Neuvola- ja ultrakuulumiset

Otat vain mahdollisimman rauhallisesti lepäilet niin paljon kuin voit niin toivotaan, että selviit sinne asti kun miehesi tulee reissusta.  Tsemppiä.

Itse odottelen millon alkaisi jotain edes tapahtua.. Seuraava äitiyspoli on viikolla 36 sen jälkeen alan liikkumaan enemmän, jospa se auttaisi kohdunsuuta kypsymään. Kun en haluaisi oman vauvani menevän yli la:n, ihan riittävän iso pikkunen tästä on muutenkin tulossa. 
 
 
Täälläkin käyty neuvolassa tänään. Valtakunnassa oli kaikki kunnossa. Mitä nyt taas sitä sokeria pissassa näkyi jopa 3 plussan verran, mutta sen arveltiin edelleen johtuvaan vaan munuaisista. Ja siitä, että olin pistellyt pari suklaakonvehtia nassuun juuri ennen neuvolaa

RR: 124/69 ja pulssi 93
SF: 32cm (hieman keskikäyrän yläpuolella)
Vauvan liikkeet: ++
Vauvan sykkeet: 145-160
Painonnousu: +438g/viikko (yllättävän vähän ottaen huomioon tuon joulun läheisyyden)

Hemoglobiinia ei mitattu eikä verensokeria.

Seuraava aika on vajaan kahden viikon päästä ja silloin tehdään samalla painoarvio. On sitten kuulemma vielä hyvin aikaa saada lähete äippäpolille, jos tarve vaatii.

Niin ja tänään on mun viimeinen virallinen työttömyyspäivä. Sitten alkaa äippäloma!
 
Taasen meidänkin kuulumisia, kun tänään käytiin neuvolassa.

rv 32+0
painonmuutos +475g/viikko
verenpaine 128/81
Hb 142
kohdunpohjan korkeus 29cm. tasan keskikäyrällä mennään yhä.
syke 140
liikkeet ++
Virtsa muuten ok,mutta vähän ketoaineita. Arveltiin sen johtuvan tän päivän vähäisestä juomisesta, mutta neuvolantäti laittaa silti näytteen viljelyyn ja soittelee huomenna, jos jotain kummallista löytyy.

Nyt saatiin ensimmäistä kertaa kuulla miten päin vauva on. Ja niin siellä oltiin raivotarjonnassa, pää alhaalla lantiossa keskellä.

Sanoin tädille edellisestä kerrasta jääneestä kurjasta olosta,kun aiheettomasti huomautti siitä painostani.(Mulla on se syömishäiriötausta) Ja ihan hyvä että otin asian puheeksi ja täti oli ihan ymmärtäväinen. Olihan niillä merkintä siellä tästä aiheesta,mutta oli sitten jäänyt huomioimatta. Nyt on hyvä fiilis ja seuraavaa kertaa en niin isolla kauhulla odota kuin tätä :)

Ai niin ja ultraan mennään vielä viikolla 36. Haluavat tarkistaa miten päin siellä ollaan.
 
Terkkuja neuvolasta! Oli nopein käynti koskaan, vartissa homma hoidettu.

Rv 33+5
Paino + 300g/vko, vaikka oli joulu ja uusivuosi välissä!
RR 122/77
Pissa puhdas
Kohdunpohjan korkeus 35
Raivotarjonta
Vauvan syke 140
Liikkeet ++

Olotila suht hyvä, vaikka alkaa olla jo melko täyttä tuolla vatsan seudulla. Pahimmat liitoskivut hellittivät joululomalla, mutta koko ajan kävellessä vihloo lantioluihin. Näillä mennään, viisi työaamua äitiyslomaan!
 
On sulla Silveri kans hyvä korkeus jo kohdulla. Aattele mulla ei ole ikinä ees mitattu tollasta lukemaa vaikka jo kolmatta pyöräyttämäs. 33,5 on ollut korkein sf-mitta.

Tosi hyvä Amyna että uskalsit ottaa asian puheeksi siitä painosta. Varsinkin kun asia meni näin hyvin päin ja terkkarisi ymmärsi mistä on kysymys.

Mua ihan hirvittää huominen neuvola ton painon takia. En oo uskaltanu käydä vaa'alla ollenkaan viime neuvolakäynnin jälkeen.. Vaikka siis viimeset kaks painomittausta ovat olleetkin ihan maltillisia. Nyt on vaan tullu vetästyä niin roppakaupalla suklaatia ym muita herkkuja pyinä et jos ei oo tullu muutamaa lisäkiloa niin on jo ihme. Kuitenkin niin toivois et ei olis tullu paljoa.
 
