Neuvola- ja ultrakuulumiset

Meillä on tiistaina neuvola, siellä pitää nyt olla ne "perheen voimavarat", "alkoholin käyttö" yms. laput täytettyinä. Tänään siis yhdessä täyteteltiin nuo. Varmaan nyt pitäisi siellä neuvolassa tehdä ne äitiysraha-yms. hakemukset, torstaina tulee 22 vkoa täyteen, vai millonkohan ne saa...? Haluaisin jo sen pakkauksen, niin olisi taas jotain odotettavaa hypisteltävää. :) Aion sen paketin nimittäin tilata heti, enkä odottaa ns. uusinta versiota. Koska oon malttamaton.

Rakenneultrasta saatiin mukaan se libero-kassi, sit oon sen vau-kirjapaketin tilannut. Onkohan vielä jotain muuta ilmaista lahjus-tavaraa, mitä en oo osannut tilailla? ;) Vinkkejä otan vastaan!
 
Ei ole minulta mitään kohdunkaulaa mitattu yhtään missään ja takana on jo molemmat ilmaiset ultrat :grin Alkoholin käyttö-tutkimus tehtiin jo ekalla kerralla ja muita kyselyitä ei ole tullut vastaan.

Rakenneultrassa lapsi mitataankin vähän eri tavalla, kuin nt-ultrassa, ainakin meillä mitattiin eri tavalla. Siitä otettiin pään ympärysmitta, pään läpimitta ja reisiluun pituus, näin saadaan vauvan painoarvio.

Meillä on ylihuomenna seuraava neuvola ja sieltä saan ajan sitten ekaan sokerirasitukseen ja luultavasti ajan myös ekalle lääkärikäynnille jonka pitäisi olla joulukuussa.
 
Käytiin aamulla rakenneultrassa, viikkoja 20+4. Massussa kaikki hyvin ja tätä se minun lihan- ja rasvaisen ruuan himo tiesi, poika sieltä tulee! Painoarvio oli 354g. Jotenkin tätä vaan vertaa edelliseen raskauteen jossa söin kaikkea "terveellistä" mm. maitorahkaa marjoilla, mannapuuroa, banaania, tomaatteja yms. Ja esikoinen on siis tyttö. Nyt siis olen syönyt kaikkea muuta kuin terveellistä alkuraskaudesta (pitsat ja hampurilaiset maistui alkuällötyksessä) joten osattiinkin odottaa poikaa :)

Täällä Kuopiossa eka lääkäriaika näyttää minulla olleen jo viikolla14 ja siinä lääkäri teki sisätutkimuksen ja arvioi kohdunkaulan pituuden ja napakkuuden ja onko se kiinni. Kummassakaan ultrassa sitä ei tehty. Vielä on toinen lääkärikäynti, luultavasti... En ihan aina muista kuinka se nyt meni. Pääsen jopa synnytystapa- arvioon tämän raskausdiabeteksen takia, jossa tehdään sikiön painoarvio ja katsotaan onko tarvetta käynnistykselle. Sokerit on tähän asti mitattuna tosin pysyneet alle sallittujen max arvojen ja toivon että pysyy jatkossakin.

Noista sikiön liikeistä voin omakohtaisesti sanoa, että tunsin jo ekat muljahtelut viikolla 12-13, potkuja ei siis niin aikaisin tuntunut. Selkeitä potkuja sivuille rupesin tuntemaan vasta viikolla 15 tai 16 ja minulla on etuseinän istukka. Noilla viikoilla tunsin potkut vain istualtani ja vain sivuilla. Nyt liikkeet tuntuu jo tuossa edessäkin ja jopa massun päältä kokeilemalla.

Hemoglobiini on ollut alusta asti matala ja jouduin aloittamaan lisäraudan jo ennen ekaa neuvolakäyntiä. Luulen, että joudunkin popsimaan sitä loppuun asti. Meille syntyy varmaan tosi "rautainen" jäbä :smiley-bounce022

Onko teillä muilla ollut muuten vatsalla kiristys tai supistus- tuntemuksia? Minä jo kerkesin tässä kehua, että nyt ei supista kipeästi tai vatsa kovetu ollenkaan niinkuin ekan kanssa teki. Vaan pitikin mennä kehumaan! Nyt on parin viikon ajan ollut niitä kovettumia levossakin, mikä luultavimminkin liittyy vaan kohdun kasvuun. Minä niin toivon, että saan tässä raskaudessa liikkua ihan loppuaikoihin asti eikä tarvitse jäädä kotiin makoilemaan kovettumien/supistelujen takia.
 
