Mä taas oon kuullut, että pienirintaisilla riittäisi hyvin maito ja isorintaisilla ei

Mutta ehkä nää on vähän höpöhöpöjuttuja. Itse kuulun ehkä pienirintaisempiin.
Mä imetin 1v 2kk, joten voin vähän kokemuksesta puhua imetyksestä. Itse synnytin alakautta ja kielsin sairaalassa, että vauvalle ei saa antaa mitään lisämaitoa. Ekan vuorokauden yrittämisen jälkeen sain rintakumin ja vihdoin vauva sai otteen mun rinnasta... Ei kukaan tarkistanut, että kuinka vauva söi ja huonostihan se oli sen vuorokauden syöny ku ei ollu saanut otetta.
No tästä sitten imetin 1,5h kerralla, välillä rintaa vaihtaen ja sit oli 1,5h taukoa. Sit taas 1,5h imetystä ja 1,5h vauva nukkui lähinnä. Reilu vuorokausi ennen kuin maito nousi, annettiin miehen kanssa 1-10ml lääkeruiskulla korviketta vauvalle joka imetyksen jälkeen (lääkäri määräsi kotiutuessa sairaalasta 30-40ml, mutta se oli ihan hullun iso määrä). Sillä minimaalisella määrällä vauva sai mahansa täyteen ja nukahti. Ei käytetty tuttipulloa, ettei totu siihen. Tätä tehtiin sitten, kunnes 4 päivää synnytyksestä maito alkoi nousta (rintakumin avulla huomasin, kuinka maito muuttui läpinäkyvästä maidon väriseksi). Sitten riitti 10min imetys n.3h välein.
Imetys voi olla aika työlästä, kun on 3 ja 6 viikon ja 3 ja 6 kuukauden tiheän imun kaudet, jolloin vauva roikkuu muutaman päivän vuorokauden ympäri rinnalla, eli "tilaa maitoa", joten maidon määrä kasvaa, kun vauva imee tyhjää rintaa. Lisäksi tulee välillä rintaraivareita ym. Mutta silti oon sitä mieltä, että on helpompaa imettää, kun maito on aina valmista tisseissä, kuin lämmittää maitoa ja pestä tuttipulloja! :)
Itsellä oli tavoitteena imettää väh. 1-vuotiaaksi asti. Sitten vähensin pikkuhiljaa ja lopetus tuli sopivaan saumaan, niin että se meni tosi kivuttomasti.
Kannattaa liittyä facebookissa Imetyksen tuki ry -ryhmään, sieltä saa hyvin tukea imetykseen!
Pitäiskö meidän ehkä tehdä täällä oma keskusteluketju imetyksestä?