Neuvola- ja ultrakuulumiset

Oi voi Katki, ikävä, kun tulee lisää huolia :sad001 Toivottavasti on kaikki hyvin. Tosi pitkälle laittoivat kontrollin jos on verenpaine noussut 30 pykälää!
 
No ei ne paineet ollu kuin "vaan" 145/89, mutta mulle nuo on aika huimat. Normaalisti ollu n. 110/65... Tuohon vois laittaa "jännityslisää" jonkun 10 pykälää, mutta nyt ei edes jännittäny ja olin ehtiny aulassakin istuskella aloillani odottelemassa vartin ennen mittausta... Sikiön kasvun kontrolloivat silloin 20.pvä, seuraava neuvola ja verenpainekontrolli ois vasta 30.1. mutta siitä mun pitää soitella neuvolaan ja pyytää aikaistamaan sitä. Terkkari oli tuosta verenpaineesta enemmän huolissaan kuin lääkäri - lääkäri vaan kyseli että oonko syöny joulun aikaan paljon suolaista. No en ole, ja viimesen viikon oon ollu kaameassa flunssassa ja eläny suunnilleen vegaaniruoalla, Gefilus-mehulla ja tuoresmoothieilla kun ei ole oikein mikään raskaampip ruoka maistunu.

Ihmeen rauhallisesti se lääkäri otti nuo kaikki mahdolliset vaaran merkit, ehkä pitäisi ottaa hänen suhtautumisesta mallia. Toisaalta ihmisiä ne lääkäritkin on ja erehtyväisiäkin jopa. Oma vaisto sanoo että jotain vois olla pielessä, mutta kun se vaisto on ollu väärässä ennenkin... Huoh.
 
No kun nimenomaan sitä nousuahan tuossa vahditaan ja siksi sitä normaalia verenpainetta joka kerta mitataan. Että tietää jos lähtee nousuun. Itelläkin on paineet neuvolassa aina 10 pykälää korkeammalla kuin kotona, voi olla jännitys tai voi olla että kun kotona on rannemittari. Mut niihin aiempiin neuvolatuloksiinhan sitä tuollakin sit verrataan eikä kotimittaukseen.

Melko erikoista. Toivottavasti tosiaan ei oo mitään pielessä. Ei stressikään tee hyvää ja väkisinhän sitä on sitten huolissaan jos on mitään poikkeavaa :oops:
 
Miehen ja äidin lievän painostuksen jälkeen päädyin ottamaan luurin kouraan ja soittelemaan yksityiselle. Sain kuin sainkin ajan vielä tälle illalle. Parisataa tulee hintaa, mutta se on pieni hinta mielenrauhasta - etenkin kun sen suhteuttaa siihen että jotkut laittaa hetken mielijohteesta saman verran rahaa uusiin kenkiin tai käsilaukkuun.

No mutta jotain positiivistakin - sokerirasituskokeen tulokset oli erinomaiset :)
 
Keskiraskauden lääkäriaika oli tänään. Kaikki oli kunnossa, sikiö liikkuu hienosti ja sydän sykkii kauniisti. Sf-mitta oli 22cm, tipahti reilusti alakäyrälle, mutta oli vasta toinen kerta kun mitattiin (ja lääkäri oli hiukan liian helläkätinen ;D). Sikiön painoarvio oli 942g (nyt siis rv 26+6). Esikoisesta oli rv26+2 painoarviona 830g, aikamoinen ero, mutta sehän on vaan painoarvio. Ei olla haluttu tässä raskaudessa tietää sukupuolta, mutta nyt sitten lääkäri kivasti sitä vähän paljasti, vaikka sanottiin, ettei haluta tietää. Onneksi ei jäänyt kuitenkaan paha mieli, vaan miehen kanssa hymyssä suin läjdettiin vastaanotolta pois. Normaalia seurantaa jatketaa, kuun lopussa sitten seuraava neuvola.
 
Täällä oli kans lääkärineuvola tänään ja kaikki oli kunnossa. Paineet 107/59, hemppa 119 ja sf-mitta 26,5. Paikat kiinni ja kiinteet. Vauvan sydämensyke 145. Ei meinattu saada sitä aluksi kunnolla kuulumaan ku toisella oli vähän meno päällä masussa :grin Aika lailla samoissa luvuissa mennään kuin ekassakin raskaudessa, hitusen isompi tuo sf-mitta ja painoa hieman enemmän mut muutama kilo jäiki vielä pudottamatta ennen uutta raskautta.
 
Inhottavaa Katki kun julkinen ultra menee noin myöhäiseksi ja joutuu pistämään omaa rahaa väliin. Miten ultra meni?
 
