Neuvola- ja ultrakuulumiset

Ihan ensiksi Salla-Marille ja Bandidalle onnittelut vaavilaisista <3

Enpäs ole tänne juuri ehtinyt kirjoitella, mutta eipä mitään kummempaa ole tapahtunutkaan. Painoa olen alkanut keräämään nyt vähän liikaa, mutta johtunee osittain siitä, että pakkaset eivät ole päästäneet oikein lenkkeilemään ja siitä, että olen yht`äkkiä innostunut leipomaan. Siis tätä ennen olen tainnut leipoa yhden mustikkapiirakan ja suolaisen piirakan.. Olen kuitenkin asunut poissa kotoa jo 12 vuotta eli vanhojakin tässä ollaan :) Nyt on pakastin täynnä pullaa ja muita herkkuja.. niin ja masu myös....

Vauvan pää on edelleen visusti tuossa häpylyyn päällä eli ei ole vielä laskeutunut. Välillä kyllä tuntuu sellaista ikävähköä vihlailua tuolla alhaalla eli josko hän vähän päätään siellä asettelisi. Mutta nyt tosiaan alkaa tuntumaan siltä, ettei taida poika ennen laskettua aikaa syntyä.. Vaikka terkkari oli kovin sitä mieltä. Harjoitussupistelut ovat vähentyneet ja olo on muutenkin jotenkin tosi hyvä. Taivun vielä hyvin laittamaan kengät jalkaan ja muutenkin ties mihin asentoihin. Se saattaa olla kyllä myös näiden yliliikkuvien nivelten ansiota. Selkä vaivaa on kyllä jonkin verran, jos olen ollut paljon liikenteessä.

Mutta nyt sitten vaan odotellaan, että jotain alkaisi tapahtua. Mulla siis nyt 38+3.

Tsemppiä ja jaksamista Maikkielle yliaikaisuuden kanssa ja kaikille muillekin odotukseen!
 
Neuvolakäynti taas takana ja kaikki niinkuin pitääkin. Sf-mitta oli kasvanut vielä sentillä (nyt 35cm). Vauvan pää on kuulemma jo hyvin alhaalla ja edelleen sellaista 3,5kiloista vaavia se neuvolantäti ennusti. Oma paino oli noussut nyt viikossa vain 300g, siitä vähän ihmeissäni, koska pakkasten takia en ole liikkunut yhtään ja herkkuja oon syönyt paljon. Mutta en siis valita :D

Jotenkin tuntui, että neuvolaan meneminen oli jonkinlainen pettymys. Viimeviikolla olin jotenkin ihan varma, että en enää tänään ole yhtenä kappaleena ja nyt kun neuvolaan oli pakko taas taapertaa, niin kyllä vähän harmitti. Seuraava aika on ens torstaina, toivottavasti sitten olis vauva jo maailmassa. Viikkoja nyt kyllä kasassa vastakin sen 38+3, joten ehdin vielä moneen kertaan tallustaa neuvolaan pettyneenä...

Mutta vauvalla siis kaikki hyvin, ja sehän tässä on se pääasia!
 
Kiitokset beijaflorille tsempityksestä! Sitä tässä nyt tarvitaan ja paljon.

Alkaa ihan aikuisten oikeasti loppua jo huumorintaju tämän homman kanssa. Huomenna on viimeinen neuvola, se sentään on varma asia. Hyvä niin, alkaa jo tosissaan tympiä sinne meneminenkin, kun ei siellä mitään uutta enään tapahdu. Huomenna kuitenkin saan lähetteen yliaikaiskontrolliin eikä tartte sitten enään ilman vauvaa neuvolaan mennä. Jotain positiivista sentään.

Tämä tuntuu olevan oikea mamman poika heti alusta asti, kun ei halua edes ulos tulla. Onhan tässä toki vielä aikaa ulkoistua ihan itsekseenkin ennen mahdollista käynnistystä. Itse olen jo menettänyt toivoni luonnollisesti käynnistyvän synnytyksen suhteen. Ihan varmasti ollaan ensi viikolla käynnistyksessä. Kunhan pääsen sinne yliaikakontrolliin, niin aiomme miehen kanssa olla tiukkoina käynnistyksen suhteen. Pakko niiden on jo sitten käynnistää, mä en jaksa enään ja vauvakin on ihan hyvän kokoinen syntymään. Ihan sama, vaikka se käynnistys aina onkin luonnollista käynnistymistä huonompi vaihtoehto. Mä haluun tän vauvan ulos täältä!

