Monikieliset perheet

Hauskaa muuten on se kun lapsi puhuu vain suomea ja aika hyvin jo, niin kun englanninkieliset ihmiset juttelee lapselle niin sanoo aina että "et varmaan ymmärrä sanaakaan mitä sanon". Siis todella usein tulen väliin että no itseasiassa lapsi ymmärtää ihan täysin. Siis äiti-ihmiset jotka tietä että isä on englanninkielinen niin ihmettelen että miten oikein ajattelee että lapsi ei osaisi isän kieltä 🤔

Mun mies antoi ymmärtää että häntä harmittaa kun lapsi puhuu enemmän ruotsia kuin suomea. Mua tää jotenkin ärsyttää. Me yhdessä sovittiin että tehdään näin, ja se että hän osaa sekä suomea että ruotsia helpottaa myös kielten oppimista tulevaisuudessa.

Mä olen kotona lapsen kanssa ja mies käy töissä, joten tietysti lapsi kuulee enemmän ruotsia ja on enemmän vuorovaikutusta sillä kielellä. Me luetaan paljon ruotsinkielisiä kirjoja, mutta mä luen kyllä myös suomeksi, ja mies silloin tällöin, mutta lapsi ei hirveesti pyydä miestä lukemaan vaan he leikkivät muuta.

Lapsi kuitenkin ymmärtää suomea ihan yhtä hyvin ja puhuu kyllä suomeakin, jotkut sanat on ruotsiksi ja jotkut suomeksi.

Onko muilla ollut samanlaista tilannetta?

Minä puhun suomea ja mies ruotsia. Emme vaihda kieltä lapselle ollenkaan, vaan pysymme kukin omassa kielessämme. Ennen dagiksen alotusta ei oikeastaan puhunut ruotsia. Suomeksi tuli ensin sanoja ja sitten muutaman sanan lauseita. Ollut dagiksessa vuoden niin molemmat kielet ovat hyvin hallussa, vaihtaa sujuvasti kieltä suomesta ruotsiin ja toisinpäin. Suomi meillä kyllä tunnekieli ja vahvempi. Suomi kehittyy hieman nopeammin ja jotkin sanat ovat samat molemmilla kielillä.

Mutta ruotsin kieli tulee kokoajan "vain" yhden lauseen perässä ja sanavarasto on laajentunut huimasti viime kuukausina.

Summarum, kyllä se suomenkieli sieltä tulee, sitä kuulee joka paikassa. Tärkeää, että isä puhuu, leikkii ka lukee kirjoja suomeksi. Niin kyllä se kieli sieltä tulee. Teillä on n. 6kk nuorempi mitä meillä ja meillä otti kunnon harppauksia kielen kehityksessä n. 2v 3kk iässä. Sit onkin ollut menoa!

Takaisin