Neuvola- ja ultrakuulumiset

Joo, vielä kun mulla on pienoinen koira-pelko ollu koko ikäni. Mukulana pelkäsin todella paljon koiria koosta riippumatta.. Liukkaat kelit ei niin pelota kun alusta asti on pitänyt 2x päiväs käydä vaunuuttelemassa poitsu päikkäreille ulos, kun hän ei nuku sisällä ollenkaan..

Kirjottelinkin eilen jo tonne toukokuisten puolelle vähän kuulumisia kun mun la oli aluks sillä puolella niin juttelen vähän missä millonkin, mutta ajattelin nyt laittaa kuulumisia tännekin. Eilen oli siis kauan odotettu rakenneultra. Olin jännittäny sitä jo monta yötä ja unet oli jääny normaaliakin vähemmälle. Onneks ei tarvinnu mennä yksin vaan oli joku jota pitää kädestä kiinni. Alkuun juteltiin jonkun aikaa mun melko ärhäköistä supistuksista, joita tulee nykyään melkeen aina rasituksen yhteydessä, mutta varsinkin töissä. Kätilö oli sama kun edellisessäkin ultrassa ja edelleen mun mielestä tosi mukava ja ammattitaitosen olonen. Se rauhotteli ja sano, että kunhan ne ei kestä pitkään eikä oo kivuliaita niin ei pitäis olla vaarallista, mutta jos tuntuu jatkossakin siltä että supistelee voimakkaammin erityisesti just töissä niin kannattaa harkita sairaslomaa. Mulla alkaa tosiaan olla siis vaikeuksia selvitä töistä enää niin luultavasti joudun jäämään ihan kokonaan pois viimeistään uuden vuoden jälkeen :/ Sitten kun asetuin siihen ultrattavaks niin tulikin just sopivasti oikeen kunnon supistus niin kätilökin pääs kokeilemaan ja sano että olihan se kunnon supistus, mutta kohtu vaikutti pehmenevän onneks aika nopeesti.

Ultra meni sit oikein mukavasti. Heti alkuun saatiin niin ihana hymykuva otettua, että tuli tosi hyvä mieli ja pelot unohtu hetkessä. Pikkusella vaikutti olevan kaikki oikein hyvin. Rakenteet oli kunnossa, luut suoria, sydän jyskytti ja menoa riitti. Istukka on edelleen kohdun etuseinämässä, joten se vaimentaa liikkeitä ja kuulemma parhaiten tuntuu oikeen kyljen puolelta kun istukka on vasemmalle kallellaan. Pieni vauvanalku oli raivotarjonnassa ultran ajan mutta liikkumavaraahan sillä on vielä mukavasti, joten varmaan on vielä kuperkeikkoja odotettavissa. Pituusarviota ei saatu, mutta mittojen perusteella 331g ja kuulemma ihan normaalikokoinen tyttö siellä köllii ja kasvaa. Kova jano oli pikkusella koko ajan, masu pullollaan vettä ja ahkeraa nieleskelyä koko ultran ajan. Totesin siinä vaan että onhan se hyvä että toinen meistä edes muistaa juoda tarpeeks...

Kyllä oli hieno kokoemus kaikenkaikkiaan tuo ultra <3

eli eilen oli rakenneultra ja samalla raskausdiabeteksen lääkäri. sanoin heti, että ei saa kertua kumpi on tulosa. :) ultrasa kaikki oli kunnosa ja sokerikki on pysynny aikalailla normaaleina. muutama ylitys on tullu, jos on syöty lauantai-iltana herkkuja tai jälkkäriks oon syöny jotain. mutta korkeimmillaa ruuan jäläkeinen arvo on ollu 8.8 ja se on tullu tosiaa jos on syöty herkkuja. aamulla kärsin juua teen sokerilla ja syyä sämpylän, sokerit on jotain 6.5 luokkaa, ko taas esikoista oottaesa se nosti sokerit yli 10. eli sain aamupalaks miettiä jotain ihan muuta. mutta nyt oon saanu kuitenki syyä normaalisti.

