Miten/milloin kerrotte raskaudesta?

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jefar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Moikkis!

Viikolla 6+0 ollaan - vain mun mies ja yksi ystävä tietää.

Menen varhaisultraan ensi viikolla kun on 7+2 ja oli tulokset millaisia hyvänsä, niin kerron läheisimmälle ystäväporukalleni, sillä haluan sen tuen jos tämä meneekin kesken. Voi olla, että nään tätä ystäväporukkaa ennen sitä ultraa jo, niin kerron silti. Tällä viikolla en kuitenkaan halunnut vielä nähdä ketään, haluan odotella ensi viikkoa kertomisissa kun tiedä mitä viikossakaan kerkeää tapahtua 😁

En malttaisi odottaa äidille kertomista, hän on kova käsityöihminen niin aion yllättää hänet vauvakäsityökirjalla ja langoilla. Mun sisarusten lapset on jo isoja (meillä on sisarusten kanssa iso ikäero), joten tää on ensimmäinen vauva yli 10 vuoteen meidän perheessä. IHANAA!
 
@Kesäntuulahduksia meidän suvussa on sama tilanne! Mun sisaruksien lapset ovat jo isoja, viimeisin ”vauva” pääsi tänä kesänä ripille. 🤭 Veljentytär ennätti lisääntyä ennen mua, siellä 2-vuotias neitonen. Miehellä puolestaan ei ole sisaruksia, serkkujen lapset ovat jo kaikki isoja. Saa nähdä kuinka suvut riemastuvat, kunhan saavat tietää.

Mulla äiti myös kova käsityöihminen, samoin kuin minä. Vielä en ole uskaltanut lankoja tai ohjeita katsella, mutta jospa ensi viikon ultran jälkeen olisi varmempi olo. Varhaisultralle on muuten myös oma ketju, sinne voi käydä lisäämässä oman päivämäärän, niin voidaan jännittää yhdessä ja kertoa siellä kuulumisia ☺️
 
Mies tietysti tietää, mutta ei olla vielä kerrottu kenellekään. Kerrotaan läheisille varmaan vasta varhaisultran jälkeen, vaikka kovasti jo mieli tekisi. Asutaan kuitenkin kolmen tunnin ajomatkan päässä kaikista ja seuraava suunniteltu reissu on vasta lokakuun alussa. En halua kertoa puhelimessa näin isoa juttua. Suunnitelmissa on hommata tulevalle isosiskolle paita, jossa lukee isosisko/big sister yms. ja seurata sitten kauanko kestää kaikilla tajuta. 😄😍
 
Mies tietysti tietää, mutta ei olla vielä kerrottu kenellekään. Kerrotaan läheisille varmaan vasta varhaisultran jälkeen, vaikka kovasti jo mieli tekisi. Asutaan kuitenkin kolmen tunnin ajomatkan päässä kaikista ja seuraava suunniteltu reissu on vasta lokakuun alussa. En halua kertoa puhelimessa näin isoa juttua. Suunnitelmissa on hommata tulevalle isosiskolle paita, jossa lukee isosisko/big sister yms. ja seurata sitten kauanko kestää kaikilla tajuta. 😄😍
Musta olisi myös kiva hankkia tuollainen paita, mutta en ehkä kuitenkaan haluaisi uutena sellaista hankkia. Katsotaan jaksanko jostain torista tms selailla jossain vaiheessa.

En tiedä milloin kerrotaan. Viimeksi kerrottiin perheille varhaisultran jälkeen, muille nt-ultran jälkeen. Nyt tekisi mieli kertoa heti kaikille, mutta jospa sitä vähän edes odottelisi. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
@Kesäntuulahduksia meidän suvussa on sama tilanne! Mun sisaruksien lapset ovat jo isoja, viimeisin ”vauva” pääsi tänä kesänä ripille. 🤭 Veljentytär ennätti lisääntyä ennen mua, siellä 2-vuotias neitonen. Miehellä puolestaan ei ole sisaruksia, serkkujen lapset ovat jo kaikki isoja. Saa nähdä kuinka suvut riemastuvat, kunhan saavat tietää.

