Neuvola- ja ultrakuulumiset

Kävin tänään 32+6 neuvolassa. Verenpaineet oli ihan ok (121/76), painoa tullut kahen viikon aikana 600g/vko. sf-mitta oli 32cm ja vauva oli kääntynyt pää alaspäin, jeejee! :) No tietty et pysyykö noin, kun ei oo sinne vielä laskeutunut, oli siis pää "ylhäällä". Eli huomenna alkaa JO 34.viikko..vau-kirjan mukaan vauva painaa sitten jo reilut 2kg. On iso mötkäle tuo tyttö jo!
 
Hmm..katoin tosta kortista, et yläkäyrällä toi 32cm (kaks viikkoo sitten oli 29cm, mikä oli silloin se normikäyrän mitta), mut eikös tuo sitten "tasoitu", kun se vauva laskeutuu...?
 
Joo ei se SF-mitta loputtomiin kasva ja saattaa jopa kutistua sit vähän kun vauva laskeutuu kunnolla :)
 
No voi pöh mikä neukkureissu. o_O Sielä oli sijainen eikä se sitte noteerannu mitenkää et olisko vauveli ollu jo laskenu itteensä alemmas.. ja kahen viikon päästä on TAAS sijainen ku on talvilomaviikko.. No kuukauden päästä sen varmaan jo itekki huomaa että onko laskenu alemmas ku sillon jo kuuluuki laskeutua pikku hiljaa, vai putooko tää multa sit jo ulos..:grin Mutta muuten kaikki oli ok. Painoa tullu vain reilu 100g/vko, mikä oli ihan kiva näin välillä..
 
Mä haluaisin että mulle kerrottais aina etukäteen, jos oma neuvolatäti ei oo paikalla mun käynnillä. En kyllä tiiä menisinkö sit ollenkaan jos ei olis. Luotan siihen yhteen henkilöön ja muista harjottelijoista, hoitajista yms on ollu niin huonoja kokemuksia...
 
Minulla on sukurasite diabetekseen isältäni sekä äitini äidiltä, mutta ei minulla silti ole ollut mitään häikkiä noissa sokerirasitusarvoissa.

Mennyt taas aika hujauksessa. Ensin piti olla neuvola 6.2., mutta jouduin muuttamaan aikaa oman työvuoroni takia. Sain sitten ajan 13.2. eli tälle päivälle, mutta silloin 6.päivä neuvolasta soitettiin, että pitäisi vaihtaa aika kun oma neuvolantätini joutuu olemaan 13.päivä oman lapsensa kanssa lääkärissä. Saatiin sitten sovittua neuvola 7.päivälle, eli viime perjantaina siellä käytiin mutten ole taaskaan saanut aikaiseksi kirjoitella siitä mitään.

Neuvolakäynnillä oli siis menossa viikot 28+3 ja kaikinpuolin kaikki oli taas hyvin. Hb oli mitattu viimeksi marraskuussa, joten otettiin se nyt taas, oli laskenut marraskuulta hieman, mutta oli kuitenkin korkeampi kuin minulla yleensä on, oli siis 125. Verenpaine oli 107/63 ja painoa oli tullut noin 100g/vko lisää. Painoa oli tuolloin 66,6kg eli lähtöpainoon oli tullut 4,2kg lisää. Sf-mitaksi saatiin 25 eli kun edelliskäynnillä oltiin yläkäyrällä 23 sentillä, niin nyt oltiinkin sitten keskikäyrän tuntumassa. Raivotarjonnassa oltiin täälläkin, mutta mietin että mitä tuo RT2 tarkoittaa, kun neuvolan täti on niin kirjoittanut korttiin? Kotona vasta huomasin, että siinä oli perässä tuo 2.

Neuvolalääkäri on sitten 24.3. ja koska sinne tuli niin pitkä aika, niin halusi laittaa siihen väliin vielä yhden neuvolan ja se on 25.2., mutta sanoi että hän on silloin itse talvilomalla. Eipä tuo minua haittaa vaikka olisikin joku toinen yhdellä kertaa. Supistuksista sanoin, että niitä on aika reilunpuoleisesti töissä ja selkä on väsynyt etenkin iltaisin päivän päätteeksi. Todettiin kuitenkin, että katsellaan nyt ja jos tuntuu että supistukset pahenee, niin sitten yritetään saada tuo neuvolalääkäri aikaisemmaksi ja katsotaan pitääkö jäädä aiemmin pois töistä.
 
Kai niitten sijaistenkin pitää noi hommat hoitaa? ...Oon kyl vähän sitä mieltä, et jos joutuu vaik lääkäriin, ni pitää oikeestaan ite tarjota diagnoosia ja siihen itelle sopivaa hoitomenetelmää. Et varmaan neuvolassakin pitäs vaatia tiettyjä toimenpiteitä...
 
