä tauko siis pitää olla liikkeen välillä?

Luin sit netistä noita ohjeita ja jonkun sairaalan sivuilla luki, että jos niitä on vähemmän kuin se 10 liikettä ja menee lääkäriin, niin niistä käynneistä ainakin 85% on "aiheettomia hälytyksiä". Mun mielenrauha siis rakentuu pitkälti todennäköisyysprosenttien varaan :)
 
Oon MammaMaria lukenut varmaan samaa tekstiä, koskien niitä laskentajuttuja koskien. Koska se 85% tieto helpotti muakin :D ja jossain olisko ollu samainen teksti puhuttiin myös että pienimmätkin liilkeet lasketaan yhdeksi. Ja jossain myös oli siitä että vauva nukkuu 20-40min pätkiä että toikin tieto jotebkin itseä rauhotti :)
 
Ei tunnu mustakaan mukavalta laskea noita liikkeitä... Pitkitinkin pitkään iltaan niiden kanssa, kun en halunnut alkaa huolestumaan enkä todellakaan halua sairaalaan, kun siellä olo ahdistaa. Illalla kävin pitkälleen ja mitään ei tuntunut, kävin hakemassa muutaman viinirypäleen eikä senkään jälkeen tuntunut mitään. Puolisen tuntia makasin paikoillaan kun sitten alkoi tuntumaan ja sitten tuntuikin, kovaa :grin Kerkesin jo miettiä vaikka mitä hirveitä asioita! Tänä aamuna jumppailu jatkui hyvinkin normaalina ja aamupalaa laittaessa huomasin, että maha heiluu vaikken tunne mitään liikettä o_O Eli vaikken tuntisi mitään niin ei tartte välttämättä huolestua, kyllä se siellä liikkuu :) Hoitaja tosin sanoi edellisellä kerralla, että vaikka kuuntelisin sydänäänet ja ne olis ok niin jos en saa laskettua niitä kymmentä liikettä per tunti niin pitää mennä sairaalaan. Tarkkana siis ollaan, ettei mitään pääse sattumaan mutta silti yritän rentoutua, enkä stressaa suotta koko ajan :)
 
Ite en oo kokenut tarpeelliseksi laskea eikä oo kyllä käskettykään. Kerran on kysytty oonko laskenut ja vastasin ettei tarvii kun tuo on niin aktiivinen. Pari kertaa oon meinannu laskea kun on ollu vaisumpi päivä ja on parissa minuutissa sit kuitenkin tullu ne liikkeet täyteen kun on sattunut heräämään. Siellä se suurimman osan päivästä nukkuu ja sit tietyissä asennoissa ne liikkeet ei paljon tunnu jos ei siihen kiinnitä huomiota. Mut huomaisin kyllä jos menis kokoaikavaisuksi, sit ehkä tartteiskin laskea.

Ja jokainen liike lasketaan omaksi liikkeekseen, paitsi hikka. :) 10 liikettä tunnissa riittää, lasketaan makuultaan jommalla kummalla kyljellään (vasen suositeltava). Jos ei tule kymmentä liikettä täyteen noustaan ylös, syödään tai juodaan jotain sokerista, ja tehdään uusi liikelaskenta. Jos ei vieläkään tule 10 liikettä täyteen niin sairaalaan. Ja laskennan voi lopettaa heti kun tulee se 10 liikettä täyteen...
 
Noniin tänään oli neuvola ja tulikin ohjeena tehdä tota liikelaskentaa viikosta 36 eteenpäin kerran päivässä. Mutta vielähän tässä on yksi neuvola sitäkin ennen. Verenpaineet oli taas neuvolassa mitattuna melko korkeat, jotain 140/80 ekalla mittauksella ja 130/90 maita toisella. Mutta oon alkanu tunnistaa noi olosta muutenkin milloin verenpaine on koholla niin ei nuo yllättänyt. Miulla siis on välillä sellaisia "kuumia aaltoja" milloin tulee kauhee hiki, vähän huono olo ja silloin on myös verenpaine aina koholla. Ei vaikuttanut terkkari olevan noista oloista mitenkään huolissaan enkä kyllä oo itekään, hormonit :) Pissa oli puhdas eikä mitään ihme turvotuksia tms. ole ja vauva liikkuvainen.

Terkka vähän ihmetteli kun SF-mitta oli nyt sama kun viimeks. Mut viimeksihän sen mittasi lääkäri että arveli et on voinu mitata vähän väärin, ja nytkin vaan tiputtiin yläkäyrältä keskikäyrän pintaan. Monella ainakin fb-ryhmässä on nyt jo alkanut SF-mitta laskemaankin kun vauva alkaa laskeutua alemmas. Meil on uus terkka - sama oli siis viimeks mut silloin oli lääkärineuvola ni ei oikein sen kans ehtinyt tutustua. Tää on ilmeisesti ollu kouluterkkarina enemmän kuin äitiiysneuvolassa ja vaikka joutuu paperista katsomaan et mitä asioita milloinkin tarvii käydä läpi jne. niin paljon parempi fiilis tästä terkasta. Edellinenkin oli tosi mukava kyllä mut tää on oikeesti perusteellinen, käy asioita läpi, ottaa puheeksi jne. kun se edellinen oli tosi hajamielinen.

