Neuvola- ja ultrakuulumiset

Täällä meillä ei ilmeisesti tehdä ollenkaan tuota streptokokki testiä. Kerran jo sen perään kyselin ja terkkari sanoi, ettei sitä tehdä ellei ole syytä epäillä sen olemassa oloa. Miten sitä voi epäillä, kun ei se kaikille aiheuta minkäänlaisia oireita?

Mulla oli viimeksi Hb 120 ja sanottiin, ettei rautaa tarvitse syödä. Terveydenhoitaja vielä tarkensi, ettei rautaa enään näillä viikoilla saisikaan syödä, koska se helposti aiheuttaa vauvalle keltaisuutta.

Hassua, miten erilailla nämä neuvolat toimii...
 
Täälläkään ei mitenkään rutiinisti tehdä kaikille streptokokkitestiä ja mullekin tehtiin ihan sattumalta, kun yhdellä kerralla oli terkkarin sijainen, jolle valittelin emättimen kuivuutta ja arkuutta. Hän varmaan halusi tehdä varmuudeksi kaikki labratestit, ettei ainakaan mokaile mitään, joten lähetti mut tähän tutkimukseen. Mullakin se oli muuten oireeton eli ei ole ollut edes supistuksia, joita se yleensä aiheuttaa. Pitoisuus oli kuitenkin noissa labrakokeissa aika pieni.
Sitä ei antibioottikuurilla sen takia kovin mielellään hoideta raskauden aikana, koska se uusiutuu hyvin todennäköisesti eli sitä on aina ihmisen elimistössä ja se pysyy poissa suurinpiirtein juuri sen aikaa, kun syöt sitä antibioottia. Jos streptokokkia löydetään jo raskauden alkuvaiheessa, silloin saatetaan antaa antibioottikuuri, että ehtii ns. turvallisille viikoille. Jos se havaitaan vasta loppuvaiheessa, niin tärkeintä on tosiaan ehkäistä se, että lapsi saisi infektion, mihin on tehokkainta tuo synnytyksessä annettava tippa.
 
Testaakohan ne sitten synnärillä tuon streptokokin, jos sitä ei ole testattu neuvolan toimesta ennen sitä?

Pitänee kysellä vielä neuvolasta mahdollisuudesta testiin. Tai sitten kysyn suoraan lääkäriltä, mikäli mulla vielä on yksi lääkäri käynti.
 
Multakin otettiin tuo streptonäyte silloin, kun käytiin omakustanteisesti siellä 4D-ultrassa KoskiKlinikalla. Tuolloin lääkäri, joka ultrasi kysyi, että haluanko sen näytteen samalla otettavan, kun niitä supistuksia oli ollut jo pitkään. Ja samoin siellä ultrauksen aikana. Halusin, että se otetaan ja mulla se oli onneksi negatiivinen. Tuolloin kysyin kyllä jo varmuudeksi, että miten sitä hoidetaan, jos näyte on positiivinen ja lääkäri sanoi, että äidille ensin antibioottikuuri suun kautta ja joka tapauksessa myös synnytyksen yhteydessä suonensisäisesti. Neuvolassa ei täälläkään oteta rutiinisti tuota näytettä.
 
Tänään käytiin taas, viikkoja 33+2. (30+3) Paineet 121/71 (124/73) Hemo noussut 101 (93!, tosin suonesta 111...) Fundus 31 (26) eri mittaaja Syke 150 RT (ihanaa, että on pysynyt) Liikkeet ++, monotteli menemään tuollakin kovin äkäisesti Oma paino noussut n. puoli kiloa viikossa, yhteensä tullut 5,5 kg ekasta käynnistä. Ihan hyvä mieli muuten, mutta tohon suppariasiaan ei saatu muuta vastausta kuin että jos alkaa epäilyttää olo ennen lääkärikäyntiä (3 vkon päästä), niin soittoa tai näytille. Kertoi mulle kanssa tosta streptokokista ja linjaus täällä Treella taitaa siis olla, että kaikki käy näytteen antamassa. Ittellä tossa parin viikon päästä sitten. Ja puhe oli, että jos löytyy niin synnyttäessä sitten lääkitys.
 
Ittekin treeltä ja mulla ei ekassa raskaudessa koko streptokokista puhuttu mitään, eikä sitä testattu ja vauva oli terve.. Nyt toisessa kun olen ravannut äitipolilla niin ekalla käynnillä ottivat streptokokki näytteen supistelujen takia, mutta se oli onneksi negatiivinen näin oli ilmeisesti myös ekassa.. Streptokokki kuuluu joillain naisilla normaaliflooraan ja on täysin oireeton, mutta voi infektoida lapsen ja siksi synnytyksessä annetaan äidille suonensisäisesti antibiootti, jos positiivisuus on todettu. 

