Neuvola- ja ultrakuulumiset

Tiitu84 en tuomitse minä ainakaan, aika samoja juttuja itselläkin, vaikka ei todettua syömishäiriötä ole ja, että mulla paino noussut huikeat 10kg, hyvähuono asia grrr. Mulla ei raskausaikana ole lisäravinteita käytössä, mutta en mä ole kyllä kovinkaan pöhöttynyt tai ei ainakaan tunnu siltä, yleensä tuntuu heti. Turvotusta ei ole, muitakaan tyypillisiä vaivoja ei ole. Lantiokipu, mutta se pysyy kurissa kun liikkuu. Ja voin minäkin sanoa, että syön keskimääräistä enemmän. Syön proteiinipainoitteisesti eli en ihan mitä tahansa, mutta silti tavan kotiruokaa.

Mä jätän jumpat kolme viikkoa ennen synnytystä ja lenkkeilen loppuun asti niin paljon kuin pystyn. Yllättävän paljon sitä jaksaa, vaikka mä luulin, että jo tässä lokakuussa loppuisi jumpat.
Kyllä sitä helmikuuta jo odottaa, että pääsee tositoimiin treenien suhteen! Ja kun on itselleen asettanut kovat tavoitteet niin toivottavasti pystyy aloittamaan silloin. Ennen kesää kuitenkin. Huikeaa!
 
Täällä käyty tänään painokontrolliultrassa. Esikoinen oli syntyessään vain 2,5 kg vaikka meni yli aikaiseksi, joten tätä raskautta seurattu sitten tarkemmin. Sain painoarvioksi 2,3 kg ja nyt mennään 35+1 viikoilla eli ei tälläkään kertaa mitenkään iso vauva ole tulossa. Kuitenkin mikäli loppuun asti pysyy masussa niin isompi kokoisempi pitäisi olla kuin esikoinen syntyessään. Tätä kyllä todella toivonkin. Virtaukset yms. oli kunnossa ja kovasti pieni teki hengitysharjoituksia. Nyt sitten mennään loppuun asti ilman kontrolliultraa, koska koko katsotaan normaaliksi vaikka pieni onkin. Tuli muuten mieleen kun täällä on ollut paljon keskustelua sf-mitasta, että minulla tuo mitta on huidellut koko ajan yläkäyrällä. Ei siis mielestäni kerro ihan koko totuutta, koska vauvan mitat ovat alakäyrällä tai ala- ja keskikäyrän puolessa välissä. :)
 
Äitipolin kontrollissa käyty taas. Viikossa ei ollut kohdunsuulla kummempia muutoksia nyt tapahtunut, vaikka on supistellut kovemmin kuin koko sairasloman aikana. Edelleen 2-3cm auki, mutta onhan se selvä että siitä eteenpäin vaatii ihan kunnon suppareita ennenku aukeaa lisää. Sain myös luvan lopettaa lepohoitoa pikkuhiljaa, tuntuu ihanalta kun voi varovasti käydä vaikka edes ruokakaupassa! :) Ja nyt ei noi kovemmatkaan supistukset niin paljon pelota, kun ei ne viime viikon supistuksetkaan mitään ollu saanu aikaan.

Painoarvioksi tuli jo 3,1-3,3 kg. Ensi viikon alkuun on varattu aika lapsivesipunktioon (koska olen diabeetikko) ja sen vastausten mukaan käynnistetään synnytys mahdollisesti jo alkuviikosta! Aika hurjaa saada suunnitelma, meille olis siis vauva tulossa viimestään ensi viikolla! :)
 


Täälläkin toinen diabeetikko :) Toivon että kanssa käynnistettäs ens viikolla!

Mikä on sun viimesin paino-arvio vauvalle?
 
Täälläkin äippäpolilla käyty tänään, vauvan painoarvioksi saatiin jo huimat 3,7kg, joten ensi viikon maanantaille tuli ballongin laittoon aika, tiistaina sitten viimeistään osastolle lääkkeelliseen käynnistykseen :) Onko muilla kokemuksia tuosta ballongin laitosta? Käynnistykö synnytys pelkästään sillä vai tarviko kaveriksi sitten nuo lääkkeet?
 
