Neuvola- ja ultrakuulumiset

pakko kysyä että eikö ne rakenneultrassa huomannu katki viivästymää kasvussa? Tosi hyvä että hakeuduit yksityiselle, nlalääkärihän teki hoitovirheen..
 
Rakenneultrassa viivästys oli vaan muutaman päivän, joten meni normaalin vaihtelun piikkiin. Silloin tuoreeltaan asia jäi hiukan vaivaamaan mutta kun joulukuun alun neuvolassa sf-mitta oli yläkäyrällä ja kaikki muukin hyvin, niin lakkasin murehtimasta. Ihan viime aikoina pistin merkille että maha ei näytä kasvavan, mutta kun aina kuulee tätä "ei kannata vertailla, jokainen raskaus on erilainen" niin... Näin siinä voi sitten käydä. Neuvolalääkäri teki kiistatta virhearvion mutta sillä ei ollut hoidon viivästymisen kannalta merkitystä koska tilanne selvisi kuitenkin samana iltana yksityisellä. Haluan silti ehdottomasti että nlan lääkäriä informoidaan tapahtuneesta - jatkossa kannattaa laittaa se päivystyslähete vastaavissa tapauksissa. Nuori lääkäri ja kokemattoman oloinen, ja silti valtava vastuu...
 
Katki Liity ihmeessä kevyt yhdistykseen. Sielä on vertaistukea tulevaan <3 Kummostaa tarinaa ei ylläpitoon tarvitse laittaa! Suojelusenkeli pienen matkaan <3
 
Ajatukset on ollu kyllä Katkin luona. Lisäks oon alkanut huolestuun oman vauvan tilanteesta ku mullki rakenneultrassa oli 6päivää viikkoja pienempi. Mahaki kasvanu hitaasti eikä painoakaan oo hirveesti tullu. Tosin viikko rakenneuän jälkeen neuvolassa sf mitta huiteli yläkäyrillä mut niinhän Se oli katkin tapauksessaki. Sitäpaitsi mun mahaläskit on varmasti vaikuttanut tohon huimaan sf mittaan. Ens vkolla nla ja aion ilmaista huoleni mut tuskin se auttaa.. Ei auttanut viimekerrallakaan. Ois vaan niin huippua päästä kontrolloitavaksi. Ärsyttää ku seuraav lääkärineuvolaki on vasta joskus tyyliin 37-38 viikolla. Ja edellinen oli vk 13+6. Onko muillaki vaan 2 lääkärinlaa? Tosiaan kiinnostais tietää kohdunsuun tilanne ku monta viikkoa ollu suppareita melkein 24/7.. Eli muutoin ku levossa. Mut tuskin laittavat mua lääkärille ku ei oo ollu kivuliaita.
 
Dulu, mene yksityiselle ultraan. Oikeesti. Toivon että oisin itekin menny heti kun alkoi yhtään epäilyttää mahan hidas kasvu, nää blokit napanuoraan ku kehittyy asteittain ja mitä aiemmin huomataan, sen parempi. Meillä oli oikeasti viime hetket käsillä.
 
Täällä on vain yksi lääkärineuvola koko raskauden aikana, miulla se on 1,5 viikon päästä. Edes jälkitarkastuksessa ei ole lääkäriä. Lastenneuvolassa seuraava. :)
 
Tampereella on 3 lääkärineuvolaa normaalisti, mutta mulla on ollu nyt jo 2 ylimäärästä just noiden supistusten takia. Ei ne oo ollu kivuliaita kun vasta parina viimeyönä, mutta tosiaan tullu niin usein ja aikasesta vaiheesta lähtien että on haluttu lääkärillä tarkistaa ettei kohdunsuulla oo päässy tapahtumaan mitään. Hoitaja ei saa määrätä kun 3pv saikkua niin on senkin takia ollu hyvä päästä lääkäriin kun fyysinen työ vaan aiheuttaa lisää supistuksia muuten...
 
Tsemppiä, Katki! En nyt nopeasti keksi mitään raskaampaa kuin oman lapsensa terveydestä ja selviytymisestä huolehtiminen. Se tunne, kun ei voi itse tehdä muuta kuin odottaa ja huoli on valtava. Toivottavasti kyse on "vain" napanuorasta eikä mistään sikiölähtöisestä. Vaikka sama se mikä syy on kunhan vauva voi lopulta hyvin. Hyvä että menit yksityiselle ja olette nyt kummatkin hoidon piirissä. Peukut ja varpaat pystyssä että kaikki menee lopulta hyvin!
 
Joku kyseli lääkärineuvoloiden määrää. Uusien valtakunnallisten suositusten mukaan niitä pitäisi olla 2, eka alkuraskaudessa n. rv 13-16 ja sitten rv 34-36. Täällä on ainakin se kolmas tiputettu pois, joka on aiemmin ollut.