Onnea poika/tyttöuutisista kaikille :)!
Mulle tuli huomiselle taas labrakäynti.. raskaushepatoosi epäily. Ollu siis järkyttävää kutinaa jaloissa ja käsissä, kaveri sitten mainitsi tosta hepatoosista niin soitin sitte kaiken varalta neuvolaan.. vaikka yleensä se ilmeneeki vasta 30.viikon jälkeen. Sanoi neuvolasta että ehottomasti pitää tarkistaa ja huomiselle sitten verikoeaika. Ite epäilen eniten kyllä että on puhjennut joku atooppinen iho.. Mulla lapsena ollut atooppista ihottumaa ja muutenki oli kuiva iho lapsena. No, huomenna selviää.

Moon81 mulla on ollu noita supistelu/kiristelytuntemuksia. Neuvolast sanoivat että ihan normaaleja, liittyy kohdun kasvuun tai sit siihen että on syöny tai juonu huonosti. Ei huolta niin kauan ku ne ei oo kivuliaita tai ei liity vuotoa.
 
Dulu: vanhat (ja uudet) allergiat voi tosiaan puhjeta raskausaikana, mä sain viime raskauden aikana oikein mahtavan nokkosrokon jostain/en tiedä mistä, jouduin napsimaan melkein viikon kortisonia kun ei muuten laskenut. Sitä edellinen kerta olikin ennen kouluikää, eikä tosiaan sen raskauden jälkeen ole tullut. Turvotus, punoitus, kuumotus ja kutina ilmestyivät minuuteissa, peilistä näin kun rokko levisi nopeasti ja aloin muistuttaa kärpässientä. :) Toivotaan että sullakin on kyse vain jostain harmittomasta raskausajan omituisuudesta, joka ei enää raskauden jälkeen palaa.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä oli aamulla neuvolakäynti, kaikki ok. Pissistä katottiin nyt eka kertaa proteiinit ja sokerit ja ne ok. Kohtu oli 19 cm, sentin kasvanut edellisestä kerrasta joka oli neljä viikkoa sitten. Vauvan syke oli normaali ja neuvolan täti tunsi liikkeet ulospäin joita ei miehen kanssa olla vielä tunnettu :) Sokerirasitukseen sain ajan jouluaaton aatolle o_O Toinen vaihtoehto oli uuden vuoden paikkeilla joten valitsin tuon ajan, koska joulun aikaan tulee varmaan ihan vähän syötyä kaikkea mukavaa! Vaikka hoitaja kyllä sanoi, ettei viimeaikaiset syömiset vaikuta siihen tulokseen mutta halusin varman päälle :p Ensimmäisen ja samalla viimeisen lääkäriajan sain tammikuun lopulle. Nyt saatiin mukaan nuo voimavaralomakkeet ja viedään ne täytettynä seuraavalla kerralla joka on jo kolmen viikon päästä. Verenpaine ja hemoglobiini oli hyvät 119/79 ja 137. Sain myös todistuksen raskaudestani ja voin nyt hakea äitiyspäivärahaa. Äitiysloma mulla alkaa 25.2. joten lomasta tartteis ilmottaa työnantajalle joulupäivänä :) Tosin mun työnantajana toimii mun äiti joten sille on ilmotettu lomasta jo sillon, kun eka plussa tuli :grin Aika hurjaa, että pikkuhiljaa alkaa tapahtumaan näitä asioita mitä oon koko ajan ajatellut tapahtuvan sitten joskus! Nyt ne alkaa olla jo käsillä!
 
Mä sain ton sokerirasituksen joulun ainoalle välipäivälle eli 27.12. ja neuvolalääkärin 31.12. eipä tartte olla töistä poissa. Myös ton todistuksen Kelaan ja sitten rautaa pitäisi syödä, kun hemoglobiini romahtanut...oli 106. Ilmankos vähän väsyttää. :) Käytiin nyt läpi ne voimavaralaput siellä. Ihan kiva käynti!
 
