Minäkuva, muuttuva vartalo ja painonnousu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Graisu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä on myös ylipainoa jonkun verran ja siitä suuri osa mahassa joka on kamala reppu. Oikein jo odotan koska siitä pömpöstä tulee kaunis vauvamaha. Vähän jännittää mitä kropasta tulee kun ei tiedä yhtään mitä on tulossa, ensimmäistä kun odotan. Vielä paino on oikeastaan vähän laskenut, kilon pari, vaikka maha on selvästi turvonnut kun työvaatteissa paita kiristää ja tuntuu että sitä saa kokoajan kiskoa alaspäin.

Kolmatta nyt odotan ja toki edellisistäkin jäänyt jälkensä, mutta mun mielestä raskausarvet, pari ylimääräistä kiloa tms on ihan sama! On ne sen pienen maailmaan tulevan ihmisen arvoista kaikki! <3 Ruttu sinne toinen tänne! Itse nautin ylpeydellä kaikesta, saan kuitenkin olla ÄITI! :smiley-bounce015

Mä lähinnä pelkään, että mun rinnat kasvaa kauheesti, nytkin on liian isot muuhun vartaloon nähden ja painaa ja ja ja kaikkea tyhmää. Nyt mahasta oli vähän huomaamatta tullut sellainen pinkeä ainaisen turvotuksen sijaan, kivempi näin.

Mä lähinnä pelkään, että mun rinnat kasvaa kauheesti, nytkin on liian isot muuhun vartaloon nähden ja painaa ja ja ja kaikkea tyhmää. Nyt mahasta oli vähän huomaamatta tullut sellainen pinkeä ainaisen turvotuksen sijaan, kivempi näin.

Sama pelko täällä. Muutenkin vaikeaa löytää takkeja niin joudun varmaan ens talven kulkeen jossain ponchossa :/

Mulla tuli painoa esikoisen kanssa +12kg, hänen synnyttään laihduin sitten imetyksen ja runsaan veden juonnin ansiosta -25kg! Ja nyt olen siis normaali painoinen ja siitä lähti liikkeelle tämä uusi raskaus. Viellä ei ole tullut kuin vajaa kilo painoa (nyt Rv 13+1). Mutta kyllä mullekkin tuli kivat raskausarvet vatsaan, tosin nyt vuosi siitä alkavat haalistua, ellei nyt sit veny ja pauku uudestaan :yuck: Rinnat ei viime raskaudessa kasvaneet juuri yhtään joten tuskin nytkään. Maha tosin nyt jo pyöristynyt kunnolla näkyviin kun viimeksi sitä sai odotella yli puolivälin.
Mutta ite oon huomannut tohon laihtumiseen että kannattaa oikeesti juoda litra tolkulla vaan vettä, vaik ei ois jano. Puhdistaa kehoa ja vie suolat ja turvotuksen pois tai ainakin vähentää sitä. Ja zero caloreita!
Eikä kannata miettiä noita kiloja niin tarkkaan, turha stressi niistä ei oo hyväksi itselle eikä vauvalle. Vaik helpommin sanottu kun tehty. Itse olin kyllä aika pallo viimeksi ja se ahdisti, et ymmärrän kyl jos paino huolettaa.

Missä vaiheessa raskausarpien torjunta pitäisi aloittaa? Ja mitä rasvoja tms. olette käyttäneet?
Kookosöljystä olen kuullut kehuja, mutta se haju arveluttaa.

Mua mietityttää kehon muutokset, kun oon aina ollut kovin itsekriittinen. Tällähetkellä painoa ei ole tullut mutta vähän olen päässyt "löystymään" kun voimakas pahoinvointi vei mehut ja liikunta jäi lähes kokonaan ja siitä koen jonkinlaisia ahistuksia.. Vauvamasua toisaalta odottelen, mutta rv 14 ja mitään ei näy!
Rinnat toisaalta kasvaneet senkin edestä jo viikolta 5 lähtien ja tuli ainakin todettua, että mun pienet tissit on oikeestaa kivemmat kun tämmöset isot ja painavat :joyful:

Muakin kyllä vähän jämnnittää tuo kehon muuttuminen, kun on ollut aina sporttinen ja tarkka fyysisestä kunnostaan... Nyt oon ollut tosi väsynyt enkä ole jaksanut liikkua kuten ennen. Painoakin on ehtinyt vähän tulla, vaikka on vasta rv 10+6 :sad001 Tisseihin olen kyllä hyvin ihastunut, kun ne on ollut aina niin pienet :grin

Onneli84, itse olen rasvaillut juurikin kookosöljyllä jo yli kuukauden verran. Aina iltaisin levitän sitä ja sen jälkeen vedän yökkärin päälle. Miinuksena on toki se, että kookosöljyä tarttuu vaatteisiin ja niihin tulee hassu haju, mutta sitten vain yökkäri vaihtoon vähän useammin.. :) Haju on myös lähtenyt pesussa. Jos tällä tavoin saan minimalisoitua raskausarpien syntymisen, niin pieni hajuhaitta ei minua haittaa! Ja eipä ole mieskään hajua valitellut. :wink

Mä luin jostain, että bio oil auttais myös ehkäsee raskausarpia ja sen kanssa oon menny joka toinen päivä muutaman viikon. Sen haju on mulle huomattavasti parempi, kun ton kookosöljyn!

