Neuvola- ja ultrakuulumiset

Meillä taitaa se eka lääkärineuvola olla sama kuin lääkärin tekemä niskapoimu-ultra. En muista varmaksi miten ekassa raskaudessa oli, mutta en mä mielestäni nähnyt lääkäriä (muualla kuin ultrassa) ennen kuin joskus 20+-viikoilla, oisko ollut lähempänä 30 vk kuin 20vk...
 
Mä kävin ekassa neuvolassa 26.9. sitten lääkärissä 8.10., ekassa ultrassa 11.10. ja seuraava neuvola on 11.11. Mutta nyt kun odotan kaksosia, siirryin suoraan sairaalan hoiviin eli rupeen käymään siellä noin kolmen viikon välein lääkärillä ja kätilöllä. Eka käynti on nyt 4.11. Se on ihan hyvä että meitä monikkaraskaana olevia tarkkailleen tiiviiseen tahtiin, koska onhan siinä aina omat riskinsä.
 
Helou! En ole täällä käynyt aikasemmin kirjottelemassa. Kolmatta lasta odotan, meillä on 3- ja 2-vuotiaat pojat. Poikien raskausajat meni ilman huolia, mutta tässä kolmannessa löytyi pieni hematooma. Nyt on rv 17+1 ja vieläkin vuotelee ruskeeta mömmöö. Kuutena aamuna on lorahtanu kunnolla, mutta puoleen päivään mennessä on loppunu. Ultrassa sanottiin että parikin päivää voi vuotaa tuo mun hematooma eikä tarvi panikoida. Mietin kun on tullu vuotoo jo näin monta päivää, että onko normaalia ja netissä tietysti oli pakko lueskella kaiken maailman juttuja suurentuneista hematoomista ja keskenmenoista....
 
Täällä on vain kaksi lääkärikäyntiä, yksi minulla oli nyt maanantaina ja seuraava on sitten vasta loppuraskaudesta. Tässä välissä sitten käydään vain kätilön/terveydenhoitajan luona ellei mitään erikoista ilmaannu matkan varrella.

Ja kiitos elmiinalle hymiövinkistä! Ei näyttänyt kone ainakaan vielä menevän jumiin kun klikkasin hympät auki tuolta yläreunasta.
 
Nyt mullaki vihdoin np-ultra takana ja iloisena ja kiitollisna voin kertoa että meidän pirpanalla oli masussa kaikki hyvin ! Oon niin onnellinen <3 ! Kyllä oli liikuttava hetki ku ruudulle läjähti yhtäkkiä kuva mini-ihmisestä joka potki ja jumppaili vimmatusti :love7 (liekkö mun nauttimalla pillimehulla ennen ultraa ollut osuutta asiaan) ! Ja kuultiin myös eka kertaa sykkeet. Oon niin rakastunut:notworthy! Niskaturvotusta oli 1,4 ja LA pysy samana. Rakenneultra on sitte 12.12. Sitä ootellessa :)
 
On kyllä mieletön kokemus kun näkee sen siellä ekan kerran jumppailemassa <3
Pääsispä jo pian uudestaan!
 
Ilmeisesti neuvolasuositukset ovat muuttuneet nyt kesällä ja sen vuoksi on eri käytäntöjä?? Tässä joku linkkikin aiheesta http://yle.fi/uutiset/uudet_suositukset_aitiysneuvolaan_mennaan_aiempaa_harvemmin/6631123
Mä ainakin itse haluaisin lääkärikäynnille enkä ole päässyt vielä vaikka 2 käyntiä neuvolassa takana ja nt-ultra kätilön tekemänä. Mulla on vaan kysymyksiä lääkityksiin ja selkäsairauteeni ym. liittyen, joihin terveydenhoitaja ei voi ottaa kantaa.

Sainkin terveydenhoitajalta sellaisen kyselylapun, pitänee kysäistä tarkemmin muuttuneista käytännöistä. Ensisynnyttäjänä en pääse kuulemma synnytystavanarviointiin enää :eek:
Toki ymmärrettäviä, että vanhoja suosituksia päivitetään.