Mulla äiti myös kova käsityöihminen, samoin kuin minä. Vielä en ole uskaltanut lankoja tai ohjeita katsella, mutta jospa ensi viikon ultran jälkeen olisi varmempi olo. Varhaisultralle on muuten myös oma ketju, sinne voi käydä lisäämässä oman päivämäärän, niin voidaan jännittää yhdessä ja kertoa siellä kuulumisia ☺️

Hehe jep sama juttu, että myös miehen suvussa lapset ovat jo "isoja" eli nämä uutiset kyllä varmasti ilahduttaa! 😊

Ja siitä lahjasta vielä, että en minäkään vielä uskalla ostaa, ehkä sitten 12 viikon jälkeen jos kaikki menee hyvin! Mutta ajatus on jo muhimassa 😌
 
Miehen lisäksi tietää mun vanhemmat ja sisko.
Sisko tietoinen lapsen yrityksestä ja joka kuukausi keskustellaan kierron vaiheista yms. Nyt kysyi sitten ett joko menkat alkoi, mikä kp nyt on ja oonko testaillu ja sit totesin et joo nyt tulin raskaaksi.

Vanhemmille kerroin toissapäivänä ku piti saada esikoiselle hoito ku olin menossa labraan.
Yritin sanoa että olen menossa kaupoille mut kun en lähtenyt heti niin aavisti miks mul ei oo kiire🤣
(Mul oli aika vasta parin tunnin päästä siitä kun he tulivat)
 
Ei kerrota kenelleekkään ainakaan ennen np ultraa, varmaan yritetään muutamia viikkoja venyttää vielä eteenpäin siitäkin kuten edellistenkin lasten kanssa. Keskenmenoja taustalla niin halusi edes vähän varmemmille viikoille päästä.
 
Mies on ollut aika hyvin tässä testailussa mukana, kun ekan testin ostin kun oltiin yhdessä kaupassa. Viimeisimmän testin jälkeen kutsuin miehen vessaan, että eikö ookin kaksi viivaa 😄

Miehen siskolle kerroin seuraavana päivänä, ollaan tosi läheisiä. Ihan vaan laitoin viestillä kuvan ja vitsailin telkkarin vaihtamisella ("Jos paljaalla painaa, ei voi plasmatelkkaria odottaa").
Pikkusiskolle laitoin testistä kuvan muutama päivä sitten.

Muille varmaan kerrotaan nt-ultran jälkeen.
Miehelle sanoin, että kertokoon kelle tahtoo, kunhan huolehtii että kertoo sitten mahdollisesta keskenmenosta myös. Mä en halua joutua tilanteeseen, jossa saan onnitteluja sellaisen jälkeen.
 
Someen ei kumpikaan oikein päivitellä muutenkaan, joten siellä ei kerrota varmaan ikinä 😂 Ne saa kyllä tietää joiden tarvitsee tietää.
Mekään ei päivitetty someen kahdesta ensimmäisestä. Vasta sitten kun kotiuduttiin sairaalasta, laitettiin kuva 🤭
Kolmannesta laitoin joskus kuukautta ennen laskettua kuvan neulotusta viltistä ja asustesetistä. Piti olla viimeinen lapsi, niin ajattelin että pitäähän se tääkin kokea 😄
Saas nähdä miten nyt. Osallistun facebookissa monesti Jollyroomin arvontoihin, niin eiköhän sieltä joku hoksaa ja arvaa 😏
 
Miehen kanssa ollaan toki yhdessä testejä tihrustettu, eli partners in crime ollaan. Vanhimmalle lapselle kerroin tänään kun tuo alkoi ihmettelemään et mitäs noi tikut sun edessä on... Muut sukulaiset saavat tosiaan odotella nt-ultran ylitse. Haluan olla varma että vauveli on kunnossa niin pitkälle kuin nykytekniikalla se voidaan turvallisesti todeta. Eihän siihen nyt ole ku 8vk enää... aika kuluu siivillä kun on isompia sisaruksia pyörittämässä karusellia. :smiling-eyes:
 
Te, jotka olette kertoneet jo (nyt tai aiemmissa raskauksissa), millä tavalla kerroitte?