lääkärinki mielestä oon saanu piettyä hyvin sokerit kurisa ja kehu, että oon tosi hyvin jaksannu mitata sokereita. tästä lähin riittää kahtena päivänä viikosa, nyt oon mittaillu vähintää kolomena päivänä. kieltämättä on ollu sormenpäät hellänä, tulee yleensä pistettyä se reikä vasempaan keskisormeen. jos pistän nimettömään, nii sitä alakaa kuumottaa ihan hulluna... en sitte tiiä mistä se johtuu...

mutta siis yllätyksenä tuli se, että jouvun tästä lähin kuukauen välein käymää äitipolilla lääkärisä ja se kahtoo oonko saannu piettyä sokerit kurisa. eli seuraava aika on 10.1. mää ymmärsin, että se vain kahtoo ne mun lukemat sieltä vihosta ja lähempänä laskettua aikaa sitte tarkistetaa vauvan kokua... ja jos näyttää että sokerit rupiaa paukkuun yli ja en saa piettyä niitä kurisa, nii sitte soittaa sinne, nii pääsen aikasemmin. mutta siis näkishän tuo neuvolan tätiki kahtua ne lukemat ko käyn sielä, ettei aina tarttis kahtella pojille hoitopaikkaa ja ajaa kaupunkii sen takia, että joku selaa sielä mun vihon, jos kerta vielä ees ei ultraamalla tarkisteta vauvan kokua... en tiiä, tuntu vähä hassulta...

muistaakseni eellisesä raskauesa kävin 27 ja 35 viikolla tarkistuttamasa vauvan kokua äitipolilla ja sillon ultrattii.

Mulla on tänään tuo diabeteslääkäri. Kerron sit mikä täällä on käytäntö..
Sapuskan jälkeiset arvot on pysyneet hyvin alhaalla mutta paastoarvot tuottaa ongelmia. Tai no, pieniä ylityksiä ollut, ei mitään hälyttävää. Hyvähän se on silti että seuraillaan. Poika oli jo rakenneultrassa 5pv isompi kun pitäs ja tiedän kyllä tasan tarkkaan ovulaation ajankohdan eli sillä se ei selity. Toivottavasti tuo kasvu tasaantuu ettei nyt ihan ole jättiläinen syntyessään!

En ookaan vähään aikaan kirjotellut, ollut sellasta menoa tässä arjessa.. rakenneultrassakin käytiin ke ja meni ihan mukavasti. tod näk tyttö tulossa... mittailut sujui ok, ainoa juttu mikä nyt tietty jäi päähän pyöriin, vaikka kätilö sanoi, ettei tätä tarvitse lainkaan huolia, oli löydös päästä: nestekertymä eli kysta, joka on kuulemma tavanomainen löytö, ja pitäis kasvun myötä kadota/liueta kun kehittyy... oon siis menossa kontrolliultraan helmikuussa. edellisenkin kans tuli löydös, tällöin sydämessä pieni kalkkikertymä, "golfpallo", joka kontrolliultrattiin ja sillon tais olla jo kadonnut. Mut kyllähän se illaksi itkuseksi mut laittoi... nyt toki rauhottunut, mut otetaan vastaan kokemuksia, jos ootte joltain tutulta/itelle vastaavaa tulllut.

Meidän rakenneultra oli tänään ja siellä kaikki oli niin kuin pitääkin. Siro ja pari päivää pienempi olisi kooltaan, painoarvio 336g. Kovasti tykkäsi uinailla ja hyvät unenlahjat olikin kun ei välittänyt mitään vaikka kätilö kuinka yritti tökkiä liikkeelle, että saisi parempaa kuvaa munuaisista. Mutta lopulta nekin nähtiin eikä niissä mitään häikkää ollut. Jalat ristissä siellä köllöteltiin, mutta sen verran liikautti jalkojaan yhdessä välissä että kätilö sanoi tyttöä meidän odottavan :)

Mittailen viikon sokereita ja pidän tiukkaa linjaa ruokavalion kanssa sekä lisään liikuntaa. Hoitaja soittelee sitten miltä näyttää. Jos tulee ylityksiä niin insuliinit kehiin. Lähellä oli etteivät antaneet niitä jo.