Täällä samat fiilikset tuon painon suhteen kuin Eemi03:llä. Mä kävin puntarilla kotona ja iiks, että säikähdin.. Tähän asti painoa on tullut maltillisesti, mutta nyt kyllä on ryöpsähtänyt. Huomenna menen neuvolaan sitä kauhistelemaan..
 
Neuvolakäynti takana:


rv 32+4
RR 117/71
paino 65.2 (+332g/vko)
sf 28
pissa puhdas
sikiön liikkeet ++
sikiön syke +130
rt


Kaikki siis hyvin ja tuo painoasiahan ilahdutti kovasti, kun noin vähän oli vaan noussut, vaikka joulut ja uudet vuodet on mässytetty kaikkea hyvää. Seuraava käynti onkin sitten jo parin viikon päästä ja samalla kertaa on meidän pikku-ukon 2-vuotistarkastus.
 
Täällä oltiin myös neuvolassa tänään.

Raskausviikkoja nyt siis 33+4.
Paino noussut viikossa n.500g, viimeksi se oli laskenut joten ihan ok.
Pissa puhdas ja rr 117/71, hb:kin oli pikkuisen noussut, nyt 118.

Ja sitten tähän meidän pieneen masu-viipeltäjään.. Sf-mitta ei ota nyt kasvaakseen, mitta sama kuin viimeksi eli 26,5. Jo marraskuun 24. päivä se oli tuo sama, mutta laski siitä sentin verran.Terkkari edelleen sitä mieltä ettei syytä huoleen. Hänen mukaansa tuo johtuu luultavasti siitä kun poika vaihtelee asentoaan jatkuvasti ja öisin on vielä omat asentonsa eli poikittain. Viidellä viimeisellä käynnillä tarjonnat ovat menneet näin: rt - vt/pt (eli viistossa peppu alhaalla)- rt I - pt I ja nyt oli taas kääntynyt rt I:n, joka siis toosi hyvä juttu. Sf-mitan sekä tuon tarjonnan vaihtelun vuoksi menen jo viikon päästä uudestaan ja jos silloin on vielä vähän mitoissa ja tarjonnassa ihmeteltävää, varataan mulle ylimääräinen ultra. Siinä tarkastellaan vaavin kokoa, istukkaa jne. Itselleni tuli kyllä vähän huoli asiasta, mutta koska vauvalla on energiaa puuhata niin kovasti, on siellä terkkarin mukaan varmasti vielä hyvät oltavat. Terkkarin käteen vauva on simpsakka tapaus, mutta ihan normaalin kokoinen kuitenkin.

Jutustelun aikana mulle tuli kivuton supistus, jolloin terkkri hieman tunnusteli mahaa. Meinasi, että on kovin napakka supistus ja kestoltaankin melko pitkä. Totesi siihen sitten, että juu kyllä hän syö hattunsa jos tämä laskettuun aikaan asti menee.. Hui sentään, kun rupesi jänskättämään :) Toivon, että poika nyt pysyisi siellä vielä ainakin viikon ja kolme päivää, jotta voin synnyttää tuossa meidän sairaalassa eikä tarvitsisi lähteä yliopistolliseen... Ja eihän sitä tiedä, voi olla että viikolla 41+jotain vien terkkarilla hatun syötäväksi :D
 
Päivitetäänpäs taas kuulumisia, kun joulukuun alun jälkeen on jo tapahtunut vaikka mitä. Edellisellä neuvolakäynnillä oli kaikki hienosti, mutta joulukuun puolivälissä alkoi supisteluja ja muita harmeja olla siihen malliin, että otin yhteyttä neuvolaan muutamaa päivää ennen kuin seuraava aika oli sovittu. 

Aika muutettiin saman tien lääkärikäynniksi joulunalusviikolle (rv 31+0), ja johtopäätös oli että nyt lepäilemään, kun kohdunsuu on hieman pehmennyt jo. Lupasin siis ottaa rennosti parin viikon joululoman, ja uusi aika varattiin äitiyspolille eiliselle päivälle. Muuten kaikki näytti edelleen olevan ok, painoa oli parissa viikossa +200 g, verenpaine 130/74, kohdunpohjan korkeus 30 cm eli yläkäyrällä edelleen,  ja vauvan syke 155.