Nyt kuulemma aletaan täälläkin ottaan streptokokkinäytteet rv 37 maissa. Seuraava neuvola on miulla 35+4, sit kai katotaan sinne 37+jotain sitä näytteenottoa varten. Ei oo pitkä aika enää laskettuunkaan... :)
 
Ite en kyl enää tunne noita liikkeitä, en herää niihin tms. Joskus huomaan, kun on läppäri sylissä, et se alkaa heilua...Katotaan, mikä on neuvolan ohje maanantaina...:) Hikkaa en oo kyl huomannut, et tällä olis...tai en oo sitä mitenkää ettinytkään..
 
Miun ei tartte etsiä ku ei sitä voi olla huomaamatta ku peräaukko alkaa pomppia toisen hikan tahdissa... :grin:grin:grin Kaikki muljuamiset tuntuu myös hyvin mut jos jotain touhuaa niin niihin ei hirveenä kiinnitä huomiota ennen kuin kunnolla heiluu. Pikkuliikkeetkin tuntuu sit makuultaan kyllä.
 
Mulla oli tänään rv 30+6 neuvola. Kaikki muuten hyvin, mutta SF-mitta oli vain 23,5cm, kun kuukausi sitten se oli 26cm... Viime kerralla oli tosin lääkäri mittaajana ja tänään terveydenhoitaja. Ei siellä kuitenkaan ihmetelty tuota koon laskua ja seuraava aika on vasta 3 viikon päästä. Ehkäpä vauva oli vaan jotenkin littanasti mahassa tänään..
 
o.O On noissakin paljon eroja. Katoin nyt mitkä mitat oli äitiyskorttiin merkinnyt ja edellinen neuvola (28+3) on merkattu 28cm, nyt 32+3 merkkas 30cm siihen korttiin. Miulla kans edellisen mittas lääkäri, nyt terkka. Tää terkka tuntui viettävän paljon enemmän aikaa sen mittaamisen parissa ku aiempi terkka tai lääkäri käytti. Kolme mittaa, kolme eri mittaajaa nyt käyrään merkattuna (ja yks mitta ennen käyrän alkua myös ekalta terkkarilta). Viimetteeks ku lääkäri mittas ni vauva oli kyl tosi pinnassa ja myös kiemurteli ja oli aktiivinen koko ajan. Nyt oli syvemmällä ja unessa niin että pelkkä pylly tuntui pinnassa.
 
Täällä oli kans vauvan pylly ihan pinnassa ja pää alaspäin hengaili (niinkuin aina ennekin). Onneks vauva kuitenkin liikkuu ja potkii tosi paljon niin ei huoleta toi SF-mitta. Jos kolmen viikon päästäkään ei ole kasvanut niin sitten ultraukseen.
 
Mulla oli tänään neuvolassa SF-mitta sama kuin kaks viikkoa sitten. Seuraavan mittausajan sain puolentoista viikon päähän, ja sillon sitten jos on edelleen sama niin saan lähetteen ultraan. Käyrillä kuitenkin ollaan edelleen. Ennen joulua oli SF-mitta pompannut alakäyriltä yläkäyrille, ja nyt ollaan taas siellä alakäyrillä, eli ilman sitä "pomppua" mentäis ihan tasasesti alakäyrillä koko ajan... nyt siis viikkoja 33+0 ja SF-mitta 28cm.
 
onko sulla sipuli ollu sama mittaaja koko ajan? mä juttelin neuvolassa tänään pitkään tosta sf-mitasta kun milla oli se viimeks rv 26 paikkeilla 26,5cm eli reilusti yli yläkäyrän ja tänään rv 30+2 28cm eli ylä ja keskikäyrän välissä niinkun ekalla rv 22 mittauksellakin. mittaajalla on siis tosiaan merkitystä!
 
Sepä se kun tosiaan mittaaja ollu melkeen joka kerralla eri. Ja muutenki terkkari sanoi että vauvan asento voi kans vaikuttaa jonkin verran siihen mittaan. Ei mulla kyllä viime viikkoina maha tunnu kauheesti kasvaneen, eikä painokaan oo noussu kun 100g per viikko, mut vauva on ainakin laskeutunu alas. Voi kai sekin jotain vaikuttaa? Mut eipä haittaa yhtään että seurailevat, en nyt kuitenkaan huolissani oo. Niinkun tonne johonkin muuallekin jo kirjotin, niin mä pääsen ammattini puolesta ultraan koska vaan halutessani, ja kävinkin viikko sitten, ja ihan normaalin kokoinen ja hyvin voivan oloinen oli vauveli. :)

Ja jee, vihdoin saatiin oma neuvolantäti! Tähän asti joka kerralla lähestulkoon on ollut eri, ja aina on ollukki semmonen fiilis että käydään vaan pakolliset asiat läpi ja äkkiä ovesta ulos. Tää uus (ja jäädäkseen tullut!) oli mukavampi ja meille sopivampi ku kukaan aiemmista, ja eka kerran tuli semmonen olo että sitä terkkaria kiinnosti mun asiat ja vointi ja oli perehtynytkin etukäteen hyvin meidän juttuihin. Jee :)
 
Niin no toi on kyllä iso etu jos on pääsy ultraan, eihän siitä sf-mitasta sit onneks tarvii olla huolissaan jos vauva on oikeen kokonen ja voi hyvin :) Kiva kun on löytyny oma hyvä neuvolatätikin! Jatkuuko saman tädin kanssa sit vauvankin neuvolakäynnit?
 
Takaisin
Top