Mietin, että olisi ihana hankkia vanhemmille ja sisarukselle joku vihjaileva lahja. Olemme kertoneet mieheni äidille (koska olimme juuri sattumalta ulkomailla hänen luonaan, jossa myös plussasin) ja mieheni on kertonut osalle ystävistään ulkomailla. Itse en ole kertonut vielä kenellekään.
Viime raskaudessa äiti tiesi vauva haaveista ja siitä että yritys oli kestänyt 11kk niin äidille kerroin silloin vain heti puhelimessa. Voisin kertoa nytkin, olisi varmasti iloinen, mutta vielä ei ole kerrottu nyt tästä nykyisen miehen kanssa tosiaan kellekään.
Ei kyllä auttanut sinua hienoissa tavoissa kertoa😄
 
Mies, mun äiti ja mun siskot tietää🙈.
Miehen vanhemmille kerrotaan ekan ultran jälkeen, koska tiedetään että tää tulee olee niille jäätävä uutispommi. Muille sukulaisille kerrotaan sitten kun tuntuu hyvältä, ja jos tässä kaikki menee hyvin niin somessa varmaan sit joulun aikaan kun ollaan puolessa välissä.
 
Täytyypä tähän muuten mainita, että viime raskauden aikana oli paljon koronaa liikkeellä ja meillä oli töissä sellainen hulabaloo, että en jaksanut/halunnut (koronan pelossa) kovin paljon nähdä ketään raskauden aikana. Siksi kerroin todella monelle, oikeastaan lähes kaikille kavereille viestillä. Se oli tietysti vähän mälsää, mutta nyt tässä raskaudessa pyrin siihen, että kertoisin kaikille (kenelle mahdollista) kasvotusten. Olisi kiva myös keksiä jotain kivoja tapoja kertoa. Luulen, että tämä tulee monelle (etenkin sukulaisille) aika yllätyksenä, kun esikoinen ei ole vielä ihan kahtakaan vuotta tämän syntyessä. Lähinnä siis juuri tuo nopeus varmaan yllättää, luulen, että monikin aavistaa/tietää kyllä, että toinen tulee jossain kohtaa. Monelle olenkin siitä ihan avoimesti sanonut, niin kavereille kuin sukulaisillekin.
 
Mä haluaisin kertoa vauvasta jollain kivalla tavalla isosisaruksille ☺️
Isommat on jo 8v ja 6v, 1,5v nyt ei vielä silleen ymmärrä.
Mutta täytyy nyt odotella turvallisemmille viikoille. Ne on vasta pikkuhiljaa kiinnostumassa miten isi (tai lääkäri jos ei ole isiä. Tääkin kiinnostaa kovasti) laittaa sen vauvasiemenen äidin mahaan 😂
Keskenmeno vois olla liian iso juttu vielä käsiteltäväksi.
 
Mun esikoinenkaan ei tiedä vielä 🙈 ajattelin kertoa ihan kasvotusten sitten ultran jälkeen jos kaikki on ok 🙂
Anteeksi jo valmiiksi seuraava kommentti:omasta mielestä ei ole kiva esim lapsille kertoa heti kun pissaa (haalean)plussan tikkuun.
 
Oon kertonut isälleni, siskolleni, lähimmät ystävät sekä työnlaadun takia esihenkilöille. Aviomies on kertonut mummolleen. Tammikuussa oli meillä keskenmeno, joka huomattiin ekassa ultrassa 12+4. Keskeytynyt keskenmeno, ei mitään oireita. Huhtikuussa alkoi oman äitini saattohoito ja hän menehtyi 59v huhtikuun lopulla. Paljon ollut surua tänä vuonna. Toivotaan, että nyt kaikki menisi hyvin ja saataisiin elävä lapsi syliin asti. Nyt menossa 5+1 ja 22.9 on varhaisultra. Ultra pelottaa kun viime kerralla vedettiin matto jalkojen alta rajusti. Yritän olla positiivisin mielin.
 
