Neuvola- ja ultrakuulumiset

Tänään 20+0 ja rakenneultra, jossa kaikki hyvin. Pikkuisella painoarvo 310 g ja ultraavan lääkärin mukaan sirorakenteinen vauva siellä kölli. Alkuun pikkuinen oli todella vilkkaalla päällä eikä pysynyt juuri hetkeäkään paikalla, mutta loppua kohti toinen simahti ja alkoi nukkua kädet kasvojen edessä. Jalkojen väliin saatiin oikein tarkka zoomi eikä epäselvyyttä sukupuolesta ollut lainkaan: meille tulee tyttö! <3
 
Pitääpä nyt ajan kanssa kirjottaa vähän enemmänkin tuosta ultrasta :)

Olo oli ihan tosi jännittynyt, kun mentiin synnärille, sellanen ihana kutkutus mahassa, että kohta näkee taas oman vauvansa. Juttelu kesti tosi vähän aikaa, melkein heti sain siirtyä pöydälle ultrattavaksi. Siellä näkyi heti ihana pieni helminauha, täydellinen selkäranka. Vauva oli pää alas päin oikealla puolella mahaa, jalat ja kädet napaan päin. Hurjaa oli nähdä se siellä, koska potkut oli tuntuneet melkein koko ajan vasemmalla puolella, jossain vaiheessa tyyppi on vaihtanut paikkaa :) Painoarvio oli 356 grammaa joka vastasi meidän laskettua aikaa. Kaikki näytti normaalilta, huulihalkiota epäiltiin suuresti, koska isälläni ja serkullani on se, vauvan ylähuuli oli kuitenkin normaali :) Vauva oli äärettömän vilkas tapaus, koko ajan liikkeellä ja kerran tuntui oikein kunnon mylläys ja oli tosi hauskaa nähdä se sama mylläys ruudulta, se teki koko raskaudesta enemmän taas todellisen! Alapäähän mennessä lääkäri totesi, että sai varmuuden sille mitä epäili koko ultrauksen ajan, tyttö se on, kun ei ole vilautellut pallejaan :) Katsottiin vielä tarkemmin sieltä ja itsekin totesin siellä näkyvän selkeät häpyhuulet! Ultraus kesti reilut puoli tuntia ja olisin voinut olla siellä reilusti kauemminkin! Harmittaa, että nyt se on jo takana ja näen vauvan vasta ensi keväänä seuraavan kerran... No, hyvää jaksaa odottaa, eikö :)
Mies oli aika pettynyt siihen, että vauva ei ollutkaan poika mitä se oli koko ajan luullut... Oli selkeästi pettynyt myös siihen, ettei osannut tehdä poikaa. Selitin sille sitten vähän tästä koko prosessista, että miten niitä tyttöjä tulee ja kerroin myös sen, että kuuleman mukaan suuret rakastajat tekevät vain ja ainoastaan tyttöjä :) Se tosin taitaa olla minun isän ja sen kaverin keksimä juttu, isälläni on kolme tytärtä ja sen kaverilla neljä tytärtä :p Mutta pikkuhiljaa on alkanut mies olemaan ihan tyytyväinen tulokseen ja se on vakuuttunut siitä, että meidän tytöstä tulee automekaanikko!

Nauttikaahan kaikki ultrastanne, ihan kateellinen olo tulee, kun ajattelee, että muut saa vielä nähdä vauvaansa ultran kautta :grin
 
Meillä oli rakenneultra tänään ja kaikki näytti olevan kunnossa :) Vauva oli perätarjonnassa hieman poikittain ja vilkutteli menemään. Painoa 346 g ja istukka oli takana. Niin ajattelinkin, kun on potkut sen verran selkeästi tuntuneet edessä. Poikaa luvattiin tai ultraajan sanoin "Kyllä täällä jotakin ylimääräistä roikkuu" :grin
 
Mulla rakenneultra vasta 11.12. mutta tänpäiväinen neuvola meni mukavasti, nyt löytyi sydänäänetkin heti :) mulla on koko ajan lasenut hemoglobiini, ja nyt täytyy alottaa lisärauta, ku arvo 106. Onko muilla jo tippunut?
 
Mullaki tänään oli kolmas neuvola ja kaikki ok. Painonlaskua vähän jo kyseenalaisti. Kateltiin kans läpi kaiken maailman voimavarakyselylaput jotka oli pitäny kotosalla täyttää. Sydänääniä sai vähän aikaa ettiä mutta löytyhän ne sieltä, 150 pomopotti sydän <3. Mulla ei hb:tä ees otettu tällä kertaa ku viimeks oli niin hyvä lukema.. sanoi ettei tartte sit joka kerta ottaa. Oli kyllä laskenu eka ja toka neuvolan välillä.
 
