Neuvola- ja ultrakuulumiset

Tänään käyty np-ultrassa ja laskettu aika pysyy edelleen vappuaatossa :) Masuasukki oli rauhallinen ja piti hiukan töniä, että olisi liikkunut johonkin suuntaan. Aika helpottunut olo ja jospa sitä pikkuhiljaa ryhtyis uskomaan, että tosiaan vauva on meille tulossa!
 
Eihän me mihinkään ultraan päästy eilen :angry1 Mentiin huoneeseen äidin kanssa niin ensimmäinen reaktio lääkäriltä oli typertynyt naurahdus, että miks ihmeessä teitä tulee tänne noin paljon! Selitin asian ja se kysyi kuinka pitkällä olen raskaana, kerroin viikkoja olevan 16 + 2 ja siihen lääkäri heti kertomaan, ettei saa laitteellaan näkymään välttämättä vauvaa koska sillä oli mukana ainoastaan alkuraskauden ultralaite... Sanoi, että voidaan kokeilla jos haluan mutta luultavasti ei päästä vauvaa katselemaan. Minä kerroin, että olin ilmoittanut aikaa varatessa kuinka paljon minulla on viikkoja takana ja miksei tietoa ole tullut tänne asti, lääkäri vaan sanoi, ettei tieto ajanvarauksesta kulkeudu mitenkään lääkäreille :argue Ihan oikeasti!?! Minähän en todellakaan alkanut maksamaan senttiäkään tuosta palvelusta ja olin aivan raivona kun lähdettiin sieltä ja tietysti myös ihan tosi pettynyt kun olin oottanut näkeväni vauvani :smiley-angry017
 
voi ei Kaisa, kyllä varmasti ottaa päähän!

joo raskausdiabetes tääläki, ihan niinkö oletinki. paasto oli raja-arvo, ja tunnin ja kahen tunnin arvot meni yli. tiistaina onki lääkärineuvola, nii saan vissii uuen sokerimittarin ja pistetää lähete äitipolille. neuvolan täti sano, että sen pitäs nyt pitää mulle ruokavaliosta ohojeistusta, mutta ko kuitenki oon ohojeistuksen ja esitteet jo kahesa raskauesa saannu, nii se tuumas ettei se rupia mulle siittä puhuhu. mutta sitte saan mittailla ahkerasti ja äitipolilla kahtovat, miten on menny.
 
Minulla oli torstaina myös se sokerirasitus. Vimmalla söin illalla ennen klo 20 iltapalan, kun aamulla labra oli klo 8. Mutta nälkähän siinä ehti tulla jo parin tunnin päästä. Sitten kun odottelin vielä äitiä kylään ja juna oli 2h myöhässä, niin meni pitkälle yli puolenyön valvominen. Nukkuessa se nälkä ei varmaan olisi niin tuntunutkaan. Selvisin kuitenkin sinne labraan aamulla hengissä, eikä aamulla sitten nälkä kyllä enää ollutkaan. Kauheasti tietty mietin etukäteen, että miten sen litkun saa juotua ja tuleeko huono olo jne. Mutta se litku olikin ihan hyvää, appelsiinin makuista, tosin aivan ällömakeaa. Mutta sen tosiaan joi helposti janoonsa. Sitten vain istumaan ja odottelemaan. Olo ei muuttunut miksikään ensimmäisen eikä toisenkaan tunnin aikana. Olin ihan yllättynyt, että ei tuntunut missään. Siitäkin vähän yllätyin, että verta otettiin kyynärtaipeesta. Olin jotenkin ajatellut, että riittää kun mitataan verensokeri sormenpäästä niin kuin normaalistikin :D Ja oletin, että siitähän ne tuloksetkin sitten samantien näkee. Vaan eipä se ihan niin mennyt. En alkanut perjantaina tuloksia erikseen soittelemaan, kun nyt huomenna maanantaina on neuvolalääkäri niin eiköhän siellä sitten saa tuomionkin kuulla.
 
