Muita kuulumisia

On päätös rahoista tullut ja kyllä se opintotuen voittaa! :happy: Aika nopeesti hoitivat sen minunkin kohdalla.

Nyt sain mäkin aikaiseks tehdä hakemukset Kelaan. Mun vahvinta alaa ei oo noiden hakemusten täyttäminen, joten toivon, että ne meni kerralla oikein. :D

Nyt ei oiskaan sit muuta kuin odotella äippäloman alkua. Työnantajan kans on selvät sävelet vuoden päähän (pitämättömät lomat on heti mammaloman jälkeen) ja sit vaan pitää miettiä palaanko töihin vai jäänkö viel kotiin ja miten pitkäks aikaa. Omissa haaveissa on olla kotona niin pitkään kuin vaan mahdollista. Oikeastaan ainoa rajoittava tekijä on tällä hetkellä miehen työt. Mutta uskoisin hänen töiden jatkuvan...

Mua kanssa ahdistaa nuo Kelan asiat. Yritin viime viikon selvitellä niitä, mutta jäi nyt sitten ensi viikkoon, kun paikallisessa toimistossa ei osattu muuta kuin laittaa soittopyyntö osaavammalle henkilölle. Omalla kohdalla kun on Myel-työtulon lisäksi jonkin verran palkkatuloja ulkopuoliselta, ja niiden sovittaminen noiden etuuksien määräytymiseen on ainakin itselleni tosi epäselvää :confused:
Mutta jospa ne ensi viikolla selviäisi.

Eilen laitettu Kelan hakemukset netin kautta menemään. Sit viel liitteet toimitella...

Osaako joku neuvoa, pitääks sitä ku työnantaja maksaa ekat kolme kuukautta äippälomalle jäätyä merkata mihinkään?
Työnantaja kuitenki lähettää kelaan viimesen kuuden kuukauden tilitiedot...

Hieman on vielä hakusessa...

Joo, siinä hakemuksessa muistaakseni kysyttiin maksaako työnantaja palkkaa vai erotuksen vai ei mitään. Mutta siinä kun ilmottaa niin se riittää. Muistakaa sitten hakea myös erillinen verokortti tukia varten niin ei ole niin korkea veroprosentti. Mä en ainakaan tiennyt että sellainen on hyvä olla mutta onneksi verovirastossa sanoivat kun vuoden alussa muuttelin tulorajaa..

Täälläkin nyt sitten haettu äitiysrahaa, äitiysavustusta ja lapsilisää. Vanhempainraha olisi siis vielä hakematta.

Osaako joku neuvoa, pitääks sitä ku työnantaja maksaa ekat kolme kuukautta äippälomalle jäätyä merkata mihinkään?
Työnantaja kuitenki lähettää kelaan viimesen kuuden kuukauden tilitiedot...
Pitää ilmoittaa itse, hakemuksella on siihen kohta. Kuulemma myös työnantajan tämä pitää lisäksi ilmoittaa. :)

Näin vasta nyt kelan lähettämän lapun äitiys- ja vanhempainrahoista. Siinähän on ihan tolkuttomat veroprosentit ja vielä jos nostan opintotukea niin senkun nousee. Ilmeisesti sitä prosenttia vois muuttaa, mutta eihän meillä päin ole enää mitään toimistojakaan olemassa ja en osaa netissä sitä tehä. Ärsyttävää tämä nettiasiointi :meh: Mutta kyllä noilla rahoilla edelleenkin pärjää paremmin kuin opiskelijana.

Näin vasta nyt kelan lähettämän lapun äitiys- ja vanhempainrahoista. Siinähän on ihan tolkuttomat veroprosentit ja vielä jos nostan opintotukea niin senkun nousee. Ilmeisesti sitä prosenttia vois muuttaa, mutta eihän meillä päin ole enää mitään toimistojakaan olemassa ja en osaa netissä sitä tehä. Ärsyttävää tämä nettiasiointi :meh: Mutta kyllä noilla rahoilla edelleenkin pärjää paremmin kuin opiskelijana.