Twin minkälaiset lukemat sulla oli sitte sokerirasituksesa? jotenki yllättävää, että sulle vähä jo niinkö tariottii tuota insuliinia, jos sulla on vain muutama ylitys? :eek: paastoarvot mulla on pysyny normaaleina, mutta tosiaa ruuan jäläkeinen on muutaman kerran menny yli, mutta ei mun mielestä pahasti.
ja rakenneultrasa vauva oli 2 päivää pienempi, eli ainakaa vielä ei oo mun rd vaikuttannu vauvaha.

Se paasto tais olla 5,7 mutta muut ok. Ja kotimittailuissa välillä tulee paastossa vastaavia ylityksiä, sitten taas ei. Ne kyllä sano että kun niitä ylityksiä on ollu jo useempi niin periaatteessa pitäs ottaa insut käyttöön mutta viime viikko menny hyvin niin katotaan tosiaan vielä seuraava. Luulenpa että joudun jossain vaiheessa kuitenki ottaan ne insut -ennemmin tai myöhemmin :/

No voihan pee... Alkaa huolettaa noi tiukat sokeritestien raja-arvot. Mulla on ollu paastoarvo lähellä kutosta aina aiemminkin kun on mitattu. Siis jo vuosia sitten. Sokerirasituksessa en oo aiemmin käyny, ei oo ollu tarpeen kun olen ollu aina terve ja hoikan sorttinen. Nyt jos mulla sit mukamas pomppaa jostain tommosesta ja saan jonku hiton diabetesepäilyn tai -diagnoosin niskaani, ni kysynpä vaan että mistä mäkin vielä tässä tilanteessa hiilareita karsin? Oon raskausaikana suorastaan laihtunu muualta paitsi mahasta, jos peiliä ja vaatteiden sopivuutta on uskominen. En vedä herkkuja muutenkaan ja kaikki vähäinen vilja mitä käytän on täysjyväkauraa. Ruista söisin itse asiassa mieluummin mutta kun gluteenin takia en voi. Kasviksia, marjoja, omenia ja sitrushedelmiä suositusten mukaan, makeista hedelmistä (banaani, viinirypäleet jne) en välitä. Protskun ja rasvan saannista oon pitäny tarkkaan huolta tähänki asti. Ja silti paastosokeri on aina lähellä kutosta. Liikun sen minkä ehdin ja jaksan, tänäänkin aamu alkoi salilta. Lienee vaan yksilöllinen ominaisuus että se heiluu aina korkealla. Ei meillä oo suvussakaan kellään minkäänlaista diabetesta.
Tammikuun alussa se sitten nähdään miten käy, mutta jos mulle jotain diabetesriskiä ja -dieettiä väläytellään ni esitän kyllä jyrkän vastalauseen.

Eilen 22+1 ja oli kolmas neuvolakäynti.
Mentiin sinne miehen kanssa silleen tosi tyylikkäästi puoltuntia ajasta myöhässä,
kun olin merkannut ajan ylös tunnilla väärin..onneks sieltä soiteltiin perään ja
kyseltiin että vieläkö ollaan tulossa :D siispä kauheella kiireellä sinne sitten..
Käytiin koko aika lähinnä noita äitiyspäiväraha + muita lappuja läpi ja tarttis lähettää ne nyt sitten eteenpäin kelaan..
Mitattiin ensimmäistä kertaa tuo sf-mitta joka oli 20. Verenpaine oli mulla vähän alhainen, ihan kuin
viime käynnilläkin..kyseli kovin että onko huipannut mutta ei oo =)
Prinssin sydänäänet 150 ja on liikkunut nyt päivittäin <3
Painoa itselle on tullut tähän asti kaiken kaikkiaan 5kg.
Verikokeissa täytyy kuulemma käydä tossa tammikuun puolella tarkastuttamassa hemoglobiini,
ennen kuin on seuraava neuvolakäynti.

Mulla oli tänään neuvola 22+0 eikä sf-mittaa otettu kun kuulemma nyt se kohtu on vasta pompannut lantiosta ja on jotenkin isona ennenkun asettuu muotoonsa.. Tunnustellen hoitaja sanokin että kohtu on tosi isona / korkeella. Menis varmaan käyrien yli. Neuvolakohtasia eroja nämäkin.