Täällä oli neuvola 21.11., mutta en ole mokoma näköjään käynyt päivittelemässä kuulumisia..
Viikkoja neuvolassa oli siis 17+2 ja kaikki oli hyvin, saatiin ne sydänäänetkin kuulla vihdoin ensimmäisen kerran, syke oli 150. Hemoglobiinia ei oltu mitattu sitten ensimmäisen neuvolan jälkeen jolloin se oli 120, nyt se olikin 133. Kummasti näyttää nousseen, vaikka normaalistikin minulla on alhainen hemoglobiini. Syön vain Minisunin odottaville äideille tarkoitettua monivitamiinia, ehkä siitä sitten saa rautaa sen verran että on noussut tuo. Verenpaine sen sijaan näyttää laskevan joka käynnillä, sekin on alkujaankin aina ollut minulla matala. Tuohon matalaan verenpaineeseen varmaan liittyy päänsärkykin, josta sitten kärsinkin muutaman päivän putkeen, kun normaalisti päätäni särkee tosi harvoin ja siihen auttaa kyllä juominen/syöminen, mutta tähän päänsärkyyn ei tuntunut auttavan mikään. Painoa oli tuohon mennessä tullut 300g lisää alkupainosta. Maha alkaa nyt hieman näkyä, mutta johan tässä piakkoin puoliväliä jo mennäänkin. Tällä käynnillä otin myös influenssarokotteen, mitä en ole koskaan ennen ottanut, mutta kun raskaana ollessa kuuluu riskiryhmään ja olen kuitenkin töissä päiväkodissa, niin onhan se parempi ottaa.
Seuraava neuvola onkin sitten vasta ensi vuoden puolella 7.1., mutta toki tässä välissä on se rakenneultra 13.12. Sitä siis innolla odottelemme :)
 
voi ......! Mulle soittivat tänään keskusneuvolasta ja peruuttivat rakenneultra ajan:( :(! Ois ollu ens viikon torstaina.. Ite piti mun sitten varata uus aika terveystalolta ja tietty siirty viikolla eteenpäin. Parkuhan siinä pääsi,oltiin niin odotettu että ENS VIIKOLLA! MUT EI. Vielä kaks viikkoa. Millä viikoilla teillä oli / on rakenne uä? Mulla ois alunperin ollu rv 21 mut nyt onki rv 22.. Mietin ku tossa neuvolakirjassa ja kaikkialla netissä oli että rakenne uä rv 18-21.. Jotta meneeköhän Tää ihan oikein..
 
Meillä on huomenna, rv 20+1. Ihmetyttää että Terveystalolla on noin ruuhkaa ettei aiemmin muka pääse.. Voithan soittaa sinne uudestaan ja kysellä että eikö se mene liian pitkälle.
 
Tänään 22+1 ja neuvolakäynti. Käytiin läpi ne perheen voimavarakyselyt, joten toive oli että mieskin pääsisi mukaan ja onneksi sai työnsä järjestettyä niin, että pääsikin. Eipä niissä lappusissa mitään ihmeellistä ollut. Saatiin influenssapiikit molemmille, päätin ottaa kun käytettävä rokote on se "vanha ja turvallinen" tehosteaineeton Vaxigrip, jonka yhteydessä ei ole todettu narkolepsiaa.
Miehellä on piikkikammo, joten rokotus veti hänet kalpeaksi ja mies joutuikin pötköttelemään terkkarin määräyksestä tovin että toipui. Minusta vähän koomista kun kolmikymppinen roteva kauluspaitamies meinaa pyörtyä pikku neulan edessä, mutta eihän sille minkään voi, kun on piikkikammo niin se vaan on.

Kaikki kunnossa edelleen. Sydänäänet kuului heti, syke 145. Oma verenpaine normaali, hemoglobiiini 133 (tää tajuton väsymys ei siis ainakaan siitä johdu), sf-mitta 21,5 eli yläkäyrällä mennään. Terkkari sanoi että tässä vaiheessa se on vaan hyvä että kasvaa kunnolla, tiedä sitten miksi. Painoa neuvolan vaa'an mukaan tullut kaikkiaan 5kg verrattuna aikaan ennen raskautta, oikeasti vähemmän koska alkupaino perustui mun omaan ilmoitukseen kotivaa'alla mitattuna, ja sillä saan aina noin kilon pienempiä lukemia kuin neuvolassa.
Kelaan toimitettavat hakemuskaavakkeet sain mukaan ja sen raskaustodistuksen hakemuksen liitteeksi - outoa tajuta että tässähän ollaan tosiaan jo niin pitkällä!