Eilen (rv 32+6) sitten äitipolilla ultraäänellä todettiin, että vaikka kohdunsuu on edelleen kiinni, niin mittaa on vaan 2,5 cm, joka saisi kuulemma tässä vaiheessa olla pidempikin. Painoarvio katsottiin myös, nyt 2,3 kg joka on yläkäyrällä mutta mittojen sisällä. Kun vielä sokerien takia ja suvun perintönä ennenaikaisuuden riski kasvaa, niin lääkäri sanoi että kun edes viikon verran vielä malttaisi odottaa niin sitten saa tulla...! HUI hurjaa, jos tästä joutuukin jo tammikuun puolella laitokselle!

Yritän nyt siis olla tekemättä kovin paljon mitään ja tottua vaan oleskelemaan kotona, että pääsisi yhtenä kappaleena edes viralliseen äippälomaan asti ja ehtisi vähän valmistella tulokkaalle varusteita. Seuraava tarkistus on neuvolassa parin viikon päästä, jos sinne asti päästään  



 
Neuvolakäynti takana. Viikot nyt 34+3 ja kaikki edelleen todella hyvin. Paitsi että joulu teki tehtävänsä ja painon nousu viime kerran jälkeen (2vkoa sitten) 900g/vko!! Auts! 10kg meni siis rikki ja äitiysloma alkaa huomisen työpäivän jälkeen. Ei parane jäädä paikoilleen, jos toi paino kertyy tota tahtia. 

Mä oon ite ollu tosi isokokonen syntyessäni ja sen takia kyselin arviota vauvan koosta.
Mulle ei missä vaiheessa oo tehty painoarviota tai siis vauvalle ja siksi kyselin siitä neuvolan terkarilta, joka on vanhemman puoleinen kätilö. Hän totes että ei vielä näillä viikoilla voi pelkästään tunnustelemalla tarkkaa arviota tehdä ja mulla varsinkin kun se on jo tosi syvällä lantiossa. Totesi samalla että nuoremmat lääkärit on nii ultran varassa toimivia, etteivät hekään osaa tarkkoja arvioita tehdä, arviot heittävät usein jopa 500g. Mut ei oo meidän poika liian pieni tai liian suuri sen verran osas jo sanoa. Sf mitta oli 32, joten edelleen himpun verran keskikäyrän yläpuolella mennään. 
Miten teille muille voita vauvan painoja on arvioitu? 
 
spessari: Me olemme saaneet kuulla kaksi kertaa vauvan painoarvion, joka on sillä tutkimushetkellä. Eli nämä olivat juuri ultrissa, rakenneultrassa ja 4D-ultrassa. Eli se onkin varmasti sinulle tuttua. Eli ultraaja otti mitat vauvan reisiluun pituudesta sekä pään ja vatsan halkasijan. Niiden mittojen perusteella kone teki painoarvion. 4D-ultrassa lääkäri katsoi sen hetkisen painon mukaan käyrän, jota vaavi kulkee. Silloin hän porskutteli 3200 g käyrää. Se, pysyykö vauva tuolla käyrällä on varmaan aika niin ja näin.. en tieäd. Mutta tosiaan, tarkkoja painoarvioita ei kai pystytäkään antamaan. Olen kuullut kaiken maailman juttuja siitä, miten painoarviot ovat tosiaan olleet ihan jotain muuta kuin todellisuudessa sitten olikaan. Oma terkkarini tänään ihan vaan mahan päältä tunnustellen meinasi, ettei vaavi ole ns. ylipieni hänen käsissään :)
 
Ja täällähän on ravattu ultrassa monta kertaa koko raskauden ajan ja tuo painoarvio toki joka kerta tehty. Koko ajan neiti menee täysin keskiarvon mukaisesti vaikka äitillä tuo sf-mitta huitelee pilvissä. Lapsiveden määrä joka kerta joka raskaudessa normaali, eli tuon sf-mitan kautta on ihan turha arvioida lapsen kokoa. 
Ja ultrassahan tuo painoarvio tehdään juuri niin kuin bejaflor jo mainitsikin. 
 
Olenko ymmärtänyt oikein, ettei tuo ultran painoarviokaan aina ole kovin tarkka? Jos esim. vauva on pituuteensa nähden laiha tai vastaavasti hieman pyöreämmän sorttinen, niin eihän silloin luiden pituuden mukaan annettu arvio voi pitää paikkaansa? Ja ultassahan ei ilmeisesti pystytä näkemään sitä, kuinka paljon vauvalla on rasvaa luidensa ympärillä.