Miulla oli tänään 23+3 neljäs neuvolakäynti. Sf-mitta oli 23cm ja yläkäyrällä. Mut tuli vaan kehuja että hyvin on kohtu noussut. Hemoglobiini oli sama ku viimeks mut oon ottanu rautaa joka toinen päivä et ilmeisesti ihan tarpeeseen. Sykkeet oli hyvät, liikkeistä puhuttiin ja käytiin se voimavarakysely läpi. Painoa oli tullu 600g/vko mikä oli ilmeisesti seki ihan ok. Sain raskaustodistuksen kelaa varten ja lääkärineuvolalle ajan tammikuulle.

Kaks edellistä kertaa on neuvolassa puhuttu sokerirasituksesta ja nyt siitä ei tullutkaan puhetta ja facebookissakin jo kyselin ni senhän pitäis olla kohta näillä viikoilla. Pitää huomenna soittaa neuvolan puhelinaikaan ja kysyä et tarvitsiko se nyt varata ja minne ja milloin. Kätevästi unohtui... No tietty neuvolassahan se ois pitäny muistaa eikä miun mut parempi soittaa ny ku muistan, jää ens viikosta alkaen kahdeks viikoks lomalle terkka ja ei oo löytyny sijaista eli sinä aikana jos jotain kysyttävää tulee ni äippäpolille virka-aikaan ja ensiavun päivystykseen kiireelliset.

Mulle tänään sanottiin sokerirasituksesta, että koska joudun vaan iän takia siihen niin viikoille 24-26 pitäis sijottaa se. Soittelin siis neuvolaan maanantaina, kävin labrassa maanantaina myös, tänään kävin lääkärillä ja sit soittelin vielä uudestaan terveydenhoitajan kanssa.

On siis ollu aikamoisia supistuksia ja sen takia on tutkittu enemmän kun normaalisti. Onneks kuitenkin kaikki vaikutti kohdunsuulla olevan vielä visusti paikoillaan niin ettei tarvii olla huolissaan. Viimeaikoina usein vaivanneet ahdistus, heikotus ja huimauskin voi kuulemma johtua alhaisesta hemoglobiinista, joten nyt alotan sitten lisäraudan. Tähän asti ainoo ravintolisä onkin ollut d-vitamiini. Loppuviikko onkin sitten saikkulepoa ja ens viikolla ehkä vähän rauhallisemmat fiilikset. Masupalleron liikeet tuntuu päivä päivältä paremmin ja syke oli tänään 143 kun lääkäri sitä kuunteli. Ihana pikkulikka <3

Meillä oli tänään vihdoinki kauan odotettu rakenneultra. Meille tulee pieni, ihana TYTTÖ :love017! Ei menny ihan sormustestit, kiinalaiset kalenterit ym ennustukset ja hömpät tai ees meikäläisen mutu-tuntuma oikein :). Miehelle olin sitte pullakahvit velkaa, hän veikkasi siis tyttöä.

Typykällä kaikki hyvin, rakenteissa ei mitään poikkeavaa. istukka takaseinässä, lapsivettä normaalisti jne. Paino 325 g. Raskausviikkoja mulla 21+0 mutta vauvan mittojen keskiarvo vastasi 20+1 eli kuus päivää vähemmän. Sanoi se lääkäri että jos on + - kaks viikkoa se ero meneillään oleviin raskausviikkoihi niin sitte aletaan tutkimaan miks vauva niin pieni. Toki mua huolettaa hiukan tuo 6 päivääkin. Sain vielä erittelyn eri osista että mitä viikkoja vastaa, pään ja mahan ympärys tais vastata 20+3 ja reisiluun ja olkaluun mitta vaan 19+5. Keskiarvo siis se 20+1. Onko muilla ollut heittoa tossa vauvan koon vastaavuudessa suhteessa raskausviikkoihin?

