Monikieliset perheet

Kuulumisina, meillä tuo reilu 2v puhuu ihan todella paljon. Sujuvasti molemmilla kielillä. Ja hyvin vähän sekoittaa kieliä.

Olin asennoitunut siihen, että puheessa saattaa kestää, mutta ainakaan esikoisen kanssa näin ei käynyt 😅
 
Kiinnostaisi onko kukaan pistänyt merkille kirjojen lukemisen vaikutusta monikielisissä perheissä? Jos esim luetaan vain toisella kielellä kirjoja niin onko kokemusta, että siitä tulisi vahvempi kieli? (Johtopäätöksiä ei ihan kevyesti voi vetää kun moni asia vaikuttaa, mutta kunhan mietin)
 
Hei! Meillä käytetään kotona englantia ja kodin ulkopuolella suomea. Esikoisen pari ekaa vuotta hän kuuli huomattavasti enemmän englantia, koska silloin oli korona emmekä juuri käyneet missään.

Halusin vahvistaa suomen kieltä päiväkotia varten, joten rupesin lukemaan kirjoja myös suomeksi. Sillä oli iso vaikutus, ja kolme vuotiaana päiväkodin aloitus sujui hyvin ainakin kommunikoinnin osalta. Nyt hän täyttää neljä, ja suomi on englantia vahvempi, mutta kyllä hän edelleen etenkin isänsä kanssa puhuu englantia.

Isä on siis kaksikielinen itse ja haluaa lapsistakin kaksikielisiä. Minä puhun englantia kotona sen minkä jaksan. En enää jaksa ottaa liian isoa vastuuta englannin opettamisesta, koska sen kyllä oppii muutenkin.

Toinen lapsi ei vielä puhu, mutta ymmärtää kyllä suomea sekä englantia.

Summa summarum, itse koen että kirjojen lukemisella on iso vaikutus kielitaitoon, ihan myös yksikielisillä.
 
Heips, meillä kolme kielinen perhe FI, DE, EN. ... Vähän pelottaa kuinka sekaisin poloinen pikkuinen tästä menee :D
Mä vasta vauvakuuneilen mutta sama tilanne, kodin kielikombinaationa suomi-ranska-englanti. Molemmat haluaisi tietysti opettaa toivotulle lapselle oman kielensä jotta kommunikaatio sukulaisten kanssa mahdollista, mutta kotona keskenämme puhutaan 100% englantia.
 
Takaisin
Top