Neuvolassa kaikki ok, paitsi hemoglobiini vähän turhan alhanen mun mielestä ja aiempiin tuloksiin verrattuna. Terkkari ei olis sitä taaskaan mitannu, mut pyysin erikseen. Käski pyytämään ens kerralla, jos haluun taas tsekkauttaa sen. Ei kuulema mittaa enää näin lopussa automaattisesti ja tässä vaiheessa ei pitäs olla enää heilahteluitakaan vaan alenemisen pitäs tapahtua siinä puolessa välissä. Mulla oli notkahdus vasta puolenvälin jälkeen, mut parani onneks seuraavalle käynnille jo. Nyt oli taas -13pykälää, niin meinaan kyllä pyytää seuraavilla kerroilla tsekkauksen kanssa. Huomenna olis sokerirasitus ja loppuviikosta vielä kokoarvio äippäpolilla.
 
Täälläkin äitipoli käynti tänään takana. Viikkoja nyt 38+0. Painoarvioksi saatiin karvan verran alle 3,5kg. Täydellinen perätila, jalat linkkuveitsiasennossa tuonne minun vasempaan kylkeen päin. Kovasti yritin lääkäriltä kysellä minua askerruttaneita kysymyksiä, mut jotenkin vähän nihkeä olo jäi... On alkanut semmonen epävarmuus kalvaa tuon perätilasynnytyksen suhteen, vaikka en järkiperustetta edelleenkään sille suoraan sektioon menemiselle löydä. Onneks oli nyt mieskin mukana, ettei tarvii hänenkään toisen käden tiedon varassa elää, vaikka minähän se oon, joka synnyttää niin minun kai ne päätöksetkin on tehtävä...

Kyselin myös niistä edelliskertaisista magneettikuvauksen mitoista, kun en tullut silloin puhelimessa lääkäriltä kysyneeksi, niin kaikki mitat oli reilusti sentillä yli niiden minimien, osa jopa kahdella. Onko muilla kuvatuilla kokemusta siitä, että onko ne nyt sitten niin reilut, että voisin sillä rauhoitella itteäni tuon synnyttämään menon suhteen? Tosin täällä ei tainnut ketään perätilasynnyttäjää olla... Kohdunsuun tilanne ei ollut muuttunut, sen pari senttiä kanavaa ja sormelle auki, eli ilmeisesti vähän pehmentynyt, vaikka kiinteä kohtaan se lääkäri oli kyllä raksinsa laittanut. Joku jo totesikin, että tuosta eteenpäin tarvittaisiinkin ihan kunnon supistuksia. Uusi kontrolli tuli puolentoista viikon päähän, jolloin viikot on jo 39+5, eli melkein lasketussa ajassa. Lääkärikin kyllä sanoi,että toivottavasti vauva päättää alkaa syntymään jo ennen sitä ja kehotti ottamaan kotikonsteja käyttöön synnytyksen käynnistämisessä. Sanoin, että on niitä käytelty... Siivouksen kanssa tosin voisi ehkä olla ahkerampikin, mutta kun aina sataa... :D

Ja onko teillä semmosesta näkemystä tai tietoa tai mitä teille on ehkä sanottu, kun viime viikolla kokeilin varata vyöhyketerapeutille aikaa synnytyksen käynnistelyyn, mut se ei nyt onnistunut, kun hän on reissussa tän viikon. Totesi sitten, että hälle tuli sellainen intuitio, että meidän tapauksessa sektio olisi parempi vaihtoehto, että ei toivo pienen ihmisen joutuvan siihen tilanteeseen, että yritetään synnyttää ja sit mennään kuitenkin sektioon. No tänään lääkäriltä kysyin tämmösestä tilanteesta ja sen haitoista, niin lääkäri oli sitä mieltä, että vauvalle on vaan parempi kokea ne supistukset eikä siitä synnyttämisen yrittämisestä oo mitään haittaa, enemmänkin hyötyä, että sitten jos sektioon mennään, niin sitten niin käy. Kaverini, jolla tosin vauva oli raivotarjonnassa, mut synnytys ei muuten edennyt, joutui tällaiseen tilanteeseen ja hälle oli kätilö sanonut samaa (siis että vauvalle hyvä, että ensin yritti synnyttää). Vyöhyketerapeutti ei toki ole lähellekään lääkäri, mut tää on ihan neuvoloidenkin suosittelema, hälle siis ohjataan neuvoloista ja ä-poliltakin väkeä. Ja mie oon nyt alkanu kyseenalaistaa kaikkia lääkäreiden sanomisia täällä, kun mulla on jo se sektiovastaisuus suodatin päällä, niin mistä kaikesta muusta synnytykseen ja sen riskeihin liittyvästä lääkäreillä on aivan ristikkäisiä kantoja? Toivottavasti tää kysymys ei taas ohjaa keskustelua liiaksi synnytysraiteille, mut kysyn sitä nyt kumminkin tässä, kun liittyy noihin lääkäreiden sanomisiin... Ja alkaahan se synnytys ehkä olla meillä suurella osalla jo niin pinnalla, että ehkä kaikkien muidenkin neuvola- ja muut käynnit alkaa jonkin verran siihen liittyä... :)
 
Minä uskoisin, että vauvalle on hyväksi kokea supistukset, varsinkin, jos ne alkaa luonnollisesti. Silloin vauva ilmoittaa olevansa valmis tähän maailmaan ja onhan alatiesynnytys kaikkine vaiheineen kuitenkin se luonnollinen tapa syntyä. Tsemppiä teille etuli viimeisiin odotuspäiviin, varmasti pian jotain tapahtuu!

