Neuvola- ja ultrakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja jemppo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään soittelin sokerirasituksen tuloksesta ja joudun mittailemaan viikon sokereita...maanantaina käyrä hakemas mittari ja tarkistetaan hemoglobiini..

Ongelmatapaus täällä taas hei :smiley-ashamed008 Olin eilen toisessa neuvolassa, jossa ennen neuvolatädin tapaamista piti katsoa virtsasta sokerit ja proteiinit. Noh, minä tein työtä käskettyä (en aluksi aidosti oikeasti tajunnut, kummin päin se tikku upotetaan siihen pissaan :laughing002 ) ja huomasin, etteivät värit muuttunut mihinkään. Tämähän on siis ok, ainakin niin olen käsittänyt. Siinä välissä, kun kippaan sen pissapurkin sinne pönttöön ja heitän kupin roskiin, huomaan, että siinä tikussa onkin tapahtunut proteiinin kohdalla värimuutosta. Muutos ei kuitenkaan ollut koko tyynyn kohdalla, vaan aivan sen reunoilla. Ihan kuin glukoosin tyyny olisi laskenut proteiinityynyn reunalle sitä sinistä väriä. En sitten hölmöyksissäni kysynyt tästä neuvolantädiltä, koska oletin testin olleen ok. Eilen neuvolan jälkeen aloin sitten netistä lukea tuosta testistä, enkä löytänyt mistään tietoa tuosta oudosta värjäytymästä. :sad001 Jätin tänään neuvolantädille soittopyynnön heti aamusta, mutta vielä hän ei ole soittanut takaisin. Luin, että valkovuoto saattaa vaikuttaa proteiineihin (joskin tein alapesun ennen näytteenottoa). Onko täällä muita ihmettelijöitä? Raskausmyrkytyksen oireet pitäisi alkaa vasta viikon 20 jälkeen, kun itse huitelen vasta 15. viikolla. Ja kyllä, saatte pitää minua todellisena huru-ukkona näitten kysymysten ja ihmetysten kanssa :laughing001

Jos siinä tyynyssä on vaan reunoilla vähän väriä niin vous olla kyse just valkovuodosta. Se että proteiini on yhdellä plussalla vaatii että tyyny värjäytyy kokonaan ja värin tummuus lisää sit niitä plussia. Aika tavallista että joillain on pari kertaa neuvolakortissa yhdellä plussalla eikä yleensä tarkoita mitään. Jos rupeaa toistuvasti olemaan plussalla tai se väri voimistuu niin sitten kyllä varmaankin otetaan virtsakoe. Jos oot ens kerralla epävarma niin kääräse tikku paperiin ja näytä neuvolantädille :)
Raskausmyrkytys vaatii muitakin oireita, esim. Kohonneet verenpaineet jotta diagnosoidaan.

Kiitos Angii! Näinpä yritin jo eilen illalla ajatella, että tuskin kyseessä on sen kummoisempi ongelma. :)

Meillä täällä neuvolantäti laittoi heti labraan viemään pissanäytteen, kun näytti proteiinia 2 plussaa. Toki hän sanoi, että johtuu todennäköisesti runsaasta valkovuodosta. En edes ymmärtänyt tästä olla huolissani. Kysyin toki mitä tuo proteiini pissassa tarkoittaa, niin voi myös olla jokin tulehduskin. Näyte labrassa oli kuitenkin puhdas.

Joo terkkari ohjeistuksen yhteydessä sanoi että reunat saattaa joskus värjäytyä ja se ei haittaa :) ite pääsen tosin vasta parin viikon päästä kans testaamaan tikulla ennen tokaa neuvolaa...

Meillä ei tuota "tikuttelua" tarvitse tehdä itse. Olisin varmaan aina ihan sormi suussa ja epävarma tulkitsenko tulosta oikein. :) Muutenkin kaikki on niin uutta ja jännittävää..

Meillä muuten Vumppis oli selvästi tosi innoissaan neuvolakäynnistä, kun heti tyrkkäsi itsensä dopplerin alle kuultavaksi. Ei tarvinnut sykkeitä sekunttia kauempaa etsiä :grin

Lämmin kiitos kaikille, jotka vastasivat huru-ukon hulluihin kysymyksiin (jälleen kerran) :) lämmittää mieltä, kun tietää, että täältä saa aina asiallisen vastauksen!

Mulla oli tänään (15+6) neuvolalääkäri noitten pikkuvuotojen takia. Pääsi näkemään taas ruudulta pikkukaverin :) Reunaistukasta lääkäri puhu, eli ilmeisesti lähellä kohdun sisäsuuta ollut istukka, joka on todennäkösesti sitä vuotelua aiheuttanut. Nyt istukka kuulemma on alkanu kasvamaan suulta ylöspäin, ja itse asiassa neljään päivään ei ole vuotojakaan näkynyt. Sydänäänet oli vahvat ja pikaisesti katso muunkin rakenteen ja tällä hetkellä kaikki näytti ihan hyvältä.

Niin kateellinen noista "näin ruudulla" kun meidän neuvolassa on sellainen ikivanha doppleri, jolla eivät edes yritä kuunnella ennen viikkoa 12 ja senkin jälkeen ei aina löydä sykettä, joka siis tulee vain äänenä, ei edes numeroina, kun on niin heikko tehoinen...

Sama kokemus neuvolan dopplerista. Ei löytänyt eloisaa 15-viikkoistakaan. No sainpa kokea ekan lamaannuskauhuni lapseni asioissa...

Oli juu aikamoinen kokemus, kun esikoisen kanssa neljän keskenmenon ja yhden tuulimunan jälkeen, viikolla 15 lääkäri ei löydä sykettä. Hoitsu löysi ja selitti dopplerin vajaavaisuudet kalman kalpealle ruumiistairtaantumis-tilassa olevalle minulle..