Tammikuulle tuleekin sitten hurja määrä käyntejä neuvolassa ja labrassa: sokerirasitus, neuvolalääkäri, Rh-vasta-ainetesti tokan kerran, ylimääräinen kontrolliultra myoomien takia, ja yksi ihan tavallinen neuvolakäynti.
 
mulle tarjoutui tänään ainutlaatunen tilaisuus ultraan ku äitiyspolilla harjottelussa oleva kälyni kysy haluaisinko käydä hänen ultrattavana, harjotusmielessä. No halusinko?! Onneksi sain työtkin järkättyä niin että pääsin käymään <3. Eihän se osannut vielä mitään rakenneuä juttuja katella tai sukupuoltakaan mutta oli ihanaa nähä oma rakas siellä vilkuttelemsssa <3. Etenki ku se rakenne ultrakin siirtyi myöhemmäksi.
 
Rakenneultrassa käyty ja kaikki oli kuten pitääkin :) Pieni varovainen veikkaus tytöstä saatiin, mutta paino sanalla veikkaus :) Pituutta vauvalla arviolta parikytä senttiä ja painoa noin 400 grammaa <3


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
20+4 ja kauan odotettu rakenneultra takana :) Miehen kanssa käytiin ja meni tosi hyvin, ultraaja oli rauhallinen ja selitti koko ajan mitä tekee eikä ollut ylimääräisiä henkilöitä huoneessa. Pienellä oli kaikki ihan hyvin ja ihan niinkuin pitääkin, kasvaa normaalisti ja vastasi viikkoja. Itsepäisellä päällä hän oli eikä kunnon kuvia saatu kun halusi kaivautua piiloon ja vetää kunnon sikiöasennon..Äitin pientä tais ujostuttaa <3 Hyvin rauhallinen oli viime ultraan nähden, nyt vain käänteli hiukan asentoa välillä ja sormiaan heilutti. Päikkäriaika tais olla selvästi meneillään :wink Pikkuprinssiä sieltä veikattiin, mutta varmaksi ei uskaltanut vannoa. <3 Hän oli niin käyrä asennossa ettei saatu kunnon pää-peppu mittaa, mutta suunnilleen noin 20cm paikkeilla. Painoarvioksi saatiin 362g.
Mies ihan onnensa kukkuloilla kun poika sieltä tulossa ihan niinkuin veikattiinkin :grin
Nyt voi olla rauhallisin mielin kun tietää taas masussa kaiken olevan hyvin, tää tieto oli ehdottomasti paras synttärilahja! <3 Feeling Happy!!!:p:):)
 
Tänään neuvolassa kaikki oli vauvalla hyvin ja ihanasti sydän jumpsutti..<3
 
Muokattu viimeksi:
Hui kamala tarris, oli varmaan sydän kurkussa! Ite kaaduin viime viikolla portaissa ja kyl pelästyin sitä jo kyyneliin vaikkei tullutkaan kuin pieni mustelma lonkkaan ja kolhu egoon... Ja tuollainen pelästyttäis jo ihan ilmankin että on raskaana!
 
Hyvä ettei käynyt mitenkään! Oon tota kaatumista itekin miettinyt, et pitäskö hankkia ihan sellaset "mummojen" piikit kengän pohjiin. Eipä se kyllä noilta koirilta suojaa...:/
 
Mie sain tuttavalta mummopiikit lainaan samana iltana ku noita liukkaita kelejä harmittelin. Ehdin kyllä tilata omatkin. On ollu tänäänkin paljon mukavampi kulkea ulkona vaik ei nekään mitkää idioottivarmat ole.
 
Samaa mieltä edellisten kanssa. Pelkään kaatumista niin etten lenkille uskalla näillä keleillä. Hyvä että sitä törppöä ei päästetty lähtemään ihan noin vaan. Kyllä vastuunsa pitää kantaa!
 
mää oisin eilen ostannu prismasta icebugin piikkilenkkarit, mutta ei ollu mun kokosia. ei kyllä ollu minkää muunkaa merkkisenä mun kokosia piikkilenkkareita. kuitenki käyn lenkillä usiamman kerran viikosa lasten kans, nii oon monesti aatellu nykkö tätä kunnon talavia ei tunnu tulevan ja liukasta on usein, että jos oikiasti satsais sen 150€ niihin lenkkareihin. kalliithan ne on, mutta mieluummin maksan sen 150€ niistä kunnon kengistä mitä että kaajun ja vauvalle tai ihtelle tapahtuu jotain. mulla on kyllä semmoset liukuesteet, mutta jotenki mää en osaa niillä lenkkeillä... tai kai se vain vaatis totuttelua.
 
Takaisin
Top