Kiitos vinkeistä! Täytyy kai alkaa jo rasvailemaan, vaikka kumpuakaan ei vielä ole näkyvissä.

Mulle on riittänyt ihan perusrasva tai sheridal öljy. Esikoisesta maha kasvoiihan järkyn isoksi eikä yhtäkään raskausarpea tullut. Tosin se on paljon kiinni myös ihosta. Olin meinaan ihan varma, että mulle tulee paljon arpia kun on niin kuiva ja ohut iho, mutta kummasti se vaan jaksoi venyä ratkeamatta ja palautuikin tosi hyvin. Synnytyksessä kätilökin kehui kuinka mulla on hyvät kudokset kun ne vaan venyy. Punkesin siis melkein viisi kiloisen vauvan ihan alateitse ulos ja vain seitsemän tikkiä täytyi laittaa. :joyful: Ja siis joo, oli ihan normaali alatiesynnytys (ei tarvittu apuvälineitä kuten imukuppia) ja ponnistusvaihe kesti 23 min mikä sinänsä oli ihan hyvä suoritus kun esikoista pakersin.

Jokunen kilo ylipainoa jo entuudestaan ja pelottaa raskauden tuomat lisäkilot. Olen todella itsekriittinen kropasta ja nyt jo huomaa kuinka korvien väliä kiristää ja mieskin sen huomannut. Ahistaa ihan valtavasti kun paino nousee ja ei oikein huvita ihmisten ilmoilla liikkuminen. Jospa tää tästä kun massu alkaa näkyä raskausmahana :)
Talvitakin etsintä tuotti suurta tuskaa. Rv 8+5 ja en oo vielä uskaltanu mammavaateostoksille..

Mulla on tosi huono itsetunto. Nyt ennen raskautta oon keränny 5 ylimäärästä kiloa jotka nakertaa ihan kokoajan takaraivossa. Nyt ei oo painoa vielä tullu ja oonkin vakaasti päättänyt että painoa ei saa tulla niin paljo kuin aikaisemmissa (molemmissa n.20kg).
Mahanahat venytti nykyinen kuopus, joka olis halunnu jäädä masuun iäksi, ruttuinen ällötyslöllö siis. Enkä osaa aatella että lapsen vuoksi ois jotenki jees, ite varmaan söin liikaa tms ettei kestäny paikat.. Tissit on liika isot jo ennestään ja nyt neki vaan paisuuuuu.. Seuraava ihanuus mitä edellinen raskaus toi -peräpukamat-, oujees ne varmaan tulee ystäväksi taas jossain kohtaa:arghh: jopas tässä valitusta..
Mutta joo raskaanaolo ja synnytys ei oo mun juttu, mutta korvatkoon sen sitten sitäkin rakkaampi lopputulos:Heartbigred

jes täällä olikin joku maininnut jo nuo ah niin ihanat pukamat, täällä myös saatu kärsiä silloin tällöin tuosta ihanuudesta esikoisen synnytyksen jälkeen:rolleyes: sinänsä mahakin on jo niin ruttunen arvista että en sitten tiedä miten noita enempää enää vois tulla, jää nähtäväksi:shifty: en oikeastaan tuota painonnousua pelkää, esikoisesta sen jonkun reilu 10-15 kg painoa tuli mistä sitten aika tiukassa viimeset 5kg,mutta vähän toki seurailen ja pitäisi taas repiä jostain aikaa käydä enempi koirien kans ihan kunnon kävelyillä

Apua, mulla on useita kiloja pudonnut plussaamisen jälkeen, mahakaan ei pahemmin ole kasvanut ja silti kylkiin on jo ilmestynyt haaleita raskausarpia O.o Ei kiva.

Mulla nyt 17+1 ja kiloja tullut 3 lisää. Ei paha kun viimeks oli puolet enemän. Tosin ei mua viimeksikään jostain syystä häirinnyt tai stressannut painon nousu. Jotenkin vaan ajattelin sen niin että se kuuluu raskauteen.​

Mulla on aamupaino nyt noussut 6kg Esikoisesta tosin tässä vaiheessa oli tullut jo 9kg. Ehkä tällä kertaa selvitään alle 20kg painon nousulla!

**tuttaa silti!

Puntarilla käynti pelottaa joka kerta ja ens viikolla on taas neuvolakin. Huono olo pitää syömiset edelleen minä sattuu ja oon jotenkin ruokavalion kanssa antanut entistä enemmän periksi kun oon aivan uupunut oksentamiseen ja siihen että vaan makaan ja voin pahoin.

Mä nousen joka aamu "pelko perseessä" vaakalle. :D En halua yhtään ylimääräistä kiloa tässä raskaudessa. Viime raskaudesta jäi viisi tiukkaa kiloa, jotka on siis vieläkin matkassa. Onneksi paino on pysynyt vielä samassa kuin lähtötilanteessa. Nyt viikkoja 13+5. Tosin olen armollisempi vartaloni muutosten suhteen tässä toisessa raskaudessa. Ennen ensimmäistä lasta olin aina ollut ns. missin mitoissa ja muutokset otti koville. Nyt olen jo hyväksynyt sen, et mun kai kuuluu olla "pehmeä äiti". :D

Takaisin