Täällä jännitetään jo kovasti maanantaina olevaa painoarvio ultraa. Terveydenhoitaja jo viime neuvolakäynnillä sanoi, että ihan napakan kokoiselta vaikuttaa. Eli ei mitään kamalan pientä ole odotettavissa.
 
Täälläpä on taas oikein "neuvolaviikko" käynnissä. Mutta niinhän se menee, että monesti sattuvat aikalailla samoihin aikoihin.

Mulla siis eilen 33+3 neuvola: ( suluissa ed. kerta)
paino 74,9 kg (+400g/vko) melkein 8 kiloa alusta  (74.1 kg+560g/vko)
turvotus + ( +)
RR 128/70 (120/68)
pissa puhdas (puhdas)
Hb 122 ( 111)
SF-mitta 30 ( 28)
Lapsivettä Normaalisti
RT / vauvan pää alhaalla lantiossa mutta ei vielä kiinni (RT)
syke 155
liikkeet ++

käsin kokeilemalla sanoi, että pieni ja siro vauva. IHANAA!! Toivottavasti pysyis mamman pienenä syntymään asti :) ( saako noin edes toivoa?!?)
 
Eilen tuli käytyä neuvolassa ja sain taas yhden aiheen lisää huolestua sekä omasta että vauvan voinnista. Pissassa oli valkuainen plussalla, tänään sitten kiikutin näytteen labraan ja tiistaina saan äippäpolilla tarkempaa tietoa, että onko pissasssa kaikki hyvin. Verenpaine on edelleen hyvä 115/78 eli ei sen suhteen olisi raskausmyrkytystä, noissa lukemissa pyörinyt koko raskauden ajan. Kuitenkin terkka kehoitti lepäilemään enemmän. En tiedä sitten voisiko valkuaista olla virtsassa, jos pissa on kovin konsentroitunutta eli olen huonommin juonut tai jotain.

Lisäksi oikealle ylämahalle painottuvaa kipua olen valitellut äippäpolilla jo moneen kertaan, mutta ei ole sille syytä löytynyt. Pistetty sen piikkiin, että vauva painaa. Nyt kuitenkin on tullut mieleen, että voisiko kipuilukin liittyä raskausmyrkytykseen. Hmm..

Noh toivottavasti aika menee nopeesti ja saan hyviä uutisia äippäpolilta.  
 
Tänään taas käyty neuvolassa ja samalla painoarvio ultrassa. Viikkoja nyt kasassa 36+4

Ensin käytiin ultrassa ja melkoisen tarkan ultrauksen terkkari tekikin. Noin 25 minuuttia saatiin ihailla pojua ultran kautta. Terkka selitti koko ajan meille, mitä missäkin näkyy ja otti samalla mittoja. Vauvalta mitattiin päänympärys kahdestakin eri kohdasta, vartalon ympärys ja reisiluun mitta. Lisäksi saatiin varmistukseksi vielä varsin selvä kuva siitä, että poika sieltä on tulossa. Terkka sanoi, että ihan selkeä tapaus on. Lapsivettä oli ihan normaali määrä ja pojulla oli jopa jonkinverran tilaa kohdussa, vaikka aika tiiviissä paketissa siellä majaileekin. Pää oli edelleen alhaalla, joten tuskin kääntyy enään väärinpäin. Ultran arvion mukaan painoa pikkuisella olisi tällä hetkellä 2805g eli ihan keskikäyrän kaveri edelleen. Terveydenhoitaja arvioi, ettei kasvaisi yli nelikiloiseksi, vaikka ottaisikin loppu ajasta painoa sen 200g/viikko.

Ultran jälkeen käytiin vielä omalla terveydenhoitajalla perustarkastuksessa.

RR 133/78 pulssi 94 (liekö tuohon hieman vaikuttanut se, että olin tosiaan hetkeä aiemmin maannut selällään ultrattavana 25 minuuttia.

Paino: +1050g/viikko (auts... siinä ne joulukarkit nyt sitten näkyy)
Pissa: puhdas (hieman kyllä epäilen...)
Hb: 120 (ihan hyvä, ei lisärautaa)
Turvotuksia ei ole
Vauvan liikkeet: ++

Vauvan sykettä ei kuunneltu tällä kertaa, kun oli se ultra. Samasta syystä ei myöskään sf- mittaa mitattu. Ultralla saimme jo varmistuksen, että kaikki oli kunnossa.
Ensi viikolla sitten taas uusi neuvola aika. Nyt niitä alkaakin olla sitten joka viikko. Ensi viikolla on myös ensimmäinen perhevalmennus.
 
