Neuvola- ja ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elenna
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jo_hanna_ jokohan oot synnärillä?
Eihän ensisynnyttäjälle oo tyypillistä että olis 2cm auki? vai oonko mää ihan väärässä?
Josko se olis lähtenyt käyntiin kun lääkäri sörkki?

Kuudes, ihan kotona ollaan.. Eilen alkoi supisteleen kuuden aikaan illalla oli napakoita ja muutama hiukan kipeämpi, ei mitään säännöllisiä, kymmenen aikaan illalla ne loppu kun seinään ja sen jälkeen ei sitten mitään.. Kotosalla ollaan ja odotellaan! Tänään olis neuvola, viikko laskettuun! :)

Taas on äitipolilla käyty. Mutta, tällä erää tämä oli viimeinen kerta, ylilääkäri ei nähnyt tarvetta enää minkäänlaisille kontrolleille!! JEEEEE!!! :cool05 Eli niiltä osin mitä nyt on tutkittu (aivojen rakenteet, kysta, istukan toiminta, lapsiveden määrä) ei ole syytä huoleen ja voidaan nämä viimeiset (toivottavasti vajaa 3 tai vähemmän) viikkoa odotella tervettä Monsteria saapuvaksi!!!

Nyt saan sitten kotona stiksailla pissaa parin päivän välein. Oli alapaine toisella mittauksella 101, niin lekuri soitteli ä-polille, että mitäs tehdään. Mulla oli mukana ä-neuvolakortti edellisestä raskaudesta, niin vertaili sitäkin, että miten sillon tilanne oli kehittynyt. Oireita ei viimeksi kunnolla ollut, vain pientä päänsäryn häivähtelyä ja pientä ylävatsasäryn häivähtelyä, mutta paineet nous ja protskua tuli pissaan, lievänä raskausmyrkytyksenä pidettiin, samoilla viikoilla olin viimeksi ekaa kertaa päivystyskäynnillä. Mutta kun nyt oli pissa puhdas, niin jatketaan neuvola- ja kotiseurannalla. Huh, en halua siihen rumbaan.
Kohdunsuu kiinni, kiinteä ja 3cm pitkä vielä kaulakin, joten lähtötekijöissään täällä vielä!

Sympatiani sulle Mile!

37+4 ja neuvola käynti takana! Sinänsä ihan kiva, että oli hoitaja joka sitten kertoi, että mun oma hoitaja oli jäänyt opintovapaalle vuodeks. No se mun omahoitaja ei kuitenkaan maininnu viimeperjantaina mulle mitään!! No ei se mitään tää oli ihan kiva hoitaja ja ens viikolla pitäs olla se mun oikee sijainen sitten (toivottavasti ei mikää vatipää!!) Paino oli taas vaihteeks pudonnu melkiin sen kilon. Sen kyllä arvasinkin sununtaisen oksentelun ja siitä jatkuneen huonovointisuuden takia. Paino ei selvästikkään halua nousta yli 75 ;D Paineet oli edelleen hieman alhaalla, mun normaaliin 106/71, mutta pissa oli puhdas ja muutkin asiat ok. Siitä päänsärystä, kun sanoin, niin se kyllä meinas, että ei ole mitään raskausmyrkytystä, koska kaikki muut asiat on ok. Näillä taas mennään maanantaihin jollon menen tapaamaan sitä uutta neuvolatätiä :)

No nyt tuli meillekin sit lähete äippäpolille nuiden korkeiden verenpaineiden ja turvotuksen takia.. Eli tuolla aiemmin kirjottelinki et kun maanantaina oli neuvola ni keskiviikkona oli sit uusi aika ja verenpaineet taas neuvolassa korkeat 126/99 ja turvotus plussaa plussaa ja lääkärille sittenn tätykkä oli paineet näyttäny ja lähete tuli sit polille. Huomenna olis sit aika sinne. Toisaalta ihan hyvä päästä sinne varmistaa et kaikki on kunnossa, aamulla kävin jättää labrassa pissakokeen ja verikokeet kans. Saa nyt nähä mitä ne siellä sit tekee:confused005 . Kotiverenpaineet tänään taas ihan normaalit 105/73..

Viikkoja 39+0 ja neuvola takana.. Jälleen kerran verenpaineet neuvolassa korkealla, mittasi jopa kolme kertaa!! Äp puolilla käydessäni arvot hyvät ja myös kotimittauksessa.. Lupasin nyt kerran päivässä mittarilla verenpainetta, jotta nähdään mitä tasoa on.. Muuten kaikki oli hyvin.. Painoa oli tullu 200g viikossa lisää.. Sf mitta pienentyny.. Masukki sielä nukku ku tarkka alko kuuntelen sykkeitä, sieltä sitten heräili <3 liikkeitä pitää edelleen seurailla lapsiveden vähyydestä takia, ja tarvittaessa vaikka joka päivä mennä äp puolille tarkistuttaan jos ei liiku.. Ja neuvolan täti sano myös sitä, jos on aamulla liikkunut ja illalla ei enään liiku silloinkin on hyvä mennä näytille.. Toivottavasti nyt ei vaan tarttis joka päivä mennä sielä käymään koska tulis aika kalliiksi... Mutta nyt odotellaan!!! Eihän sitä ole tehty tässä kun viimeiset kuukaudet :D

Mulla löyty tarkastuksessa streptokokki alapäästä. Sanottiin että se hoidetaan sitte synnytyksen kanssa samaan aikaan. Näköjään nyt alkaa näitä vaivoja tulemaan kerralla paljon kun tähän asti ei ole ollu mitään!