Mutta olisihan se kiva, jos kaikilta testattaisiin niin ei jäisi ainakaan positiivisia äitejä huomaamatta ja sitten toisaalta lapset olisi paremmin suojassa mahdollisen streptokokki positiivisen äidin synnyttäessä. 
 
Minä sain sellasen käsityksen, että tuo streptokokin testaaminen kaikilta odottavilta on yleisesti melko tuore käytäntö. Hyvähän se mielestäni on jos testataan, kun ei sitä tosiaan voi tietää jos kantaa tuota pöpöä, koska ei tuosta testaamisesta mitään haittaakaan ole.
 
Mulla testattiin tuo streptokokki supisteluiden vuoksi noin puolen välin paikkeilla raskautta. Tulos oli negatiivinen. Täälläkään ei näytettä tietääkseni oteta muuten kuin epäiltäessä.

Käväisin eilen neuvolassa, viikot 34+4
Nyt kohdun mitta oli kasvanut tosi reippaasi. Se on ihan hyvä juttu, koska se ei ollut viime viikkoon mennessä kasvanut marraskuun lopusta yhtään. Ei meinannut terkkari saada alkuun mitattua sitä lainkaan, joko oli poika vauhdissa tai sitten supisteli.
Poitsu oli pysynyt rt:ssä (jippii). Pää oli edelleen hattuhyllyllä, ei siis vielä laskeutunut "lähtökuoppaansa".
Muutkin jutut ihan ok.
Ylimääräiseen ultraan ei siis tarvitse mennä, koska nyt näytti kaikki olevan hyvin. Synnytystavan arviointiin menen 24.1, sitä jo odotankin.
 
Tulikin muistot mieleen, kun luin sun kommentin. =) Mullakin oli esikoisen aikaan aina supistus, kun kävin mittattavaksi. Ja siksi mittaamisesta ei tahtonut tulla mitään loppu raskaudessa. =) 

Tästä toisesta onkin supistuksia vain lähinnä liikkeessä tai jostain ylösnoustessa eli ihan päinvastoin. 
 
Tuo streptocokki voi tosiaan aktivoitua yllättäen. Joillain se siis on aina, mutta vai joskus aktivoituu. minulla testi otettiin rv27+ supistelujen takia ja näyte oli sillon negatiivinen, mutta yllätykseksi 2vkoa sitten eli rv 34 otetussa näytteessä positiivinen ja pitoisuus oli kuulemma aikas suuri, joten sain viikon antibiotti kuurin jos se vähän rauhottuis. Otetaan kuulemma kontrolli vielä enne synnytystä.
Ei mulle ainakaan sanottu mitään että pitäs erityisen aikasin synnärille tuon bakteerin takia lähteä. Antibiotti tippa kestää kuulemma tunnin valua, että kyllä ptäisi keretä laittaa..

Tänään oli lääkäri ja paikat alkaa olemaan aika kypsät jo.
reilu sentin auki, ihan pehmeä ja lääkärin sanojen mukaan "no eipä täällä paljoa ole kanavaa jäljellä" merkkasi korttiin kuitenkin 2cm.

ultrassa painoarvio 2800g
 
Taidan pyytää ottamaan tuon streptokokkinäytteen vielä tässä ennen synnytystä. Täytyy kysäistä sitä ensi tiistaina neuvolassa.
 
Vähän kyllä kiukuttaa että miksei sitä streptoa kaikilta testata, kun jopa joka kolmannella se on! Ja niinkin yksinkertaisella toimenpiteellä kuin pissakokeella voisi välttää lapselle jopa hengenvaarallisen infektion synnytyksen aikana.
 
Mullakin oli periaatteessa ihan oireeton tuo streptokokki eli ei ollut supisteluita tai muuta paitsi nyt se emättimen kuivuus ja arkuus, jos se edes on streptokokin oire. Eli ihan vahingossa täälläkin löytyi.
 
Ai sen voi pissanäytteestäkin testata? Mulla otettiin näyte tuolta alakerrasta, tikulla raapaistiin jostain kohdasta. Lääkäri sen otti. Mutta jos se noinkin käy, niin on kyllä todella tyhmää ettei sitä kaikilta testata!!
 
Mulle ainakin on sanottu neuvolassa ettei kovin mielellään raskausaikana oteta alapäänäytteitä, koska se lisää tulehdusriskiä kun limakalvot voi kuitenkin mennä siinä rikki eli senpä takia ei tätäkään otettu alapäästä vaan pissanäytteestä, koska ilmeisesti se aika todennäköisesti pissaankin kulkeutuu, jos sitä alapäässä on.
 