Minulla oli neuvola tiistaina, viikkoja tuolloin oli siis 24+0. Kaikki oli hyvin, verenpainekin 122/71 kun koskaan ennen yläpaine ei ole ollut edes 120. Kotonakin kun vielä mittasin neuvolan jälkeen, niin mittari antoi yläpaineekssi 96-99. Oliko sitten jännitystä vai jommassa kummassa mittarissa häikkää, mutta melko erikoista. Neuvolantäti tosin sanoi että kannattaakin mittailla kotona ja laittaa ylös niitä lukemia, niin voi sitten seurailla että mihin suuntaan ne menee. Paino lisääntynyt 313g/vko ja nyt on lähtöpainoon tullut kiloja 2,4 lisää. Sf-mitta olisi 23,5cm ja pomppasi keskikäyrältä yläkäyrälle. Tätäkin hieman ihmettelen, kun paino nousee tuohon tahtiin, mutta sitten ollaankin yhtäkkiä yläkäyrällä. Kuinka tarkasti tuon mitan edes saa vatsan päältä mitattuna? No, katsotaan nyt että mennäänkö takaisin keskikäyrällä vai kuinka käy. Syke oli 140-167, samoissa suunnilleen siis kuin aiemmin. Supistuksista neuvolantäti kysyi ja sanoin että kyllä maha toisinaan aina kovettuu pinkeäksi, mutta ei varsinaisia supistuksia tunnu. Siihen sanoi, että olisi niitä harjoitussuppareita mutta jos eivät ole mitään kivuliaita, niin se on ihan ok. Saatiin raskaustodistus kelaan sekä töihin, kotiläksyksi saatiin ne voimavarakyselyt täytettäväksi.
Seuraavaksi sitten taas sokerirasitus 30.1. ja seuraava neuvola on 6.2.
 
Ruka vaihtui Naistenklinikkaan. Sikiöllä on paha kasvuviivästymä, napavirtauksissa blokki, oli viime hetket käsillä hoitoon hakeutumisessa. Neuvolalääkärin arvio siis pahasti pielessä, on puhtaasti yksityislääkärin ansiota että vauvamme sai minkäänlaisen mahdollisuuden selvitä. Sektio tullaan tekemään lähiaikoina, vauva on tosi pieni, ennustetta ei ole vielä saatu. Odotellaan kromosomitutkimuksen tuloksia, seurataan sykekäyrää 3krt/vrk, napavirtauksia ultrataan päivittäin. Keuhkoja kypsyttävät kortisonipiikit saatu, mitään muuta ei oo tehtävissä paitsi odotellaan ja seurataan.
Miten tässä voi käydä näin...?!
 
Hyvä kun sä menit uudestaan lääkärille Katki! Voimia sulle!!!!
 
Apua :eek: Tosi hyvä, että kävit siellä yksityisellä! Toivottavasti virtaukset pysyy hyvänä eikä pientä tarvitse ihan vielä ottaa ulos. Jokainen päivä kohdussa kuitenkin auttaa...

Sanoivatko tuosta verenpaineesta mitään? Eikös raskausmyrkytys nimenomaan voi aiheuttaa tuota virtauksen heikkenemistä? Siksi oli miusta outoa ettei tuosta verenpaineen noususta oltu huolissaan kun on noin paljon normaalista kohonnut, varsinkin, kun ne istukan tukokset voi sitten hidastaa sitä vauvan kehittymistä.

Meillä miehen nuorimmaiselle meinasi tulla jo täysillä viikoilla vielä lähtö. Äiti soitteli synnärille että lapsi ei liiku ja puhelimessa vaan sanottiin että ei hätää ja ihan normaalia. No mies sitten pakotti sen näytille ja sielläkin kohdeltiin kuin hysteerikkoa. Lopulta löytyi lääkäri joka suostui ultraamaan ja samoin heikentyneet virtaukset todettiin ja viime hetket käsillä. Vuorokauden päästä olikin lapsi hätäsektiolla ulkona kun syke katosi kokonaan ja joutui silti keskoshoitoon vaikka oli täysillä viikoilla kun nuo istukan virtaukset oli hidastanut kasvua eikä ollut keuhkot yms. vielä kypsyneet kunnolla. Sitä en ymmärrä miten on hoitajilla varaa suhtautua noin yliolkaisesti, ja näemmä sinulla lääkärilläkin :sad001
 
Joo tulen antamaan palautetta neuvolasta kunhan jaksan. Meillä tällä hetkellä positiivista se, että vauva liikkuu hyvin ja sykekäyrät on olleet hyvät koko ajan, mutta tilanne voi muuttua koska vaan. Kortisoni myös tilapäisesti parantaa virtauksia, yksilöllistä kauanko se vaikutus kestää. Ei voi kuin odotella.
 
voi ei, tsemppiä sinne Katki! :love2 toivottavasti sielä sujuis kaikki kuitenki hyvin.