Voi Capitana ❤ Mulla oli taustalla paha liukastuminen ja siitä seuranneet kivut. Itse en edes ollut huolissani ennen kuin terkkari huolestui ja pyysi tsekkaukseen. Ja sitten ei löydy sykettä. Onneksi pääsin saman talon sisällä lääkärille, jossa ultrattiin ja kaikki hienosti. Täysin ennen kokematon tunne, kun sisuskalut ovat räjähtää ja raajat tuntuvat halvaantuneilta. Järkytys oli päällä koko illan, vaikka kaiken todettiin olevan kunnossa. Tämmöstä. Nyt viikko eletty taas eteenpäin ja maha pallottaa, kai siellä joku kasvaa..

Tänään oli toinen neuvola 16+6 ja kolmas kerta varattiin viikolle 24. Sykkeet pyöri 145-150 paikkeilla, mutta niitäpä ei enää kirjatakaan korttiin, ettei odottajat kysele liikaa!

Kovin on muuten harvakseltaan näitä käyntejä! Toki tuossa välissä on ultra ja lääkäri, mutta silti tuntuu oudolta. Ja sanottiin, että tuon 24-viikon käynnin jälkeen ei tarvitse enää loppuajasta tulla, jos ei ole mitään erityistä seurannan tarvetta, muutoin kuin käymään lääkärille viikon 35 paikkeilla.

Ehkä olin itse liian hanakasti kyselemässä, että miten teillä tuo heinäkuu, että onko silloin aikoja tarjolla vai jätetäänkö ne väliin lomien vuoksi. Ja sanoin, että me kun voitaisiin käydä reissussa, niin miten noista kesän käynneistä pitäisi huolehtia.

Oli kyllä tuuraajaterkka, että ehkä siksikin jäi vähän töykeä fiilis "ei tämä kenellekään pakollista ole, jos ei kelpaa"-tyylistä.

Vähän tuntuu että on meininki muuttunut tuollaiseksi "pärjäile vaan keskenäs".

Mulla oli neuvolalääkäri keskiviikkona ja nyt en edes tiedä koska seuraava neuvola on. Normaalikäynnit ovat siis olleet yksi hoitajan aika ja yksi lääkäri. Seuraavaa aikaa ei annettu. Pitänee joskus kysellä siitä sitten. Mutta muistelen että ekalla kerralla hoitaja puhui että Se on joskus vasta rv 22.

Erinäisten ongelmien vuoksi oon kyllä joutunut käymään lääkärillä ja olen seurannassa myös äitipolilla, mutta tämä oman neuvolan toiminta on vähän mitä on....

Meillä oli eka neuvola 5.1 ja sit ultra 20.1 ja lääkärineuvola oli 11.2. Rakenneultra on 17.3 ja neuvola olikohan joskus huhtikuun alkupuolella vasta. Mun puolesta voisin kyllä käydä useemminkin neuvolassa,eka raskaus ja kaikki uutta. Ja soittoaikakin vaan 30min niin ei sinne edes kerkeä oikeen soittamaankaan jos tulee jotain kysyttävää :/

Mul oli eka neuvola 8+2,sit se seulontaverikoe-neuvola 10+2,nt-ultra 12+2,neuvola 14+2 ja seuraava neuvola on 31.3 eli 19+0 ja siin on lääkäri mukana.. joku ihmeen kysely joudutaa isännän kaa yhes sinne täyttää.. lääkärineuvoloita on kuulemma vaan 2 koko aikana..

Nyt minäkin vasta tänne saan aikaiseksi kirjoitettua! :) Eli esikoinen tulossa ja tällä viikolla vkoja 14 + 4. Mulla ollut jo kaksi neuvolaa ja nt-ultra ja seuraavat onkin sitten vasta huhtikuussa! Aika pitkä väli tässä jotenkin ja luulen että joutuu neuvolan suuntaan soitteleenkin välissä, mutta ehkä ymmärtävät. Tosiaan meidän paikkakunnalla eka lääkärintarkastus vasta vkolla 20 ja siitä seuraavalla viikolla onkin rakenneultra! Sitä odotellessa. ;)

Minulla oli ensimmäinen neuvola rv 9+5, nt-ultra rv 12+5 ja toinen neuvola rv 16+0. Varattiin seuraavat ajat
eli ensimmäinen lääkärineuvola on rv 19+1, rakenneultra rv 20+4 ja kolmas neuvola rv 22+6.

Minusta täällä ainakin näitä aikoja on ihan tarpeeksi ja sopivasti ainakin kun kyseessä on normaali ensimmäinen raskaus :)

Meillä kuunnellaan aina neuvolassa sydänäänet. Oli taas niin ihana kuulla pienen suuren ihmeen jumpjump (145 bpm) :Heartpink:Heartblue

Kävin neuvolalääkärissä tänään (rv16+4) ja siellä kävi ultrassa ilmi, että istukka on edessä. Tiedän, että se on syy miksi en tunne liikkeitä (ainakaan selkeästi), mutta mitä haittaa siitä voi olla? Minulla on suurikokoinen koiranpentu joka vetää, ja pelkään, että kun maha tästä kasvaa saattaa olla riski minun sitä ulkoiluttaa.. ja toisaalle jo kirjoitinkin, että saatoin bongata pojan vehkeet sieltä, kovasti näytti kyllä pusseilta ja pippeliltä, vaikka lääkäri painottikin ettei tässä ultrassa sukupuolta katsota, eikä häntä ole koulutettu siihen..sain vastaukseksi vain, että saattoi siellä jotain ollakin :)

Takaisin