Mulla viimeinen neuvolakäynti oli vähän juosten kustu eli th ei kuunnellut mua ollenkaan ja vartin päästä totesi, että sullahan oli hyvä olo vaikka olin sanonut olevani selän ja oksentelun takia sairauslomalla. Mieskin totesi, että mahtaako hän noista käynneistä mitään saada muuta kuin kuuli vauvan sydänäänet :love017

Kertokaahan muutkin kokemuksianne kuinka usein pääsette lääkärille ja onko neuvolan käyntejä harvennettu?
 
Mulla on ens viikolla (13+6) lääkärikäynti. Ja jatkostapa en sitte tiiäkkään. Oiskohan kuntakohtasta sekin että kuinka usein neuvolakäyntejä on? Entä vaikuttaakohan se jos on ensisynnyttäjä...
 
Minä olen ensisynnyttäjä, ekalla neuvolakäynnillä viikkoja oli 7+6, nt-ultrassa viikkoja oli 12+2 ja ylihuomenna on vasta toinen neuvolakäynti, viikkoja silloin 18+1. Rakenneultraan mennään 15.11. jolloin viikkoja on 20+3. Minun mielestä neuvolakäyntejä on aivan liian harvoin! Lääkärillä en ole tosiaan käynyt ollenkaan. Onneksi mulla on kotona doppleri jolla kuuntelen sydänääniä harva se päivä, muuten olisin pelännyt koko ajan, että onko vauvalla kaikki hyvin.
 
Tänään oli toka neuvola, rv 16+6. Lääkärineuvolakäynnistä ei mitään hajua, seuraava käynti joulukuun alussa on myös ihan "peruskäynti". Muistaakseni ekalla käynnillä terkka sanoi, että mulla ei ekaa ohjelman mukaista lääkäriä olekaan koska olin rv 7+jotain käynyt siellä inseminaatiokontrollissa ja varhaisultrassa ja se tavallaan korvaa sen. Muuten kai ois ollut jossain tässä näillä main...?
Loppuraskaudesta siis vasta on lääkärikäyntejä tulossa näillä näkymin, jos ei mitään yllättävää tule eteen. Mites muut vantaalaiset, onko eri kokemuksia asiasta?

Tämän päivän neuvolassa kaikki hienosti, verenpaineet yhtä alhaalla kuin yleensäkin, hemoglobiinia ei edes mitattu kun viimeksi oli melkein 140 ja vointi on virkeä eikä mitään viitteitä anemiasta ole. Sikiön sydänäänet kuunneltiin (ekaa kertaa!) ja siellähän se ponteva laukka kuului, syke 150/min. Eli mikäs tässä on ollessa, odotellen rakenneultraa :happy7
 
mulla oli tänään lääkärineuvola. Verenpaineet, hb ja muutkin kohdillaan. Paino oli tippunu 2kg mut sen tiesinki. Kohdunsuun katsoi ja sisätutkimuksen teki (ärh) kans. Vauvan syke 152 :love017. Down riski oliv1:65000 ja Se joku toinen 1:100000 jotain. Seuraava nla kolmen viikon päästä sitte.
 
Tänään käytiin neuvolassa, verenpaine oli hyvä mutta hemoglobiini tosi korkea, 150. Mulla on aiemminkin ollut tosi korkea ja se kulkee suvussa, silti jouduin käymään labrassa antamassa pienen verenkuvan jotta näkevät onko kaikki muu kohdillaan. Joudun antamaan myös uuden pissinäytteen, koska aiempi näyte oli epäpuhdas. Vauvan syke oli 135 mitä se on ollut kotonakin mittaillessa. Uusi neuvola-aika saatiin neljän viikon päähän, lääkärille mennään kuulemma joskus viikolla 28 ja ennen sitä siihen sokerirasitukseen. Nyt sitten odotellaan parin viikon päästä olevaa rakenneultraa :)
 
Lääkärineuvola oli tiistaina ja kaikki siellä kunnossa... Ajat oli taas myöhässä ja kokemuksena tuo ei ollut kaikista miellyttävin. Lääkärillä oli kiire tai sen tunteen teki se, että ajat olivat myöhässä ja lääkäri yritti toimia mahdollisimman rivakasti. Sydänääniä kuunteli sen 10 sekunttia ja totesi, että sieltähän se löytyi ja laittoi laitteen pois. Ei mitään infoa sykkeen nopeudesta tms... Alatutkimus melkein yhtä nopea, kohdunsuu kiinni ja "hyvännäköinen"?! Kohtu kasvanut normaalisti. Siinäpä se... Postissa pitäisi tulla aika rakenneultraan, postia ei vielä tullut tällä viikolla, vaikka niin oletin, kun aikaa tuosta tiistaista oli monta päivää, mutta ensi viikolla sitten. Tieni käy sitten aikanaan synnytystapa-arvioon, koska olen edellisen synnytyksen yhteydessä synnyttänyt toisen lapsista hätäsektiolla.
Seuraava neuvola tämän kuun lopussa... Eipä sitten oikein muuta, kiitos käynnistä ja näkemiin?!
Jospa seuraavalla käynnillä ajat eivät olisi myöhässä, niin ei tule tuota kiireen tunnetta ja huonoa fiilistä koko paikasta :(
 
