Neuvola- ja ultrakuulumiset

Hauska juttu. Mie piirsin teininä paljon ja aina sain kritiikkinä et käsivarret on liian lyhyet ja kädet liian pienet. Olin vähän päälle 20 kun jostain piirrosoppaasta luin, että anatomisesti ihanteelliset mitat on, että sormenpäät yltää puoleen väliin reittä. Miun omat sormenpäät tulee tuurilla pakaran alaosan kohdalle :) Ilmankos oli lyhyitä ku tietty oma keho on se tutuin ja se näyttää omaan silmään ihan luontevalta. Mut piirrettynä jollekin hahmolle liian lyhyeltä, vaikkei se miulla silmään pistäkään et ois käsivarret mitenkään erityisen lyhyet. Veikkaan et on enempi vaa tosi pitkä selkä mut onhan miulla lyhyet sormetkin ja lasten hanskat käytössä, tulee halvaks.
 
Apua, iik ja ihanaa, mutta huomenna on odotettu rakenneultra!! Ollut niin kiirusta, ettei sitä oo ehtinyt edes jännittää ja sitten vielä iltapäivästä neuvola. Vauva on kyllä hieman liikuskellut ja vatsa kasvanut, että sen puoleen myönteisellä mielellä mennään vaikka jännittääkin kovasti!
 
Meillä oli tänään neuvolakäynti, viikkoja 25+2. Kaikki oli hyvin, tosin painoa oli tullut viimesen kolmen viikon aikana kilo per viikko :eek: Mutta me käytiin just eilen siskojen kanssa syömässä ravintolassa ihan jälkkäriä myöten, joten voi olla, että painossa näky vähän eilinen elämä! Hemoglobiinia multa ei otettu, koska mulla on edellisillä kerroilla ollut se niin hyvä, eikä mitään epäilystä siitä, että se olis laskenut. Pissa ok ja kohdun koko hieman ylärajalla 24 cm.
Seuraavat kerrat onkin sitten maanantainen sokerirasitus ja tammikuinen lääkäri.

Neuvolan täti kertoi myös uudesta kotikäyntiohjelmasta joka on tullut voimaan joka tarkoittaa sitä, että meille tehdään kolme kotikäyntiä, yksi ennen synnytystä ja kaksi synnytyksen jälkeen. Meidän kylällä on kuulemma aina tehty kaksi käyntiä synnytyksen jälkeen joka ei siis ole normaalia mutta nyt tulee mukaan myös tuo kolmas. Ihan mukavaa, että käyvät kattomassa, että kaikki on ok! :)
 
paliohan ne kaisa neuvolasta hyppää teillä. :) meillä ainaki on vain molempien lapsien kohalla ollu se yks kotikäynti pian sairaalasta pääsemisen jäläkee. ja viikon päästä pitäny neuvolaan käynnille. ihte aina ois toivonnu, että niitä neuvolan kotikäyntejä ois voinnu olla enempiki, jotenki minusta sen pienen vauvan kans lähtö kellon ajalleen on ollu nii hankalaa. pitää imetykset ja vaipanvaihot yms ajottaa nii että päriää sen neuvolakäynnin... ja varsinki ko on pitäny kahen lapsen kans lähtiä. sitte on ruvennu olee helepompaa ko vauvalle voi antaa jotain muutaki ko tissiä.
 
Mustakin on ihanaa, että noita kotikäyntejä on reilusti! Ihan senkin takia, että joissain kodeissa ei välttämättä olekaan ihan itsestäänselvyys, että siellä olisi mitään valmiina vauvalle ennen sen tuloa tai että siellä hoidettaisi vauvaa syntymän jälkeen niin kuin kuuluisi. Tänä päivänä huolehditaan ihanan paljon enemmän lapsesta ja sen turvallisuudesta <3
 
Meillä on vain yksi kotikäynti ja sen tekee lastenneuvolan terveydenhoitaja, ei äitiysneuvolan terveydenhoitaja. Eli ihan vieras siinä vaiheessa. :sad001
 
Mä oon tosi onnellinen siitä että meillä neuvolatäti pysyy samana synnytyksen jälkeenkin. Olis tosi stressaavaa ruveta tutustumaan samalla uuteen ihmiseen kun kaikki on muutenkin vauvan kanssa niin uutta!
 
Onko teillä tietoa, voiko sikiön reisiluun mitan mukaan laskea arvion sikiön pituudelle? Ja jos voi, niin miten?
 
Mie oon kyllä ihan kiitollinen että neuvola vaihtuu ku lastenneuvola on tossa terkkarilla alle kilometrin päässä mut tonne äitiysneuvolaan on matkaa 30km. Sitä sit kauhulla odotan jos seuraavaa ja saa lapsen kanssa ravata tuolla ku hoitajaa ei ole ja mihinkää päiväkotiin en kyllä laita enne ku o sen 3v.
 
