Neuvola ja alkuraskauden UÄ

Mulla eka neuvola vasta 15.9 ja toivon et siellä vähän pääsis jo kurkkaa vauvaa :) mun sisko kävi joitakin kuukausia sitten samassa neuvolassa ja sillä ultrattiin jo ekalla kerralla. Peukut pystyyn et meilläkin ♡ la vasta 28.4 ni kaikki tuntuu täällä olevan jo niiiiin paljon meitä edellä.
Mulla oli kans ekasta sokerinrasitus, ei ollut niin kamalaa mitä monet sanoo, vaikka huonovointiseks siinä tulikin, mut äkkiä se on ohi :)
 
Ei siinä sokerirasituksessa mitään kamalaa ole, aikaa vaan menee. Noh, neuvolaan enää muutama päivä, katsotaan miten käy.
 
Voisin kirjoittaa tänne myös omista eilisistä ja kuinka kävin yllättäen varhaisultrassa. Aamulla ajattelin, että teen huvikseni kaapissa olevan ylimääräisen raskaustestin ja yllätykseksi testiin muodostui vain haalea viiva, vahvan aikaisemman testin tilalle. Tästä tottakai iski hätä ja paniikki, että nytkö se on mennyt kesken ilman muita oireita. Soitin neuvolaan ja sieltä luvattiin soittaa mahdollisimman pian aika varhaisultraan, mutta soittoa ei kuulunut iltapäivään mennessä. Päätimme mieheni kanssa, että varataan aika yksityiselle, että saadaan varmuus heti onko kaikki kunnossa vai ei. Sain ajan ultraan ja onneksemme kaikki näytti olevan hyvin, siellä pamppaili pienen sikiön sydän ja liikehdintääkin näkyi jo, nyt siis viikkoja 9+3 :)
 
Maanantaina verikokeisiin, ja sitten ens perjantaina toinen neuvola missä koitetaan kuunnella sydänääniä silloin viikkoja 10+3 ❤ jännittää
 
Kävin tänään ekassa neuvolassa ja mukavaksi yllätykseksi katsottiin heti ensimmäiseksi ultralla mitä sinne kuuluu. Siellä Se pieni kellui ja sydän pamppaili, viikkoja 9+1. Ja mukava terkka sanoi että pientä voi tulla katsomaan kun vaan soittaa etukäteen. Ja ultria on vissiin perusneuvolassakin enemmän kuin esim esikoisen aikaan kun asuin vielä Jyväskylässä. Silloin oli tasan ne kaksi ultraa mitkä on kaikille. Jäi kiva olo käynnistä :)

Pitäisi saada aikaiseksi käydä verikokeissa seulontoja varten. Aikooko kuinka moni käydä seulonnoissa?
 
Aiotaan ottaa seulonnat niin kuin aiemmissakin :)
Mulla vielä 12 päivää yksityisen varhaisultraan. Täällä pitäisi onneks olla aina neuvolalääkärissä ultrat, ainakin oli viime raskaudessa. Pääsee kurkkaamaan pientä vähän useammin ja tehään painoarvio sitten 34+.
Minusta sokerirasitukset ei oo ollu yhtään kamalia. Voihan niissä tulla huono olo, mut ei se rasitus kestä kuin pari tuntia.
 
Mäkin oon menossa seulontoihin kun ikää on jo vähän enemmän.
Ne kattoo verikokeista ja nt ultrasta riskiarviot mm Down syndrooma. Tietyt arvot on suositukset ja jos sekä verikoe että nt ultran mitat menee yli niin riski on suurempi, ei välttämättä tarkoita että lapsella olisi Down- tms mutta riski siihen on suurempi. :) Sitten on jatko tutkimukset mm lapsivesi punktio joihin voi mennä jos riskit kohonneet, mutta näissä toimenpiteissä on myös omat riskinsä mm keskenmeno.
 
En aio mennä seulontaan, en ainakaan verikokeeseen, ultraan kyllä, en ole vielä päättänyt annanko ottaa niskaturvotusmitat. En aio mennä vaikka ikää on jo, päätös on ollut tiedossa jo ennen raskautta. Noissa seulonnoissa ei jää kaikki Down sun muut tapaukset kiinni edes. Ja tuli mitä tuli, otetaan vastaan.
 