Heh, hyvännäköinen kohdunsuu! Taidan olla väsynyt, mutta hihittelen sitä täällä itsekseni. Äitiysneuvolassa ei saisi tulla sellainen olo että lääkärillä on kiire, mulla ainakin tulee siitä helposti sellainen olo ettei mua oteta vakavasti. Toivotaan että seuraava neuvolakäynti sujuu paremmin!

Mä kävin vähän etukäteen rakenneultrassa. Sikiöllä kaikki hyvin ja poikahan se sieltä on tulossa! Isoveli saa siis pikkuveljen. Säästyy rahaa kun voi uusiokäyttää vaatteet. ;)
 
MamaDoodles: Arvaa olinko minä pöllämystynyt koko käynnistä ja tämä "hyvännäköinen" ei edes ollut ainut erikoinen kommentti tältä lääkäriltä. Kun oli puhe edellisestä raskaudesta ja siitä että toinen syntyi alakautta ja toinen sitten hätäsektiolla, niin lääkäri kysyi että kumpi vauva syntyi ensin ja kumpaa kautta?!!? Olin että täh? Tuohan on nyt päivän selvä asia että kumpi syntyi eka, vaan eipä lääkärille näyttänyt olevan. Vastasin tietysti että A syntyi alakautta ja B hätäsektiolla... Nyt jälkikäteen huvittaa koko käynti, mutta siellä ollessa ei.
No seuraavalla kerralla onkin sitten pelkkä th/neuvola käynti :)
Onnittelut poikalupauksesta <3
 
Kiitoksia Mirelyn ja Dulu! Jaa, että oisit sitten hätäsektion jälkeen heräillyt rauhassa ja pusertanut toisen vaavin pihalle kohdun repeämättä... Ihan realistinen ajatushan tuo, varsinkin naistentautien erikoislääkäriltä. Hmm. On varmaan kiva joskus joutua samalle tyypille uudestaan, varmasti superluja luottamus ammattitaitoon. Tsiisus!
 
Tulipa mieleen kun joku mainitsi doplerin, että täällä ei ole vielä kertaakaan kuultu sydänääniä. Silloin ensimmäisessä neuvolassa yritettiin, mutta ei vielä kuulunut ja viikkojakin oli silloin 9+0 (tai myöhemmin ultrassa kun laskettuaika muuttui, niin eka neuvolakäynti oli sitten viikoilla 8+2). Np-ultrassa ei kuunneltu sydänääniä, katseltiin vaan. Eikä siellä viimekertaisessa neuvolalääkärissäkään kuunneltu, kun lääkäri totesi että kun ultrasta on vasta viikko, niin ei tässä välissä tarvitse kuunnella.
No, seuraava neuvola on sitten vasta 21.11., toivottavasti edes siellä saadaan kuulla sydänäänet! Tuntuu ihan kummalliselta, että nyt on menossa 15+2, eikä ole sydänääniä saanut kertaakaan kuullakseen.
 
Neida: et oo ainut, mulla oli tosiaan 16+6 kun ekan kerran kuunneltiin... muutaman kerran ehti tulla np-ultran ja tuon neuvolakäynnin välissä jo semmonen epäuskonen olo että ollaankos siellä enää edes hengissä. Odottavan aika on tosiaan pitkä, ja stressaava, etenkin siinä vaiheessa kun liikkeet ei vielä säännöllisesti kerro missä mennään.
 
Tänään oli rakenneultra ja kaikki oli niinku pitää. Painoa sikiöllä vähän päälle 300g ja erittäin vilkkaat liikkeet. Saatiin myös vahva tyttöveikkaus. :) No senhän mies jo "tiesi"...
 
Takaisin
Top