Onkos täällä enään ketään muita yliaikaisia helmimammoja? Näitä helmikuisia on jo niin hyvin syntynyt, ettei taida olla kukaan muu vielä yliajalla? (tai noh, eihän tässä vielä virallisesti olla yliaikaisia)
 
Ihanaa Bandida että sulla meni kaikki hyvin! :)

Eilen oli joo äitipolikäynti ja kyllä mekin nyt sitten päädyttiin yrittämään alakautta synnytystä koska mun lantion mitat on kuulemma tosi hyvät. Maanantaina (13.2) käynnistetään (silloin viikkoja 39+2) jos ei ennen sitä lähde itse tulemaan koska vauveli painoi eilen 3400g ja sitä ei saa päästää enää paljoa isommaksi jotta synnytys varmasti alakautta onnistuisi.. Toivottavasti teimme nyt oikean päätöksen ja kaikki sujuu hyvin.. Hui, enää neljä päivää ennen maanantaita!!
 
Tsemppiä ja positiivisia ajatuksia Mindelle, Maikkielle ja muille! Kyllä ne vauvat sieltä ulos tulevat omalla ajallaan... itselläkin alkaa kyllä olla malttamaton olo, kun kaikki valmistelut (melkein) tehtynä ja nyt sitten vaan odotetaan...

Eilen (rv 38+0) kävin diabeteslääkärin kontrollissa, ja onneksi edellisellä neljän viikon tiheämmällä seurantajaksolla oli vain pari raja-arvojen ylitystä, eli loppuun asti päästään ruokavaliolla ja liikunnalla, ilman insuliinia!

Samalla kätilö tarkisteli tämän viikon tilannetta muutenkin, neuvolakäynnistä kun tuli viikko täyteen, ja kävin myös sydänäänikäyrällä.
 
Paino + 600 g/vko (tosin enemmän vaatteita)
Sydänäänikäyrälle tallentui hyvin liikesarjat ja tällä kertaa vauva oli ihan hereillä, syke hyvä 155-160
RR 136 /87
Hb ei mitatttu tällä kertaa
pissa ok

Kaikki oli siis hyvin edelleen, juteltiin synnytyksestä, apuvälineistä ja kivunlievityksestä ym. mitä on tullut mieleen. Aika levollisella mielellä nyt odottelen, että jotain alkaa tapahtua. Seuraava neuvola on viikon päästä ja sen jälkeen vielä UÄ-lääkärin kontrolli ja diabeteskontrolli rv 40+0. Jos on silloin "valmiin näköistä" niin ottavat sitten sisään sairaalaan. Hyvin siis seuraavat tilannetta, kun vaan itse malttaisi ottaa loman kannalta nämä viimeiset viikot ja päivät


 
Minä kävin eilen viimeissä neuvolassa. Eipä siellä mitään uutta ollut. Kaikki oli ihan kunnossa sekä mulla, että vauvalla.

RR: 117/70 pulssi 71 (vedin pohjat... ei oo vielä kertaakaan ollu noin alhaiset)
Pissa: puhdas
Sf: 34cm
Painon muutos: ++1700g/viikko (huh huh, tosin mulla oli nyt toppahousut jalassa)
Turvotus: +

Vauvan liikkeet: +
Syke: 140-150

Sain lähetteen yliaikaiskontrolliin ja se on sitten ystävänpäivänä 14.2 Rv 41+5. Aion kyllä alkaa vaatimaan käynnistystä heti tuolloin, jos ei siihen mennessä ole syntynyt. Edelleenkään ei pienintäkään merkkiä siitä, että vois lähi päivinä syntyä. Uskon vahvasti siihen, että käynnistykseen tässä päädytään. Mä en jaksa enään, alkaa olemaan jo sen verta vaikeeta kaikki tekeminen, oleminen, liikkuminen ja nukkuminen näiden liitoskipujen kanssa ja muutenkin. Ja on tämä henkisestikin raskasta mulle ja miehelle, kun koko ajan saa olla ns. lähtövalmiudessa ja huolehtia koiran hoitoon saamisesta synnytyksen ajaksi.

Kiitos kaikille tsempeistä! Kyllä meillä viimeistään ensi viikon lopulla on se vauva sylissä
 
Kaikki tuntuu olevan niin loppumetreillä tai jo vauvan saaneita, että tämäkin palsta alkaa hiljentyä? Mulla eilen (rv 39+0) viimeinen neuvola, terkkari totesi että "hyvässä kunnossa olet synnyttämään". Kaikki siis ok, ja oli kiva kuunnella pienen sydänääniä taas, kun liikkeet tai niiden tuntuminen on vähentynyt viime viikoista. Varmaan vaan siksi ettei tilaa enää paljon ole, mutta riittävästi kuulemma liikuskelee.

