Neuvola- ja ultrakuulumiset

Terveisiä 4D-ultrasta!
Isänsä poeka :D Ei voi muuta todeta, sillä oli kyllä ilmetty isänsä ja tietysti söpö kuin mikä <3
Olihan se ihana nähdä pikkuinen, vaikka se rahallisesti kirpaisikin.. Ultraaja oli erittäin kokenut lääkäri ja selosti koko sen 40 minuuttia, kun siellä oltiin. Saatiin mukaan myös DVD, jota voidaan sitten vielä katsella :) Tuli taas kertaalleen rakenteetkin tarkastettua ja kaikki oli hyvin. Painoa mittojen mukaan tällä hetkellä olisi sellaiset 1170g ja odotettavissa lääkärin mukaan noin 3200g:n poitsua sitten helmikuussa.. siis jos en nyt hirmuisesti ala herkuttelemaan.. Tuo joulu on kyllä paha, ai vitsi!

Samaa olen tässä miettinyt kuin tinttiäinen, että kyllä on tullut viime aikoina rampattua noilla käynneillä. Ensi viikolla taas neuvolaan :)
 
Meillä oli se lääkärikäynti ihan kummallinen. Lääkäri ei ollut lainkaan kiinnostunut mun selkäkivuista tai lantion löystymisestä. Sen sijaan alkoi tosi kummalliseen sävyyn tiukata, että millaista henkistä väkivaltaa meidän suhteessa on?!? Siinä lomakkeessa kysyttiin jotain sellaista ja me nyt ajateltiin, ettei kukaan voi ihan rehellisesti vastata, että EI KOSKAAN esiintyisi mitään henkistä väkivaltaa parisuhteessa, mutta ei se rasti tosiaan siellä toisessakaan ääripäässä ollut. Lähinnä nyt tarkoitettiin jotain normaalia riitelyä ja naljailua, mutta lääkäri tosiaan tarttui siihen ja me oltiin ihan suu pyöreänä vastaanotolla.
 
Me käytiin tuossa muutama päivä sitten rakenneultrassa/sikiöseulassa ja saatii kuulla sydänääniä ekaa kertaa. Kaikki oli kunnossa, liikku hyvin ja saatiin kuviakin kotiin. Tuli kyllä hyvä fiilis saada todisteita siitä, että joku siellä masussa asustelee. Nyt viikolla 12+1.
 
Tulipas käytyä neuvolassa tänään.

RV: 30+2
painoa 71.4 (280g/vk) onneks vähä maltillisemmin nyt.
turvotus +
RR 119/71 (oho olipas korkealla kerranki :) ) Mut eipä enää huippaa.
Pissa puhdas
Hb 131 Nousi edellisestä 120 (ilman lisärautaa)
Sf 29cm
vauvan syke 145
liikkeet ++

Pyysin päästä kummikätilökäynnille synnytyssairaalaan ennen varsinaista synnytystä. En sen takia et haluan nähdä paikan ym. Vaan siksi, että kahden synnytyksen kokemuksella olen jo oppinut en tosiasian, että multa häviää puhumisen ja liikkumisen taito kun olen tarpeeksi kipeä. Siksi haluan nyt ennen viimeistä synnytystäni käydä kertomassa omat toiveeni synntystä varten ja juuri myös sen, että tosiaan en tahdo saada sanaa suustani tai en välttämättä liiku tai tee sitä mitä käsketään, koska en vaan saa tehtyä vaikka yrittäisinkin ja haluaisin. Ja, että kun se asia olisi tiedossa etukäteen niin minulle annettaisiin rauhassa aikaa selviytyä siitä kohdasta eteenpäin liioin sen enempää tuuppimatta tai kovempaa komentamatta vaan jos on kiire niin sit autetaan ihan jalasta tai kädestä pitäen tai jos ei ole kiire niin sitten odottaisivat rauhassa, että saan toteuttua. Ja sekin, ehkä tärkein asia, että en missään nimessä enään halua synnyttää selälläni maaten. kaks kertaa sen tehnyt ja todennut, että se ei yksinkertaisesti onnistu (siis hyvin). Viimeks yritin tosissani sanoa siinä vaiheessa kun oli tarkoitus alkaa ponnistamaan mutta edes oma mies ei huomannut, että olin yrittänyt jotain sanoa. Ja päädyin selälleni juurikin sen takia, että en osannut aktiivisemmin enää liikkua, jotta olisin parempaan asentoon päässyt.
 
