Nams - yöks

Kotimaiset omenat :Heartred Niitä menee päivittäin monta. Onneksi ne on terveellisiä :grin Mikään liha ei mee alas. Oonkin miettinyt, että mistähän saan proteiinia... Oon tehnyt välillä smoothien, johon laitan heraproteiinia. Se ainakin menee hyvin alas. Onneksi tää ällötys varmaan kohta menee ohi!

Me taas oltiin tässä kevään ja alkukesän aikana yritetty syödä kasvispainotteisemmin ja etenkin välttää punaista lihaa, ja nyt viimeviikot mulla onkin sitten tosiaan ollut ihan törkeä himo punaiseen lihaan :meh: Pavut, siemenet ja pähkinät ovat olleet kolmisen viikkoa kestoinhokkeja. Lohta ei myöskään tee mieli, vähemmän rasvainen kala käy. Ja sitten tosiaan himoitsen sellaista roskaa kuin kalapuikkoja.

Smoothiet tulevat myös jo korvista ulos. Hunajaa käytin alkukesästä paljon mm. teessä, ja ihan alkuraskaudesta yritin vähentää kofeiinia juomalla hopeateetä hunajalla mustan teen sijaan. Joten nyt se hunajakin ällöttää.

Näköjään vaihtelu ruoassa on se juttu, ainakin mulla. Jokainen ruoka alkaa ällöttää jos sitä syö yhtään enempää.

Untamoinen, protskua saa oikein hyvin kasvispainotteisestakin ruokavaliosta kun syö ennen kaikkea monipuolisesti. :) Täysjyväviljat ja palkokasvit ovat oivia proteiininlähteitä, esimerkiksi soijasta, kikherneistä ja kaurasta saa hyvin proteiinia.

Täällä ei meinaa uni osua silmään sitten millään, "onneksi" arkinen harmaus ja aikaiset aamuherätykset starttaa taas maanantaina niin on vähän pakko saada itsensä nukkumaan öisin. :D Oi vitsi kun tekis mieli noita BUBS vadelma-lakritsikalloja, noi on ollut mun lempparikarkkeja varmaan niin kauan kun jaksan muistaa... Surukseni niistäkin löytyy tuota salmiakkia. :-( Voin jo kuvitella kun vedän kaksin käsin lakua ja salmiakkia lapsivuodeosastolla oma tuhiseva nyytti kainalossa, toivottavasti ruusuiset kuvitelmani käyvät toteen. :D

Liitteet

• bubs-vadelmalakritsi-kallot-2-kg.jpg
    bubs-vadelmalakritsi-kallot-2-kg.jpg
    144.5 KB · Katsottu: 18
Voihan sitä salmiakki ihan pienen namin ottaa silloin tällöin, ei se siihen kaadu. ;) juuri eilen söin 2 tuollaista :)

Piti ihan käydä vielä tarkistamassa se suositus lakusta & salmiakista.. ja näinhän siellä lukee: "Pienet annokset (esimerkiksi annos la
kritsijäätelöä tai muutama makeinen) eivät ole haitallisia". :)

Niin mä oon tähän mennessä tehytkin, että korkeintaan pari kertaa kuukaudessa annan itelleni luvan syödä pari salmiakkikarkkia... :smiley-ashamed008 Tuo suositushan salmiakkia ja lakritsia kohden oli ennen max. 50g _päiväannos_ joka muuttui tässä lähiaikoina vasta.
Samankaltaisia suosituksia on myös rucolan ja pellavansiementen suhteen, eli rucola vaikka pizzan päällä silloin tällöin ei haittaa, kuten ei myöskään pellavansiemenet esimerkiksi leivässä.
Tää salmiakkihimo on kyllä jotain kamalaa. :laughing002

Joku päivä saattaa tehdä mieli karjalanpiirakkaa keittokinkulla, seuraavana päivänä sitä ei voi sietää. Kaakao on täällä kans juomista ykkönen. Ja jos viikon syö kasvispainotteisesti, niin seuraava viikko tankataan lihaa. Mä uskon, että elimistö ilmoittaa näillä himoilla ja haluilla sitä mitä se tarvitsee. Sokeria koitan vältellä edelleen, nyt ehkä jopa paremmalla menestyksellä. Omena kanelilla ja hunajalla uunin kautta on niin nam!

Toi salmiakki on varsinkin tässä omalla kohdalla vähän hölmö rajoitus, kun esikoisen kohdalla sai vielä syödä ja nyt ei yhtäkkiä saakaan :D Ja esikoinen on nyt 6kk. Niin jotenkin kauheen vaikea tota alkaa noudattaan, kun en sit tiedä mikä tässä pienessä ajassa yhtäkkiä ois muuttunut :D Oon siis muutaman karkin silloin tällöin syönyt :)

En tiennyt että rucolaakin on rajattu :o Syön sitä ja söin koko viime raskauden ihan päivittäin salaatissa..

Kyl mäki oon salmiakkia mussuttanu valitettavasti:( pitää kai sitä jossai välis alkaa rajottua ettei ainakaa ne paineet sen takia sit loppu raskaudes nouse ja huomattas se mahd.raskausmyrkytys ajoissa...

Mun on pakko tunnustaa, että mä oon syöny sitä huoletta sillon kun nameja syödään eli kerran vkossa.

Minäkään en ollut kuullut ettei rucolaa sais syödä, oon kans syönyt sitä mm. tänään...
muutamat salmiakki namit meni eilen ja tänään vahingossa, tajusin vasta myöhemmin että sekin oli ns. Kielletty

Joo tuo rucola oli mulle itellenikin uus juttu ennen kuin siitä neuvolassa mainittiin. Ekalla neukkulakäynnillä sain paperisena nuo raskausajan ruokavaliosuositukset, missä sitten se osuikin silmään. Edes Eviran ohjeissa ei mainita rucolan haitallisuudesta raskausaikana, joten en usko sen kohtuullisen syönnin aiheuttavan tutkitusti ja todistetusti mitään haitallista. :-)

Meillä ei kyllä olla mainittu mielestäni mistään rucolasta.. mikä siinä(kin) mahtaa sitten olla?

Täytyypä käydä lukaisee vielä uusiksi, että onko vaan mennyt ohi silmien. Jotain tuollaista arvelinkin..

Kävin lukemassa ohjeet uusiksi, eikä siellä kyllä ole mitään mainintaa rucolasta. Samoin kuin ei tosiaan ole Eviran sivuillakaan. Onpas hassua. Silloin tällöin sitä tulee syötyä salaateissa tai pastoissa se on kyllä suosikki myös. :)

Meillä ei ole mitään yrtit kohtaa, merilevävalmisteet, yrttiteejuomat sekä inkvääri (mutta nämä olivat jo vanhoissakin suosituksissa).

Takaisin