Mulla oli tänään viimeinen lääkärineuvola ja lapsi on kyllä onneksi raivotarjonnassa, muttei ole vielä laskeutunut (rv 36+1). Lääkäri vain mainitsi, että jos lapsivesi menee, niin sairaalaan pitää lähteä makuuasennossa, ettei napanuora luiskahda ennen päätä. Tarkoittaako tämä siis, että olisi hyvä tilata vaikka ambulanssi tällaisessa tilanteessa vai voiko omalla autolla mennä? Mistä tietää, milloin vauva on laskeutunut ja jos pikkuinen ei laskeudu ennen synnytystä, niin vaikuttaako tämä jotenkin synnytykseen?

 
Täällä oli tänään neuvolakäynti. Rv 37+5

Valtakunnassa oli kaikki hyvin. Terveydenhoitajalla oli joku sairaanhoitaja opiskelija kaverina siellä, vaan sepä ei minua haitannut. Juteltiin liitoskivuista, joita nyt on alkanut ilmaantumaan. Mitään erityistä neuvoa tai ohjetta en niiden helpottamiseksi saanut.

Pissa: puhdas (ilmeisesti ei enään mene sokerit pissaan)
RR: 117/72 ja pulssi 90
Hb: ei mitattu
Verensokeri: tunnin arvo 6.3 (mitattiin koska sokereita usein ollut pissassa)
Painon muutos: +1050/viikko (auts, kun noita kiloja tulee)
Turvotus: +
Sf: 35cm (ois kuulemma ollut pikkaisen vähemmän, jos ei vauva tunkis takapuoltaan niin ylös)
Vauvan syke: 150 (hyvät voimakkaat sykkeet oli ja hyvä vaihtelukin tuli, kun pikkuisen tönittiin mahaa... tyyppi hermostui heti)
Liikkeet: ++


Kovasti koitin kysellä, millainen käynnistys menettely sairaalassa on. Kuulemma antavat mennä sinne viikolle 42 asti, jos ei mitään erityistä ole. Ei ole vaivoja ja vauva on normaalin kokoinen. Apua! Minä olisin halunnut, että käynnistäisivät viimeistään viikko lasketun ajan jälkeen. Huomaatteko kuinka optimistinen olen sen suhteen, että syntyisi etuajassa? Hah... mitään merkkiäkään lähestyvästä synnytyksestä ei ole ja terkkarikin sanoi, etten näytä yhtään siltä, että olisin kovin pian menossa synnyttämään.

Seuraava käynti viikon päästä taas neuvolaan.
 
En oo kyllä ikinä kuullut tuollaisesta, että pitäisi mennä makuuasennossa sairaalaan, jos lapsivesi menee ensin. Eli varmaan n. 99 % synnyttäjistä ei edes osaisi noudattaa tuota sääntöä
 
Tuosta streptokokki näytteestä sen verta myös et ku ite kävin toissapäivänä pyörähtään neuvolassa niin siellä sanottiin et se otetaan kyllä kaikilta. en tiedä onko käytäntö joka paikkakunnalla sama.itse asun Treellä myös. Se pitäisi kuulemma käydä otattamassa labrassa etteivät tekis sitä neuvolassa. Mulla tosiaan viimeinen neuvolalääkäri nyt perjantaina niin kysäsen vielä asiasta. Muutoin kaikki hienosti.Käväisin äippäpolillakin yks päivä ku vilkas pikkanen "lopetti" liikkumisen yhtäkkisesti. Tämän mamman mielenterveyden takia oli pakko käydä. SIellähän selvis sitten että pikkunen oli vihdoin kääntynyt raivotarjontaan jonka vuoksi liikkeet oli niin radikaalisti muuttuneet Ja lääkäri lohdutteli et "kyllä sulla aikaste vilkas kaveri masussa asustaa" ettei tartte olla huolissaan painoarvio viikolla 34 oli tuolloin 2161g.saa nty sitten nähdä että minkä kokoinen pikkanen sieltä tuleepi. Siroksi ovat sanoneet mutta tiedä häntä. Ohan tässä vielä viikkoja aikaa pulskistua. Kuhan ei olisi suurensuuri eikä sitten ihan pienenpienikään. Maha alkaa oleen painava.et nyt alkaa tuntuun että pian  luopuisin mieluusti tästä eturepusta
 
Ilmeisesti tuota makuuasentoa suositellaan, jos lapsi ei ole vielä laskeutunut ja kiinnittynyt. Silloin pää ei välttämättä ole ensimmäisenä tulossa, jos lapsivesi menee kovalla paineella ja napanuora voi luiskahtaa ensiksi. Ainakin näin lääkäri asiaa selitti.
 
Takaisin
Top