Tänään on se kolmas neuvola. Noi voimavaralaput ja parisuhdelaput on kotona kirjahyllyssä ja nyt on jo fyysisesti mahdotonta niitä ehtiä käsiinsä saada ellei suhaa 150€ arvosta taksilla ja kyllä opiskelijalla on toki varaa!

Onko kukaan muu unohtanu neuvolakortin? No kai on kohta kertoa mitä siitä seuraa.


Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app
 
Niin ja siis neuvolakortti niiden kyselyiden kanssa.


Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app
 
Eipä kai tuo mitään haittaa.. Koneellehan ne tulokset myös kirjataan ja pyydät sit seuraavalla kerralla että merkitsee sen edellisen kerran myös sinne neuvolakorttiin, niin säilyy muistot sit "eheinä" odotusajasta. :) Ja nuota lappusia ehtii palautuella ja läpikäydä ihan varmasti toisella kertaa. :)
 
En minä oo mitään lappuja saanut täytettäväksi :confused005 No, ehkä tää taas on sellanen asia mikä meillä tehdään eri tavalla kuin muissa neuvoloissa!
Mulla oli viime neuvolakäynnillä hemoglobiini 150... Piti sitten käydä antamassa pieni verenkuva uudestaan, ettei siellä ole mitään outoa, kaikki oli siinä kunnossa ja päädyttiin vaan siihen, että mulla on sukurasitteena paksu veri :grin Ens viikolla onkin jo seuraava käynti, saa nähdä mitä on kohdun kasvulle tapahtunut, kun sekin oli jo 18. viikolla 18 cm. Mun käsityksen mukaan se on aika paljon?
 
Kuulin, että raskauden aikana pitäisi kolme kertaa tutkia ja mitata kohdunsuu (alku-, keski- ja loppuraskaudesta). Minulla ei ole vielä tämän neljän kuukauden aikana tehty mitään tällaisia tutkimuksia, vaikka kärsin todella kovista mahakivuista ensimmäiset 2 kuukautta. Meinasivat, että olivat supistuksia, ja eikö juuri tämänkin vuoksi tutkimukset olisi pitänyt tehdä? Onko teillä kaikilla tutkittu kohdunsuu?
 
Ei miulla oo tehty sisätutkimusta vielä kertaakaan eikä varmaan tehdäkään käsittääkseni ennen kuin lähempänä synnytystä. Etkö sie ollu niskapoimu-ultrassa? Siinähän mitataan myös se kohdunkaula ja nyt rakenneultrassa uudelleen, mut mitään erillistä tutkimusta ei ole.

No neuvolakortin unohtaminen ei muuten haitannut paitsi terveydenhoitaja oli viimeksi unohtanut tehdä käyntikertomuksen ja olisi tarvinnut korttia sen täyttöön. Tiedot käynnistä muuten oli kyllä ylhäällä.

Oon tuolla muualla jo maininnutkin painonnoususta ja tosiaan viime viikonloppunahan tuli se 2,5 kiloa tuosta noin vaan. Nyt terkkarikin jo mainitsi painosta kun näytti kiloa per viikko nousua :smiley-angry017 Tosin onneksi kun sanoin että siitä se viimeiset kolme kiloa on oikeesti tullu viikonlopun yli niin arveli et on jotain muuta nyt aineenvaihdunnassa pielessä, esim. ummetusta. Ja että ei oo syytä hätääntyä mutta kaikki herkut hetkeksi pois ja kattoo miten asettuu.

Hemoglobiini oli tippunut 19 pykälää viime käynnistä! Eli itse epäilen että tuo painonnousu voisi johtua edes osittain myös veren nestemäärän lisääntymisestä. Mut oonhan mie syönytkin. Joka tapauksessa nyt on ainakin pontta jättää ne suklaat ihan kokonaan pois (ei sitä paljon oo menny muutenkaan mut kuitenkin pari riviä silloin tällöin) ja siistiä noi joulutortut ja lihapasteijat kokonaan pois.