Neida, mä ihmettelin tota rt2 kans viimeks ku odotin poikaa.. Se tarkottaa että kummalla puolella masua vauvan selkä on. Rt1 itsestä katsoen vasen ja rt2 oikea. Ja toi rt1 viittaa siihen että se olis kaikkein optimaalisin ja paras asento vauvalle syntyä. :) Ja vauvahan voi vaihtaa tuota kylkeä vielä monesti ennen syntymää. :D
 
Keskiviikkona oli neuvolakäynti (rv 30+3). Poitsu oli raivotarjonnassa jo, niin kuin olen tässä puoltoist viikkoa jo epäillytkin..painaa tosi ikävästi virtsarakkoa ja tekee kävelystä erittäin vaivalloista vielä sen lisäksi et maha vetää kivikovaksi koko ajan. Pepun kanssa hän yrittää usein tulla ihon läpi tuosta oikealta puolelta, mutta välillä selkeesti muljahtanut myös vasemmalle.
Sf-mitaksi saatiin 26cm,mutta uskoisin itse että on hieman korkeampi. Syke oli napakka ja hyvä, sekä pissa puhdas. Kiloja on tullut nyt tähän mennessä 9,5. Mitään painoarviota vauvasta en oo missään vaiheessa kuullut?joten täytyypi siitä kysyä seuraavalla käynnillä. Vai voiskohan sen tiedon saada kun on tuo lääkärintarkastus ja kattoo lantion sitten ens kuussa..
Masu alkaa olee jo tosi iso ja moni sitä kyseleekin että vastaako muka viikkoja, kaippa täti ois neukussa siitä jotain
sanonut jos vauva olisi erittäin isolta tuntunut :)
 
Eipä sitä painoarviota anneta jos ei ole ultraa ja jos ei ole raskaudessa jotain erityistä syytä ultrata muuten (epäily esim. sikiön makrosomiasta, istukan virtauksien heikkenemisestä, raskausmyrkytyksestä tms) niin ultria ei ole kuin ne kaksi, nt- ja rakenne. Joillain on tietty se ultra muutenkin neuvolan käytössä niin voivat saada jotain arviotakin :)
 
Mä käyn 3-4vk välein ultrassa diabeteksen takia. Painoarvio oli viikko sitten (29+2) 1600g eli ei edes ihan yläkäyrällä. Syntymäpaino tulisi näin olemaan ~4kg.
 
Ei täällä ainakaan ellei ole jotain syytä epäillä ettei mahtuisi. Esim. jos on tosi lyhyt tai just raskausdiabetes että voi olla iso vauva. Tai perätila tai jotain.
 
Uusien valtakunnallisten äitiysneuvolasuositusten mukaan synnytystavanarvio jäänyt pois, koska pääosin vauvat mahtuvat syntymään ja jos aletaan epäillä, sitten saa lähetteen synnytystavanarvioon.

Terkut tämän viikon tiistain äpkl-käynniltä, joka oli ylimääräinen mun sairastaman selkävaivan vuoksi. Selkä oli mennyt juuri lauantaina ja toivoin, että siellä olisi ollut lääkäri vastassa, mutta kätilöjä siellä ihmetteli et miksi tällainen käynti on ees laitettu... Vauvan paino oli 1153 g kun puolitoista viikkoa sitten 4D:ssä oli 1055 g, että kivasti kasvaa pikkuinen.

Soitteli sitten lääkärille, että mitä tehdään tän selkäkipuisen kanssa ja jättivät sitten soittopyynnön reumalääkärille (joka ei muuten oo vieläkään soittanut vaikka oli aikaa ti-pe).

Menin sitten työterveyteen selkäni kanssa ja sain kortisonia molempiin si-niveliin ja parin päivän sairausloman, jolla oon nyt ollut. Ois ne viikon kirjoittanut, mut mä meen mieluusti vielä töihin jos vaan selkä suinkin on parempi.

Uusi käynti mulla äitiyspolille 4 viikon päähän. Pitänee pyytää, että voisivat ees silloin katsoa kohdunsuun tilanteen kun käyn vesiurheilemassa ja se on katsottu viimeksi varhaisultrassa rv 7. Mulle ilmoitettiin neuvolasta, etten sinne enää lääkärikäyntejä saa, koska siellä ei ole lääkäreitä (kaamee lääkäripula) ja koska on noi äpkl-ajat. Seuraava aika siis todetun raskausdiabeteksen vuoksi.
 
Kiitos tarris, nyt ollaan viisaampia tuon RT:n suhteen :)

Meille sanottiin viime neuvolakäynnillä, että sitten kun on se neuvolalääkäri (eli maaliskuun loppupuolella), niin katsellaan samalla sitä painoarviota.
 
ahaa, eli sitä synnytystapa-arviota ei enää automaattisesti ensisynnyttäjille ole...
 
