Muita kuulumisia

Hei laitan nyt tänne, kun en tiedä mikä muukaan ketju tälle olisi sopiva. Mutta jos täällä kesäkuisten ryhmässä on Tampereen seudulta porukkaa, niin oletteko huomannut tuon Pirkanmaa / Tampereen seutu odottajat -ketjun? Se on tuolla "Laskettu aika 2016" alla, mutta ei minkään kuukauden kohdalla, vaan kun rullaa niiden eri kuukausiryhmien alapuolelle, niin siellä olevissa keskusteluissa. Siellä ketjussa nimittäin puuhataan Tampereen seudun mammojen tapaamista. Että jos kiinnostaa, niin sekaan vaan :)

Esikoista imetin 12 vuotta sitten vain 4 kk. Nyt imetän edelleen kuopusta joka kohta 10kk ja tavoitteena on imettää ainakin 1v. Samaan pyrin tulevan vauvan kanssa Toivottavasti päästään sinne asti. Raskaus on oikeastaan ainoa syy miksi maidontuotanto voi loppua ja tuo loppuminen tapahtuu noin rv 18.

Ajattelin aikaisemmin, että en varmastikkaan voi imettää kovin isoa vauvaa saati yli 1-vuotiasta, mutta johonkin se mielipide on hävinnyt vauvan kasvaessa. Nuo vauvat kuitenkin kasvaa päivän kerrallaan, kun tänään imettää niin ei se pieni huomenna sen isommalta vaikuta, että en voisi imettää :)

Muuten saa se yli 1-vuotias äidinmaidosta muutakin kuin läheisyyttä :) Äidinmaito vastaa aina imetettävän lapsen tarpeita. Maidon koostumus muuttuu lapsen tarpeiden mukaan. Maito ei koskaan ole hyödytöntä tai sokerilitkua niinkuin joskus kuulee sanottavan. Tässä suoraan kopioituna imetystuen facebook sivuilta äidinmaidon koostumus vauvaa (12-24kk) vanhempaa imetettäessä:

448ml (n.2-3 imetyskertaa) äidinmaitoa sisältää:

29% päivä energian tarpeesta
43% proteiinin tarpeesta
36% kalsiumin tarpeesta
75% A-vitamiinin tarpeesta
94% B12-vitamiinin
60% C-vitamiinin tarpeesta

Mäntyomena mulla ihan samat ajatukset tuosta imettämisestä. Just sinne 6kk olis tarkotus ainakin yrittää. Mullakaan ei tosiaan oo mitään sitä taaperoimettämistä, niinku just 1v-> niinku vastaan mutta itseäni en siinä näe.

Haluaisin imettää suht pitkään, ehkä sinne 1 v. asti, mutta käytäntö sitten näyttää, miten sujuu jne.

Mieki vannoin aikoinaan et en yli 1 v imetä. No toisin kävi eikä siinä ollu mitään pahaa. :) koskaan ei pidä sanoa ei koskaan..

Imettäminen ei välttämättä pudota painoa. Miulla on ne 14 kiloa vieläkin mukana, mitkä raskausaikana tuli. Liikuin, söin terveellisesti ja imetin. Silti kilot ei inahtaneetkaan. Toisilla taas kilot häviää. Mutta en ollenkaan luottaisi siihen et ne vaan karisee huomaamatta pois. Yksilöllistähän se on..

Muoks. Se piti vielä sanomani et se imetyskään ei aina oo niin yksinkertaista. Mei piti esikon kanssa tehdä alkuun paaaaljon töitä sen eteen että maitoa tulee riittävästi. Saatoin imettää joskus 1,5h-2h kerrallaan. Tämä johtui siitä kun ukkoni kuoli muutama päivä myöhemmin kun tyttö syntyi ja olin murheen murtamana. Ruokahalu meni ja samalla meinas lähteä maidotkin.. Mut työ tuotti tulosta ja imetys jatkui. :)

Sitä ei voi ikinä tietää onnistuuko imetys vai ei. Niin monta tekijää mitkä vaikuttaa nouseeko maito edes. Mulla ihmekyllä maito lähti heti "tuotantoon" vaikka oli sektio. Silloin kuulemma voi hyvinkin käydä ettei maito lähde nousemaan kun on sektio tehty.