Seulonnathan ovat käytännössä todennäköisyyslaskentaa, matalat riskiluvut saaneen lapsella voi silti olla Down (tai joku mu poikkeavuus) ja korkeat riskiluvut saaneen lapsi voi olla täysin terve. Me osallistutaan seulontaan, en silti oikein osaa perustella suuntaan tai toiseen että miksi osallistua tai miksi ei. Enkä tiedä mitä ajattelisin jos riski näyttäisi kohonneelta. Ehkä ajattelen jotenkin niin että otetaan kaikki tarjolla oleva tieto vastaan ja edetään sitten sen mukaan.
 
Sokerirasitukseen "pääsen" myös kahdesti. Viime raskaudessa yksi arvo oli 0,1 yli rajan joten diagnoosi siitä napsahti. Pysyi hyvin kuitenkin kaikki arvot kohdillaan ruokavaliolla eikä vauvan koossa tai sokereissa ollut mitään häikkää syntymän jälkeen. Nyt mietityttää vähän että miten nyt menee, kun eikös monille ole käynyt niin että seuraavissa raskauksissa radi on yleensä pahempi. Sit mietin kanssa kun joskus oon kuullut että esim edellisen päivän syömiset ja miten on yön nukkunut saattaa vaikuttaa sokerirasituksen tuloksiin. Niin mitenkähän sitten jos on esikoisen kanssa joku hulina yö just ennen o_O Ja mähän myös imetän esikoista, myös öisin, niin vaikuttaakohan se jotenkin...
 
Mulle ainakin neuvolatäti sanoin sitä että ei ehkä kannata mitäään perhepizzaa vetää yksinään edellisenä iltana, et sellaset ruuat vaikuttaa kyllä tuloksiin. Mut tosta imetyksestä en tiedä vielä mitään.
 
Mäkään en oo miettinyt mitä sitten jos huono arvio tulee. Tuntuu et ei mieheltäkään saa mitään vastausta kun yritän sen kanssa keskustella... No ultraan olis pari viikkoa aikaa. Pitää vaan toivoa että tulee hyviä uutisia

Millä viikoilla se sokerirasitus yleensä on? Mulla jää ainoastaan iästä kiinni että joudun siihen.
 
Oon menossa seuloihin, oliko näin Lottie, että säki kävit Seinäjoella neuvolassa? Siellä ainakin itelle oli just noin kiva terkkari kans ja sano, et koska vaan voi tulla käymään :)
 
Se mitä nyt neuvolatädin puheistä ymmärsin, niin ajattelin myös käydä seulonnat. Mulla suurin riski on varmasi ikä (33) mutta katsotaan nyt, mitä sieltä sitten selviää. Siihen lapsivesipunktioon on nykyään olemassa joku toinenkin keino, en muista mikä, mutta neuvolassa puhuttiin siitä. Sokerirasituksesta ei ole kukaan mulle maininnut vielä, joten en tiedä, miten sen kanssa menetellään.
 
Sokerirasituskoe tehdään tavallisesti 24.–28. viikolla, mutta jos katsotaan että radiin on jotenkin erityisen suuri riski, niin sitten ekaa kertaa pääsee 12.-16. viikolla ja sitten uudestaan vielä tuolloin 24.-28.
 
Diabetesliiton sivuilta kopioituna:

Sokerirasituskoe
Vain pienen riskin äitejä ei seulota sokerirasituskokeella. Sokerirasituskoe pääpiirteissään:
  • 2–3 päivän ajan ennen sokerirasitusta on hyvä syödä ravintoa joka sisältää runsaasti kuitupitoisia hiilihydraatteja (täysjyväviljaa ym.)
  • 12 tunnin paasto ennen koetta
  • Koe järjestetään laboratoriossa aamulla klo 8–10.
  • juodaan 75 grammaa glukoosia (sokeria) liuoksena (3 dl nestettä)
  • verensokeri mitataan heti liuoksen juomisen jälkeen sekä 1 ja 2 tunnin kuluttua
  • sokerirasituskoe voi aiheuttaa kuvottavan olon
  • sokerirasituskoe ei ole sikiölle vaarallinen

****

Tuli vaan mieleen että viimeksi mun rasitus oli heti vapun jälkeen ja tuli kyllä jokunen munkki ja muu herkku syötyä... Tällä kertaa pitää kyllä ottaa tuo ruokavalio huomioon ennen koetta.
 
Oon menossa seuloihin, oliko näin Lottie, että säki kävit Seinäjoella neuvolassa? Siellä ainakin itelle oli just noin kiva terkkari kans ja sano, et koska vaan voi tulla käymään :)

Joo. Seinäjoella asun! Esikoisen aikaan tykkäsin kyllä tosi paljon myös synnytyksestä täällä!
 
Takaisin
Top