Miten/milloin kerrotte raskaudesta?

Jefar

Kommentoinnin ninja
Toukokuiset 2024
Itse tekisi mieli kertoa kaikille jotka ovat tienneet meidän lapsettomuushoidoista, päädyin kertomaan vaan siskoille ja mummolle plussasta jotka kaikista läheisimpiä ja tiedän etteivät kerro eteenpäin.

Ehkä muuten kerrotaan sitten kun ultra takana ja siellä kaikki hyvin 🙂

Töissä aion pitää salassa niin kauan kun vaan pystyn, osittain pelkään työpaikkani puolesta koska olen koe-ajalla vielä joulu/tammikuuhun asti.

Somessa ei hiiskuta sanaakaan tai julkaista mitään raskauskuvia tms
 
Mies tietää, luonnollisesti, muuten olen pitänyt mölyt mahassa, mitä sukulaisiin tulee. Töissä kerroin pomolle, lähinnä koska raskaus mahdollistaa vähän kevyemmän työnkuvan, lisäksi neuvolakäynnin vuoksi piti sumplia työvuoroja. Mulla on hyvät välit pomoon, joten senkin vuoksi en kokenut tarpeelliseksi olla kertomatta.

Tarkoitus olisi odottaa ensimmäiseen viralliseen ultraan asti ennen kertomista perheelle, some saa tietää vielä myöhemmin.
 
Miehen lisäksi tietää paras ystävä ja kaksi muuta kaveria. Näille kerrottiin olosuhteiden pakosta koska oli kosteammat juhlat. He sitten auttoivat salailussa ja helpotti itseä että ei tarvinnut ihan kaikilta salata. Ihan kasuaalisti kerrottiin niille ja sanoin myös kaikille että en halua vielä onnitteluja tai muuta koska oon skeptinen että tää loppuun asti menisi.
Varmaan ekan ultran jälkeen sitten kerrotaan laajemmin.
Osalle perhettä mahdollisesti jo varhaisultran jälkeen.
 
Joo ja siis tietty mies tietäö 😂 oon aika varma et on kertonut omalle äidilleenkin vaikka puhutiin et ei vielä sinnepäin kerrotais koska sitten jutut lähtee liikkeelle kun kulovalkea 😂
 
Mä oon kertonut myös jo niille, jotka tiesi hoidoistakin (mun vanhemmat ja pari kaveria) 😊 töissä kerroin kans pomolle, jotta työtä saadaan vähän kevennettyä. Itse asiassa työkaveritkin tietää hoidoista, mutta heille on vielä kertonut raskaudesta. Täytyy varmaan ensi viikolla, kun kuitenki joku alkaa kysellä siirron onnistumisesta 🙈
 
Mä oon kertonut miehen lisäksi parille parhaalle kaverille, ja töissä parille työkaverille ihan siksi etteivät ihmettele jos mulla tulee poissaoloa tms. Ja etteivät tunge mulle nyt ihan jäätävää työkuormaa 😁 Äidille pitänee kertoa piakkoin, kun hän tulee viikonlopuksi meille. Muille läheisille varmaan sit ultran jälkeen; someen vasta kun vauva on syntynyt 😅 Viime raskauden pidin tosi pitkään salassa, vaikka olin hyperin takia sairaalassa. Nyt ehkä vähän aiemmin tulee kerrottua, jos (ja kun! 🙏🏻) kaikki menee hyvin. 😊
 
Oon sitäkin miettinyt et ”jos kerron tolle ensin niin sitten toi suuttuu kun en sille kertonut ensin” -meidän suku on vähän omalaatuinen 😂 tiedän tasan tarkkaan et yks sanoo ”mua pidetään pimennossa kaikista asioista”
Ja tuo ohminen on sellanen joka laulaa asiat esim omalla työpaikallaankin ja koska kyseessä pieni kaupunki niin jutut liikkuu kun kulovalkea enkä halua et esim oman esikoisen tietoon menee tämä ennenkuin ihan itse ennätän kertomaan asian sitten ultran jälkeen
 
Me ajateltiin että kerrotaan suvulle sitten, kun maha on sen verran iso, että alkavat ihmetellä. 😁 Asutaan eri paikkakunnalla, kun meidän suku ja ystävätkin asuu kaikki muualla, niin nähdään aika harvoin. Ne keiden kanssa ei nähdä, niin pitää varmaan joku ilmoitus tehdä sit jossain kohtaa.