Hannem, me oltiin Terveystalolla. Siellä oli gynekologi joka ilmeisesti tekee myös Jyväskylän terveystalolla hommia.
 
Mulla oli kans paastosokeri ihan rajalla, tais olla 5,4. Pikatestissä labrassa se oli 4,8. Melkonen ero! Tunnin ja kahden arvot ok. Sain sen kotimittarin ja pari tulostetta ravinnosta, ei muuta. Kolmen viikon päästä on seuraava neuvola niin katsotaan sitten niitä mittausten tuloksia. Seuranta pysyy siis vielä neuvolassa eikä ole sairaala-asia. Kolmena aamuna nyt mittaillu niin eipä niissä mitään hälyttävää ole; 4,9-5,1 tuloksia. Pitää vielä ottaa se vuorokausikäyrä huomenna tai ylihuomenna..
Ilmeisesti tässä ei kuitenkaan vielä diabetesleimaa ole papereihin isketty?
 
nt-ultrassa käyty ja kaikki oli oikein mainiosti :) Saatiin kuvia mukaan ja turvotusta oli 1,3. Kuinka nopeasti olette saaneet veriseulojen tulokset postissa ultrassa käynnin jälkeen (erityisesti kättärillä käyneet)?
 
Twin, kyllä se yksikin ylitys antaa raskausdiabetes-diagnoosin. Rajalla oleminen lasketaan ylitykseksi. Raja taitaa olla paastoarvossa 5,3. Mulla oli viime raskaudessa ainoa ylitys juuri siinä sokerirasitustestissä, kotona mittailin ihan hyviä arvoja. Siitä huolimatta vauvalla ei sokerit suostuneet pysymään ylhäällä muutamaan päivään, ja oltiin teholla ekat neljä päivää. Ei sun toki kannata vielä huolestua, vasta jos sokerit tuntuvat heilahtelevan kovin kotimittauksissa. Ja sitten vain täysjyvää kehiin..! Sokerilimut ja jätskit kannattaa tietty jättää suosiolla vähemmälle, varsinkin kun radi tuppaa pahenemaan loppuraskautta kohden.
 
Minulla oli eilen se lääkärineuvola. Kaikki oli kunnossa ja normaalia :)
Sokerirasituksen tuloksissa paastoarvo oli ollut 4,9 ja tunnin päästä 6,2 ja kahden tunnin päästä tuo sama 6,2. Mutta jäin miettimään, että sanoikohan se terveydenhoitaja että joskus viikolla 30 pitäisi mennä uudelleen rasitukseen, kun on riskiryhmässä? Jotain se siis puhui uudesta rasituksesta myöhemmässä vaiheessa, mutta unohdin jo sen kun kotiin olin päässyt.
Verikokeissakaan ei ollut mitään ihmeelistä, toksoplasmoosin olin pyytänyt erikseen kun meillä on kissoja ja se oli negatiivinen eikä ollut merkkejä siitä, että olisin aiemminkaan sitä saanut. Tosin edelleen jatkan kissojen vessojen siivoamista, koska mies ei sitä suostu tekemään. Mutta hyvällä käsihygienialla olen nämä 13 kissavuotta selvinnyt, niin enköhän jatkossakin selviä "puhtain paperein".
Seuraava neuvola on kuukauden päästä eli 21.11., ja aika 3D-rakenneultraankin on jo varattu ja se on 13.12., saa sopivasti joululahjaksi tietää pienen sukupuolen :)
 
Miulla oli tänään toinen neuvola. Sydänäänet kuului hyvin ja syke oli 150. Verikokeissa ei ollut mitään hälyttävää ja seulassa down-riski oli 1:11000. Samaa linjaa jatkaa kuin ultrassakin sanottiin, eli kaikki on niin hyvin kuin voi olla. :) Meinas jo että seuraava käynti vois olla vasta joulukuun puolessa välissä ni sais raskaustodistuksenkin jo samalla käynnillä. Mut päätyi sit kuitenkin laittamaan vielä ajan ennen rakenneultraa reilu kuukauden päästä. Itelle on oikeastaan ihan sama, toisaalta se on "ajan tuhlausta" mut toisaalta luohan tiheämmät käynnit luottamusta neuvolaan.


Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app
 
Neida (mulla ei muuten Bold toimi, niin kuin ei hymiötkään), kyllä sä sinne uudelleen joudut, valitettavasti. Mun terkkari sanoi, että jos sokeriarvot ovat ekassa rasituksessa normaalit, niin siitä ei palkita vaan sen saman litkun joutuu juomaan vikan kolmanneksen alussa toistamiseen. ;)
 
MamaDoodles, minullakaan ei hymiöt toimi. Menee aina ihan juntturaan koko vau-foorumi, jos avaa tuon hymiölistan. Pelkkää :) -naamaa pystyy laittamaan kun tietää mistä merkeistä sen saa aikaiseksi.
No, onneksi tuo sokerirasitus oli paljon helpompi urakka kuin olin itselleni pelotellut. Jos se menee silloin myöhemmässä vaiheessakin yhtä hyvin, niin ei kai siinä sitten mitään. Se odotteluhan siinä tylsintä on, vaikka kirjaa lukiessa aika menikin aika nopsaan.
 
Mulla ei ole viestikentän ylälaidassa mitään symboleita, ei hymiöitä eikä boldeja. Kokeilin Elmiina tuota Bold-kikkaa, mutten saanut onnistumaan. Onkohan mulla liian vanha nettiselain...
 
Voi mahoton, kaikilla muilla varmaan on jo ollu tuo np-ultra ja monilla näköjään lääkärineuvolakin. Mulla vielä kaks päivää nt-ultraan ja jänskää kyllä... arrggh!:sad010
 
MamaDoodles joo tuntuu olevan varsinkin tällä meidän palstalla layouteissa jotain häikkää, kerran miulla ei hetkeen näkynyt koko tekstikenttää ollenkaan, vaan noi lähetä vastaus, lataa tiedosto, lisää... nappulat mut ei mitään muuta. Vaikka klikkasin lisää ni se seuraava pidempi vastaussivu oli ihan yhtä vailinnainen, ei päässy kirjoittamaan mitään ollenkaan.
 
Mulla on ollut vasta yks neuvola 12.9 ja seuraava on 7.11, molemmat hoitajalle ja melkeen kahden kuukauden välein. Np-ultra kätilön kanssa oli tietty pari viikkoa sit mutta ei mistään lääkärikäynneistä ole ollut edes puhetta..Kunnan sivuilla kyllä lukee että ~vk12 pitäis olla lääkärin vastaanotto! Onkohan neuvolan hoitaja nyt ollut hajamielinen??
 
Tai sit niitä käyntejä on vähennetty. Mäkin olevinaan luin peräti kolmesta lääkärikäynnistä ja nyt kun katoin oli vaan yks. Ehkä oon lukenu väärin. Mut kannattaa soittaa jos tuntuu epäselvältä.

Mulla oli eka 8+2, toinen 15+2 ja seuraavaa meinas laittaa vasta 22+ kunnes tajus et oon ensisynnyttäjä ja pitäis olla yks ennen rakenneultraa. Samoin pissan tikutti ja kaatoi pois ja sit 40min kuluttua alkoi ihmetellä et sä vissiin unohdit käydä. Meni vähä noloks ku sanoin et testasit sen jo.


Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app
 
Mulla oli eka neuvola n. viikolla 6 ja eka lääkäri n. vko 8 :o (gyne joka ultrasi että syke löytyy ja että on kohdun sisäinen). Nt oli 12+2 ja toinen neuvolakäynti viikko sen jälkeen... Seuraava neuvola onkin vasta marraskuun lopussa.
 
Takaisin
Top