Meillä myös neuvola takana ja painoarvioksi saimme reilu kolme kiloa. Vauva on nyt myös laskeutunut ja kiinnittynyt, joten sf-mitta oli pienentynyt. Samalla närästys on alkanut helpottamaan, minähän sain ihan reseptilääkkeet tähän vaivaan, kun heräsin öisin oksentelemaan.

Toivoisin, että vauva malttaisi odotella syntymistä vielä hetken, sillä lähdemme viikonloppuna Tukholman risteilylle ja mulla on vielä kolme tenttiäkin jäljellä.

 
Painoarviossa käyty ja kuulema malliesimerkki keskikäyrä vauvasta eli 3,2kg viikoilla 37+5 ja normaali alatiesynnytys. Iso masu ei meinaa isoa vauvaa niinkuin itse arvelinkin. Ikävä tunne tuonne menosta johtui lähinnä siitä, että rajaton äitini puuttui mun kroppaan liittyviin asioihin ja koosta päätellen oli suosittelemassa minulle sektiota ja suorastaan pelotteli (ainakin aiheutti säröjä minun mielenrauhaan) riskeillä ettei vauva mahdu syntymään ja laittoi rahaakin että käyn yksityisellä ultrassa... ei oikein mulle passaa että suku tulee puuttumaan asioihin jotka ei niille kuulu. Niin tuohon asiaan liittyvän tappelun vuoksi oli itsellä vastustusta mennä arvioon..
 
Meillä oli tänään kans taas neuvolan painoarvioultra. Tällä hetkellä 37+2 kokoa 3053g, eli oikein sopivasti :)

 
Yhtä asiaa en ymmärrä, että miksi äitiyspolin lääkäri (joka teki painoarvion) käski neuvolan th:n tehdä uudestaan lähetteen sokerirasitukseen, kerran vauva ei ole poikkeavan suuri ja aikaisemmin otetussa sokerirasituksessa oli ok tulos. Lääkäri itse ei perustellut lähetteen tarvetta oikeastaan mitenkään. Ajat labraan menee sitä paitsi lasketun ajan jälkeen että mitä hyötyä siitä rasituksesta enää siinä vaiheessa on. Oma terkkari ihmetteli asiaa myös. Onko teitä muita laitettu uudestaan sokerirasitukseen näin loppuvaiheessa ja jos niin millä perusteella?
 
Kuulostaapa kummalta tuon omppupomin ä-poli lääkärin toiminta... Kannattaisko sinne ä-polille soittaa ja kysyä siitä lähetteestä, että mikä siinä oli se juju..?

Minäkin kävin tänään neuvolassa ja varattiin ensi keskiviikolle ehkä viimeinen neuvola-aika... :D Jänskää sekin. Verenpaine oli nyt sen verran koholla, 145/70, että sain mittarin kotiin ja pitää ensi viikon käyntiin saakka mitata aamuisin ja iltaisin ja viedä sit tulokset mukana. Pissa oli kuitenkin puhdas ja muuten kaikki ok. Painoa on tullut 400g/vko. Ite kysyin sitten kausi-influenssarokotteesta, kun nehän suosittelee sitä raskaana oleville. Ei oo varmaa, ehdinkö enää saada, kun ei ole kuulemma rokotteet vielä tulleet. Tulevat tässä loka-marraskuun vaihteessa ja rokotukset riskiryhmille alkaa 7.11. Että se on nyt kiikun kaakun ehdinkö saamaan, mut eipä tuolla sinänsä ole väliä. En ehdi raskaana ollessani varmaan sitä influenssaakaan saamaan. :D Suojaisihan se toki lastakin nyt eka talven yli, mut me ollaan kuitenkin perusterveitä oltu, eikä oo koskaan pahempaa influenssaakaan sairastettu, että jospa siltä jatkossakin säästyis. Mites muut ootte ajatellu tuota influenssarokotusta? Monella on kuitenkin vielä laskettuun aikaan aikaa.
 