Olikohan se sokerikeskustelu tässä ketjussa.. En nyt ehdi lukea taaksepäin mutta nopeasti lisään että kun tänään kätilö soitteli ja kerroin että on taas viikon ollut sokerit ok, niin laittoi kontrollikäynnin äippäpolille tammikuun lopulle (rv26+). Kai ne katsoo siellä ettei ole kasvanut ihan valtavaksi jo(?)
 
Terveisiä ultrasta ja neuvolasta! Olin torstaina, mutta joulukiireitä ja väsymystä pidellyt, etten aiemmin tälle palstalle ehtinyt kirjoittelemaan.

Ensin ultrakuulumiset: kaikki tuntui olevan kunnossa! :smiley-bounce012 Vauvan painoarvio 389g ja raskausviikkoja siis torstaina 21+1. Vauvan sukupuolta kätilö ei sanonut, ei nähty itse eikä sitten kysyttykään. Ehkä 4D-ultraan sitä miettimään? Selän tulehdus-diagnoosini myötä saan uuden kontrollin äitiyspoliklinikalle ja oon siihen tosi tyytyväinen. Se menee tonne viikolle 29.

Neuvolakuulumiset: Hb 96 vaikka oon rautaa syönyt 100 mg jo monta viikkoa. Ihmekkös väsyttää :sleep002 ! Oon ajatellut, että pääsyy väsymiseen olisi joululoman tarve töistä, mutta lukemat taisivat selittää valtaosan.. Mun neuvolantäti ei oikeen kuuntele, niin en jaksa sille selittää asioitani enempää :sad001 . Paino mulla on pompsahtanut nyt +750 g viikkoa kohdin ja johtunee varmaan siitä, etten enää niin paljoa oksentele, vaan noin kolmisen kertaa viikossa. Aamut silloin paljon rankempia kun joutuu kipaseen vessaan.

Vatsa on jo aika kivan kokoinen, otan kuvan siitä joku päivä ja koitan saada tuonne Masut-ketjuun. Nyt taas niin huono olo, että lopettelen tällä kertaa. Onnellinen siitä, että masuasukilla tuntui olevan kaikki hyvin :happy093
 
Sokerirasitus meni tosi putkeen: 10 min ja oksensin kaiken pihalle. Kaiken lisäks meinasin pyörtyä siihen odotusaulaan. Ihan jees! Toivottavasti ei tarttis tohon ees mennä. Ku ei oo mitää riskitekijöitäkään...
 
Mulla oli tänään neuvola, kaikki ihan normisti, verenpaine 118/65, hb 137. Vauva ei meinannu antaa sykettä mitata, potkiskeli vaan doppleria :p. Paino oli +2kg viime käynnistä (6 vkoa sitten), tosin krhöm, tosta kahesta kilostakin kilo on tullut viimeisten 4 päivän aikana :santa. Joulu tehnyt siis tehtävänsä! Sf-mitta huiteli kans yläkäyrien yläpuolella mistä olin tosi yllättyny, mutta neuvolantäti sano että yleensä eka sf-mitta on aivan överisuuri ku kohdunpohjan korkeus ei "määrää" vielä sitä mittaa. Eli vissiin toisinsanoen mun mahaläskit anto osuutensa tohon mittaan :laughing002. Neuvolasta sai kans jotain noita ipana-tunnuksia synnytyssairaalaa varten ja tietty tota kela-tietoutta. Niin ja sokerirasituspäiväkin päätettiin, ah. voin kuvitella että mulle vois käydä noin niinku sulle MammaMaria :sick006
 
Toi oli mulle eka kerta siis et meinasin pyörtyä. (pl. urheiluharrastuksissa tulleet aivotärähdykset...).
 
Tänään oli siis neuvolalääkäri ja vanhalla ultralaitteellakin katottiin. Hemoglobiini on nyt kk noussut peräti 105->114 raudan ansiosta (ei kyllä edelleenkään mun mielestä mitään kummoinen, mutteivat ainakaan käskeneet lisätä annosta), paino kuulemma nousee tasaisesti, n. 500g/vko, ilmeisesti ihan ok, kun ei siitä mitään muuta sanonut.

Selän kipuilusta sanoin, että on vaikea ees nukkua, kun "vihloo" lonkkia ja alaselkää ja jos on pitkään (=1h) jalkojen päällä, niin menee ihan jumiin koko selkä. No sain lainaksi apuvälinelainaamosta ihanan tukivyön, jonka saan pitää laskettuun aikaan asti (huippu palvelu!) Kuulemma myös panadolia saan ottaa kipuihin (lähinnä kun yöllä ei saa ees nukutuksi tän kivun takia). Toivotaan kuitenkin, et tosta vyöstä nyt olis apua...!

Kaikki taisi olla aika hyvin, kun ei mitään sen ihmeämpää lääkärikään sanonut, ultralla kun katottiin, niin tyttö tapitti suoraan kohti silmät auki :)

Ja sokerirasituksesta: EN joudu uudestaan, jes! :) Ei riskitekijöitä (paitsi tuo ylitetty 25-vuoden ikä) ja paastoarvo (4,3) oli kuulemma hyvä. Vain "jos tulee jotain", niin sitten. En olis tohon mielellään kyl enää mennytkään..
 