Meillä on siis remontti kesken ja kun on aamulla syöty aamupala klo 8-9 maissa, sit remonttia, sit puolen päivän maissa lähtö kaupoille ni kello olikin nopeesti kolme ennen kuin sai ruokaa seuraavaks ja kyl jos noin pitkäks venyy ateriaväli mie mätän naamaani kaiken mitä käsiini saan :angryfire Muutenhan jos ruokailuväli pysyy säännöllisenä syön ihan hyvin. Paljon kyllä, mutta en mie porkkanoiden tai klementiinien napsimista pois jättäis, herkut sen sijaan sais kyl nyt jäädä kokonaan. Ja ehkä murotkin.

Siitä oon ollu huolissani ku mie söisin tyyliin pelkästään porkkanoita, klementiinejä, leipää ja täysjyvämuroja tai mysliä maidolla koko ajan. Ainakin se oli terkkarin mukaan ok eli ei kannata niistä syyllisyyttä potea, naureskeli vaan että kyllä se naisen keho tietää mitä se tarvitsee... Rautaa leivästä ja kalsiumia maidosta. Sanoi ettei rautaa tarvitse vielä aloittaa mut jos on väsymystä tai päänsärkyä voi ottaa joka toinen päivä. Taidan käydä hakemassa perjantaina.
 
Ei mulle ole mitään kohdunkaulan mittaamisesta mainittu edes np-ultrassa..? No ehkä se ei ole niin vaarallista. Hemoglobiini oli vähän tippunut, muistaakseni ~10pykälää, ja oli viimeksi 118. Suosittelivat rautalisää. Väsymys on kyllä alkanut taas vaivaamaan. Tiedä sitten johtuuko veriarvoista vai syksyn pimeydestä.. Tulis jo talvi! :)
 
Mulla ainakin lääkärikäynnillä ihan sormituntumalla arvioi sitä kohdunsuuta. Toinen lääkäri sit kuulemma n.vkolla 26.. tre:n seudulla ainakin on vielä se kolmaskin lääkäri, mut se on tippumassa pois ens vuoden kuluessa, näin ymmärsin. Lääkärillehän pääsee jos tuntuu jotenkin oudolta tai jos jaksaminen tms vaivaa ja tarvis pidempää saikkua. Jep, mulla ollut väsyn lisäksi päänsärkyä välillä, empä tajunnu hg-arvoihin yhdistää. Ny alko raudan popsiminen sekä b&c vitamiinien lisäys ravinnon kautta, jotta se lisärauta imeytyisikin ja auttais.
 
Täällä on tasan yksi lääkärikäynti jos ei mitään hälyttävää ilmene muussa seurannassa. Miulla se on todennäköisesti tammikuun alussa.

Nyt nipotus, anteeksi! Hemoglobiini lyhennetään Hb :) Miulla oli nyt 120 kun viimeks 139. "Normaalisti" miulla on 150 luokkaa. Joskus ku kävin verta luovuttamassa aina 2 kk välein (vai mikä ikinä olikaan lyhyin sallittu väli) muistan et on kerran ollu 119. Ajattelin kans käydä hakemassa sen raudan huomenna. Magnesiumia saan kuulemma kanssa syödä kun on krampannut pohkeet välillä.
 
eilen oli kolomas neuvolakäynti. oon niistä liikkeistä ollu nyt viikon kaks huolisani, ko eellisesä raskauesa tunsin näillä viikoilla selevästi vauvan liikkeet. neuvolan täti epäili, että istukka on nyt tuossa etuseinäsä, että sen takia en tunne vielä(kään) liikkeitä. ja se sano, että jokku uuellee synnyttäjät tuntee vasta joskus 22 viikolla liikkeet, jos se istukka on siinä eesä, ettei nyt kannata huolestua. jos istun, nii välillä voi tuntua semmonen töksähys, mutta jos oon selin makuulla nii en tunne vauvan liikkeitä.
mutta kyllä sielä syke kuulu ja neukkutäti sano, että ne kuuluu vähä kaukaa, että voi kyllä olla että se istukka on siinä eesä.

mun hemoglobiini oli 135! ja en oo syöny rautaa! :D mulla ei oo ikää ollu raskausaikana näin hyvä hb, vaikka oisin syöny rautaaki. ekalla käynnillä oli 125 ja toisella kerralla eli viimeks oli 118 ja olin ihan varma että se on vielä laskennu siittä, mutta ei.
oisko tämä nyt sitte tyttö...? ;)

seuraava neuvola meniki ens vuojen puolelle! mää oon vähä harmisani, ko tulee näin pitkä väli. tykkään tosi palio meijän neuvolan tätistä ja mulla ko näitä kavereita ei oo, nii on mukava ollu käyä sielä neuvolasa että saa välillä aikusen ihimisen kans puhua. mulla on rakenneultra ja raskausdiabetesaika 12 joulukuuta, nii neuvolan täti meinas, että mun ei kannata ennen joulua tulla ko on tuonne äitipolille aika.
 
