Neuvola- ja ultrakäynnit

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja jemppo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
kirjoitin tämän jo tuonne Kolmannen ja neljännen jne odottajien ketjuun, mutta kopsaan tämän mun ultrahomman tännekin.

tiistai iltana mies oli töissä ja olin laittanut pojat nukkumaan. katsoin tv:tä ja nukahdin siihen sohvalle, heräsin 11 maissa ja lähdin käymään vessassa. ihmettelin vessanpöntöllä, miten mun alkkarit näyttää märiltä (mulla oli mustat alkkarit, niin ne näyttivät vain märiltä) ja sitten alkoikin kuulua lirinää. katsoin vessanpönttöön ja vertahan sieltä tuli... sitten tuntuikin, että nyt tulee jotain muutakin ja kaksi jotain viinirypäleen kokoista hyytymää tippui pönttöön. :eek:

mulla alkoi jalat täristä ja pelkäsin, että nyt tämä mene kesken... kun kolmatta alettiin yrittämään ja kierukka otettiin pois, niin tulin heti sen jälkeen raskaaksi, mutta raskaus meni kesken 9-10 viikolla. nyt marraskuussa kun lopetin minipillerit, niin tulin myös taas heti raskaaksi ja tottakai oli pelko, että meneekö tämäkin sen takia kesken, kun olen heti hormonaalisen ehkäisyn jälkeen raskautunut. olisiko pitänyt odottaa edes ne yhdet menkat? pöntöllä pelkäsin, että kohta alkaa tulemaan niitä kämmenen kokoisia hyytymiä... hetken istuin vessassa, hain puhtaat alkkarit ja laitoin siteen. pistin miehelle viestiä, että nyt tulee verta ja pari hyytymääkin.

mietein, että onneksi mulla on seuraavana aamuna (keskiviikkona) 10:ltä se niskapoimu-ultra, niin ei tarvitse ruveta soittelemaan ja kinumaan ultrausta. yöllä en saanut nukuttua, heräilin vähän väliä. yön aikana, eikä aamullakaan kuitenkaan ollut tullut lisää vuotoa, siteessä oli vain muutama pisko. pistin mun äitille viestin (pojat olivat siis menossa sinne hoitoon ultran ajaksi), että mulla on tullut illalla verta ja pari hyytymää, että pistän varuulta nuorimmaiselle vähän enempi vaippoja ja evästä, jos sattuu että mun pitääkin jäädä osastolle.

koko ajomatkan sairaalaan mietein, että mitä siellä sanotaan, onko raskaus mennyt kesken, milloin se on mennyt kesken, onko siellä ollut elämää enää aikoihin... mulla on kuitenkin jo aika paljon viikkoja, ehkä se onkin jotain "normaalia" vuotoa...

äitipolilla sitten kerroin tilanteen ultraajalle ja ruvettiin heti katsomaan, että mikä mahassa on tilanne. mutta kaikki onneksi näytti hyvältä, vauva liikkui ja sydän löi. :) syytä vuodolle ei löytynyt ja ultraajakin sanoi, että monilla tulee just tuota vuotoa ja ehkä hyytymiäkin ja silti kaikki on hyvin, eikä sille vain löydy mitään syytä. ja hän tuumasi, että mulla on kuitenkin jo viikkoja sen verran paljon, että keskenmeno on aika epätodennäköistä. mutta ultraaja käski tulla heti näytille, jos vuotoa alkaa tulla uudestaan. se niskaturvotus oli 0,9 ja kävin kuitenkin varuulta siinä verikokeessakin.
oli kyllä tosi helpottunut olo! vaikka kuitenkin on pelko, että onko siellä mahassa kuitenkaan kaikki hyvin. seuraava neuvola on reilun 2vk:n päästä, varmaan silloin jo kuulee neuvolankin laitteilla ne sydänäänet... mutta toistaiseksi kaiken pitäisi olla kunnossa! :)