Ei näissä raskaus jutuissa voi olla mistään asiasta mun mielestä 100% varma. Oon kuullu että vaikka ois ollu tavallinen synnytys niin silti ei oo maitoa vaan tullu. Mulle on tehty kolme sektioo ja neljäs tulossa joka kerta on maito lähteny nousemaan mutta siihen on mennyt useampi päivä.

Olen ymmärtänyt myös ettei voi oikein olla varma mistään, vaikka suunnitelisikin imettämistä pitkään tms. WHO:n mukaan kuulemma lasta pitäisi imettää vähintään vuoden.. mutta mitäs sitten, jos maitoa ei tulekaan tai lapsi ei täyty sillä tarpeeksi? Äitini mukaan minulla ja sisaruksillani on ollut älyttömiä allergiaoireita myös äidinmaidosta ja olemme olleet niin nälkäisiä lapsia, että äidinmaito ei ole useinkaan riittänyt meille. Siis jo alle nelikuisina toukkina.

Saa nähdä miten oman vauvan kanssa käy, mutta toivottavasti saan imettää ja yritän ainakin imettää mahdollisimman pitkään. Olen myös kuullut kauhutarinoita siitä, miten kätilöt ruokkivat lapsia korvikkeilla niin, ettei ne enää sitten jaksakaan/halua syödä rintamaitoa :/ Onkohan tämä totta? Olisi tosi sääli ettei opetettais heti rinnalle.. :sad001

Meiän esikoiselle ainakin annettiin sairaalassa korviketta tai siis pakastettua äm:a.. Olin vihainen joillekin hoitajille, kun eivät malttaneet oottaa et saan lapsen kunnolla rinnalle. Olihan kaikki uutta, niin meni aina hetki.. Osa syy korvikkeeseen oli myös ennenaikaisuus. Sokerit piti saada pysymään ylhäällä ja yölläkin herätettiin kolmen tunnin välein syöttämään. Vaikka lapsikin oli ihan unessa. No onneks se oli vaan vaihe ja kotona mentiin sit lapsentahtisesti. :)

Mua on jotenkin aina jännittänyt, että riittääköhän mulla maitoa, kun olen todella pienitissinen. En tiedä vaikuttaako se tissien koko tähän asiaan mitenkään, luultavasti ei, mutta jotenkin mun logiikka silti sanoo, että mitä pienemmät tissit, sitä vähemmän maitoa heruu. Jokseenkin myös mietityttää se, ettei mun tissit ole tässä raskausaikana vielä kasvaneet yhtään, ainoastaan nännit. Aluksi tuntui, että oli vähän turvotusta tisseissä, mutta se meni sitten ohi samalla lailla kuin mahankin turvotus.

Jotenkin se tuntuisi tosi pahalta jos ei omaa lasta pystyisi imettää. Tulisi tosi riittämätön olo. Sen takia tällaisia pohdin, vaikka tiedänkin, ettei etukäteen voi tietää mistään mitään ja mikään murehtiminen ei asiaa auta.

Sekin on aika karua, kun mun yksi kaveri kertoi, että sillä ei ollut maitoa herunut ihan heti, niin oli aluksi joutunut antamaan korviketta, vaikka yritti kyllä kaikkensa imettää ja istui vauva tissillä lähes koko ajan. Kun hän oli sitten tästä avautunut jossain foorumilla, jossa oli samaan aikaan synnyttäneitä äitejä, niin oli saanut vain kamalat haukut siitä, ettei korviketta saisi koskaan antaa. No, mitäs sitten jos ei vain tule maitoa, niin pitäisikö lapsen antaa kuolla nälkään?