Rakenneultra oli tänä aamuna, ultraavan kätilön mukaan kaikki kunnossa. Rakenteet niinkuin pitääkin ja tytöltä vahvasti näytti. Sirorakenteiseksi sanoi, painoarvio 280-290g (tarkka luku meni vähän ohi kun siinä tuli niin paljon juttua koko ajan) ja koko vastaisi viikkoja 19+4 kun oikeasti on 20+2. Tuo hiukan itteä huolettaa kun hedelmöitysajankohdasta ei ole mitään epäselvyyttä (inseminaatio) eli heittoa raskauden kestossa mihinkään suuntaan ei pitäisi olla tosiaankaan. Nt-ultrassa sikiön kasvu oli vielä pari päivää laskennallista kestoa edellä mittojen suhteen. Mutta koska ultraajan mukaan kaikki kunnossa niin kai siihen pitää sitten vaan luottaa... ja tokihan pientä vaihtelua voi tuossa kasvussa ja sen pyrähdyksissä ollakin. Mut mikä sit on normaalia ja mistä sen tietää millon pitäs huolestua? Kun ei ultriakaan oo tän enempää... no okei, mulla on itse asiassa tammikuussa ylimääräinen ultra kun kontrolloidaan onko kohdun pari vaaratonta myoomaa muuttaneet kokoaan. Mutta sinnekin on pitkä aika odotella.
 
Sanoivat, että ovat tutkineet kohdun "salaa" heti viikolla 8 lääkärissä :) Tästä ei vain oltu tehty merkintöjä neuvolakorttiin. Emme ottaneet niskapoimututkimusta. Kävimme vain tavallisessa ultrassa.
 
Miulla ainakin nt-ultrassa mitattiin koko 3 kertaa ja joka kerta tuli eri lukema ja eri päivät. Ite kans luulin et ultra ois tosi tarkka ja ehkä se onkin mut riippuu vaavin asennosta ja mittaajasta miten osuu. Muutama päivä sinne tai tänne. Miulla oli nt:ssä laskennallisesti 12+5 ja ne eri mittauskerrat antoi 12+3, 12+5 ja 13+2 jos enää muistan oikein tän ajan jälkeen. Se 12+5 pysyi neuvolakortissa.


Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app
 
Terveisiä neuvolasta! Viikkoja 17+1 ja sain lääkärineuvolan kun soitin, etten ole sellaiseen päässyt ja kyselin hieman uusista suosituksista milloinka pitäisi päästä. Viikoilla 13-16 ekan kerran ja loppuraskaudessa toisen kerran, oli vastaus. Terkkari kyseli, että oonko ollut ollenkaan (tais vissii unohtua tms,o_O) Mut nyt siis lääkärissä :)

Hb laskenut, 115. Lisärautaa sain jo viimeksi, nyt pitää popsia rautaa joka päivä. Verenpaineet matalalla ja viime aikoina pyörryttänyt. Töistä pitäis olla pois jos ei saa nukuttua ja sitten kerroin, että olin 7 viikkoa kovissa selkäkivuissa (sakroiliitti, selän tulehdus) etten nukkunut hyvin ja olin töissä. Oon mä muutamia päiviä ollut pois, mutta en ehkä siten kun pitäisi. Nyt söin tulehduskipulääkettä hetkisen ja yöunet parani laakista.

Sisätutkimusta ei tehty, meinasivat vaan terkkari ja lääkäri, että ei kuulu nykysuosituksiin. Mulla kohdunsuu on katsottu ykstyisellä varhaisultrassa, ei nt-ultrassa lainkaan, jossa oli kätilön tekemä tutkimus. mymmeli85, teillä on sitten kivasti asiat Tampereen seudulla kun täällä Varsinais-Suomessa on siirrytty jo kahden lääkärikerran käynteihin ja terveydenhoitajan aikojen vähennyksiin. Suositus tuli kesällä muistaakseni voimaan.

Sydänäänet kuuluivat :love2 ja nyt voi taas huokaista. Labraan laittoivat anemiaepäilyn vuoksi ja sitten ryhtyivät miettimään voisko olla kilpirauhasen vajaatoimintaa. Ans kattoo ny sit!
 
Takaisin
Top