Selvisikö muille istukan sijainti ultrassa? Minulla se on etuseinämässä. Vaikeuttaa/viivyttää kuulemma ensimmäisten potkujen tuntemista ainakin kun ensimmäinen raskaus kyseessä. Saa pieni kuulemma potkia ihan tosissaan että sen "patjan" läpi jotain tuntisin :/ :D

Hui Ninetsu! Onneksi kaikki oli hyvin ja pikkuinen jatkaa vielä masussa köllimistä :)

Mulla ultraaja sanoi, että istukka on takaseinämässä kiinni. Tosin omasta mielestäni istukka oli muksun alla patjana :D

Mun piti jo aiemmin kommentoida niihin neuvolakäynteihin et mul on seuraava neuvola 14+2,sitä ennen tosiaan se ultra ensviikol ku viikkoi 12+2..

Nt-ultrassa käyty ja kaikki hyvin ♡ taas oli pikkuinen niin liikkuvainen ja aina väärässä asennossa ettei meinattu saada niskapoimusta mittaa ollenkaan :D lukema oli 0.9 eli normaali, verikokeetkin saatiin onneksi vielä otettua sillä laskettu aika muuttuikin taas... kolmannen kerran :D tämän päiväisen käynnin mukaan rv12+3 ja la 18.8. Verikokeiden tuloksia saakin nyt sitten odottaa sinne seuraavaan neuvolakertaan jos ei nyt mitään poikkeavaa löydy.

Rakenneultraankin saatiin samalla aika 31.3 :)

Täällä ķans etuseinämässä, ja kohtu reippaasti taakkepäin. Ens viikon keskiviikkona neuvola, ja toivottavasti sydänäänet! :)

Miule sanoi ultrassa, että istukka on aika alhaalla, mutta luultavasti nousee takaseinämälle. Ihan kiva, kun esikosta oli etuseinämällä, niin saa vertailla onko liikkeiden tuntemisessa eroja..

Nt-ultrassa käyty ja kaikki hyvin ♡ taas oli pikkuinen niin liikkuvainen ja aina väärässä asennossa ettei meinattu saada niskapoimusta mittaa ollenkaan :D lukema oli 0.9 eli normaali, verikokeetkin saatiin onneksi vielä otettua sillä laskettu aika muuttuikin taas... kolmannen kerran :D tämän päiväisen käynnin mukaan rv12+3 ja la 18.8. Verikokeiden tuloksia saakin nyt sitten odottaa sinne seuraavaan neuvolakertaan jos ei nyt mitään poikkeavaa löydy.

Rakenneultraankin saatiin samalla aika 31.3 :)

hei mehän ollaan varmaan synnärillä samoihin aikoihin kun laskettu aika meillä 17.8 x)

Me käytiin alkuviikosta uusiksi ultrassa. Nyt näkyi hienosti pienen mahalaukku, mitä ei ensimmäisellä kerralla kunnolla saatu näkyviin, ja sen vuoksi uusi aika. Kaikki muutkin oli oikein hienosti! Ultraaja olisi voinut katsoa olisiko nähnyt kumpaa sukupuolta pikkuinen on, mutta eihän se suostunut jalkojen väliä näyttämään. Jospa rakenneultrassa sitten mikä on 31.3.

Mulla oli tanaan (tai siis eilen) toka neuvolakaynti, ainoa mielenkiintoinen asia oli kuulla, etta mun veriryhma on O-, joten tuun tarvitsemaan vasta-ainepistoksia. Pikasesti kaytiin lapi verikokeiden ja seulonnan tulokset, joissa ei ollut mitaan ihmeellista. Sit joku harjottelija mittas mun verenpaineen ja siinapa se sit melkein olikin, kun en makaan keksinyt edes mitaan kysyttavaa.

Mulla oli veriryhmä A- ja sitä tarkkaillaan tarkemmin niiden vasta-aineiden varalta ja jos niitä rupeaa muodostumaan, niin sit tarvitaan pistos. Täytyykö O-:ssa niitä laittaa joka tapauksessa?