Olen yrittäjä, joten haluaisin saada hoidettua kaikki liiketoimintaan liittyvät muutokset, ennen kun kerrotaan kenellekään, että en sitten ahdistu kun tiedän jo valmiiksi, että se on kaikille läheisille se suurin ihmetyksen aihe kuitenkin. Niin olisi sitten valmis vastaus antaa siihenkin. 😁
 
Mä oon kertonut miehen lisäksi mun äidille ja parhaalle ystävälle. Muille kerrotaan ehkä sit kun päästään kriittisimpien viikkojen yli tai viimeistään kun alkaa näkyä. Töissä haluaisin pitää salassa mahd pitkään, mutta luulen että on pakko jutella pomon kanssa väliaikaisiin etätöihin siirtymisestä piakkoin jos oireet pahenee. Toivoisin että varhaisultrassa ehdittäisiin käydä kuitenkin ennen sitä🤞
 
Miehen lisäksi ei tiedä vielä kukaan, viikot nyt 4+3. Rauhassa katsellaan syksyä nyt :) Neuvola aikaakaan ei ole vielä saatu varailtua, pitää katsoa kuinka hyvin osuu sumplimiset töiden ja aikojen suhteen sitten :)
 
Mies on kertonut sen äidille,isälle, veljelle yms. Mut pääty tähän, koska tästä vahingossa sai tietää sellainen henkilö joka otti asiakseen kertoa monelle ihmiselle vaikka pyysi ettei kertoisi. Halusi olla se henkilö, joka itse kertoo 💛 Kerrottiin myös mun esikoiselle ja mä kerroin siskolle. En halua itse vielä kertoa suvulle vaan odotan ainakin sinne viikolle 12 ennenkuin kerron.
 
Mies on kertonut sen äidille,isälle, veljelle yms. Mut pääty tähän, koska tästä vahingossa sai tietää sellainen henkilö joka otti asiakseen kertoa monelle ihmiselle vaikka pyysi ettei kertoisi. Halusi olla se henkilö, joka itse kertoo 💛 Kerrottiin myös mun esikoiselle ja mä kerroin siskolle. En halua itse vielä kertoa suvulle vaan odotan ainakin sinne viikolle 12 ennenkuin kerron.
Ei hitto en ymmärrä tommosta et näinkin henkilökohtaisesta asiasta menee joku juoruamaan omin päin. Varsinkin kun erikseen pyydetty että ei sano mitään. Todella törkeää :loudlycrying:
 
Ei hitto en ymmärrä tommosta et näinkin henkilökohtaisesta asiasta menee joku juoruamaan omin päin. Varsinkin kun erikseen pyydetty että ei sano mitään. Todella törkeää :loudlycrying:
Omakin ymmärrys loppu aika lyhyeen, kun asia selvisi 😅. Todella törkeä temppu, mutta asialle ei voi mitään. Parempi vain jättää omaan arvoonsa, tänne mahtuu kaikenlaista tallaajaa.
 
Miehen lisäksi ei tiedä vielä kukaan, viikot nyt 4+3. Rauhassa katsellaan syksyä nyt :) Neuvola aikaakaan ei ole vielä saatu varailtua, pitää katsoa kuinka hyvin osuu sumplimiset töiden ja aikojen suhteen sitten :)
Tääläkin mies on ainut joka tietää, vasta kun on ultra ollut ja rv12 takana kerrotaan muillekkin.🫶🏻 kerroin miehellekkin vasta eilen tästä neljännestä raskaudesta niin on tässä sulateltavaa😅
 
Mä oon kertonut miehen lisäksi mun äidille ja parhaalle ystävälle. Muille kerrotaan ehkä sit kun päästään kriittisimpien viikkojen yli tai viimeistään kun alkaa näkyä. Töissä haluaisin pitää salassa mahd pitkään, mutta luulen että on pakko jutella pomon kanssa väliaikaisiin etätöihin siirtymisestä piakkoin jos oireet pahenee. Toivoisin että varhaisultrassa ehdittäisiin käydä kuitenkin ennen sitä🤞

Edellisessä raskaudessa jouduin itsekin kertomaan töissä juurikin oireiden vuoksi. Oli kuukauden niin huono olo, että ei voinut poistua kotoa ja silloin korona oli vasta edessäpäin ja etätöistä ei juuri ollut tietoa. 🤣

Toivotaan, et sulla pysyy oireet aisoissa!
Mies on kertonut sen äidille,isälle, veljelle yms. Mut pääty tähän, koska tästä vahingossa sai tietää sellainen henkilö joka otti asiakseen kertoa monelle ihmiselle vaikka pyysi ettei kertoisi. Halusi olla se henkilö, joka itse kertoo 💛 Kerrottiin myös mun esikoiselle ja mä kerroin siskolle. En halua itse vielä kertoa suvulle vaan odotan ainakin sinne viikolle 12 ennenkuin kerron.