Meni vähän deepiksi.. Sori :rolleyes: Ja tiedän myös, että tulee varmasti pohdittua ihan hölmöjä asioita ihan liikaa, kun on eka raskaus kyseessä :p

Ei oo tissien koolla mitään merkitystä. Mun ystävällä on pienet boobsit ja maitoa tulee vaikka kuinka paljon! :)
Ja kyllähän se ikävä tosiasia on että kaikilla ei maito nouse. Ja vaikka edellisessä raskaudessa olisikin maitoa tullut ei se tarkota että seuraavassa tulee.

Ei siis kannata stressata asiasta. Se nousee jos nousee ja hienoa jos näin on, mutta ei se lapsi siihen kuole tai susta huonompaa vanhempaa tee vaikkei nousisikaan. :)

Itsellä loppui maidon tuotanto viikkoa vajaa 6kk ja olin aika rikki koska olin ajatellut imettäväni pidempään. Mutta puhumalla asiasta sain senkin pahan mielen menemään pois.

Arvostelijoita riittää aina, mutta eihän kukaan ole täydellinen! Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tunnen yhden äidin joka sai huonon leiman otsaan, kun ei imettänyt lastaan. Mutta mites imetät kun maitoa ei tule. Kylillä sitten puhuttiin että luulis niin iso rintasella maitoa riittävän. Eli ei todellakaan ole rintojen koosta maidon tuotanto kiinni..

Veljeni vaimolla kävi myös niin että joutui synnytyksen jälkeen syömään lääkkeitä joiden takia ei saanut imettää.

Tapauskohtaista. Ja on se lapsestakin kiinni. Itse en varmaan edes viikkoa suostunut imemään kun on maitoallergia. Mutta toivottavasti meillä kaikilla onnistuu :) Ja jos ei korviketta saa antaa niin onko se toinen vaihtoehto lapsen nälkäkuolema? :o

Hassua miten hankalaa tää on ihmisillä, kun lähes päivittäin joudun miettimään vaan maidontuloa lehmillä :D mikä on tietysti itsestäänselvyys että maitoa tulee

Mä taas oon kuullut, että pienirintaisilla riittäisi hyvin maito ja isorintaisilla ei :grin Mutta ehkä nää on vähän höpöhöpöjuttuja. Itse kuulun ehkä pienirintaisempiin.

Mä imetin 1v 2kk, joten voin vähän kokemuksesta puhua imetyksestä. Itse synnytin alakautta ja kielsin sairaalassa, että vauvalle ei saa antaa mitään lisämaitoa. Ekan vuorokauden yrittämisen jälkeen sain rintakumin ja vihdoin vauva sai otteen mun rinnasta... Ei kukaan tarkistanut, että kuinka vauva söi ja huonostihan se oli sen vuorokauden syöny ku ei ollu saanut otetta.

No tästä sitten imetin 1,5h kerralla, välillä rintaa vaihtaen ja sit oli 1,5h taukoa. Sit taas 1,5h imetystä ja 1,5h vauva nukkui lähinnä. Reilu vuorokausi ennen kuin maito nousi, annettiin miehen kanssa 1-10ml lääkeruiskulla korviketta vauvalle joka imetyksen jälkeen (lääkäri määräsi kotiutuessa sairaalasta 30-40ml, mutta se oli ihan hullun iso määrä). Sillä minimaalisella määrällä vauva sai mahansa täyteen ja nukahti. Ei käytetty tuttipulloa, ettei totu siihen. Tätä tehtiin sitten, kunnes 4 päivää synnytyksestä maito alkoi nousta (rintakumin avulla huomasin, kuinka maito muuttui läpinäkyvästä maidon väriseksi). Sitten riitti 10min imetys n.3h välein.