No niin, taas on käyty kontrollissa :) Kaikki oli hyvin, painoarvio oli 2,5 kiloo eli 250 g tullu viikosss lisää, jei! Vielä kuitenkin seurataan, et puolen toista viikon päästä taas käydään kattelemassa. Lääkäri sano, että tunsi vauvan pään eli on laskeutumaan päin :D Kohdunkaulan reuna? oli 2,5 cm; en oikeen noista senteistä tiiä, et mitä ne meinaa :) Lopuksi otettiin vielä käyrä ja sillon pikkunen oli kyllö erittäin virkee :) ja jeee, lääkäri antoi lupauksen lähtä reissuun, jos vointi vaan antaa periksi. :))

Paljon sitä painoa pitäisi näillä vikoilla viikoilla vauvalle tulla? Mä sain maananantains rv36+1 painoarvioks 3113g. Kauhistelin että no jos menee laskettuun aikaan niin sehän on joku neljäkilonen, mutta lääkäri totes että vauvan paino nousee max. 100g per viikko! Ja jos olis raskauden aikanen diabetes ni sit ehkä se 200g per viikko... mä luulin ja olin mielestäni lukevinani että loppua kohden se vauva just kasvais normaalisti sen 200g viikossa.... :O

No juu minäki oon lukenu jostain, että loppuvaiheessa ois tuo 200 g/vko. Mut varmaan se on yksilöllistä :) Meillä vauva on kasvanut siinä omalla käyrällä vaikkakin alakäyrän alapuolella. Lääkärit sanonut, että siro vauva tulossa.

meki... sama juttu, mulla kans löyty streptokokki. :sad001 ja virtsan proteiinit oli koholla.. uutta näytettä vaan viemään, ja katellaan mitä tehdään.. plääh.

Mekin käytiin tasan 36+0 neuvolalääkärillä, vauvan painoarvio tuolloin 2900g ja sanoi että laskettuna aikana painaa n. 3500g elin ihan sopivan kokoinen mötkäle tulossa ;) Kohdunsuu pehmentynyt mutta napakasti kiinni ja sanoikin että jos ei lapsivedet mene niin todennäköisesti saadaan odotella laskettuun aikaan asti ellei nyt ala sitten niin paljon supistella että tekis tehtäviään kohdunsuulla.. Jnkv liitoskipuja ja lonkkakipuja olen kokenut, ei kuitenkaan supisteluja ja noidenkin kipujen kanssa olen pärjännyt ilman kipulääkkeitä joten voisin sanoa että olo on fyysisesti oikein hyvä. Henkisesti alkaa tämä odottaminen jo kuitenkin ottaa voimille; pinna kireällä koko ajan ja tulee tiuskittua läheisille ihan ilman syytä mikä harmittaa erityisesti itseäni koska en haluaisi olla kenellekään syyttä ilkeä ja inhottava.. Jospa tätä ketutusta tarvii kestää enää max. 4 viikkoa!!

Lääkärineuvola (37+2) takana, sama kaava jatkui tälläkin kertaa (kaikkihyvineikysyttävääeihuolia):D Kohdunsuu kiinteä, ihan vähän lyhentynyt, ipana hyvässä asennossa, pää alhaalla. Liikkuu kovasti, ei oo mitään merkkejä, että olis hetkeen tulossa. tai ainakaan ennen aikojaan. Täällä ei anneta mitään kokoarvioita, tarkastettiin vaan nuo lantion luut käsikopelolla, ja ei ollut mitään poikkeavaa. Odotus jatkuu siis :D

Mile, nouuuuuuuuuuuuu!! :) Ja just eilen puhuttiin tästä. Tsemppiä tsemppiä tsemppiä! Koita jaksaa <3!! Voimia, tankkaa hiilareita ja koita saada unta :) apua mua rupes ihan megana jänskättää sun puolesta..... :)))

Kiitos tsempeistä! Kieltämättä pelottaa, että mitä on edessä ja kauanko menee, että tabletit alkaa toimia. Olis se ollut ihan kiva, jos pieni olis saanut itse päättää milloin tulee, mutta nyt menee näin. :) Kohta on pieni maailmassa, toivottavasti äitikin selviää tästä urakasta! :D Oli muuten painoarvio tänään 2,9kg että suht pieni tytsy vissiin tulossa nyt sitten.

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Mile, kaikki menee varmasti hyvin, me muut täällä lähetellään positiivisia viboja siihen suuntaan, kohta kaikki odottaminen palkitaan ja saat murusen syliin:)

Äitipolilla eilen käyty. Kokoarvio vauvasta tehty, sopusuhtainen poika, rv 39+2 painoarvio 3350g. Tämä helpotti, epäilys kun oli suuresta vauvasta. Kohdunsuun tilannetta ei katsottu, ja enpä kysellytkään. Eli odotellaan kuulema normaalia synnytystä.

Laskeskeltiin että kahden viikon päästä onkin sitten jo yliaikaiskontrolli jos sinne asti mennään. Eli lähellä jo vauvan saapuminen. Nyt rauhallinen olo, syntyy kun on valmis. Ainoa jännite on maanantaina miehen alkava päivystysviikko. Mutta hyvin se menee, oon päättänyt :)

Takaisin