Mun neuvolakuulumisia: Kelan papereita pääsis täyttämään. Hb noussut 96 -> 109, jotenka yhdellä Obsidanilla jatketaan. Verenpaineet matalat kuten aina. Voimavarakyselyä pääsee täyttämään. Eipä kummempaa, terveydenhoitaja puhuu niin paljon kaikkea omaa juttuakin, että itse on aika lailla hiljakseen.
 
Tsemppiä katkille! Tosi ikävä juttu. :(. Onneksi menit yksityiselle. Olet ollut paljon mielessä. Voimia ja halauksia. Pidän peukkuja sinulle!. Onko mitään uutta saatu selville?.
 
Meilläpäin tuo ensimmäinen lääkärikäynti korvataan nt-ultralla joten lääkärillä meillä käydään vain kerran. Mulla on lääkäri ensi viikon perjantaina jolloin viikkoja 30+3.
 
Hui, Katkille kovasti tsemppiä!

Ja toki sitten aloin omaa tilannettani miettiä samoin kuin dula.. Ensimmäisessä ultrassa laskettua aikaa siirrettiin neljällä päivällä eteenpäin koska oli vielä niin pieni. Rakenneultrassakin sanottiin, että muutaman päivän pienempi olisi kooltaan. Painoa minulle ei ole kertynyt kuin muutama kilo ja sf-mitta pomppasi viime neuvolakäynnillä yläkäyrälle mikä meistä (siis minusta ja miehestäni) oli erikoista kun ei se painokaan minulla ole noussut kauheasti. Maha on kasvanut kyllä lähtötilanteesta, mutta ei se mikään pallo ole. Toki tulen helposti verranneeksi (vaikka ei pitäisi) sitä työkaverin mahaan, joka on minua noin 2 viikkoa edellä raskaudessaan. Ennen joulua ajattelin että sitten joulun jälkeen minunkin maha on tuollainen pallo, mutta eipäs olekaan. Tänään viimeksi oli kahvihuoneessa puhetta mahoista, kun se toinen kummasteli olematonta mahaani.
Seuraava neuvola on vasta 6.2. ja neuvolalääkäri joskus sen jälkeen. Ensimmäinen neuvolalääkäri oli viikoilla 12+6 ja silloin kaikki oli ainakin ok. Tosin siinä ei ultrattu lainkaan, koska alkuraskauden ultra oli ollut noin viikkoa aikaisemmin. En tiedä sitten kuinka monta neuvolalääkäriä tässä vielä on ennen laskettua aikaa, ainakin se yksi joskus helmikuun alkupuolen jälkeen. Rakenneultra oli 13.13. eli viikoilla 20+3 ja siellä näkyi kaikki virtaukset hyvin ja toimivina. Mutta johan tuostakin on kuukausi aikaa.
Nyt ihan viime viikkoina on alkanut töissä tosi usein supistamaan etenkin kun kumartuu, kyykistelee, nostelee jne. Mutta ne on ihan kivuttomia, sellaisia vatsan kovettumisia vain, joten en niistä ole ollut kovin huolissani.
 
Meille syntyi 595g tyttö tänä aamuna, rv 28+0, vähän kymmenen jälkeen. Vauvan vointi alkoi viime yönä näyttää heikkenemisen merkkejä ja oma oloni oli myös heikko, joten leikkauspäätös tehtiin aika nopeasti. Leikkaus meni hyvin ja vauvan vointi on ollut toistaiseksi niin hyvä kuin se voi tässä tilanteessa olla. Tyttö hengittää itse, mutta avusteisesti, ja kaikki koetulokset on olleet tilanteseen nähden hyvät.
Kriittisiä päiviä toki on edessä mutta toistaiseksi näyttää hyvältä. Pelottaa edelleen, tottakai, mutta ainakin nyt ollaan parhaassa mahdollisessa hoidossa.
Kiitos kovasti kaikille ketkä on olleet hengessä mukana!
 
Onnea Katki pikku prinsessasta..:love7 ja erityisen paljon tsemppiä ja jaksamista teidän koko perheelle. Toivon todella kovasti että kaikki menee hyvin. Pienet itkut jo tihrustin teidän kunniaksi sekä ilosta että surusta. :sad010 En voi kuin kuvitella mitenkä tunteet myllertää ja miten paljon pelottaa. Voimia ihan hirveesti.
 
Voi isosti onnea Katki! Toivotaan, että kaikki menee jatkossakin hyvin. Voimia ja tsemppiä! :)
 
Lämmin onnitteluhalaus pikkuruisesta tytöstä. Myös täällä kyyneleet vierivät poskille.. En voi mitenkää kuvitella millaiset ajat teillä on edessä, mutta koko sydämmestäni toivon voimia äidille, isälle ja vauvalle tuleviin viikkoihin. <3
 
Musta tuntuu että meni maha ihan solmuun pelkästä ajatuksesta kun luin Katki sun tilanteesta. Suuret tsempit ja sympatiat teille! Toivotaan parasta, koittakaahan nyt pärjäillä!
 
Takaisin
Top