Ei ole mullekaan sellaisesta puhuttu. Lääkäri on viikolla 36 ja siinä tietty ultrataan (kiitos vanhan neuvolan ultralaitteen) ja jos on jotain epäilyjä lääkärillä synnytystavan suhteen, niin varmaan sit lähetettä synnytyssairaalaan...Enpä oo tuosta stressannut "enää", kun viime keskiviikkona neuvolantäti totesi vauvan "melko varmasti" olevan pää alaspäin. Viikon päästä maanantaina taas onneksi neuvola, että varmaan just tuota asentoa siellä katsotaan. Olis kyl jännä tietää, miten iso möllykkä tuolla mahassa on. Vau-kirjan mukaan vauva olisi tällä viikolla jo n. 2100g. Minusta tuo paino kuulostaa ihan "turvalliselta" :)
 
Olen ollut juuri 2 viikkoa sairaslomalla (ensimmäiset raskauteen liittyvät sairaslomat) nyt viikkoja 31.
En jäänyt omasta tahdosta sairaslomalle vaan neuvola puolipakotti, unettomuus ja työstressi taisi ne viralliset syyt olla miksi pisti lääkärille. Noh, nyt sitten oli 2 viikkoa kotona ja puolet tästä osasi jopa nauttia sairaslomasta :D
2 viikon aikana tullut kotona näitä ongelmia kun ei vaan taivu enään maahan, kenkien laittokin tekee tiukkaa. Lisäksi mahani painaa jotenkin ikävästi valtaosan päivästä alaspäin jotenkin tosi ikävästi :( kyykistely ja kaikki pahentaa tätä tunnetta.
Nyt seuraava neuvola olisi tämän viikon perjantaina, välissä 3 työpäivää. Olen jo harkinnut pyytäväni perjantaina lääkäriin pääsyä.
Teen fyysisesti "raskasta" (mikä on raskasta? ) hoitotyötä ja nostelu, pyörätuolien työntely ja kyykistely ovat valtaosassa sitä mitä teen kaikkina työvuoroinani, eikä tätä voi välttää. Onkohan kukaan saanut tai kirjottaako lääkäri sairaslomaa siitä ettei yksinkertaisesti pysty tekemään työtään? Noh, työnantajani ei pysty työtäni helpottomaan mitenkään. Yksikön vaihto tai mikään tietty vuoro ei auta tähän, koska miehityksemme on niin pieni ja kaikki yksiköt samanlaisia.
 
esikoiselta jäin sairaslomalle kahta viikkoa ennen äitiysloman alkua, oliskohan ollu viikoilla 34 tai jotain. myyjänä työskentelin, hyllytän kuivaelintarvikkeita. eli lavallinen elintarvikkeita myymälään ja siitä laittamaan tavaroita hyllyyn. kevyimmät nosteltavat ja kanneltavat tavarat oli sipsipusseja tai pastillirasioita, raskaimmat isoja koiranruokasäkkejä tai 10kg:n ranskanperunalaatikoita. koko päivä jalkojen päällä, nostelua, kantamista, kyykistelyä, tukivyötä käytin päivittäin.

työpäivän jälkeen iltoisin/öisin jalkoja pakotti ja veti suonta, enkä meinannut sen takia saada nukuttua ja olin tosi väsynyt, kuitenkin herätys oli aamuisin klo:4.30. yritin ajatella, että olen sen pari viikkoa vielä töissä ja jään sitten hyvillä mielin äitiyslomalle. neuvolan täti kyllä monesti sanoi, että voisin jäädä sairaslomalle, kun työ ei mitään kevyttä ole, mutta sanoin että jaksan hyvin olla töissä.

loppuraskauden lääkärineuvolassa lääkäri kirjoittikin saikkua sen kaksi viikkoa, kun kerroin etten tahdo saada nukuttua öisin jalkojen pakotuksen ja suonenvetojen takia, vaikka käytin tukisukkia yms. itselleni se oli "kova paikka", kun tiesin näitä jotka raskaana ollessaan valittivat vain neuvolassa olemattomista vaivoista sen takia, kun ei ollut enää kiinnostusta olla töissä ja saivat viikkoja tai kuukausia sairaslomaa. itselläni ei ollut raskausaikana mitään ongelmia, eikä mulla olisi ollut pokkaa neuvolassa mennä moittimaan että töissä on raskasta tms, kun kerta vointi oli hyvä.
sitten pitikin mennä saikkulapun kanssa pomon puheille, vaikka työpäivän aikana ei ollut ongelmia.

loppujen lopuksi olin kiitollinen sairaslomasta, olihan arki raskasta huonojen yöunien takia. suonenvedot ja jalkojen pakotukset hävisivät heti kun jäin töistä pois ja olihan sitä energiaa iltoisin muuhunkin kuin sohvalla makaamiseen. :)
 
Tänään kävin neuvolaterveydenhoitajalla, kun on koko viikonlopun supistellut aina liikkeelle lähtiessä. Viime pe käytiin tämän asian tiimoilta myös Naistenklinikalla, kun kipeitä supistuksia tuli 10 min välein. Ultrien ja kumppaneiden jälkeen todettiin et kaikki on ok. Sain sit tän ja huomisen saikkua ja keskiviikolle neuvolalääkärin, joka kuulemma jatkaa sairaslomaa sitten.
 
Takaisin
Top