Äitipoli reissu takana..

pissa puhdas, eli suurin huoleni lähti ei raskausmyrkytystä,
RR: 111/76 
paino: palannut ennalleen mahataudin jälkeen eikä ole tullut lisää just yhtään.
Ultralla vauvan painoarvio tällä hetkellä 3100g =) Vartalo hoikka eikä suurempi kuin pää, mikä oli hyvä uutinen. =) Raivotarjonnassa ja selkä edelleen mun oikeassa kyljessä ja peppu painaa oikeaan kylkikaareen.. (ja voi jesta, kun tekee välillä kutaa, kun pikku mies potkasee kylkikaaren alle.. auh)

Taas uusi kontrolli kahden viikon päähän.. Onneksi enää maksimissaan kaks poli reissua, kun viimestään laskettuna aikana alkaavat käynnisteleen. Ei malttas odottaa, nyt saan ihan luvan kanssa liikkua enempi, jospa alkais sieltä sitten ihan itsekseen tulla.. Tietenkin omaa vointia kuunnellen tuota liikuntaa.. Mutta mun puolesta sais syntyä, vaikka ennen ens polireissua, mut taitaa olla turha haave. 

Se vähän noissa polireissuissa ärsyttää, kun joka kerralla on erilääkäri. Ei ole vielä kertaakaan ollut sama. Hoitajat alan jo muistaa ja ne on enimmäkseen samoja, mutta miks ei lääkäritkin vois olla samoja.. Kun jokainen lääkäri on ollut vielä melko persoonallinen.. Tän päivänen puhui ihan mieletöntä vauhtia, onneksi lääkärireissusta tulee aina lausunto kotia, niin ei ole ihan niin pihalla, että mitähän mahtoi puhua. 
 
Täällä oli taas toissapäivänä neuvolakäynti.

rv 33+6
painonmuutos +1100g/viikko, ja turvotusta on vähän. pläääh.
verenpaine 128/81
kohdunpohjan korkeus 31cm
raivotarjonta
syke 140
liikkeet ++
hb:ta ei mitattu kun viimeks oli niin hyvä(142)
niin ja pissa puhdas.

 
Tänään käytiin lääkärissä ja hän arvioi, että pikkuinen olisi syntyessään 3300 g jos tulee täysiaikaisena ja pitäisi mahtua normaalisti alakautta syntymään, lantion koossa ei ole estettä. Kohdun kaula oli lyhentynyt ja pehmentynyt, mutta ei vielä auki ja nythän mennään jo ihan turvallisilla viikoilla 36+2. Lapsi oli asettunut jo ihan alas lantioon eli oli siellä "lähtökuopissaan".
Tosin ikävämpi uutinen oli, että multa löydettiin b-streptokokki ja se on kuulemma naisella ihan normaali ja yleinen bakteeri, mutta voi synnytyksessä tarttua lapseen ja tälle voi tulla joku infektio. Kuulemma synnytyksen aikana annetaan äidille tässä tapauksessa tiputuksessa antibioottia, mutta onko kellään tietoa kuinka aikaisin sairaalaan pitäisi mennä, että antibiootti ehtii vaikuttaa lapseen?  emoticon
 
Eilen oli lääkärineuvola. Minulle ei tehtykään kokoarviota mikä oli pieni pettymys, koska luulin, että se tehdään. Lääkäri sanoi vain, että koska käyrällä mennään keskivaiheen tuntumassa eikä ylärajoilla, niin pitäisi mahtua syntymään ihan hyvin. Vauva alhaalla lantiossa lähtökuopissa ja kohdunkaulaa oli vielä n. 2 cm jäljellä(?), mitä lie tarkoittaakin, en tiedä paljonko normaalisti on. Rauta-annostusta joudun taas lisäämään, kun hemo laskenut huolimatta jatkuvasta rautalääkityksestä.

Minulta otettiin nyt myös tuo streptokokki-näyte ja ensi viikolla saan tietää tuloksen. Kuvittelisin, että se antibiootti-tiputuksen aloittaminen ennen kuin vauva tulee ulos on ihan riittävää, koska luulisi, että tuo muuten hoidettaisiin jo aikaisemmin. Nyt viikot 36+6.
 
Takaisin
Top