Mä ihan soitin verovirastoon. Laskevat erillisen verokortin ja lähettävät suoraan kelaan. Mäkin inhoan nettiasiointia ja siksi aina soitan verovirastoon. Pitää vaan soittaessa tietää paljonko on alkuvuonna ollut tuloja, paljonko niitä tulee loppuvuonna olemaan ja paljonko saat loppuvuonna äitiys-ja vanhempainpäivärahaa :)

Mä olen kanssa tänään noita raha-asioita selvitellyt. Veroviraston sivuilta laskurin avulla katselin, mikä mun veroprosentti tulee olemaan. Ja tosiaan pitää tietää nuo Felicityn mainitsemat asiat. Itsellänikin tulee äitiys- ja vanhempainrahan aikana tulot nousemaan korkeammasta prosentista huolimatta, sen verran pienillä tuloilla on tässä viime vuosina tullut eleltyä.

Nyt sain verotoimistoon soitettua, mutta menin vaan entistä enemmän sekasin. Kun ennen puhelua lueskelin, että näitä etuuksia verotettas rankemmalla kädellä kun palkkatuloja, ja veroprosentin pitäis olla se 20 vissiin vähintään tai muuten tulee mätkyjä. No naikkonen laski mulle prosentiksi 9 ja nyt alkoi epäilyttämään kun nettilaskurin mukaan sen pitäisi olla 28 :confused: Pakko varmaan käydä jossain verotoimistossakin vielä kesällä varmistamassa asia uudestaan että saan mielenrauhan :D Mutta oletettavasti kuitenkin kyseessä oli ihan asiaa ymmärtävä henkilö, mutta minkälaisiksi teillä muilla ne prosentit meni jos saatte vaan äitiys ja vanhempainrahaa loppuvuoden?

Mulla tuli 12% nostan ehkäpä sitä sitten syksyllä hitusen ylöspäin.

Mulle laskivat 15 % äitiys-ja vanhempainrahalle. Palkkaa olen siis saanut nyt alkuvuonna ja loppuvuosi ainoastaan noilla tuilla. Tukia verotetaan väh. 25 % (muistaakseni) jollei niitä varten tilaa erikseen verokorttia.

Kirjottelen vaikka tänne ketjuun. Mitä tulee tai on hyvä muistaa kun vauva on syntynyt? Voisiko kokeneemmat valaista?

Henkilötunnus ja kelakortti tulee varmaan automaattisesti? Ja vakuutuksen ottajat ilmoittaa ne sit vakuutusyhtiöön. Mutta mitä muita hoidettavia asioita on tai voi olla? Pankkitilin tietysti voi pienokaiselle luoda halutessaan... :) oon niin listaihminen, että haaveilen tekeväni DO-listan myös synnytyksen jälkeisistä muistettavista asioista. ;) jos jollain on semmonen lista valmiina, ois ihana nähä sellanen :)

Eipä oikeastaan mitään erikoista. Henkilötunnus tulee sairaalasta. Maistraattiin nimi täytyy ilmoittaa (kurkko hoitaa jos kastetaan kirkossa).

Pankkitilin jos haluaa mutta en muista että itse olis ns. Tarvinnut tehdä mitään esikonaikana.. Paitsi isyydentunnustus. Mutta sekin on nyt jo hoidettu :)

Neuvolassa oli puhetta, että kotiutuessa pitäisi sinne päin soitella. Varaavat sitten sen ekan kotikäynnin n. viikon päähän. Ja Kela-korttia varten tarvitaan tosiaan tuo nimi (pitää muistaakseni olla viimeistään 2kk iässä). Eli jos ristiäiset haluaa pitää, mutta ovat myöhemmin kuin 2kk iässä, niin nimi tulee ilmoittaa etukäteen.

Jos vanhempainrahaa ei ole hakenut äitiysrahan yhteydessä, niin se pitää hakea muistaakseni viim. 2kk lasketusta ajasta (korjatkaa, jos muistan väärin). Ja tuota vanhempainrahaa varten tarvitsee toimittaa se jälkitarkastustodistus Kelaan.

Tällaisia tuli nyt äkkiseltään mieleen :)

Takaisin