Paino + 47 g / vko :-)
RR 124 / 82
Hb 123
Sf-mitta 33 cm (viimeksi mittasivat jo sentin pienemmäksi, en tiedä oliko tarkka)
Rt
Syke +163
Liikkeet ++

Näillä mennään sitten loppuun saakka, toivottavasti pieni päättäisi tulla pian!
 
Näin se taitaa olla että me kasassa olevat aletaan olla vähemmistäö pikkuhiljaa =)

Täällä myös tänään käyty neuvolassa 39+1. Ens viikolla (40+1) on viiminen kerta jossei sitä ennen tule.
Liikkeitä meidänkin vauva tekee vähemmän ja pienmmässä mittakaavassa kun se tila tosiaan alkaa käydä vähiin.

Paino +1050g / vko (viime kerralla oli laihduttu niin nyt otettiin takasin)
ehtii vielä mennä 90 rikki =D, tälläkin kertaa
RR noussut; 121/82 (ei ole koskaan ollu näin korkeita lukemia)
pissa oli puhdas ja Hb:tä ei mitattu ku ei tarvis
sf 32, rt, liikkeet ++ (sai terkkari tyylinäytteet)

Vauva täysin kiinnittynyt. En kyllä tunne sitä, mutta helpompihan tuo minulle =)
 
Täällä kans vielä yhtenä kappaleena. Sais tulla jo! Ei vaan niitä tuntemuksia oo kovin paljoa ollu. Ehkäpä se lähtö sitten yllättää. Neuvolassa käytiin eilen (38+6) ja viimenen varattiin 40+1 jos ei oo vielä siihen mennessä tullu. Toivottavasti ei tarvi enää mennä. Liikkeet täälläki vähentyny, ei varmaan vaan mahdu kunnolla liikkumaan. Pää on kuulemma kiinnittyny, mutta ei tunnu kyllä kivuliaalta. Mukavampi niin. Välillä lantiossa ikäviä kipuja, kuten kävellessä, mutta toisinaan ei niin mitään. Huoh.

Paino -200g/viikko (+817/viikko)
RR 114/83
Hb ei mitattu kun viimeksi 131
pissa puhdas (kuten aina)
sf 30 (viimeksi 33 eli masu laskeutunut)
rt, syke +135 ja liikkeet ++ (aluksi oli hiukan unista mutta heräili hyvin liikkumaan)
 
Mä niin jo toivoin että neuvolareissut olis jo ohi ja eilen olis ollu viiminen kerta mutta vielä laittoivat ens perjantaille aikaa (sillon 41+2). Täällä käydään ihan tappiin asti. Sitä seuraava maanantai oliskin jo yliaikaiskontrolli sairaalassa ja käynnistys saman viikon keskiviikkona. Tulis nyt vaikka ens viikolla ittekseen niin säästyis siltäkin ravaamiselta.

Mutta jos nyt pistäis näitä 40+1 tietoja vielä tänne:

paino: +1150g/vko (90,4kg)
RR 121/79
turvotusta löytyy ja pissassa plussan verran glukoosia (epäilivät tämän johtuvan edellispäivän herkuttelusta)
sf: 33 (sama mitta kun viime raskaudessa samaan aikaan)
vauvan syke 140 ja liikkeet ++, kiinnittynyt

Voi luoja jos olen viiminen kun tänne vielä ens perjantaina hyvässä lykyssä kirjottelen.
Koko ajan ajatellu että tulee helmivauva ja nyt lähenee maaliskuu uhkaavasti =(
Alkanu vielä kaiken lisäks pelottaa että jos kaikki ei olekkaan hyvin ku ei vauva tahdo ulos, et käy niinku viimeks.
 
Marina78: Et ainakaan vielä ole ainoa joka yhä oottelee helmivauvaansa. Tai toivon kyllä kovasti että tulee molemmille helmivauvat eikä mene maaliskuun puolelle. Eihän sen sillon pitänyt syntyä.. Saas nähhä. Tänään 40+1 käytiin neuvolassa:

paino +389g/vko (viimeksi oli -200g)
RR 120/85
turvotusta vähän (ensimmäistä kertaa!), pissa ok
sf 31 (viimeksi oli laskeutunut jolloin sf 30)
Hb 139
vauvan syke +140, liikkeet ++, RT ja kiinnittynyt

Seuraava aika varailtiin ens viikolle 40+5. Toivottavasti ei tarvi mennä! Neuvolan täti kyllä puhu että hyvinki mahollista että viikonlopun aikanaki jo syntyy. Toivottavasti! :)
 
Takaisin
Top