Joo mut laitettiin uusiks! Viime viikolla terkkari lattoi lähetteen sokerirasitukseen ja kokoarvioon. Sano tosta sokerirasituksesta, että ne kuitenkin sen sit sieltä äitipolilta haluaa kans. Mä olin jotenki vaan shokissa siitä, et uudelleen pitää mennä kidutettavaks enkä tajunnu kysyä mitä helvettiä joku sokerirasitus liittyy kokoarvioon ja kun ei oo missään muissa arvoissa ollu nyt mitään häikkää tms. Voisin huomenna siellä äippäpolilla kysyä tota ja raportoida tänne mitä saan vastaukseks. Mulla oli kans ekassa rasituksessa arvot hyvät ja oli muuten eilisessä kanssa. Turhaa kidutusta mun mielestä. Harmi kun oli aikoja täällläpäin vielä vapaana, jos olis menny vasta ens viikolle toi testi, ni varmaan olisin perunu sen riippuen sit kokoarvion tuloksesta jne.
 
Mulle terkkari sano siitä kausi-influenssarokotteesta kanssa tiistaina. Ei tiedä ehtisinkö mä saamaan sen raskaanaollessa, mut jos vauva syntyy tässä välissä, niin alle 6kk vauvan lähipiiri eli vanhemmat on oikeutettuja siihen rokotteeseen eli saisin sen silti. Kysyin mieheltä haluaako sen ja sanoi ettei kyllä mitään piikkejä käy ottamassa. En varmaan minäkään, kun en tykkää yhtään neuloista ja en muutenkaan koe tarttevani tota rokotetta.
 
Mäkin joudun UUDELLEEN siihen sokerirasitukseen! :( Painoa oli taas tullut yli kilo viikossa, joten lääkäri lätkäisi sitten lähetteen uusintaan... Olipa paska lääkärikäynti muutenkin: lääkärille pääsin puoli tuntia myöhässä, nopeat tutkimukset ja sitten vaan ulos. Kaikki oli kyllä muuten ok, pikkuisen on paikat jo pehmenneet eikä pitäisi luuston puolesta olla ongelmaa alatiesynnytykselle. Vauvankaan ei pitäisi olla mitenkään iso, nyt alle 3kg joten syntyessä hiukan yli kolmen.... Ärsyttää ihan mielettömästi tuo painon nousu, nyt sitä on tullut +22kg :( Taitaa olla tämän naisen kroppa mennyttä... :/  Mitenköhän iso olisin, jos en olis lenkkeilly koiran kans tai olisin jäänyt jonkun vaivan vuoksi etukäteen sairaslomalle? Nyt oon sentään ollut melko aktiivinen.
 
Saitko sä siis perusneuvolalääkärillä vauvalle painoarviota? Miksköhän mulle ei oo voitu neuvolassa arvioida?? Samassa kaupungissa kuitenkin asutaan. Pääsen Jorviin maksamaan poliklinikkamaksuja siitä ilosta, et painoarviolähetteen sain. Ja älä huoli, kyllä sä pääset siitä 22kilosta vielä eroon! Sulla sentään on koira lenkikaverina synnytyksen jälkeen. Kaveri lihoi n.24kg edellisessä raskaudessa ja aika hyvään tahtiin on paino laskenu eikä tää tyyppi mitään pitkiä hikilenkkejä koiriensa kanssa tee tai urheile mitenkään muuten. Tosin oli siitä painosta iso osa kans nestettä turvotuksen ja raskausmyrkytyksen seurauksena, et nehän lähti nopeesti ne nesteet liikkeelle. Väärä osasto, mut mä odotan jo alkuvuotta, kun pääsee jumppailemaan taas! En oo mikään himoliikkuja/urheilija enkä ikinä tuu olemaan, mut nyt kun ei oo jaksanu eikä huvittanu jumpat tän mahan kanssa, niin on taas jotenki motivaatiota ja kiinnostusta lähtee jumppiin. Suurin osa painostaki on tullu mahaan vaan ja turvotuksen takia ihan varmana tullu viimesimmät 2-3kg.
 
Tänään oli ultra naistenklinikalla. Rv 36+1! Tarkka paino-arvio oli 3006g eli en joudu punktioon :)) Verenpainelääkkeet tuplattiin ja sit joudun osastolle, jos yhtään alkaa taas taso nousta tai pissaan tulee häikkää. Tai olo pahenee. Kohdunkaulaa oli jäljellä enää 2cm ja suu oli sormelle auki. (vko sitten oli täysin kiinteä ja kaikki jäljellä ja kiinni). Kuulemma vähän aikaista näille viikolle eli periaatteessa vauva voi syntyä piankin. Anyway siinä 29.10. tienoilla käynnistys tapahtuu :) Jee enää vähän!
 