Todella törkeää… tämän vuoksi en itse esim. uskalla liittyä minnekään odotusajan facebook ryhmiin, jos siellä on joku tuttu ja sana alkaa levitä. 😟
 
Mun äiti tietää jo, muille sukulaisille kerrotaan sitä mukaa kun heitä nähdään. Samoin läheisimmille kavereille kun kerätään kasvotusten tavata. Someen ei kumpikaan oikein päivitellä muutenkaan, joten siellä ei kerrota varmaan ikinä 😂 Ne saa kyllä tietää joiden tarvitsee tietää.

Ihan alussa kertominen ahdisti tosi paljon, mutta se helpotti kun luin täältä, että moni kertoo niille kelle kertoisi keskenmenostakin. Se on helpottanut erityisesti miettimään, ketkä on niitä joiden haluan tietävän pian ja kenelle kerrotaan vähän myöhemmin 🙂
 
Mun äiti tietää jo, muille sukulaisille kerrotaan sitä mukaa kun heitä nähdään. Samoin läheisimmille kavereille kun kerätään kasvotusten tavata. Someen ei kumpikaan oikein päivitellä muutenkaan, joten siellä ei kerrota varmaan ikinä 😂 Ne saa kyllä tietää joiden tarvitsee tietää.

Ihan alussa kertominen ahdisti tosi paljon, mutta se helpotti kun luin täältä, että moni kertoo niille kelle kertoisi keskenmenostakin. Se on helpottanut erityisesti miettimään, ketkä on niitä joiden haluan tietävän pian ja kenelle kerrotaan vähän myöhemmin 🙂
Juuri tämä meilläkin. 👍
 
Te, jotka olette kertoneet jo (nyt tai aiemmissa raskauksissa), millä tavalla kerroitte?

Mietin, että olisi ihana hankkia vanhemmille ja sisarukselle joku vihjaileva lahja. Olemme kertoneet mieheni äidille (koska olimme juuri sattumalta ulkomailla hänen luonaan, jossa myös plussasin) ja mieheni on kertonut osalle ystävistään ulkomailla. Itse en ole kertonut vielä kenellekään.
 
Te, jotka olette kertoneet jo (nyt tai aiemmissa raskauksissa), millä tavalla kerroitte?

Mietin, että olisi ihana hankkia vanhemmille ja sisarukselle joku vihjaileva lahja. Olemme kertoneet mieheni äidille (koska olimme juuri sattumalta ulkomailla hänen luonaan, jossa myös plussasin) ja mieheni on kertonut osalle ystävistään ulkomailla. Itse en ole kertonut vielä kenellekään.
Parille kaverille laitoin kuvan positiivisesta testistä 😄 mun vanhemmille kerrottiin niin, että laitettiin meidän koiralle kaulaan huivi, jossa luki "baby security in training", ja sitten vaan odoteltiin, että he huomaavat sen 😊 mun isovanhemmille kertomista oon miettinyt niin, että antaisi silloin onnittelukortin "isovaarille", kun ensimmäinen kolmannes tulee täyteen sopivasti vähän ennen isänpäivää 😊
 
Miehen kanssa ollaan luonnollisesti tiirailtu kuukausikaupalla testejä yhdessä, joten hän on tietoinen tämän meidän projektin tilasta. Vielä ei olle muille kerrottu, ei edes isommille lapsille, vaikke heillekin varmaan pitää kertoa siinä vaiheessa kun alan oirehtimaan enemmän. Sukulaisille ajattelin et kerrotaan vasta nt-ultran + niptin jälkeen, jolloin voi olla varma että masussa on terve vauveli kasvamassa. Jos sinne asti päästään. On tämä alkuraskaus aika jännää aikaa!
 
Takaisin
Top