Täällä käytiin myös ultrassa perjantaina. Painoa oli reilun kilon verran ja taas parin viikon päästä pitäis käydä uudestaan.. Alkaa jo pikkuhiljaa kyllästyttämään. Onneks neuvola on vasta joulun jälkeen :)
 
No vähän kyllä tuntuu että siellä ravaa jatkuvasti. Mut eipä tuo minua ainakaan haittaa. Naureskellaan siellä terkkarin kanssa =D Eikä se käynti munkaan kohdalla kestä ku 15 min suurinpiirtein. Pissaamassa käyn heti ku meen rakennukseen ja vaa'alle heti ku kutsutaan sisään. Siellä osais varmaan käydä silmät kiinni ja ilman terkkariakin =D
 
Mulla oli viime perjantaina ylimääräinen lääkärineuvolakontrolli näiden supstelujen + paineen tunteen takia. Paikat oli onneksi kuitenkin vielä kiinni, vaikka välillä kovin napakasti supisteleekin. Niin ja voih, sitten oltiin samana päivänä vielä siellä 4D-ultrassa ja oli se vaan taas sen arvoista! Oli niin ihana nähdä pikku-ukko ja todeta, että ihan isoveikkansa näköinen vaavi siellä masussa köllötteli. Saatiin aivan ihania kuvia ja paljon + sit tietty se DVD. Myös ko. ultrauksen aikana supisteli pariin otteeseen oikein napakasti ja otettiin sitten siinä samalla varmuudeksi se strepto-näyte ja myös tämä lääkäri halusi kontrollikäynnin (keskusäitiysneuvolaan) parin viikon päähän.
 
Kävin maanantaina neuvolassa, mutta vau.fi:n sivut eivät päästäneet minua kirjautumaan, että oisin heti voinut kertoa kuulumiset.

RV: 29+4
paino +1,6 kg viime kerrasta ja yhteensä 6,2 kg
RR 123/84 (noussut)
Pissa puhdas
Hb: ei mitattu, kun ollut niin hyvä
Sf-mitta 32,5 cm (yläkäyrillä mennään)
vauvan sykettä ei kerrottu, mutta voimakas ja tasainen ääni kuitenkin
liikkeet ++

Kaikki hyvin. Ensi viikolla alkaa perhevalmennus ja neuvolaan uudelleen parin viikon kuluttua.
 
Ja taas neuvolakuulumisia..

RV: 29+5
paino +0.300/ vko tullut eli nyt yhteensä 8 kiloa
RR 118/69
pissa puhdas
Hb: 111, joka tullut nyt viimeisten kertojen aikana alaspäin. Sain rautavalmisteen mukaan, Retafer-merkkisen. Aiheuttaa jollain vatsan löysyyttä, joten hirveet toiveet olisi että mulla kävis samoin :D
Sf-mitta 25,5 cm eli oli sentin vähemmän kuin viimeksi. Mutta vaavi muuttanut asentoa, näkyi kuulemma kohdun asennostakin. Eli nyt tipahdettiin yläkäyriltä keskiviivan alapuolelle..
vauvan sykkeet vaihelivat menon mukaan, keskimäärin 145
liikkeet ++
raivotarjonnassa

Taas sain kaiken maailman lippuja ja lappuja mm. imetyksestä.

Oletteko te muuten ottaneet influenssa-rokotusta? Mä en ole sitä koskaan ottanut ja nyt jäin vielä miettimään tuota asiaa. Siitähän olisi suojaa myös vaaville puoleksi vuodeksi eteenpäin..
 
Mä pelkään saavani sen influenssa tai että lapsi saa. Nyt on talveksi lupailtu jotain RS-virusepidemiaakin :( Mutta pelottaa silti se rokotuskin, kun eihän noista tiedä mitä kaikkea siinä on...
 
Hei taas pitkästä aikaa,
Kävin ulkomailla parin viikon reissun, kaikki meni todella hienosti ja eilen neuvolassakin kehuttiin vaan että kaikki hyvin, jatka samaa rataa. Viikot nyt 29 + 2, aika samanlaiset kuulumiset kuin Silverillä ja Beijaflorillakin, kun samassa aikataulussa suurin piirtein ollaan.
Tällä kertaa oli sama terkkari kuin aikaisemmin, ja tämä kuulemma pysyy loppuun saakka, saas nähdä...

