Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Eikö sushi ole kielletty raa'an kalan ja merilevän takia? Eli jos tekee itse kotona, eikä käytä noita aineksia, niin sittenhän se on ihan ok. Avokadosushit on mun lemppareita muutenkin, just tässä haaveilin joku päivä että niitä vois tehdä 😋
 
Eikö sushi ole kielletty raa'an kalan ja merilevän takia? Eli jos tekee itse kotona, eikä käytä noita aineksia, niin sittenhän se on ihan ok. Avokadosushit on mun lemppareita muutenkin, just tässä haaveilin joku päivä että niitä vois tehdä 😋
Söin kans muutamia kasvisversioita edellisissä raskauksissa ihan hyvillä mielin. Juuri se raaka kala ja merilevä on rajoituksissa, ainakin Suomessa (esim Ruotsissa ilmeisesti ei).
 
Aika helppoa on noudattaa useimpia rajoituksia kun ruokavalio on vegaaninen 🙂 Toki joitain juttuja pitää silti jättää pois, esim siemenistä oli tietoa että sisältäisivät liikaa raskasmetalleja 🙁 Mikä on kurjaa koska niitä yleensä oon syöny päivittäin, chiaa, öljyhamppua, auringonkukkaa. Kasvisten pesemisessä varmaan oon jatkossa tarkempi. Ja sit inkivääri, yrttiteet, kahvi on sellaisia mitä pitäis varmaan minimoida.
 
Itsekkin seuraan tarkasti. Kahvissa pyrin pysyy siinä max 3dl mikä on 1/3 aiemmasta käytöstä 🙈🤣 Toki ei nyt maistu kahvi samanlai kuin ennen.

Mutta ajattelen että 9kk kuitenkin pieni osa meidän elämästä, joka lopullista taas lapsen koko kehityksen osalta. Tahdon että pieni sais parhaat ravinnot ja lähtökohdat mitä vaan kykenen tarjoamaan elintavoilla 👍🏻 varmaan moni muu samaistuu tähän ☺️
 
Eikö sushi ole kielletty raa'an kalan ja merilevän takia? Eli jos tekee itse kotona, eikä käytä noita aineksia, niin sittenhän se on ihan ok. Avokadosushit on mun lemppareita muutenkin, just tässä haaveilin joku päivä että niitä vois tehdä 😋
Juuri näin, kävin tänään neuvolassa ja hän sanoi, että sushi tonnikala-majoneesi on ihan ok ja ne toiset rapulla. Itse lähettin miehen ostamaan, yhtäkään merilevällä ei syönyt, eikä tuoreella kalalla.
Hän kertoi myös salmiakkista, että tutkimus on tehty hiirille kenelle syötetty ihan äärettömät määrät sitä.
On ihan ok välillä ihan väheseen nauttia
 
Minä päätin, että syön kyllä hiukan graavia nyt jouluna. Mutta ostin suoraan tuottajalta, tuoreena, eli en mitään vakuumipakattua kaupan hyllyltä. Kahvia juon kupillisen päivässä, eli ei ongelma, mutta olen yrttiteen suurkuluttaja, joten siinä pitää nyt vähän katsoa minkälaista juo ja kuinka paljon.

En näe ongelmaa siinä, että syö ja juo jotain "kiellettyä" joskus ja vähän. Toki alkoholi ja vastaavat on sit toinen juttu. En käytä muutenkaan, joten niiden poisjättäminen ei onneksi ole ongelma.
 
Itsekkin seuraan tarkasti. Kahvissa pyrin pysyy siinä max 3dl mikä on 1/3 aiemmasta käytöstä 🙈🤣 Toki ei nyt maistu kahvi samanlai kuin ennen.

Mutta ajattelen että 9kk kuitenkin pieni osa meidän elämästä, joka lopullista taas lapsen koko kehityksen osalta. Tahdon että pieni sais parhaat ravinnot ja lähtökohdat mitä vaan kykenen tarjoamaan elintavoilla 👍🏻 varmaan moni muu samaistuu tähän ☺️
Suomen viralliset suositukset raahaa kofeiinin kohdalta muun maailman perässä. Viimeisimpien tutkimusten mukaan ei ole turvallista rajaa sen saannille! Jo tutkimus julkaistu tänä syksynä myös Suomessa!
Kofeiinittomia kahvi ja tee vaihtoehtoja löytyy kyllä.
 
Jouluna juustot aiheuttivat tuskaa. Tai se, kun niitä ei saanut syödä.
Syöttekö muuten huoletta esim kahviloissa tai kylässämme kakkuja joissa on tuorejuustoa?
 