Imetys voi olla aika työlästä, kun on 3 ja 6 viikon ja 3 ja 6 kuukauden tiheän imun kaudet, jolloin vauva roikkuu muutaman päivän vuorokauden ympäri rinnalla, eli "tilaa maitoa", joten maidon määrä kasvaa, kun vauva imee tyhjää rintaa. Lisäksi tulee välillä rintaraivareita ym. Mutta silti oon sitä mieltä, että on helpompaa imettää, kun maito on aina valmista tisseissä, kuin lämmittää maitoa ja pestä tuttipulloja! :)

Itsellä oli tavoitteena imettää väh. 1-vuotiaaksi asti. Sitten vähensin pikkuhiljaa ja lopetus tuli sopivaan saumaan, niin että se meni tosi kivuttomasti.

Kannattaa liittyä facebookissa Imetyksen tuki ry -ryhmään, sieltä saa hyvin tukea imetykseen!

Pitäiskö meidän ehkä tehdä täällä oma keskusteluketju imetyksestä? :grin

Niin ja tuo "maitoa ei vain tule" on yleinen fiilis, joka tulee yleensä tuossa tiheän imun kausina. Itsellä tuli myös noina aikoina tunne, että nyt se maito loppui! Mutta kun sitkeesti imetti ja imetti, niin parin päivän päästä se helpotti.
Jos alkaa käyttää korviketta tiheän imun kautena, ei vauva tilaa sitä maitoa ja sitten se maito oikeasti loppuu, jos vauva saa mahansa täyteen korvikkeesta. Koska ei mulla ainakaan se maito loppunut, koska imetyskerran jälkeen sai vielä pumppaamallakin maitoa tulemaan.

Älkääkä ottako nokkiin näistä mun kommenteista, nää nyt on mun kokemuksia! :)

Imetyksen tuki ry:ssä on niitä tukiäitejä, jotka vastaa kaikkiin imetykseen liittyviin kysymyksiin ja osaa ehkä ammattimaisemmin selittää :grin

Kyllä ne on höpöhöpö juttuja. Itsellä isot rinnat eikä ollut ongelmia ja poika kasvoi yläkäyrillä :) En itse edes huomannut tiheän imun kausia kun maitoa tuli niin pirusti muutenkin.

Imetys on tosiaan niin laaja ja iso juttu, että ehkä olisi hyvä tehdä kokonaan oma otsikkonsa sen alle :) Se oli hyvä idea. :)

Sitähän sanotaan, että lähes kaikki naiset pystyvät imettämään (ainakin osittain). Se miksi imetys ei ollenkaan onnistuisi on syinä mm. hormonaaliset ongelmat, rintojen alueen leikkaukset (eivät nekään kaikki vaikuta), jokin lääkitys tai jotkut harvinaiset sairaudet. Eli lähtökohtaisesti jos on terve ihminen ja synnyttää, niin imettäminen voi olla mahdollista. Imetyksen sujumiseen sen sijaan vaikuttaa monet asiat. mm. ihokontakti, synnytyksen jälkeinen äidin terveydentila, imetysohjauksen riittävyys ja läheisten asenteet + myöhemmin kaikki kehityskaudet, mahdolliset kivut ja ongelmatilanteet.

Kun synnytyksen jälkeen istukka poistuu kohdusta kokonaan, alkaa hormoonipitoisuudet kropassa (estrogeeni ja progesteroni) laskemaan. Ja tämän seurauksena maidonmäärä lisääntyy. Maitohan nousee n.2-7vrk synnytyksen jälkeen. Sitä ennen rinnat tuottaa tiivistä kolostrumia mikä on vauvalle sitä tärkeintä alkumaitoa :) Ja maidon tuotannossahan toimii kysynnän ja tarjonnan laki. Eli kun imettää lapsentahtisesti ei maidon riittävyydessä pitäisi olla hätää.

Mutta näihin asioihin on vielä NIIIIIN pitkä aika. :wink

Takaisin