Painoa +280 / viikko, yhteensä vasta reilu pari kiloa, että todella maltilla mennään mutta se on vaan sokerien kannalta hyvä.
RR 136/76
pissat ok
Hb125, kuulemma edelleen riittävän hyvä
Sf-mitta 29 cm, yläkäyrällä mennään
Vauvan syke 165 ja liikkeet tuntuu hyvin.

Eli kaipa tässä voi olla ihan tyytyväinen elämään, mitään isompia vaivojakaan ei ole ollut kun närästykseen sain viimeksi lääkärikäynnillä lääkkeet. Nyt aletaan sitten tihentämään tahtia, seuraava käynti vielä ennen joulua ja sitten parin viikon välein eteenpäin. Minäkin sain imetysinfoa ja kovasti kyseltiin jo synnytyksestäkin, en ole sitä vielä paljon miettinyt tai mitään suunnitelmia tehnyt. Sen sijaan tuon influenssarokotuksen otin, kun se kuitenkin suojaa hyvin ja sivuvaikutusten mahdollisuus on niin pieni.


 
Tänään käyty neuvolassa ja kaikki oli kunnossa.

RV 32+4

RR: 120/75 pulssi 90
Pissa: prot + - ja sokerit: -
Sf: 30cm (ensin oli 28cm mutta vauva vaihtoi asentoa niin muuttui)
Vauvan syke: 145-150
Liikkeet: ++
Tarjonta: RT

Hemoglobiinia ei mitattu, kun viimeksi ollut niin hyvä (135)

Seuraava aika onkin sitten jo kahden viikon päästä ja silloin kuulemma on eri terkkari, kun omani on joululomalla. Halusi kuitenkin mulle ajan tuolle viikolle, kun muuten menee kuulemma sitten niin pitkälle.
 
Äippäpolilla ultrassa taas käyty:  pikkunen jatkaa kasvuaan yläkäyrällä, mutta on kuulemma kasvuvauhti tasoittunut insuliinien aloituksen jälkeen. Kuitenkin edelleen päävartolosuhteessa sen verran heittoa, että aloitettiin insuliini myös aamuun eli nyt pitkävaikutteista insuliinia aamuin illoin. Ja taas kontrolliultra heti joulun jälkeen.. Hyvä, että seuraavat tiheesti. 

Tänään keskusteltiin mahdollisesta käynnistyksestäkin, ettei vauva kasva kauhean suureksi. Kertoivat, että viikon 38 jälkeen on hyvin todennäköistä, että käynnistetään. 

Muuten oli kaikki kunnossa kaunis sykekäyrä, oli suorastaan kiva kuunnella pienen sydämen pampattelua noin 20 min. =)
 
Tänään oli neuvolatädillä ja lapsi on ainakin nyt raivotarjonnassa. Kuulemma pää oli syvällä lantiossa ja toivottavasti siellä pysyykin :) En tiedä haluaako se enää kääntyä, jos nyt on jo syvällä. Tästä lähtien käydään vastaanotolla kahden viikon välein ja neuvolalääkäri on 12.1., jolloin sitten arvioidaan vauvan kokoa.
 
Mie oon käynyt säännöllisesti ultrassa viikolta 25 lähtien supistelujen takia. Supistelut ei oo olleet kipeitä, mutta totesivat tuolloin, että ne on vaikuttaneet kohdunkaulan mittaan ja kun vauva on vielä niin alhaalla, niin se rasittaa kohdunkaulaa entisestään. Alkuun olin vuodelevossa, nyt saan jo istuakin välillä ja kohdunkaulan tilanne ei oo juuri huonontunut, mutta nyt ultrassa todettiin, että vauvan kasvu on pysähtänyt :/ Joudun sen takia menemään taas viikon päästä uudestaan ultraan ja nyt huolettaa, että onhan vauvalla kaikki hyvin. Ohjeiksi sain vaan seurata, että liikkeitä tulee edelleen säännöllisesti ja jos ei, niin heti päivystykseen. Epäilivät, että vauva ois ottanut kasvupyrähdyksen vaan aiemmin ja nyt kasvu tasoittus hidastumalla voimakkaasti ensin, mutta ilmeisesti kasvun pysähtyminen vois viitata myös siihen, ettei istukka toimi kunnolla. Vielä pitkä viikko edessä, kun odottelee ja miettii, että onhan kaikki hyvin. Kohtu on kasvanut koko ajan alakäyrillä ja nyt sf-mittakin oli tippunut reilusti alakäyrän alle, mutta se voi kuulema johtuu vauvan alhaisesta sijainnistakin.
 