Voi että. Minäkin kävin siskon kanssa shoppailee juustoja ja sit tajusinki et heeei enhän minä voi tätä ees syyä. 🤣 Yllätyksenä tullu tää raskaus nii vähä vielä muistelua 🤭

Minä oon kyllä vältellyt noita kakkuja mistä en oo varma. Siis esim juustokakut oon vaa jättänyt välistä. Vaikka kai sitä saisi syödä periaatteessa, mut en oo halunnu..
 
Aika tunnollisesti oon pyrkiny noudattaa. Ihan alussa tuli pari vahinkoa että syönyt karkkia missä salmiakkia tms. Ja söin jouluna yhden riisipiirakan missä oli kylmäsavulohilevitettä tosi vähän. Mies söi kyllä puolet siitä pikku piirakasta ku huomasi että otin sitä levitettä 🤭
 
Jouluna juustot aiheuttivat tuskaa. Tai se, kun niitä ei saanut syödä.
Syöttekö muuten huoletta esim kahviloissa tai kylässämme kakkuja joissa on tuorejuustoa?
Minkä takia tuorejuusto ei voi syödä?? Ensimmäistä kerta kuulen, että juustokakku on kielletty. Juustot ovat kaikki pastöröityt (myös homejuusto)
 
Eikös siinä oo listeria riski?

Siis jostain just kanssa oon lukenut et jos tuorejuusto on pastöröuty ja paljon aikaa päiväyksen loppuu voi syödä. Mut ite oon silti vältelly. Ja esim. Homejuustoja ei kuuluisi syyä vaikka on pastöröity. Paitsi jos on kuumennettu
 
Minkä takia tuorejuusto ei voi syödä?? Ensimmäistä kerta kuulen, että juustokakku on kielletty. Juustot ovat kaikki pastöröityt (myös homejuusto)
Esikoisen aikaan neuvolassa sanottiin, että juuri avattu tuorejuusto, jossa päiväystä 2/3 (?) jäljellä, on ok. Olen kyllä syönyt tuorejuustoa kotona nyt, mutta just esimerkiksi kakkuja joiden valmistuksesta ei tiedä, taidan vältellä oman mielenrauhan vuoksi.
 
Mietin ite jossain kohtaa et jos vaikka auraa saa syyä lämmityksen jälkeen esim. Pitsassa. Niin saako sitä syyä vaikka seuraavana päivänä kylmää pitsaa yhä se aura siinä 🤭 mua naurattaa tää asia ku oon jo kolmatta kertaa raskaana mut en tiiä tätä. 🤭
 
Suurimmaksi osaksi noudatan rajoituksia. Vihreää teetä aion juoda huoletta, niin kuin aiemmissa raskauksissa. Lisäksi, jos mennään töissä kiinalaiseen lounaalle, missä tarjolla susheja, niin ajattelin kyllä ihan normaalisti muutaman avokadosushin syödä. Siellä käydään ehkä kerran 1-2kk, niin ei ole mun mielestä niin väliä, vaikka merilevästä saatavat pitoisuudet hetkellisesti ylittyisivät, kun on niin kertaluontoista.
 
Minä päätin, että syön kyllä hiukan graavia nyt jouluna. Mutta ostin suoraan tuottajalta, tuoreena, eli en mitään vakuumipakattua kaupan hyllyltä. Kahvia juon kupillisen päivässä, eli ei ongelma, mutta olen yrttiteen suurkuluttaja, joten siinä pitää nyt vähän katsoa minkälaista juo ja kuinka paljon.

En näe ongelmaa siinä, että syö ja juo jotain "kiellettyä" joskus ja vähän. Toki alkoholi ja vastaavat on sit toinen juttu. En käytä muutenkaan, joten niiden poisjättäminen ei onneksi ole ongelma.
Virossa kerrottaan, että raskauden aikana ei voi syödä tuoretta kala sen takia, että siellä parasiitteja, mutta kun kala on suolattu tai kuumennettu, ne hävivät. Ja graavilohta voi siellä hyvin syödä, kun se on suolattu.
 
Suurimmaksi osaksi noudatan rajoituksia. Vihreää teetä aion juoda huoletta, niin kuin aiemmissa raskauksissa. Lisäksi, jos mennään töissä kiinalaiseen lounaalle, missä tarjolla susheja, niin ajattelin kyllä ihan normaalisti muutaman avokadosushin syödä. Siellä käydään ehkä kerran 1-2kk, niin ei ole mun mielestä niin väliä, vaikka merilevästä saatavat pitoisuudet hetkellisesti ylittyisivät, kun on niin kertaluontoista.
Minä söin tonnikala sushia ja surimi susheja, neuvolasta sanottiin että se on ihan ok. Raaka kala sushia vain ei suositelta
 
Takaisin
Top