Anteeksi jo valmiiksi seuraava kommentti:eek:masta mielestä ei ole kiva esim lapsille kertoa heti kun pissaa (haalean)plussan tikkuun.
Tääkin varmaan riippuu paljon lapsen iästä ja kehityksestä.
Voisin kuvitella kertovani teini-ikäiselle, jos vaikka oireet olisi tosi pahat.
Mutta on iso ero kertooko 10v:lle vai 16v:lle.

Jokainen tehköön miten parhaaksi näkee, mutta siinä joutuu sitten varautumaan siihen, että voi olla myös sille lapselle kova paikka jos juttu ei kestäkään alkua pidemmälle.

Itse en tosiaan ennen nt-ultraa aio lapsille kertoa 🙂
 
Tein tänään positiivisen testin (4+5) kun mies oli paikalla. Mä oon sellainen että haluisin heti kertoa kaikille 🙈 Toiselle siskolle, joka on itsekin äiti, laitoin kuvan testistä. Mun äidille ja isäpuolelle ajateltiin kertoa niin että käydään parin viikon päästä varhaisultrassa, ja jos kaikki hyvin niin mennään kylään ja annetaan ultrakuva esikoisen käteen tyyliin "menepäs näyttämään mummulle ja papalle mikä siinä on". Miehen perheelle ja lähimmille ystäville kerrotaan varmaan myös pian ultran jälkeen. Someen julkaisu ehkä loppuvuodesta, tykkään sinnekin laittaa jotain.

Esikoisesta tein testin äitienpäivänä ja laitoin siitä heti äitille kuvan, muille kerrottiin varhaisultran jälkeen. Kerroin myös lähimmille työkavereille aika alussa, viikolla 8 tai 9. Ajattelen kans niin että niille ihmiselle uskallan kertoa alussa joiden kanssa on ok jakaa surullisetkin uutiset. Tällä kertaa en välttämättä kerro töissä niin pian, koska juuri tällä viikolla palasin hoitovapaalta. Eli ehdin olla tässä välissä töissä sellaiset 7 kk 🤭
 
Tällä kertaa en välttämättä kerro töissä niin pian, koska juuri tällä viikolla palasin hoitovapaalta. Eli ehdin olla tässä välissä töissä sellaiset 7 kk 🤭

Mä kerroin edellisestä töissä tosi äkkiä, koska meillä oli maskit käytössä ja mulla oli paha pahoinvointi ja piti ottaa välillä maskia pois. Halusin työnantajan tietävän mistä kyse, jos asiakkailta tulee valituksia 😅
Turvavälit saatiin pidettyä kuitenkin.

Nyt en haluaisi töissä vielä aikoihin kertoa. Vaihdan työpistettä, äitiysvapaalle jäävän tilalle. En kehtaisi kertoa, että kohta saavat etsiä munkin tilalle uuden 🙈
 
Mä kerroin edellisestä töissä tosi äkkiä, koska meillä oli maskit käytössä ja mulla oli paha pahoinvointi ja piti ottaa välillä maskia pois. Halusin työnantajan tietävän mistä kyse, jos asiakkailta tulee valituksia 😅
Turvavälit saatiin pidettyä kuitenkin.

Nyt en haluaisi töissä vielä aikoihin kertoa. Vaihdan työpistettä, äitiysvapaalle jäävän tilalle. En kehtaisi kertoa, että kohta saavat etsiä munkin tilalle uuden 🙈
Meillä on kans 2 jäämässä äitiysvapaalle nyt syksyllä ja minä sitten keväällä. Ollaan kyllä eri tiimeissä ja tehdään ihan eri töitä, mutta meidän toimistoporukka on sen verran pieni, että tää on jo aika tuntuva prosentti. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: En oikein tiedä milloin kertoisin töissä, mutta toisaalta sillä ei ole niin paljon väliä, kun olen poissa sieltä (esikoisen kanssa) nyt vielä muutenkin.
 
Takaisin
Top