Ihana lukea kaikkien hyviä uutisia ja kuulumisia :happy:

Itselläkin oli eilen np-ultra ja vastasi viikkoja 11+6, kuten pitikin. Neuvolan laskujen mukaan 12+3, joten eivät ruvenneet muuttamaan laskettua aikaa, koska erotus oli vain 4 pv. Nistaturvotus oli 1,3 ja mukavasti liikkui. Tosin täälläkin piti tehdä temppuja, että kätilö sai niskan kunnolla esille. Pitkä aika odotella sitten rakenneultraa. Seuraava neuvola maaliskuun alussa, saa nähdä joko sit kuuluu dopplerillakin sydänäänet, kun viimeksi ei kuuluneet. Kyllähän niiden silloin jo pitäisi kun rv 15+ jo silloin.

Meillä seuraava käynti on rakenneultra joka on 25.3 ja sitten neuvola 13.4 :O kyllä pitää pitkään odotella että pääsee ekan kerran sydänääniä kuuntelemaan...

Liinuska mulle sanottiin vaan etta se laitettais viikolla 28? :confused004

Tosin, mun oma neukkutati oli sairaana joten taa oli joku sijainen plus harjoittelija, taytyy kysella ens kerralla sit viela tarkemmin etta miten taa homma etenee.

Muokattu viimeksi:
Minulla oli toinen neuvolakäynti viime perjantaina. Pääsin kuulemaan pienokaisen sydänäänet 150-160 lyöntiä/min :happy:. Kyllä nuo sydännäänet ja etenkin ultraus konkretisoi pienokaisen läsnäolon. Kävimme läpi perusasioita kuten veriryhmän, sokerit ja valkuaiset sekä paino ja hemoglobiini. Juttelimme myös terkkarin kanssa voinnistani ja jossakin välissä hän varoitti, että raskausfoorumeja kannattaa välttää. Minua kommentti hieman huvitti ja ihmetytti. Juuri täältä foorumilta olen saanut vastauksen moniin itseäni raskaudessa askarruttaviin kysymyksiin. Varoituksista huolimatta, aion jatkossakin hakea vertaistukea täältä.

Lisäksi sain netissä täytettäväksi synnäriä varten esitiedot iPANA:ssa. Muuten tiedot olivat suurin piirtein samoja mitä neuvolassa käytiin, mutta niiden lisäksi pitäisi täydentää myös hätäkastenimet sekä tytölle että pojalle. Tiedän, että hätäkastenimellä ei ole merkitystä, mutta siltä meiltä meni ihan pasmat sekaisin. Emme olleet vielä edes miettineet koko nimiasiaa edes hätäkastenimeä. Oletteko muut törmänneet vastaavaan? Onko teillä jo nimet valmiina vai "heittättekö" vaan jonkun nimen hatusta? Tietolomake pitää täyttää tämän viikon aikana, apua.

Mä en ole kuullutkaan mistään iPANASTA?? Tosin toinen neuvolakäynti vasta ens ma ja käyn siellä yksityisessä niin en tiedä onko samat jutut. Itse en nyt äkkiseltään osais nimiä sanoa, ei olla voelä kovin paljoa niitä ehditty pohtiakaan.

Edellisessä raskaudessani en osannut vastata ipanassa juuri tuohon nimikysymykseen ja sen täyttäminen venyi ja venyi. Lopulta täytin sen, mutta jätin nimikohdat tyhjiksi tai kirjoitin, että ilmoitan myöhemmin. Joudun rv36 käynnistykseen ja edellisenä iltana kirjoitin sitten neuvolakorttiin haluamani hätäkastenimet. Toivottavasti ne olisi sieltä bongattu, mikäli olisi ollut tarve. Onneksi ei ollut.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Ei oo täälläkään kuultu mistään IPANA:sta. Mä muistelen että aikaisemmissa raskauksissa jotain rv 20 on annettu kotiin täytettäväksi ne paperit, missä myös kysytään hätäkastenimi. Täällä on kyllä nimiä jo mietitty kaikkien kohdalla ennenkuin olen ollut edes raskaana. Nytkin on jo pojalle ja tytölle eri nimivaihtoehtoja mielessä. Lopullisen nimen osataan päättää vasta sitten kun nähdään vauva.

Takaisin