Soitin juuri tulokset sokerirasituskokeesta joka oli 23.12. Arvot oli aivan huiput! 4,2 5,0 ja 4,7. Enpä vois olla ilosempi :smiley-bounce012 On niin helpottunut olo, kun olin aivan varma, että joudun tarkkailuun, suvussa on diabetesta ja tuo ylipaino on aika suuri. Tänään sitten herkutellaan urakalla!
 
oli varmasti mahtava uutinen kaisa! :)

eilen oli neuvolakäynti ja vähä pelotti mennä vaakalle... nimittäin eipä tullu palio kahtottua joulun aikana mitä suuhunsa laittaa, eikä kyllä mittailtua sokereitakaa. :grin viime viikolla mittasin aaton aattona, joulu välisä ja toisen kerran sitte sunnuntaina...
tämä viikko on koitettu mennä sitte vähä normaalimmin, vaikka huuteleehan nuo joulusuklaat tuola kaapisa ja oon niitä välillä käynny napsimasa, mutta en ihan rasiaa kerralla niinkö joulun aikana... :wink noh, painua oli viime neuvolakäynnistä tullu 3kg ja teki viikolle noin 400g. neuvolan tätin mielestä nousu olis normaalistikki ok ja olihan vielä tosiaa vasta ollu se joulu. kuitenki tähän mennesä tuota painua on tullu vain (onneks) 2-3kg lähtöpainohon. :)

nyt sittekö oon mittaillu niitä sokereita, nii on ollu jännä huomata kuinka palio tuolla liikunnalla on oikiasti merkitystä nuihin lukemihin. lasten kans tulee siis käytyä kelien mukaha 3-6 kertaa viikosa lenkillä ja joulun aikana ei tullu palio liikuttua. eli oli joku 1,5-2 viikon väli lenkkeilysä, ko tuli kuitenki joulua laitettua, kelit oli vähä huonot, hypättii jouluostoksilla yms tekosyitä.
syön yleensä aina lähes samallaisen aamupalan, teen sokerilla ja sämpylän, nii sokerit on ollu ihan ok. mutta nykkö oli liikunnasa tuo väli, nii heti sokerit pomppas tuosta aamupalasta reilusti yli rajojen. :eek: samoin "normi-ruuat" tuntu menevän lähelle rajaa, mikkä on yleensä pysyny aisoisa.
mutta nykkö on sunnuntaista lähtien käynny joka päivä liikkumasa, nii sokerit on aamupalan jäläkee palannu normaaliks. :)
olin aatellu, että jos syö esim jonku raskaan aterian ja sitte käy lenkillä, nii se laskee sen aterian jäläkeisiä sokereita, mutta näimmä sillä on vaikutusta päivän jokaiselle syömisille.

viikon päästä onki sitte äitipolille se aika nuitten sokereitten takia, saa nyt nähä tarkistaako se lääkäri ultraamalla vauvan kokua vai selaako se vain tuon mun mittausvihon...
 
Mulla oli aamulla se sokerirasitus. Hyvin meni, sain litkun alas ja se myös pysyi siellä, ja hoitajan toivotus "koita pysyä hereillä" oli turha - ei ees väsyttäny. Todella ylläri, miten normaalina olo pysyi koko ajan. Mitähän se sit mahtaa tarkottaa... no, se tiedetään tiistaina kun tulokset tulee.
Lisää jännää pukkasi flunssa, joka sai niskavoiton eilen. Illalla mittasin kuumetta melkein 38 ja mietin jo että tekeeköhän ne sitä koetta ollenkaan, mutta yöllä kuume laski ja nyt olin vaan julmetun nuhainen.

Meitä oli siellä aikamoinen lauma sokeritestiläisiä mahoinemme, ainakin neljä mun lisäks. Muutenki kun toi on iso yksikkö, niin siellä on kova ruuhka labrassa aina aamulla, siinä ehti parissa tunnissa nähdä kaikenlaista, mm. yks vanhempi herra pyörtyi ja siitähän seurasi pieni kaaos, hoitajia juoksi eestaas ja ambulanssia tilattiin. Lopulta pappa kuitenkin pääsi lähtemään taksilla, kovasti hän siinä vielä anteeksipyytelevään sävyyn vaimonsa kanssa touhotti että kun nyt heistä tällaista vaivaa koitui... Vanhukset on herttaisia. Paitsi ne jotka on kroonisesti kiukkuisia.
 
Neuvolalääkärikuulumisia. Ei kovin hyviä sellaisia. Verenpaineet pompannu 30 pykälää, sf-mitta sama kuin joulukuun alussa. Molemmista tarkkailua / lisätutkimuksia. 20.1.on myoomien takia ylimääräinen ultra, voisi kuulemma odotella sinne asti mutta ei taida pää kestää, kun on lomaviikkokin välissä ja Rukalle pitäis lähteä. Missä pk-seudulla vois päästä pikana yksityisesti ultraan? Kättärille jo soitin ja ennen tuota 20.1. ei pääse, kun neuvolalääkäri ei laittanu päivystyslähetettä.
 
Takaisin
Top