Miulla on ollu harjoitussupistuksia nyt pari päivää useinkin ja kyl ne ihan pysäyttää hetkeks ku o epämukava olo. Sinällään terkka sanoi et jos kivuliaita supistuksia tulee niin muutama päivässäkään ei vielä yleensä avaa kohdunsuuta, vaan vasta, jos niitä alkaa tulla säännöllisin välein. Lisäks kun on ollu univaikeutta jne. niin sanoi että tuo tän neuvolan lääkäri kuulemma kirjoittaa sairaslomaa hyvin herkästi, arveli, että koulunkäynti voi olla nyt liian raskasta. Mut kyl mie haluun jatkaa ja sanoikin et kannattaa jos siltä tuntuu ku ei se kotona olokaan sit mitään jeesaa. Kunhan kuulostelee tarkkaan mitä sit jaksaa ja mitä ei jaksa tehdä.

Miulla on kans ikä, oon 29 nyt 30 synnytyksen aikaan. Lisäks terkkarin mukaan miun BMI oli just tasan 25 ennen raskautta kun käytti arvioitua pituutta ja ekan neuvolan painoa. On lähempänä 24 oikeesti mut miulla kun on äidin puolella sukua kakkostyypin diabetekselle riski vaikkei ihan lähisuvussa (äidillä tai sisaruksilla) olekaan niin haluaisin kyl mennä on se paino mitä tahansa (kismittää vaa ku on noin merkattu ja sillä perusteltu vaik väliäkö sillä).

dulu miulla oli pari päivää nuorempi nyt ku nt-ultrassa arvioitiin saman ikäiseksi tai ehkä pikkuisen vanhemmaksi. Sanoivat kanssa et jos ei oo yli viikon eroa ni ei oo syytä huoleen. Meil oli siro tyttö, ympärysmitat hoikat :)

Dulu, meillä oli myös rakenneultrassa heittoa muutama päivä. Reisiluu vastasi viikkoja, pää ja kehon ympärysmitta oli pienemmät. Painoarviokin oli vaan joku 290g, vaikka ois pitäny olla laskennallisesti noin 330. Terkka vaan sanoi että normaalin rajoissa ja että on sirorakenteinen vauva. Muakin huoletti ihan kunnolla jonkin aikaa sen jälkeen, mutta kun tuo maha nyt kuitenkii kasvaa ja liikkeet tuntuu selvemmin joka päivä, niin vähitellen se huoli on hiipunut.

Aivan, no "hyvä" etten oo ainoa. Mielen päällä kuitenki sen verran että kysyn ens viikon neuvolassa vielä että onhan tää varmasti normaalia. Meillä oli tosiaan just toisin päin, että pää ja mahanympärys ei heittäny ku 3 pv mutta kädet ja jalat peräti 8 päivää :sad001! Sano kans meille lääkäri että sirorakenteinen tyttö.. En tiiä minkä verran tässä vaiheessa geenit vaikuttaa mutta minä ja mies ei olla siroa nähtykkään :smiley-bounce022

Vaik usein sanotaan että lapsi kasvaa vakionopeudella niin saatan nyt olla väärässäkin kun en muista mistä luin, mut vaikka kasvun määrä on vakio ni eri lapset kasvaa vähän eri paikoista. Siks noi ajanmääritykset jne. ei oo niin tarkkoja kuin ihmiset haluais ajatella ja siks ei tosiaan pidetä jotain viikon heittoa mitenkään hälyttävänä. Ei oo mitää maagisia ultramittoja mitkä kaikilla lapsilla täsmää juuri tietyillä viikoilla ja päivillä raskautta vaan jokainen on yksilö jo kohdussa. Pääasia et kasvaa, toisilla sit se kasvu näkyy eri mitattavissa kohdissa ku toisilla mut kaikki kehittyy. Sit vasta merkittävistä kehitysviivästymistä tarttee olla huolissaan, juuri jos ollaan lähempänä parin viikon heittoa näillä viikoilla.

Niinhän se on :). Lääkäri tais sanoaki että 20 viikole asti sikiöt kasvaa suht samassa tahdissa ja sen jälkeen alkaa geenit tehdä tehtäväänsä enemmän ja alkaa se yksilöllinen kasvu. Ja toisaalta - persjalkanenhan mä itekki olen, eikä kädetkään nyt varsinaiseti mitään apinamittoja lähentele. Ehkä tytystä tulossa samallainen my little pony :happy119

Takaisin