Minä olen myös jäänyt miettimään tuota influenssa rokotusta. Ikinä en ole sitä ottanut ja aina olen ollut sitä mieltä että mitään ns.turhia rokotuksia en otakkaan.
 muutama talvi taaksepä'in sairastin influenssan, ja eihän se mikään kiva tauti ollut. Mietityttää vaan että mitäs jos se influenssa iskee ja iskee sitten juuri synnytyksen kanssa päällekäin?! ei siinä paljon synnytellä jaksa.. apua kuinka vaikeeta!

Äippäpolilla käytiin tuossa viikko sitten tarkistelemassa tilannetta, kun pissalla käydessä tulikin paperiin vähän kirkasta verta, ja oli tuolla alapäässää/kohdunsuulla? outoa vihlontaa ja painetta.
 kaikki oli kuitenkin kunnossa, eikä mitään syytä sille pienelle verimäärälle löytynyt. Limakalvot siistit ja tulehdus kokeita otettiin ja mitään ei niissä ollut.
Vauvan painoarvioksi saatiin pikkusen vaille 2kg.
Kohdunsuu oli kiinni, hiukan pehmentynyt ja ultran mukaan 4,4cm jäljellä.

Perus lääkärin tarkastuksessa aina sanottu että "kanavaa jäljellä 3cm" mutta näköjään se kanava onkin hiukan pidempi :D

sf oli 30, eli yläkäyrän yläpuolella mennään (niinkuin viime raskaudessakin).

 
Mun pitäisi nyt saada päätös tehtyä tuosta influenssa-rokotteesta. Maanantaina olisi neuvola. Mä en nyt siis kertakaikkiaan osaa päättää, miten voikin olla näin vaikeaa! Mä en myöskään ole ottanut ennen tuota enkä niihin oikein luotakaan enkä pidä siitä että tuollaisia ylimääräisiä elimistöön pistetään, mutta mitäs jos se influenssa iskeekin vauvaan tai minuun.. En tiedä. On tässä viikonloppu aikaa vielä miettiä!

7aina: Meillä tuon minun terkkarin kanssa juttua aina riittää ja yhtenä kertana keskusteltiin sitä, miten fiksuja vauvat ovat :) (Niin siis tämä siihen sinun pohdintaan, että olisi rankkaa synnyttää influenssassa :)) Tämä terkkari on ollut jo yli 20 vuotta äitiysneuvolan terveydenhoitajana ja sanoi, että vain yksi äiti on synnyttänyt kuumeisena hänen uransa aikana. Hänen mielestään vauva kyllä tietää milloin on ns "hyvä" aika tulla maailmaan eikä siis useinkaan lähde syntymään äidin ollessa kuumeessa, koska silloin äiti ei jaksa. Tiedä sitten.. :D
 
Neuvolakäynti takana:

rv 29+6
Hb 135
RR 110/65
paino 64,3 kg (pudonnut edelliskerrasta 700g, joka 2vkoa sitten)
sf-mitta 26
sikiön sykkeet ~140
liikkeet ++
rt

Kaikki siis ok. Tuosta painosta th vaan kyseli, että saanko syötyä tarpeeksi. Just, saan todellakin! Sanoin syöväni jatkuvasti jotain, että ei kai huolta. Ai niin se streptonäytekin oli onneksi negatiivinen eli ei ainakaan siitä johdu supistelut. Tämä neuvolakäynti kestikin kokonaisen tunnin, kun th kyseli kaikkea yleistä ja kertailtiin tulevia juttuja. Ihan kiva käynti ja sai ihan rauhassa olla itsekin, kun pikku-ukko oli isänsä kanssa kotona.
 
Takaisin
Top