Jännää, kun meilläkin terkkari koetti etsiä tietoa, että oliko imetyksen aikanakin mahollista saada rokote, mut tuli siihen tulokseen, että kyllä se taitaa olla vaan raskaana oleville... Pitää nyt tosiaan vielä tarkastaa tuo asia ens viikolla. En minäkään rokotteista toki nauti, enkä oo tosiaan sitä influenssaa ennenkään saanu, mut heikentääkö imetys vastustuskykyä? Vauvahan saa vasta-aineita siitä äidinmaidosta, mut onhan ne ekan puolen vuoden aikana sairastetut flunssan ja lentsut ja muut varmasti aika kohtalokkaita tai ainakin ikäviä... Että siinä mielessä voisin kuvitella rokotteen käyväni ihan vauvan suojaksi ja jos se on miehellekin mahdollinen, niin aina parempi! Se on töissä semmosessa paikkaa, missä on miljoona muutakin ihmistä ja siellä on jatkuvasti joku pöpö kierrossa... Tosin hänkään ei oo mikään herkin sairastumaan, mut osaa se influenssa silti tulla just silloin, kun ei tarviis...

Muoks. Nyt sitten THL:n sivuilta jo tiedon löysin, siellä sanotaan lasten influenssarokotuksien yhteydessä näin:
"Rokotteita on joka vuosi jäänyt paljon käyttämättä. Tänä vuonna rokotetta voi tarjota myös alle 6 kuukauden ikäisten lasten lähipiirille. Imeväisille itselleen influenssarokotetta ei voi antaa, mutta lähipiirin rokottaminen pienentää heidän sairastumisriskiään."
 
Olisikohan mullakin syynä sokerirasituksen uusintaan tuo painonnousu, lääkäri ei sit vaan sanonu suoraan et koska oon niin läski/turvonnut, mut näkeehän sen neuvolakortista miten paino on noussut.. lähtötilanteesta sen 30kg. Iltaa kohden turvotus aina pahenee ja iltaisin on tosi tukala olo, paino saattaa nousta 2-3kg päivän aikana, mut yön jälkeen aamulla on taas tippunut se mitä edellisenä päivänä nousi. Neuvolan punnituksissa pahimmillaan puolitoista kiloa viikossa. Neuvolatäti on ollut ihana asian suhteen kun tietää etten mitenkään mässäile, aineenvaihdunnan muuttumiselle en voi mitään. Mittailen kotona verenpainetta ja nyt sain kotiin pissaliuskat, muuten olis kyllä levoton olo raskausmyrkytyksen pelossa. Liikunta on jäänyt vähiin viime viikkoina ja lenkit koirien kanssa on kutistunut kun jalkaterät ei kestä tämän massan liikuttamista, kengännumero on kasvanut, puhumattakaan vaatekoosta. Peiliin katsominen on vähän vaikeeta, mut en usko että nämä kilot jää, jos vuoden päästä olis lähtöpainossa niin hyvä. Seitsemän vuotta sitten kun tavattiin miehen kanssa, painoin melkein puolet vähemmän kun nyt, silloin harrastin salillakäyntiä aika tavoitteellisesti. Onneks tuo mies ei valita vaikka olenkin tämän mahan kanssa kuin lihapulla kahden hammastikun nokassa. Ja onneks omat ulkonäkökriteerit on kans vähän heltynyt iän myötä, armollisempaa itselle tässäkin tilanteessa. Toivottavasti vauva ehtii syntyä ennenkun joudun uudestaan siihen sokerirasitukseen, ei kiinnosta yhtään se paastoaminen, kauhea ajatus nälissään ja heikkona lähteä siihen rääkkiin, hyvä kun mahtuu enää ratin taakse.
 
No tietysti unohdin äippäpolilla kysyä siitä sokerirasituksesta, et miks sinne piti mennä, kun siitä ei puhuttu ollenkaan, eli todellakin oli turha käynti! Perkeleen terkkari. Noh, mut vauvan kokoarvio oli ihan normaali, ehkä ihan vähän pienempi sais olla tässä vaiheessa, mut ei toi lääkäri mitään huolissaan ollu. Käski vaan sokeria välttelemään mielellään, niin kasvaa vauva rauhallisemmin loppuajan. Ja kasvaahan kaikki vauvat anyway omassa tahdissaan.
 
Takaisin
Top