eilen mulla oli äitipolilla käynti niitten sokereitten takia. nyt vielä 1,5 viikkua kahtotaan, saanko piettyä sokerit aisoisa... kuukauen aikana muutama ruuan jäläkeinen pieni ylitys, oon siis mitannu 3:na päivänä viikosa 4-5 ruuan jäläkeistä mittausta per päivä. mun mielestä tilanne ei oo ees paha, mutta näitten pientenki ylityksien takia oisin saannu insuliinit jo nyt, muttako välillä oli ihan priima päiviä, nii sen takia nyt vielä kahtotaa saisinko KAIKKI lukemat pysyhy rajoisa... lääkäri koitti kyllä sanua, ettei sitä insuliinia kannata pelätä, että ennemmin ottaa pieni määrä sitä, mitä että söis vain salaattia ja vettä...
vauva kuitenki oli ihan oikian kokonen, joku mitta tais olla muutaman päivän pienempiki. mutta sokerien ylitykset ei siis oo vaikuttannu vauvaha, ainakaa vielä.

jotenki jäi vaivaaha, ko hoitaja/kätilö joka minut ensin otti ennen lääkäriä, nii pöpötti terveellisestä ruuasta, herkkujen poisjättämisestä, hiilihydraattisista ruuista, liikunnan lisäämisestä yms ja se ihte oli aikasta lihava... vaikka mää en ihtekkää mikää hoikka oo, mutta siis mua jotenki ärsytti, ettäkö hoitaja oli ihte lihava ja toitottaa siinä mulle, kokostaan pienemmälle naiselle, liikunnan ja terveellisen ruuan merkityksestä nii raskausaikana ja muutenki elämäsä.
sanoin sille, että liikuntaa mää en kyllä pysty lisäähän, ko oon palio yksin lasten kans ja me jo muutenki käyää 3-5 kertaa viikosa pyöräilemäsä tai kärryttelemäsä noin 6km lenkkejä kelien mukaha ja mulla ei oo oikein mahollisuutta saaja lapsia hoitoho...
 
Huh huh! Siis toi Katkin tilanne, tuntuu tosi pahalta, ei toivois kellekään tollaisia uutisia. Niin kauan kun on toivoa, ei ole mitään hätää! En muista mikä viikko sulla Katki on menossa, mut nyt ku mulla alko tää 29. vko, ni vau-kirjassa luki, et nyt sillä olis syntyessään 90% mahdollisuus selvitä. (Ja oliko se 26.vko jonka jälkeen se todennäkösyys oli jo yli 50%). Eli hyvillä vesillä ollaan kaikki huhtikuulaiset! Suomessa asut onneksesi ja täällä hoidetaan ja tutkitaan. Vauvat on yllättävän sitkeitä, toivotaan toki, että pysyy sisällä (tai saa luvan olla siellä) vielä hetken aikaa. Tsemppiä!!
 
No olipa Katki hyvä että menit yksityiselle! Tsemppiä jatkoon, toivottavasti saat hyvää hoitoa!
 
Kiitoksia kaikille tsempeistä. Voisipa tehdä itsekin jotain muuta kun vaan odotella... Verenpaineet sahaa ylösalas, äsken oli taas 150/93. Mulla on nyt viikkoja 27+4 mutta kun vauvan paino on vaan noin 650g niin en tiedä mitä ennusteita tässä sitten pitäs katsoa... Lastenlääkärin käynti on tulossa jossain vaiheessa just ennustetta koskien. Siihen ennusteeseen vaikuttaa varmaan paljon myös kromosomitutkimuksen tulos. Se saadaan kai tiistaina.
Ja raskausmyrkytyksen kriteerit ei täyty, kaikki muut arvot ollu mun osalta normaalit paitsi toi verenpaine, joka välillä nousee ja välillä kävi jo normaalina.
 
Mä kans varasin ajan yksityiselle, ku ennen uutta vuotta sain lääkärilähetteen, joka vaan peruttiin, ku sitä aikaa ei vaan yhtäkkiä ollutkaan, ja seuraavat ajat menis kolmen viikon päähän. Mitään akuuttia mulla ei ole, mut yleinen jaksaminen töissä on ollut vähän kortilla..selkä ja kyykkiminen näkyy kotona iltasin ku perhe-elämääkin löytys! Mulla joulukuun ultrasta tuli se kontrollilähete, kun päästä löyty kystantapainen.. jotenkin on sitäkin kivempi mennä ihan omalle gynelle näyttään nyt, ku odottaa vaihtunutta lääkäriä kuun vaihteeseen.. Voimia Katkille!!
 
Paljon voimia ja haleja sulle Katki. <3 Yritähän lepäillä ja rentoutua edes hieman, vaikka se onkin tosi vaikeaa tämmöisessä tilanteessa kun ei voi kuin odotella mitä tuleman pitää..
 
Takaisin
Top